Dusør ifbm. andelsboligkøb
Fra : Andersen

Dato : 18-01-03 00:09

Jeg ser at der er mange der for at få fat i en andelsbolig udlover en dusør.
Er den gangbar eller kan man taksere det som penge under bordet og derved få
den tilbagebetalt fra sælger??

Fra : torup & bachmann

Dato : 18-01-03 16:27

"Andersen" <andersen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dusør.
> Er den gangbar eller kan man taksere det som penge under bordet og derved

Dusør, penge under bordet uanset hvad man kalder det er det ulovligt.
Dvs. det er ikke ulovligt at tilbyde penge under bordet/dusør for at få en
lejlighed, men det er ulovligt at modtage pengene og/eller forlange penge
under bordet/dusør for en bolig. Det kan faktisk medfører fængselsstraf.
Jeg har lagt mærke til at nogle boligsøgende er begyndt at excellere i at
tilbyde en stor dusør mod at få en lejlighed og når så en eller anden lader
sig friste, ja så hiver man bagefter sælger i retten for at få pengene
tilbage og sælger i spjældet. Køber har fået penge retur og den lejlighed
vedkommende havde brug for og ikke gjort spor ulovligt. Hvor mange det reelt
er lykkes for ved jeg ikke, men forhåbentlig ikke ret mange, da jeg ikke kan
se, at køber er et hak bedre en sælger, når han frister med store
pengesummer som han bagefter kræver tilbage af rettens vej og samtidig
sender sælger i fængsel, mens han selv sidder trygt og godt i sin lejlighed.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 19-01-03 12:07

torup & bachmann skriblede:

> men det er ulovligt at modtage pengene og/eller
> forlange penge under bordet/dusør for en bolig. Det kan faktisk
> medfører fængselsstraf.

Hvor finder du hjemmel til det? Så vidt jeg kan se kan egentlig straf kun
komme på tale over for professionelle mæglere eller rådgivere. Sælger kan
ikke straffes på nogen måde. (§§15-16)

> [...]
> lejlighed og når så en eller anden lader sig friste, ja så hiver man
> bagefter sælger i retten for at få pengene tilbage og sælger i

Pengene tilbage, ja måske. Sælger i spjældet - næppe.

David

Fra : torup & bachmann

Dato : 19-01-03 13:18

"David T. Metz" <Du.Kan.Tro.Nej@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke straffes på nogen måde. (§§15-16)

> Pengene tilbage, ja måske. Sælger i spjældet - næppe.

Sælger i spjældet, jo!
Hvis du går ind på www.familieadvokaten.dk og skriver dusør i deres
søgefunktion, så vil du se, at jeg har ret.
Endvidere siger LL § 1:
"Ved udlejning til beboelse, ved formidling af sådanne lejeforhold eller ved
bytning af beboelseslejligheder er det ikke tilladt at modtage eller kræve
vederlag fra lejeren eller betinge sig, at lejer indgår anden retshandel,
som ikke er et led i lejeaftalen.
I LL § 6 stk. 4 står der:
Overtrædelse af stk. 1 straffes med bøde eller hæfte, med mindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Så vidt jeg ved betyder hæfte en tur i spjældet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-01-03 13:38

Scripsit "torup & bachmann" <VAGNTORUP@GET2NET.DK>

> Sælger i spjældet, jo!
> Endvidere siger LL § 1:

Hvad har *leje*loven at gøre med *handel* med boligforeningsandele?

> Så vidt jeg ved betyder hæfte en tur i spjældet.

Hæftebegrebet er afskaffet. Som overgangsbestemmelse indtil det er
skrevet ud af hele særlovgivningen fortolkes eksisternde hjemmel til
hæfte som fængsel i op til 6 måneder.

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a

Fra : torup & bachmann

Dato : 19-01-03 13:51

> Scripsit "torup & bachmann" <VAGNTORUP@GET2NET.DK>

> Hvad har *leje*loven at gøre med *handel* med boligforeningsandele?

Ikke meget og dog er det almindeligt at køre sager vedrørende
andelsboligforeninger analogt med lejeloven, dvs. man bruger lejelovens
bestemmelser såfremt, der ikke er nogle vedtægter i foreningen, der dækker
det pågældende spørgsmål.

Hvor

> Hæftebegrebet er afskaffet. Som overgangsbestemmelse indtil det er
> skrevet ud af hele særlovgivningen fortolkes eksisternde hjemmel til
> hæfte som fængsel i op til 6 måneder.

Det vidste jeg ikke og jeg har endda den nyeste udgave af lejeloven liggende
lige foran mig.