Sælge med tysk moms
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-03 19:52

Jeg er ved at starte en mindre virksomhed, som skal sælge udstyr til 4x4.
jeg får mine varer hovedsageligt fra Tyskland.

Hvis de sender varen direkte til kunden., hvad skal der så til for at jeg
kan sælge med tysk moms?

14 fortrydelsesret ved varer købt ved fjernsalg, gælder det ALT?
Og speciale tilpassede produkter?

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 17-01-03 23:15

"Morten Fruergaard" skrev:
> Jeg er ved at starte en mindre virksomhed, som skal sælge
> udstyr til 4x4. jeg får mine varer hovedsageligt fra Tyskland.
> Hvis de sender varen direkte til kunden., hvad skal der så
> til for at jeg kan sælge med tysk moms?

At du opretter dit firma i Tyskland istedet.

> 14 fortrydelsesret ved varer købt ved fjernsalg, gælder det
> ALT? Og speciale tilpassede produkter?

Ja, men mindre det ligefrem er noget du får fremstillet specielt efter
kundens mål -og det dermed sket ikke findes i dit normale sortiment.

Mvh, Lars

Fra : Andy

Dato : 18-01-03 16:43

> [...]
> jeg får mine varer hovedsageligt fra Tyskland.
>
> Hvis de sender varen direkte til kunden., hvad skal der så til for at jeg

Du skal starte firmaet i tyskland istedet, samt undgå at sælge for over
250.000,- om året til Danmark

> 14 fortrydelsesret ved varer købt ved fjernsalg, gælder det ALT?
> Og speciale tilpassede produkter?

Der var en tråd her i gruppen tidligere, hvor konklusionen så vidt jeg
husker var at der var fortrydelsesret hvis varen normalt var at finde i dit
sortiment.

Desuden har jeg selv handlet en del i tyskland, og der er købeloven vist
endnu strammere end i Danmark... Fortrydelsesretten er definitiv, dvs. at
det er en egentlig returret, og samtidig betaler sælger for returfragten.
Derudover har jeg læst at den tyske forbrugerstyrelse har mere magt end den
danske, hvis sælger ikke ønsker at følge en afgørelse... Jeg har dog ikke
selv undersøgt den tyske købelov, idet jeg endnu ikke har haft problemer.

Andy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-01-03 01:27

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> wrote in

> Du skal starte firmaet i tyskland istedet, samt undgå at sælge
> for over 250.000,- om året til Danmark

Er det ikke kun 25.000 ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-01-03 22:26

"Henrik Stidsen" skrev:
> Er det ikke kun 25.000 ?

Nej, det er 280.000 kr. som *udenlandske* EU-baserede firmaer må sælge for
til danske kunder før de skal momsregistreres i Danmark.

Mvh, Lars

PS. Det du formentlig tænker på er de hjemlige firmaer, som skal
momsregistreres hvis omsætningen overstiger 50.000 kr.