Revnede hæle?
Fra : Ultimativos

Dato : 18-01-03 01:10

Hvordan behandler (-og forebygger) revnede hæle?

Fra : Klaus

Dato : 18-01-03 06:41

Med Compeed fodcreme fra Coloplast

Klaus

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 18-01-03 13:19

Du køber en fodfil og bruger den efter forskrifterne - nogle mener det er
bedst når fødderne er tørre. Du sidder med fødderne i vand med f.eks.
sæbespåner i.
Til sidst smøres de ind i cremen.

VH Birgitte

Fra : w e b w o m a n

Dato : 18-01-03 17:18

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Du køber en fodfil og bruger den efter forskrifterne

Og der er en vigtig forskrift i den forbindelse at overholde.... man skal
ikke file for meget og for længe. Hellere lidt af gangen og ofte.

Filer man for meget, risikerer man nemlig, at huden reagerer på belastningen
ved at blive tykkere. Og så bliver det hele blot værre.

> - nogle mener det er
> bedst når fødderne er tørre.

Det er også min erfaring.

Eksempelvis inden man tager et brusebad. Og så fodcreme, når man har været i
bad og fødderne er tørre.

Men det vigtigste er at forebygge.

Og så et tip: Kig på (sommer)fødder, hvis du vil aflure, hvor velplejet
personen er. Har vedkommende velplejede fødder er resten det nemlig også.
Fødderne er det sidste man husker!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 18-01-03 23:09

"Ultimativos" <"prikke@email.dk"> skrev i en meddelelse
> Hvordan behandler (-og forebygger) revnede hæle?

Den hårde hud kommer fordi der er en dårlig pasform og dårlig stødabsorbring
i dit daglige fodtøj.

Det er udmærket med fodbad og fodfil - men vær opmærksom på, at slibning
provoketrer til yderligere dannelse af hård hud. Derfor lidt med godt - og
et godt
fodbadesalt og en god frottering med en hamphandske eller børste gør
underværker.

Mari

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 01:04

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Ultimativos" <"prikke@email.dk"> skrev i en meddelelse
>
> Den hårde hud kommer fordi der er en dårlig pasform og dårlig
stødabsorbring
> i dit daglige fodtøj.
(klip)
> Mari

Ikke altid.
Sukkersyge patienter lider fx. ofte af det. Og jeg har det også, og har haft
det hele mit liv selvom jeg ikke har sukkersyge. (Det skyldes vist nok at
jeg havde børneeksem, men jeg ved det egentlig ikke). Forebygges for mig kun
ved aldrig at gå/sove med bare tæer og ikke være for meget i nærheden af
sand og saltvand om sommeren. Om vinteren er jeg ikke så plaget, da det ikke
er nær så svært altid at beholde sokker og fodtøj på når det er koldt

Derfor, Ultimativos, afhænger det i høj grad af hvorfor du har det. Hvis det
er på grund dårligt skotøj og så'n ved jeg ikke, men på mig har hverken
fodbade(salt), file eller cremer nogensinde hjulpet. (og vist nok heller
ikke på sukkersyge patienter, som tilgengæld kan få offentligt tilskud til
så'n fodterapeut der kan gøre underværker men er MEGET dyr at bruge
regelmæssigt). Til gengæld har jeg god erfaring med Compeed plastre specielt
til revnede hæle. De sætter sig som et ekstra lag hud og når det tages af
kommer al den døde tykke hud også af og hælen er blød som en barnerumpe. (så
længe et varer). Kan købes hos Matas og på Apoteket.

Helende hilsener Inger
(Der ved præcis HVOR ondt det gør at gå og stå dagligt på hæle der er
revnede 5-6 steder på begge fødder )

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-01-03 15:36

>Forebygges for mig kun
> ved aldrig at gå/sove med bare tæer

Mit råd ville være lige modsat Altid bare fødder eller strømpesokker.
Jeg har kun bøvlet om vinteren, hvor jeg skal have sko på hele tiden, eller
som her under vores ombygning, hvor det har været nødvendigt med fodtøj
indendørs. Altså - bare fødder eller strømpesokker.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 22:31

> [...]
> som her under vores ombygning, hvor det har været nødvendigt med fodtøj
> indendørs. Altså - bare fødder eller strømpesokker.

Der kan man bare se hvor forskellige folks fødder er
Men tror du det har noget med årsagen til revnede hæle at gøre, at det er to
så modsatte ting der virker på henholdsvis dig og mig?

Inger