OT: Et hurtigt lille spørgsmål
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-03 20:50

Hejsa,

I forbindelse med G4noise.com har jeg brug for at få oversat ordet
"Petition". Umiddelbart kommer jeg i tanke om underskriftsindsamling,
men er det et korrekte ord?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 17-01-03 21:10

On 17/01/03 20:49, in article 1foy6zk.1vunczh13nsp8yN%spam02@tdcadsl.dk,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hejsa,
>
> I forbindelse med G4noise.com har jeg brug for at få oversat ordet
> "Petition". Umiddelbart kommer jeg i tanke om underskriftsindsamling,
> men er det et korrekte ord?

Ifølge en engelsk-dansk ordbog (den der gratis til OS X) kan ordet petition
betyde følgende:

petition sb andragende, begæring; adresse ( fx a protest petition);
      (glds, til regent) bønskrift;
      (også rel) bøn;
   vb bede; ansøge, andrage, indgive et andragende (, en adresse) til;
[petition for mercy] benådningsansøgning;
   [petition in bankruptcy] konkursbegæring

Jeg vil nok vælge at oversætte det som underskriftsindsamling i den
sammenhæng (G4noise.com).

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-03 21:58

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Ifølge en engelsk-dansk ordbog (den der gratis til OS X) kan ordet petition
> betyde følgende:

Hmmm.. hvilken?

> [...]
> [petition in bankruptcy] konkursbegæring
>

> Jeg vil nok vælge at oversætte det som underskriftsindsamling i den

Det lader også til at være det ord, som jeg selv synes bedst om.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 22:25

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen wrote:

> Hmmm.. hvilken?

En Dansk-Engelsk/Engelsk-Dansk ordbog lavet af Daniel Eggert fra DTU.
Jeg kan ikke længere finde det på hans hjemmeside
<http://macvaerkstedet.xsite.dk/~eggert/dictionary/>, men jeg kan
lægge det til nedlastning et sted hvis det har interesse. Det er
ganske fremragende.

OS X only, vel at mærke.

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.

Fra : Per Madsen

Dato : 17-01-03 22:45

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg kan ikke længere finde det på hans hjemmeside
> <http://macvaerkstedet.xsite.dk/~eggert/dictionary/>

Den er her:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13555&db=mac

Meeeget nyttigt lille program...

--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 22:59

In dk.edb.mac, Per Madsen wrote:

> Den er her:
> http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13555&db=mac

Nej, download-linket er nemlig dødt, og peger på det samme link som
jeg postede før. Desværre.

> Meeeget nyttigt lille program...

Også i den grad.

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-03 23:18

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 23:48

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen wrote:

> Se, det ville være en herlig service, for det kan ikke hentes fra
> udviklerens side.

Den kan hentes her:

<http://it.edu/people/jcv/usenet/Danish-English_Dictionary.dmg>

> No problem. Jeg har været OS X only siden maj sidste år, såehh...

Det ved jeg, det var mere for at undgå skuffelsen hvis andre følte sig
fristede og sad på OS 9.

"My capacity for happiness,' he added,'you could
fit into a matchbox without taking out the matches first."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 00:43

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Den kan hentes her:
>
> <http://it.edu/people/jcv/usenet/Danish-English_Dictionary.dmg>

Er hentet, tak!

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 15:04

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Se, det ville være en herlig service, for det kan ikke hentes fra
> udviklerens side.

> No problem. Jeg har været OS X only siden maj sidste år, såehh...

Teasin´ : Nåh..ikke længere? Juni 2001, hæ, hæ
(Undskyld).
Morten
P.S.Til gengæld har jeg også haft alle børnesygdommene
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 16:02

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Teasin´ : Nåh..ikke længere? Juni 2001, hæ, hæ
> (Undskyld).
> Morten
> P.S.Til gengæld har jeg også haft alle børnesygdommene

Nåh ja, vi er i 2003. Jeg har været OS X only siden maj 2001 med Mac OS
10.0.2. Æv bæv!

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 16:14

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Nåh ja, vi er i 2003. Jeg har været OS X only siden maj 2001 med Mac OS
> 10.0.2. Æv bæv!

Nå, nå.....Da var den da slet ikke landet endnu, eller har du fået
den tidligere fra udlandet, eller...........?

Men OK - måske husker jeg en måned galt I så fald har vi kørt
parløb Så har du også haft alt bøvlet, ka´ jeg regne ud

Men det har været kampen værd, synes du ikke?

Hej fra Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 16:45

> Nå, nå.....Da var den da slet ikke landet endnu, eller har du fået
> den tidligere fra udlandet, eller...........?

Den kom vist nok d. 24 marts eller sådan noget lignende. Jeg er ikke
helt klart over, hvornår den kom til Danmark.

> Men OK - måske husker jeg en måned galt I så fald har vi kørt
> parløb Så har du også haft alt bøvlet, ka´ jeg regne ud

Ja, det var ikke specielt hurtigt i starten, men jeg var ikke så hårdt
ramt, da jeg skiftede min PowerCenter Pro ud med en Cube i samme
ombæring.

> Men det har været kampen værd, synes du ikke?

Bestemt og nu er det jo blevet det bedste OS på markedet, efter min
mening selvfølgelig. Det er på mange punkter bedre en WinXP og er også
meget længere fremme.

Finder halter stadig lidt i hastigheden, men det er blevet MEGET bedre
end før i tiden. Det var sindssygt langsomt!

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 17:07

> [...]

> Finder halter stadig lidt i hastigheden, men det er blevet MEGET bedre
> end før i tiden. Det var sindssygt langsomt!

Efter januar-keynote´en i 2001 bestilte jeg high-end modellen - cremé de
la cremé.......den var læææænge om at komme - tre måneder, mener jeg, og
den kom UDEN OS X, men forhandleren ville ringe, når den lå i
lufthavnen, og det gjorde han.

Og jeg husker det var varmt, så i løbet af forår/sommer 2001, i hvert
fald

Og så sendte Apple mig X,10.1 lige før, eller lige efter jul samme år.

Siden er det gået slag i slag og kun fremad, og du har fuldstændig ret:
Det bedste styresystem til dato.

Jeg havde en lærer i Photoshop, der var PC-mand. Han fik ind i mellem
nogle screenshots af mig i.f.m. opgaver, og han skrev engang til mig -
(han vidste godt, jeg var Mac-mand) - "........Jeg sidder bag Windows
XP, men når man ser dine screenshots, ligner XP noget, katten har slæbt
ind....."citat slut.....Se deeet........

Til gengæld synes jeg, jeg har været lidt mere
nervøs/omhyggelig/forsigtig i forbindelse med indlæringen af OS X -
sammenlignet med de tidligere systemer.....jeg har først været med fra
7.5/7.6.1, men har så til gengæld været igennem alle versioner og
opdateringer.

Men det er nok det dér Unix, jeg er lidt scary overfor?

Hvis du synes Finder er langsom, så hæld mere RAM i. Jeg har 768 - det
tonser og Finder spørger ikke om noget - den gør det bare

Nå, jeg skal ha´ kigget på en printer.........

Hej fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-03 02:05

> [...]

> XP, men når man ser dine screenshots, ligner XP noget, katten har slæbt
> ind....."citat slut.....Se deeet........

XP's brugerflade er på mange punkter kikset at se på. Det har dog nogle
smarte funktioner, såsom at den automatisk opdager når man har film og
billeder liggende i en mappe og automatisk generer previews på
mappeikonet og af selve filerne.

> [...]
> sammenlignet med de tidligere systemer.....jeg har først været med fra
> 7.5/7.6.1, men har så til gengæld været igennem alle versioner og

Jeg startede - såvidt jeg husker - med System 7.1 på en PowerBook 145B.

> Men det er nok det dér Unix, jeg er lidt scary overfor?

Jeg er ikke specielt bange for det, men det er bare temmeligt indviklet.
Det er begrænset hvor meget tid jeg har til at sætte mig ind i det og
det er jo ret tørt stof, så det går langsomt. Jeg kan dog noget mere end
før jeg startede med OS X.

> Hvis du synes Finder er langsom, så hæld mere RAM i. Jeg har 768 - det
> tonser og Finder spørger ikke om noget - den gør det bare

Det er ikke RAM'en der er problemet. Det er mest når man får valgt nogle
billeder eller film, så holder den lige en kunstpause mens den generer
et preview. Det er lidt tamt, da det kan gøres hurtigere. På WinXP er
der ingen ventetid.

> Nå, jeg skal ha´ kigget på en printer.........

God fornøjelse...

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 14:57

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hmmm.. hvilken?

> Det lader også til at være det ord, som jeg selv synes bedst om.

Det er jo nok for sent, men jeg ville vælge OPFORDRING(?)
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 16:02

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er jo nok for sent, men jeg ville vælge OPFORDRING(?)

Ikke for sent endnu, men jeg hvis jeg skal aflevere en petition
udskrevet, hvordan ville du så formulere det med ordet "opfordring"?

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 16:21

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Ikke for sent endnu, men jeg hvis jeg skal aflevere en petition
> udskrevet, hvordan ville du så formulere det med ordet "opfordring"?

"Denne underskrevne opfordring tilstiles Apple Computers inc. med krav
om, at støjproblemerne i xx tages alvorligt og rettes".

Altså, nu véd jeg jo ikke liiige, om det er dét, det handler om, men
noget i den retning -

Hej fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 16:45

> [...]

> om, at støjproblemerne i xx tages alvorligt og rettes".
>
> Altså, nu véd jeg jo ikke liiige, om det er dét, det handler om, men

Hmm... ikke helt tosset. Det kigger jeg lige lidt på.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 16:51

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm... ikke helt tosset. Det kigger jeg lige lidt på.

Godt....jeg ville da blive glad, hvis jeg kunne bidrage lidtw

Fra : Storm

Dato : 18-01-03 21:03

> [...]

> [petition for mercy] benådningsansøgning;
> [petition in bankruptcy] konkursbegæring

Hvis det er den sammme som Jonas foreslår at hente på:

<http://it.edu/people/jcv/usenet/Danish-English_Dictionary.dmg>

er det så rigtigt at jeg kun får oversættelser begge veje gengivet i
lydskrift?

Preferences er greyet ud i menuen.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-03 14:03

In dk.edb.mac, Storm wrote:

><http://it.edu/people/jcv/usenet/Danish-English_Dictionary.dmg>
>
> er det så rigtigt at jeg kun får oversættelser begge veje gengivet i
> lydskrift?

Lydkskrift, mener du den kun viser fonetiske tegn? Det har min aldrig
gjort. Et eksempel på hvordan et opslag ser ud herfra kan besigtiges
her:

<http://verture.no-ip.org/temp/dict.pic>

> Preferences er greyet ud i menuen.

Det skal den også være, der er ingen preferences i programmet, SVJV.

"UNIX is basically a simple operating system, but you
have to be a genius to understand the simplicity." - Dennis Ritchie.

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 14:34

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> <http://verture.no-ip.org/temp/dict.pic>

Ja, det er en fed ordbog.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 14:47

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Ja, det er en fed ordbog.

Nåeh, David - det véd jeg da ikke. Den kan ikke oversætte
"bonderøv".....heller ikke "mangler"

Men flot, hurtig, grundig og nem, thumbs up

Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 15:34

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nåeh, David - det véd jeg da ikke. Den kan ikke oversætte
> "bonderøv".....heller ikke "mangler"
>
> Men flot, hurtig, grundig og nem, thumbs up
>
> Morten

Ja, til større ting skal man over i noget andet.

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 15:41

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nåeh, David - det véd jeg da ikke. Den kan ikke oversætte
> "bonderøv".....heller ikke "mangler"
>
> Men flot, hurtig, grundig og nem, thumbs up
>
> Morten

bonde (en, bønder) farmer;
(i u-land og hist.) peasant;
(landboer) countryman;
(neds) boor, peasant;
(i skak) pawn;
(i kortspil) jack, knave.

røv (en)
(vulg) bum,
(grovere) arse;
[let røven!]
(dvs se at komme i gang) shift your arse!
[du kan rende mig i røven] you can put it up your arse; kiss my arse;
[et spark i røven] a kick in the arse;
[være på røven] be on one's arse;
[op i røven!] stuff it! up yours! up your arse!

Mangler kunne være mangel eller mangle, men det vil den skam ikke svare
på. Mystisk. Det står i Gyldendals den røde under mangel som want, og
putter man det ord ind i den engelsk-danske, får man

I. want vb
1. mangle ( fx he does not want intelligence);
2. behøve, have brug for, trænge til ( fx he wants someone to look
after
him);
skulle have ( fx children want plenty of sleep);
3. ønske;
(gerne) ville have ( fx I want some socks, please; he wants
everything he sees);
4. ville tale med ( fx tell Jones I want him);
(om politiet) eftersøge ( fx he is wanted by the police);
5. (med inf) ville, ønske at ( fx the boss wants to see you);
måtte ( fx one wants to be careful in handling a gun);
skulle ( fx you don't want to be rude);
(uden objekt)
6. ville ( fx you may go now if you want);
7. lide nød ( fx we must not let them want);
[want for] mangle, savne;
[you are wanted on the telephone] der er telefon til dig;
[it wants two minutes to the hour] klokken mangler (el. er) to
minutter i
(hel);
[what does he want with a new car?] T hvad skal han med en ny vogn?
II. want sb
1. mangel (of på); savn ( fx he felt a vague want; a long-felt want);
2. trange kår ( fx live in want), trang;
nød ( fx freedom from want);
3. wants pl fornødenheder ( fx my wants are few);
[be in want of] trænge til ( fx a haircut);
mangle.

Det burde jo virke begge veje.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 16:40

> [...]

> nød ( fx freedom from want);
> 3. wants pl fornødenheder ( fx my wants are few);
> [be in want of] trænge til ( fx a haircut);

Har du skrevet bonderøv på denne måde? Eller har du delt det, ordet
altså

Jo, men havde man nu ikke Gyldendals røde, vidste man ikke, at man kunne
skrive "want", vel?

Min computer har fire mangler...........skal du skrive til Apple.....og
så ka´ du ikke komme videre

Nå pyt, det går jo nok, endda - men min udgave kan altså ikke oversætte
"bonderøv" - og den kan heller ikke oversætte
"sporvognsskinneskidtskraber". Til gengæld kan den godt oversætte "æg",
som jo på dansk er mere end en ting.

Nå, man behøver jo heller ikke finde på det mest åndssvage i Riget, for
at teste den.....

Mvh.
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-03 09:08

On Sun, 19 Jan 2003 16:40:25 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fp1kle.146rr0u1q8d5igN%mortenlind@mac.com>):

> Har du skrevet bonderøv på denne måde? Eller har du delt det, ordet
> altså

Ja, jeg har delt det bonde røv --der kommer også mere smæk på så, synes
du ikke?

> Jo, men havde man nu ikke Gyldendals røde, vidste man ikke, at man kunne
> skrive "want", vel?

Nej, jeg skriver også, at det burde virke begge veje, men det gør det ikke i
dette tilfælde. Der er nogle, der siger, at han har taget det fra Gyldendals
røde ordbog, men ikke hvad angår 'mangler'.

> Min computer har fire mangler...........skal du skrive til Apple.....og
> så ka´ du ikke komme videre

My computer has four losses...

> [...]
> "bonderøv" - og den kan heller ikke oversætte
> "sporvognsskinneskidtskraber". Til gengæld kan den godt oversætte "æg",

Nogen gange skal man bare gå til roden af de enkelte dele i ordet:

sporvogn tram(car),
      (am) streetcar;
[tage med sporvognen] go by tram (, streetcar).

I. skinne (en -r)
   (jernbaneskinne etc) rail;
   (til forstærkning) (iron) band;
   (til brækket lem) splint;
   (se også benskinne);
[køre på skinner]
      (fig: gå glat) run on rails;
   [løbe af skinnerne] leave the rails;
   [få noget sat på skinner]
      (fig: i gang) get something going; get something off the ground.
II. skinne vb shine;
   (svagt, flakkende, F) glimmer;
[skinne af renlighed] be spotlessly clean;
   [solen skinner mig i øjnene] I have the sun in my eyes;
   [skinne igennem]
      (kunne ses) show through ( fx the spots (, his true character) shone
through);
      (blive tydelig) be (el. become) apparent ( fx his disappointment was
apparent);
   [lade det skinne igennem at] hint that; let it be understood that;
   (se også skinnende).

I. skidt (et)
   (snavs) dirt,
      (stærkere) filth;
   (fig) trash, rubbish;
[hele skidtet] the whole lot;
   [komme ned i skidtet] go to the bad;
   [det lille skidt] poor little mite;
   [skidt med det!] never mind!
   [have penge som skidt] be lousy with money, be rolling in it;
   [man skal have syv pund skidt om året]
      (svarer til) we must eat a peck of dirt before we die;
   [ikke regne ham for det skidt man træder på] treat him like dirt.
II. skidt adj bad, rotten;
   adv badly;
[komme skidt fra noget]
      (kludre med noget) make a mess of something;
   [det kom han skidt fra]
      (dvs det lykkedes ikke) he did not get away with it;
   [en skidt fyr (el. knægt)] a good-for-nothing,
         T a bad lot,
         S a nasty piece of work;
   [skidt stillet] badly off;
   (se også dårligt; tilpas).

skraber (en -e) scraper;
   (til at fiske med) dredge;
[tage sig en skraber] take a nap, have forty winks.

Hvilket så bliver til
'streetcar-rail-filth-

og til det sidste må jeg gå til stammen, skrabe, at skrabe

skrabe vb scrape ( fx a carrot, one's elbow, one's chin (dvs barbere sig), a
ship's bottom, hides, a dish, paint off the wall; scrape with one's feet);
   (skrabe skæl af) scale;
   (fiske) dredge ( fx for oysters);
   (kradse) scratch ( fx the dog was scratching at the door; the hens were
scratching (about) for food);
[ med præp & adv:]
   [skrabe af] scrape off;
   [skrabe sammen] scrape (el. scratch) together;
   [skrabe til sig] scrape (el. scratch) money together, feather one's nest;
   [blive skrabet ud]
      (med.) be curetted.

Hvilket så bliver til
'streetcar-rail-filth-scraper' ?

> Nå, man behøver jo heller ikke finde på det mest åndssvage i Riget, for
> at teste den.....
>
> Mvh.
> Morten

The Moose sayz: 'Two peanuts went to New York. One was assaulted.'

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-03 16:35

> [...]

> Hvilket så bliver til
> 'streetcar-rail-filth-scraper' ?

> The Moose sayz: 'Two peanuts went to New York. One was assaulted.'

Hæ, hæ, ha, ha - kendte den ikke
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-03 01:19

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Sun, 19 Jan 2003 16:40:25 +0100, Morten Lind wrote
> (in message <1fp1kle.146rr0u1q8d5igN%mortenlind@mac.com>):

> My computer has four losses...

My computer has four wants.

Jeg ville se, om ordet mangel er med, men det er det heller ikke. Ordet
mange findes heller ikke. Måske kan den bare ikke lide den
bogstavkombination.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-01-03 19:11

Morten Lind wrote:

> Nåeh, David - det véd jeg da ikke. Den kan ikke oversætte
> "bonderøv".....heller ikke "mangler"
>
> Men flot, hurtig, grundig og nem, thumbs up
>
> Morten

Hvad med redneck:

redneck (am, neds) hvid landarbejder (i Sydstaterne).

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Storm

Dato : 19-01-03 17:21

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Lydkskrift, mener du den kun viser fonetiske tegn?

Ja, som her:
<http://home19.inet.tele.dk/storms/ord.gif>

> Et eksempel på hvordan et opslag ser ud herfra kan besigtiges
> her:
>
> <http://verture.no-ip.org/temp/dict.pic>

Din udgave er lidt mere brugbart til mit behov.

> Det skal den også være, der er ingen preferences i programmet, SVJV.

Det var ellers det eneste jeg kunne forestille mig der var galt. Jeg har
downloaded adskillige gange med samme resultat.

Jeg kunne ellers godt tænke mig at bruge programmet.
Bonderøv eller ej

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 17:24

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> downloaded adskillige gange med samme resultat.
>
> Jeg kunne ellers godt tænke mig at bruge programmet.

Hæ, hæ...
M.

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-03 17:31

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> Ja, som her:
><http://home19.inet.tele.dk/storms/ord.gif>

Det er ikke lydskrift, snarere nogle cyrilliske skrifter der har
sneget sig ind. Det ligner et problem jeg havde med fontsubstitution
på et tidspunkt.

Du har pillet en del ved fonte på din spand har du ikke? Prøv at
fjerne evt. non-latin fonte du har i din font-mappe, især hvis du har
mappen "Non-Latin" fra Adobes Font Folio, blandt dem. Det var dem der
gav mig problemer sidst.

Du kan evt. lave en mappe i ~/Library der hedder 'Fonts_disabled' og
smide dem ned i. Prøv så at start programmet og se om der ikke kommer
noget mere forståeligt frem ved opslag.

Håber det hjælper.

The sooner you fall behind,
the more time you'll have to catch up. - Steven Wright

Fra : Storm

Dato : 19-01-03 19:38

> Det er ikke lydskrift, snarere nogle cyrilliske skrifter der har
> sneget sig ind.

Jo, jeg mener faktisk det er lydskrift.

> Det ligner et problem jeg havde med fontsubstitution på et tidspunkt.

Hvis jeg copy-pastede teksten ind i text-edit var meldingen:
Times Phonetic Alternate

> Du har pillet en del ved fonte på din spand har du ikke?

"Spand" - fnys!
Jeg har ordnet fontene på mit herlige værktøj.

> [...]

> Du kan evt. lave en mappe i ~/Library der hedder 'Fonts_disabled' og
> smide dem ned i. Prøv så at start programmet og se om der ikke kommer

Diablotin hjalp med lige hurtigt med at identificere synder-fonten, som
lå gemt i Times font mappen. En deaktivering af TimesPhoAlt i min Times
font mappe klarede sagen.

> Håber det hjælper.

Tak. Det var bare en kanon hjælp.

Når jeg har ordbogen oppe (det kan godt være det ikke er ordbogens
skyld), får jeg hver gang en fix_prebinding.crash.log, jeg kan ikke se
hvad den forårsager eller hvad der udløser den. Måske har jeg bare for
meget i gang i øjeblikket.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 20:16

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jo, jeg mener faktisk det er lydskrift.
>
> Hvis jeg copy-pastede teksten ind i text-edit var meldingen:
> Times Phonetic Alternate

Jeg ved ikke, om vi skal stemme om det. Jeg mener heller ikke, det er
lydskrift. I lydskrift plejer de fleste bogstaver at være normale,
ligesom der mangler bogstaver, hvor lyde er trukket sammen. Her er det
helt tydeligt, at bogstaverne er erstattet stk for stk. Mit gæt er, at
der simpelthen bruges en forkert skrifttype. Du har antageligt ikke den
rigtige på din computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 19-01-03 21:05

> [...]
> helt tydeligt, at bogstaverne er erstattet stk for stk. Mit gæt er, at
> der simpelthen bruges en forkert skrifttype. Du har antageligt ikke den

Jeg har jo fået det til at virke, uden at lægge nye fonte i.
Det var ikke fordi jeg ikke havde den rigtige font, men fordi der var en
af Adobes fonte der konfliktede med den rigtige, hvorfor ved jeg ikke.
Programmet valgte først at bruge fonten: Times Phonetic Alternate, det
lyder fonetisk lydskriftagtigt i mine ører.

Jeg kunne jo også læse hvad ordbogen skrev, selv om jeg ikke er helt
skarp til cyrilliske bogstaver. Men da jeg så det lille ordbogsprogram
som en chance for at minimere engelske stavefejl, tjent det ikke lige
formålet

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 19-01-03 21:56

Nå ja, her er det gengivet bogstav for bogstav, for det er jo ikke
oversat som lydskrift (ingen har siddet og tænkt hvordan det skal lyde),
men en lydskriftfont der konflikter med den rigtige fond.
Tror jeg bestemt.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-01-03 14:36

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> "Spand" - fnys!
> Jeg har ordnet fontene på mit herlige værktøj.

Godt så. (;

[...]

> [...]
> skyld), får jeg hver gang en fix_prebinding.crash.log, jeg kan ikke se
> hvad den forårsager eller hvad der udløser den. Måske har jeg bare for

Kunne du evt. gøre indholdet af den crash.log tilgængelig på
interwebbet? Jeg forstår ikke en hat af de ting der står i den, men
måske andre kan træde til med lidt viden?

   "When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Storm

Dato : 20-01-03 20:44

> Kunne du evt. gøre indholdet af den crash.log tilgængelig på
> interwebbet? Jeg forstår ikke en hat af de ting der står i den, men
> måske andre kan træde til med lidt viden?

Jo. Det er samme melding hver gang, første gang jeg har sagt "look up"
(og den har givet et svar) efter program-start, når den så kører har der
ikke været nogen problemer.
Jeg kan se, at før jeg installerede ordbogen, havde jeg kun haft en
enkelt fix_prebinding crash, nu har jeg haft 20.
Nu synes jeg godt nok jeg har haft en flere crash i det hele taget de
sidste dage. (Hovedsageligt Acrobat 5.05, som jeg har brugt intensivt).

<http://home19.inet.tele.dk/storms/fix.preb.rtf>

Hvad er det egentlig for en slags viden der skal til for at knække sådan
en kode? Er det nogen meldinger man slår op i en tabel?
Det egentlig interessante er jo hvad man så gør ved det

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Storm