Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Scanning af billeder
Fra : Kenneth

Dato : 17-01-03 22:30

Hej!

Ved ikke om det er den rette gruppe, men I fotofolk må da også eje en
scanner! :)

Jeg overvejer, at købe en scanner, men ved ikke helt om det skal være med
filmadapter eller ej. Kan man ikke bare scanne selve fotografiet eller får
man det bedste resultat ved at scanne negativet? Måske et dumt spørgsmål! :)

Den jeg overvejer at købe er en Canon D1250U2F (1200x2400 DPI). Kan det
betale sig at gå længere op i opløsning f.eks. 2400x4800?

Mvh.

Kenneth

Fra : Niels Svendsen

Dato : 17-01-03 23:02

Prøv at kikke her, det ser ud til at det er sagen, hvis man til lidt mere
end husbehov vil skanne både fotos og negativer.
Ved at skanne et negativ, har du mulighed for at få en større farvedybde i
skanningen.
http://www.steves-digicams.com/diginews_jan2003.html#3200photo

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

"Kenneth" <kenneth@nospam.witte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man det bedste resultat ved at scanne negativet? Måske et dumt spørgsmål!
:)

Fra : Poul Petersen

Dato : 18-01-03 11:16

> [...]
>
> Den jeg overvejer at købe er en Canon D1250U2F (1200x2400 DPI). Kan det
> betale sig at gå længere op i opløsning f.eks. 2400x4800?

Du kunne kikke forbi hjemmesiden: http://home19.inet.tele.dk/poulm
her finder du eksempler på hvordan du nemt og billigt scanner sort/hvide
negativer
Mvh. Meyer.

Fra : A.I.

Dato : 18-01-03 13:40

> [...]

> Den jeg overvejer at købe er en Canon D1250U2F (1200x2400 DPI). Kan det
> betale sig at gå længere op i opløsning f.eks. 2400x4800?

Personligt, ville jeg nok købe en billig scanner (måske endda Aldi's til
399,-) og så spare det som du ville få ved at have købt en kombiscanner. Der
er ingen tvivl om at du får den bedste scanning ved at købe en filmscanner,
men du bliver også fattig og kombiscannerne scanner negativ/dias SÅ dårligt
(både farverne og opløsningen) at det kun kan bruges som små billeder til
nettet, men hvis det er dit behov, så køb sådan en svend.

HILSEN ANDERS

Fra : Kenneth

Dato : 18-01-03 18:06

> [...]
> (både farverne og opløsningen) at det kun kan bruges som små billeder til
> nettet, men hvis det er dit behov, så køb sådan en svend.

Hovedformålet er nu ikke at scanne negativer, men ville bare høre om en
"kombiscanner" var udmærket til det formål, for så ville jeg gerne investere
i sådan en svend for at få denne ekstra feature. Men kan forstå at det ikke
er pengene værd, så vil jeg købe en uden diasscanner til ca. 7-800,-. En
Aldi scanner til 399,- kan næppe være god! Tak for rådet!

Fra : A.I.

Dato : 18-01-03 18:25

> Aldi scanner til 399,- kan næppe være god! Tak for rådet!

....du tager fejl, Aldi scanneren ER god, du mærker først en mærkebar forskel
når du kommer på den anden side af 2 kg. men som sagt skal du scanne et
dias/negativ en gang imellem, jamen så læg dog de 500 x-tra for
det.....forresten så tager det en krig at scanne et dias fra en flatbed, jeg
tog tid engang, næsten 3.min. for et stk. prøv at gange det med 36 billeder
*S*

Fra : Poul Petersen

Dato : 18-01-03 19:57

"A.I." <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> tog tid engang, næsten 3.min. for et stk. prøv at gange det med 36

Det er nu ikke helt korrekt - det tager ikke længere tid at scanne et
negativ end at scanne et positivt billede.
Mvh. Meyer

Fra : A.I.

Dato : 18-01-03 20:10

> [...]
> >
> Det er nu ikke helt korrekt - det tager ikke længere tid at scanne et
> negativ end at scanne et positivt billede.

hehehe....nej det gør det ikke, jeg glemte bare at skrive negative/dias
(positiv)....men at det gør det på en "rigtig" filmscanner det er så en
anden snak, men her skyldes det at det tager tid for softwaret (twaindriver)
at omregne et negativbillede til et positiv, og derfor derfor tager et
positiv billede korteretid, da her ikke er nogen beregninger i softwaret,
men kun en scanning *S*

HILSEN ANDERS