Begynder
Fra : Johnny

Dato : 18-01-03 19:09

Jeg overvejer at kaste mig ud i C/C++ programmering, er der nogen der
kan fortælle mig hvilken compiler der er bedst til nybegynder, samt
evt. anbefale gode lære-bøger/netsider?

Venligst¨
Johnny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-03 19:42

Johnny skrev:

>Jeg overvejer at kaste mig ud i C/C++ programmering, er der nogen der
>kan fortælle mig hvilken compiler der er bedst til nybegynder

Compileren har ikke noget med erfaren/begynder at gøre. Du tænker
nok på IDE'en - altså det 'miljø' man arbejder i.

Jeg bruger en editor der hedder MED (shareware, 25 Euro) og
kompilerer med Borlands gratis BCC 5.5. MED kræver en smule
opsætning hvis man vil kunne kompilere med et par tastetryk, men
ellers er den nem nok.

Man kan også vælge en anden god og gratis kompiler, nemlig GCC
som fås til flere platforme og altså også Windows (som du skriver
fra). MED kan virke sammen med en vilkårlig compiler.

--
Bertel

Fra : Johnny

Dato : 18-01-03 21:03

>Man kan også vælge en anden god og gratis kompiler, nemlig GCC
>som fås til flere platforme og altså også Windows (som du skriver
>fra). MED kan virke sammen med en vilkårlig compiler.

Hvordan fandt du ud af, at jeg skriver fra en windows maskine?

Bare nysgerrig, for havde ikke selv skrevet noget om at jeg brugte
windows?

Venligst
Johnny

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-01-03 21:04

Johnny <Johnny@Starkonline.info> writes:

> Hvordan fandt du ud af, at jeg skriver fra en windows maskine?
>
> Bare nysgerrig, for havde ikke selv skrevet noget om at jeg brugte
> windows?

Han har sikkert kigget på den linie i din header der hedder:

Da Forte Agent er et windows program er det derfra en ret naturlig
slutning at drage.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-01-03 20:08

"Johnny" <Johnny@Starkonline.info> wrote in message
> Jeg overvejer at kaste mig ud i C/C++ programmering, er der nogen der
> kan fortælle mig hvilken compiler der er bedst til nybegynder, samt
> evt. anbefale gode lære-bøger/netsider?

Du skal starte med at gøre dig klart om det er C eller C++ du vil lære.

Hvis det er C++ vil jeg anbefale bogen
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barabara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X

Til C++ kan du bruge mange forskellige compilere, du skal blot sørge for at
den er nogenlunde nu.
Udemærkede forslag er:
gcc 3.x
Borland C++Builder V6.0
Microsoft Visual C++.NET

Da det næster hører til et FAQ, så prøv desuden at søge på f.eks. Google
efter
"dk.edb.programmering" begynder

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-01-03 05:35

Johnny wrote:

> Jeg overvejer at kaste mig ud i C/C++ programmering, er der nogen der
> kan fortælle mig hvilken compiler der er bedst til nybegynder, samt
> [...]

Du kan downloade en gratis version af Turbo C fra Borland's hjemmeside,
den er ret gammel, men der er ikke sket meget med C siden den blev
lavet, det er dog nok ikke nogen god idee at bruge den til C++. Den
indeholder både compiler og IDE, og er en nem måde at komme igang. Du
finder den på:

http://bdn.borland.com/museum

Du kan også downloade en gratis version af en nyere version på:
http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.html
Den indeholder ingen IDE så du skal bruge en anden editor f.eks
Wain, der er gratis og spiller fint sammen med Borland's compiler.
Du finder Wain på:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/wain.htm

Du kan finde GCC til windows på www.cygwin.com, hvis du vælger en
default opsætning får du meget mere end en compiler, således også en
debugger og en editor, men ikke et rigtigt IDE.

DJGPP (http://www.delorie.com/) er en anden version af GCC til windows.

Hvis du planlægger at lave Windows programmer er det en god ide at
besøge LCC på:
http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/

Den har det hele men kan (så vidt jeg ved) kun lave windows programmer
og ikke C++.

Alle der ønsker at lære C bør læse:
The C Programming Language, Second Edition, af Brian W. Kernighan og
Dennis M. Ritchie.

Du kan finde mere information om C på:

http://www.eskimo.com/~scs/C-faq/top.html

Det er dog på engelsk.

/bertel

Fra : Ziggi

Dato : 18-01-03 23:29

øøe lige et ? hvad er der galt med bloodshed c++ som er gratis ??

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-01-03 09:24

Ziggi wrote:

> øøe lige et ? hvad er der galt med bloodshed c++ som er gratis ??
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> øøe lige et ? hvad er der galt med bloodshed c++ som er gratis ??

Jeg har aldrig brugt bloodshed c++, og kan derfor ikke udtale mig om den.

Fra deres hjemmeside (http://www.bloodshed.net/devcpp.html), ser det ud
som om at det er en IDE og ikke en compiler, måske skulle man prøve den
en dag?

/bertel

Fra : Jason Willbow

Dato : 19-01-03 10:55

> øøe lige et ? hvad er der galt med bloodshed c++ som er gratis ??

Ja, den ser lækker ud... men ved du om man kan sætte den til at compile til
dos?
Satte borland turbo c++ 3.0 ind som compiler til den, men den bliver ved med
at forsøge at lave windows konsol programmer.
Måske du kender en løsning, hvis du selv bruger den?

Fra : Ziggi

Dato : 19-01-03 11:58

> [...]
med
> at forsøge at lave windows konsol programmer.
> Måske du kender en løsning, hvis du selv bruger den?

ja jeg bruger den , men som begynder, så jeg starter et nyt projekt og der
vælger jeg om det skal være til dos eller windows konsol . håber det er ok,
det er den vi er blevet anbefalt at bruge på mit kursus

mvh Ziggi

Fra : Ziggi

Dato : 19-01-03 12:21

"Ziggi" <info@ziggi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ok,
> det er den vi er blevet anbefalt at bruge på mit kursus

Måske er der noget her der kan bruges
http://ftp.idg.dk/books/webfiler/877843/561/l561.htm
mvh Ziggi

Fra : Jason Willbow

Dato : 19-01-03 15:55

Takker, men tror nu ikke det er dos den compiler til... det er et windows
konsolprogram istedet.
Jeg så bare at man kunne sætte den op til at bruge andre compilers, men der
står også at de skal være gcc kompatible... :-/

Fra : Byrial Jensen

Dato : 19-01-03 09:44

> [...]
>
> Du kan downloade en gratis version af Turbo C fra Borland's hjemmeside,
> den er ret gammel, men der er ikke sket meget med C siden den blev

Ikke? Ret gamle oversættere kan næppe forstå C99.

> Alle der ønsker at lære C bør læse:
> The C Programming Language, Second Edition, af Brian W. Kernighan og
> Dennis M. Ritchie.

God bog, men man skal være opmærksom på at det C som den beskriver,
nu er forældet.

Men i øvrigt er jeg helt enig med bemærkingen om at Johnny først
bør tage stilling om han vil lære C eller C++. C++ er nok det
bedste valg for en begynder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 11:10

Byrial Jensen skrev:

>God bog, men man skal være opmærksom på at det C som den beskriver,
>nu er forældet.

Findes der en beskrivelse af C99 der er lige så god som K&R
(eller næsten)?

--
Bertel

Fra : Byrial Jensen

Dato : 20-01-03 22:44

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Findes der en beskrivelse af C99 der er lige så god som K&R
> (eller næsten)?

Det ved jeg ikke. Prøv evt. at kigge på de mange boganmeldelser på
The Association of C & C++ Users' hjemmeside: <http://www.accu.org>.

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-01-03 08:33

Byrial Jensen wrote:

> Ikke? Ret gamle oversættere kan næppe forstå C99.

Der er der så vidt jeg ved heller ikke andre der kan, GCC skulle være

tæt på. Jeg mener at have læst at hverken Borland eller Microsoft har

planer om at understøtte C99. Jeg er ikke fuldt opdateret med C99, men
jeg har endnu ikke set nogen features i C99 der er absolut nødvendige,
og slet ikke for en nybegynder.

/bertel

Fra : Byrial Jensen

Dato : 20-01-03 22:44

> [...]
> planer om at understøtte C99. Jeg er ikke fuldt opdateret med C99, men
> jeg har endnu ikke set nogen features i C99 der er absolut nødvendige,

Det kommer an på hvad du mener med absolut nødvendig. Både C89 og
C99 er selvfølgelig turing-komplette, så hvad der kan laves med
det ene, kan selvfølgelig også laves med det andet.

Blandt de ting som er i C99, men ikke i C89 kan nævnes:

- typen wchar_t som kan repræsentere ethvert tegn i de
understøttede lokaler, <wchar.h>, <wctype.h>
- typen long long på mindst 64 bit
- standardiseret måde at navngive heltalstyper med bestemte krav
til bredde, <stdint.h>
- arraydimensioner behøves ikke at være kendte på
oversættelsestidspunktet
- heltalsdivision er veldefineret
- Elementerne i unions, structs og arrays kan initialiseres
enkeltvis i vilkårlig rækkefølge
- makroer med variabel antal parametre
- inline-funktioner
- kommentarer med //
- snprintf m.fl. så man kan undgå den notorisk usikre sprintf
- en boolesk type, <stdbool.h>
- fri blanding af sætninger og deklarationer i blokke
- mulighed for variabeldefinitioner i starten af for-sætninger

Ovenstående er kun et udpluk.

> og slet ikke for en nybegynder.

Jeg synes ellers at flere af tingene i listen gør tingene nemmere
for begyndere såvel som for øvede.