Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
startede med Geforce 4 Ti 4400 men fik et ~
Fra : Kim Kjærgaard

Dato : 18-01-03 09:54

Hej

Efter at være blevet træt af at den Fætter BR køler profil der sad på mit
Creative Geforce 4 Ti4400 kort. (den sad så løs at den flere gange var ved
at falde af!)
Købte jeg Thermaltakes kobber porfil,jeg skiftede den uden problemer, men
pillede straks den blæser der sad der på at og satte en 80 mm blæser på i
stedet.
Dette virkerde alt sammen fint.
Efter lidt tid genstartede jeg min pc, nu popper Windows så frem i 256
farver og siger at der er fundet nyt hardware.
Hrm. jamen okay jeg lægger min driver ind igen (ver. 41.09) men nu finder
den mit kort som et Ti 4200??
Jeg har siden prøvet men en del andre driver de siger alle sammen det samme.
Hvad er der gået galt ?

M.V.H

Kim

Fra : Flare

Dato : 18-01-03 16:18

> Hrm. jamen okay jeg lægger min driver ind igen (ver. 41.09) men nu finder
> den mit kort som et Ti 4200??

Det lyder fuldstændig vanvitigt. (umuligt) De oplysninger ligger i en ROM
som (måske) kan blive korrupt men at biten skulle flytte sig så det lignede
et 4200 lige pludslig....not.

Tror nærmere at det altid har vidst 4200 og du bare ikke har tænkt over det
før.

Men det ved jeg selvfølgelig ikke?

Flare

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-01-03 17:54

Flare skrev tidligere i 3e297031$0$204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Det lyder fuldstændig vanvitigt. (umuligt) De oplysninger ligger i en
> ROM som (måske) kan blive korrupt men at biten skulle flytte sig så
> det lignede et 4200 lige pludslig....not.

Det er faktisk ikke så svært at ændre på... det var det ikke på mit
gamle GF2 Det skulle var flyttes et par modstande så Flash ROM'en
fik en lidt anden spænding. På den måde ændredes GPU'ens "chip ID", som
driveren kikker efter. Jeg vil tro at det stadig virker sådan på GF4
kort.

> Tror nærmere at det altid har vidst 4200 og du bare ikke har tænkt
> over det før.

Det kan være en modstand er ødelagt (eller kommet til live) ved
udskiftningen, men jeg tvivler alligevel. Hvor har du sluttet den nye
80mm blæser til? Hvis den er sat på gfx-kortet kan det måske være det
problemet er (?).

Om ikke andet kan du jo roligt overclockke op til - og sikkert over -
uden problemer, for GPU og ram er jo testet til det. At driveren så
fortæller noget forkert er en anden sag.

Hvad står der på skærmen når du genstarter... altså det som
grafikkortets BIOS viser. Der står der sikker hvilken GPU der er på
kortet. Hvis du ikke kan nå at læse det, så kan "Nvidia BIOS Editor"
http://www.guru3d.com/xbios/ sikkert læse den. Jeg kan da få den til at
læse mit korts BIOS (ASUS V8420 VGA BIOS Version 4.25.00.30.AS08) og den
påvirkes ikke at en ændret spænding på Flash ROM'en

--
Lars

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-01-03 18:36

Kan man flache sådan en rom?
Hvis, hvad sker der så ved at flache et 4200 med en 44-4600 flach?
Der er noget med at man kan ændre et ATI 9500 pro til 9700 pro med et
program eller flach ( ved det ikke helt ) kan man det med gf4 kort?

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-01-03 19:00

Kim Hansen skrev tidligere i ut3j2vg0e7aodajojq6la1t669uh7fceb1@4ax.com

> Kan man flache sådan en rom?

Ja, det er en flash ROM

> Hvis, hvad sker der så ved at flache et 4200 med en 44-4600 flach?

Sikkert ikke noget godt. Der er jo forskel på printet ved en 4200 og
44/4600.

> Der er noget med at man kan ændre et ATI 9500 pro til 9700 pro med et
> program eller flach ( ved det ikke helt ) kan man det med gf4 kort?

Nu er fidusen ved ATI kortene lidt speciel. Det er nemlig ikke kun
frekvensen på GPU og ram man piller ved. På de forskellige GF4 modeller
er kun frekvensen på GPU og ram, så at bare overclockke er det sikreste
og letteste.

Så drop hellere idéen med at flashe dit grafikkort

--
Lars

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-01-03 19:06

On Sat, 18 Jan 2003 18:59:47 +0100, Lars Jørgensen
<lagojo@VARMPOST.com> wrote:

>Så drop hellere idéen med at flashe dit grafikkort

Det er hermed gjort, tak

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Kim Kjærgaard

Dato : 18-01-03 19:29

"Lars Jørgensen" <lagojo@VARMPOST.com> skrev i en meddelelse
> Flare skrev tidligere i 3e297031$0$204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

Hrm.....nej

> [...]
> udskiftningen, men jeg tvivler alligevel. Hvor har du sluttet den nye
> 80mm blæser til? Hvis den er sat på gfx-kortet kan det måske være det

Blæser for strøm fra min PSU via et alm. molex stik.

> Om ikke andet kan du jo roligt overclockke op til - og sikkert over -
> uden problemer, for GPU og ram er jo testet til det. At driveren så
> fortæller noget forkert er en anden sag.

Jeg har altid haft oc kortet, med Rivatuner og det virker osse fint nok
endnu, jeg køre med de samme hastigheder.

> [...]
> læse mit korts BIOS (ASUS V8420 VGA BIOS Version 4.25.00.30.AS08) og den
> påvirkes ikke at en ændret spænding på Flash ROM'en

Jeg har faktisk ikke set efter hvad der står i starten, men Nvidia BIOS
Editor læser det osse som et Ti4200 kort.

Jeg har leget en del med, og et par gange når jeg har prøvet med andre
drivere, bliver det faktisk fundet som et Ti4400 kort, men lige så snart pc
er genstartet så blver det til et ti4200 kort igen. ????

Kim