Frisk grønkål. Frysning/kogning/genopvarmn~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-01-03 16:19

Hej

Jeg har været heldig og købe en kæmpe bunke grønkål hos en grønthandler for
12 kr. :)
Jeg skal bruge det til grønlangkål.
Svinder (ligesom spinat) meget ved kogning?
Kan jeg fryse det ned i portioner efter kogning og for at tø det op eller
går det ikke?

Mvh Thomas

Fra : torup & bachmann

Dato : 17-01-03 16:27

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Svinder (ligesom spinat) meget ved kogning?
> Kan jeg fryse det ned i portioner efter kogning og for at tø det op eller

Det er bedst at fryse grønkålen efter blanchering. Dvs. du dypper grønkålen
i kogende vand et øjeblik. Denne fremgangsmåde er i øvrigt den bedste for
langt de fleste grøntsager.

MVH Rikke

Nemme opskifter:
Se www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Leif Johansen

Dato : 18-01-03 21:12

Kære Thomas !

Grønkålen rives af stokken og bladene i mindre stykker. Derpå blancheres
den ( når det skal være til grønlangkål - hvis det er til suppen
udelades dette ) blancheres betyder kommes kortvarigt i kogende vand i
små portioner, tages op med hulske. Lægges til afdrypning. Hvis du laver
grønlangkål som de fleste dansker, hakkes den nu gennem kødhakkeren
hvorpå den fryses. Hvis du vil lave fynsk grønlangskål, skal den blot
skæres groft med en kniv og fryses.

Skal du gemme grønkål til suppe, hakkes den rå og fryses med orme og det
hele gerne også med rå løg.

Snittet grønkål svitses sammen med græskarkærner i olivenolie er også fint.

mvh
Leif
NB Det falder ikke så meget sammen som spinat.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 18-01-03 22:50

"Leif Johansen" <LeifJohansen3@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> grønlangkål som de fleste dansker, hakkes den nu gennem kødhakkeren
> hvorpå den fryses. Hvis du vil lave fynsk grønlangskål, skal den blot

Tak for det. Det er første gang jeg laver grønkål selv :) Det kan (mærkeligt
nok) være vanskelligt at få fat på.

Mvh Thomas