Undren?
Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 14:08

Hej X-perts/X-faces & X-users

Nu har jeg undret mig lidt - tænkt en lille smule(skulle nødigt få ondt)
& stille givet op.....

Hvad betyder OT? Nogle gange OTD?

Og hvorfor er tråden i trådoversigten nogle gange brudt?(altså den
streg, der forbinder indlæggene/prikkerne)?

Jeg skulle også have spurgt om kabler til en LW12/640PS, men jeg venter
lidt.....har deadline på tre artikler om to en halv time

Hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-01-03 14:16

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hvad betyder OT? Nogle gange OTD?

OT = Off Topic = Ikke relevant for en given gruppe/fundats

OTD = Oplæg TiL Diskussion = de indledende manøvrer når der skal
foretages ændringer i USENET hierakiet (fx. nye grupper).

Lad os iøvrigt høre om den LaserWriter.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 14:59

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> [...]
>
> OTD = Oplæg TiL Diskussion = de indledende manøvrer når der skal
> foretages ændringer i USENET hierakiet (fx. nye grupper).

Nåeh......ikke andet Men hvorfor blander man engelske og danske
udtryk sammen?

Jeg ville umiddelbart mene, det ville være mere forståeligt, om man
valgte et af sprogene. Ikke at det generer mig - bare jeg véd det, men
forvirringen ville ingen ende tage, da DownTownRat lige havde købt sin
Mac og indløst sin MacSOUPlicens.
Han var RIGTIG Chelsey, så han vidste godt, hvad OT betød, men han kom
aldrig videre, fordi han troede OTD betød Off Topic Debate
(Hvis ingen andre synes, det er sjovt, så synes jeg det selv, hæ-hæ)

Nå til sagen, Peter.....
Jeg har klunset mig en Apple LaserWriter 12/640PS - den er fra januar
1997, og den virker fint, på nær låget, der ikke vil lukke rigtigt uden
en potteplante ovenpå, men det er jo også pænt nok.

Men jeg fik ingen kabler med, så nu er jeg lidt i vildrede....

Allerhelst ville jeg gerne have den på netværket, så tre Mac´er & en
windåze kan benytte den, og jeg prøvede igår at sætte den til routeren
og bad G4 om at finde dens IP-nummer.

Det ku´ den ikke.

Idag har jeg prøvet at forbinde den direkte til G4 med RJ45cat.5 og
tilføje den i X´s Printcentral - Nix - Heller ikke.

Den har tre stik: Et parallelstik - et gammelt netværksstik(hvortil jeg
har en adapter: AppleEthernetTwisted-Pair TranscieverMO437) og et rundt
stik, mage til de gamle StyleWriter-stik.

Hvis den skal i netværk, er jeg nødt til at sætte en switch i en af
routeren udgange(ellers har jeg ikke nok), og så kan laseren sidde i
switch´en - det er så RJ45 i den ende, men hvad skal jeg så finde på til
den anden ende?

Håber, jeg fik det hele med.

Netværk:
TDC/ADSLBredbånd 512/512
Netgear RP114/+switch
iMac 333rev.D- OS 9.2.2
PowerPC7200(server) OS 9.1
G4 733/Superdrive OS X,10.2.3
PC/Win98SE

Hej fra
Morten

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-01-03 15:10

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nåeh......ikke andet Men hvorfor blander man engelske og danske
> udtryk sammen?

Kanske fordi de danske tilsvarende udtryk ikke har samme nerd appel -
fx. hard disk kontra fastpladelager.

> [...]
> har en adapter: AppleEthernetTwisted-Pair TranscieverMO437) og et rundt
> stik, mage til de gamle StyleWriter-stik.

Det er et LocalTalk stik.

Jeg ved ikkw om din model forstår at tale TCP/IP.

Har du prøvet med AppleTalk? (ok, ikke praktisk med PC'er, jeg ved det)

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 15:36

> Kanske fordi de danske tilsvarende udtryk ikke har samme nerd appel -
> fx. hard disk kontra fastpladelager.

Næh.....fri os fra norsk

> Det er et LocalTalk stik.

Ja

> Jeg ved ikkw om din model forstår at tale TCP/IP.

Det skulle jeg mene. Den printer en side ud, når man starter den, og på
siden står der fgl.:
Ethernet(Adress:08:00:07:a4:cd:07)
NetWare Frame Type: Autodetect
Ether Talk: PostScript
Net Ware: AutoSelect
PServer name: Apple_LWa4cd07
TCP/IP: PostScript
IP adress: 195.181.213.4

Dén IP har jeg iøvrigt også skrevet ind i G4´s Printcentral.(Uden det
hjalp).

> Har du prøvet med AppleTalk? (ok, ikke praktisk med PC'er, jeg ved det)

Øh, nej - det har jeg faktisk ikke....jeg har kun prøvet at fange den
fra OS X, 10.2.3

M.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-03 17:48

In article <1foxs8g.1jkp3x41f8pcphN%mortenlind@mac.com>, Morten Lind wrote:
> [...]
> TCP/IP: PostScript
> IP adress: 195.181.213.4
>
> Dén IP har jeg iøvrigt også skrevet ind i G4´s Printcentral.(Uden det

Din printer skal være på samme IP subnet som din computer.
Du kan prøve om du ikke kan give den en ny med RARP.

Dette gøres således:

arp -s 192.168.0.9 08:00:07:a4:cd:07
ping 192.168.0.9

Her antager jeg at 192.168.0.9 er den adresse du vil give
printeren.

Alternativet må du give din Mac en ny adresse, eksempelvis
195.181.213.3 med en subnetmaske 255.255.255.0, og en default gateway
på 195.181.213.1 og så kan de lave en telnet til den for at
logge ind og ændre IP adressen. Du kan finde ved Apple hvordan
du eventuelt kan nulstille passwords. Kræver muligvis at
du downloader et postscript job.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 18:21

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> logge ind og ændre IP adressen. Du kan finde ved Apple hvordan
> du eventuelt kan nulstille passwords. Kræver muligvis at

Hej Povl......det er s´gu´ pænt af dig, men jeg forstår ikke en
bjælde......Du skal vide, at det er første gang, jeg overhovedet SER en
laserprinter - her i huset har vi kun haft ink-jets, hvor hver computer
havde hver sin printer - ideen var jo så at lave en fælles printer til
opgaver, artikler og andet, der kan nøjes med s/h.

Og så troede jeg i min naivitet, at man bare plottede et kabel ind i
printeren og ind i switch´en......meeeeeen deeeeeeet?????

Hej fra Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 19-01-03 05:22

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> her i huset har vi kun haft ink-jets, hvor hver computer
> havde hver sin printer

HP DeskWriter printere var [og er] nu både ink-jets og netværksprintere.
Til phonenet. Jeg har så sat min gamle DeskWriter 560C på en
phonenet/ethernet bro.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-01-03 10:00

On Sat, 18 Jan 2003 16:47:40 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Du kan finde ved Apple hvordan
>du eventuelt kan nulstille passwords.

Password skulle gerne stå på den konfigurationsside man kan udsrive.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-03 12:45

> Password skulle gerne stå på den konfigurationsside man kan udsrive.

Så når man glemmer at beskytte maskinen, når man går til frokost, så kan
enhver se løsenet - til senere brug?

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-01-03 13:13

On Tue, 21 Jan 2003 12:44:50 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Så når man glemmer at beskytte maskinen, når man går til frokost, så kan
>enhver se løsenet - til senere brug?

Beskytte maskinen?

Hvorfor skulle en der bruger printeren ændre i
kommunikationsindstillingerne?

Hvordan vil du seriøst beskytte noget man har fysisk adgang til, og
som man også har ret til at bruge?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-03 14:15

> Beskytte maskinen?
>
> Hvorfor skulle en der bruger printeren ændre i
> kommunikationsindstillingerne?

Jeg gik ikke tilbage i tråden, og troede at du mente datamaten ..

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-01-03 08:43

On Tue, 21 Jan 2003 14:15:08 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Jeg gik ikke tilbage i tråden, og troede at du mente datamaten ..

Sjuske...

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 15:32

> [...]

> har en adapter: AppleEthernetTwisted-Pair TranscieverMO437) og et rundt
> stik, mage til de gamle StyleWriter-stik.

Det lyder som om du har et ethernetkort på printeren. Du skal så bare
finde ud af dens IP-adresse.

Har du en printermanual? Så skulle du kunne finde ud af det. Eller en
dhcp-server?

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 15:41

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Det lyder som om du har et ethernetkort på printeren. Du skal så bare
> finde ud af dens IP-adresse.
>
> Har du en printermanual? Så skulle du kunne finde ud af det. Eller en
> dhcp-server?

Jo, jeg har downloadet manualen, men dét hér er jo laaangt
hyggeligere

Jeg har dens IP-adresse(se andet indlæg)

Hvad mener du med DHCP-server? Alle maskinerne er sat op til at bruge
DHCP, men véd routeren, når jeg kommer en printer, og ikke en computer,
i stikket?
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 16:37

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hvad mener du med DHCP-server? Alle maskinerne er sat op til at bruge
> DHCP, men véd routeren, når jeg kommer en printer, og ikke en computer,
> i stikket?

Skeln mellem dhcp-server og router. Dhcp-serveren tildeler hver enhed en
ip-adresse, og routeren sørger blot for at route mellem inter- og
intranet.

Når du har printerens ip-adresse burde du også kunne bruge den på din
Mac.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 17:02

> [...]

> intranet.
>
> Når du har printerens ip-adresse burde du også kunne bruge den på din

Javel, men så er DHCP-serveren i routeren, for det er routeren, der
tildeler de LOKALE IP´ere.
Den OFFENTLIGE IP - 80.xx.xx.xx sidder routeren på.

Så er der stukket fire netværkskabler ind i routerens udgange/switch,
som hver især har en computer i den anden ende.

De fire maskiner har hver især fået en IP af routeren:
192.xxx.xxx.2/3/4/5

Mener du så, at jeg skal sætte et netværkskabel fra printeren og ind i
routeren?

(Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår?)

Hej fra
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 18:19

> [...]

> 192.xxx.xxx.2/3/4/5
>
> Mener du så, at jeg skal sætte et netværkskabel fra printeren og ind i

Der er tale om en sammenbygget router og dhcp-server. Routeren har
sandsynligvis kun én ethernet-udgang, og den skal du så forbinde til
switch eller hub. Printeren forbindes så hertil, sammen med computerne.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 18:54

> [...]

> sandsynligvis kun én ethernet-udgang, og den skal du så forbinde til
> switch eller hub. Printeren forbindes så hertil, sammen med computerne.

Ok, Per - Det havde jeg på fornemmelsen, tusind tak skal du have - jeg
tester det i morgen

Hej fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-03 21:58

> [...]

> routeren?
>
> (Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår?)

Jeg _tror_ at du får problemer, medmindre du skifter IP-adressen på
printeren. Du skriver i et andet indlæg, at printeren spytter følgende
ud:

[...]

Da dit lokale netværk kører med 192.168.x.x adresser, vil dine maskine
ikke kunne se printeren.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 15:06

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> TCP/IP: PostScript
> IP adress: 195.181.213.4
>
> Da dit lokale netværk kører med 192.168.x.x adresser, vil dine maskine

Nå, nu skulle jeg ellers lige til at prøve.....men hvordan skifter jeg
den IP-adresse? - altså på printeren? Får den ikke bare en anden af
routeren?
Øv, jeg håber, du når at se det hér - jeg er lige kommet hjem;-(
M.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-01-03 15:54

> [...]

> routeren?
> Øv, jeg håber, du når at se det hér - jeg er lige kommet hjem;-(

har du eksperimenteret med Apple's Laserprinter konfigurationsværktøj?

Det virker kun over AppleTalk (svjv) og kun i Classic Mac OS...

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 16:28

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> har du eksperimenteret med Apple's Laserprinter konfigurationsværktøj?
>
> Det virker kun over AppleTalk (svjv) og kun i Classic Mac OS...

Næh, Peter...ikke endnu, og den skulle helst køre i X......
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-01-03 16:43

in article 1fozpo7.3dsla01ufo939N%mortenlind@mac.com, Morten Lind at
mortenlind@mac.com wrote on 18/01/03 16:27:

> Næh, Peter...ikke endnu, og den skulle helst køre i X......

Jamen konfigurationsværktøjet skal også kun køres en gang for at skifte IP.
Giv printeren en IP adresse der passer til dit eksisterende net. Den kan
ikke køre DHCP.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 17:09

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> Giv printeren en IP adresse der passer til dit eksisterende net. Den kan

OK - prøver, tak
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 16:02

> [...]

> routeren?
> Øv, jeg håber, du når at se det hér - jeg er lige kommet hjem;-(

Jeg ved ikke lige hvordan man ændrer på den adresse. Du skal nok bruge
det LaserWriter værktøj som (såvidt jeg husker, men det kan være
forkert) ligger på Mac OS 9 CD'en. Måske kan printeren køre DHCP,
hvilket selvfølgelig vil være lettest, men ellers skal den bare have en
fast adresse i samme adresserum som computerne.

Hvis du ikke kan finde et værktøj til at skifte adressen, kan du jo
prøve at skifte adressen på én af computerne. Hvis du kører OS X kan du
bare give maskinen en ekstra adresse, f.eks. 195.181.213.5, så "burde"
det virke.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 16:31

> [...]

> prøve at skifte adressen på én af computerne. Hvis du kører OS X kan du
> bare give maskinen en ekstra adresse, f.eks. 195.181.213.5, så "burde"

Det sidste prøvede jeg igår, altså at tilføje en ny printer - angive
print over IP og taste dens nummer ind, men det ville den ikke. Jeg
prøver senere om jeg kan fange den gennem routerens konfigurationsside.

M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 16:45

> [...]

> print over IP og taste dens nummer ind, men det ville den ikke. Jeg
> prøver senere om jeg kan fange den gennem routerens konfigurationsside.

Dvs. at du har prøvet at give en af dine computer en adresse der er i
samme adresserums om printeren?

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 17:14

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. at du har prøvet at give en af dine computer en adresse der er i
> samme adresserums om printeren?

Nej - (det tror jeg ikke, i hvert fald) - jeg forbandt printeren med
G4´eren med et RJ45cat5-kabel(netværk), og åbnede printcentral -
tilføjede en printer med IP-udskrivning og skrev printerens IP-nummer i
den dertil hørende linie. Trykkede tilføj, lukkede og skrev ud. Den
ledte og ledte i to minutter, men måtte melde "TimeOUT".

Så dét virkede ikke.
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-03 20:42

> [...]

> den dertil hørende linie. Trykkede tilføj, lukkede og skrev ud. Den
> ledte og ledte i to minutter, men måtte melde "TimeOUT".

Minder lidt om mine egne erfaringer med min HP LaserJet 4050N, fra da
jeg brugte MacOS X 10.1. Man skulle bruge HPs installationsprogram
[downloade fra www], og udskrivning fungerede ikke fra terminalen.

Men det drejer sig jo om en gammel Apple-printer?

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 21:06

> [...]

> [downloade fra www], og udskrivning fungerede ikke fra terminalen.
>
> Men det drejer sig jo om en gammel Apple-printer?

Gammel og gammel, Per......hmmmm..... på bagsiden står der, at den er
manufaktureret i januar 1997, så den går ind i sit sjette år.

Men den har ikke været brugt så meget i den tid....34.579 sider er
printet ud. Jeg håber det er i hele dens levetid, og ikke i tonerens,
for så har jeg jo ikke styr på det

Og den er velholdt og pæn - også indeni......

Men selvfølgelig - vi har andre tilslutninger nu
Hej fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-03 02:05

> [...]
> den dertil hørende linie. Trykkede tilføj, lukkede og skrev ud. Den
> ledte og ledte i to minutter, men måtte melde "TimeOUT".

Det er fordi den befinder sig i et andet adresserum. Du skal have ændret
din maskines IP-nr. og prøv så igen. Bare for at se om der er hul
igennem.

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 19-01-03 21:06

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Så dét virkede ikke.

Slå Appletalk til på din Mac.

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-03 16:22

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> Slå Appletalk til på din Mac.

AppleTalk på OS X, 10.2.3?
M.

Fra : Jens Find

Dato : 20-01-03 17:10

> AppleTalk på OS X, 10.2.3?
> M.

Ja, hvorfor dog ikke?

--
Jens Find

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-03 17:45

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> Ja, hvorfor dog ikke?

Ja, hvorfor egentlig ikk´ - jeg har lige haft hovedet under armen i
ni timer, se andet svar...

Men det hjælper stadig ikke noget......

Blandt alle de råd, jeg har fået, er der ét, jeg ikke har prøvet -
nemlig at give printeren en anden IP-adresse.

Og nu er jeg begyndt at tro, at den skide - undskyld - printer skal
konfigureres gennem routeren, for jeg fik et andet problem under de
forskellige forsøg.

Routeren har kun fire udgange, altså en indbygget 4-ports switch. Det er
ikke nok.

Så har jeg en fem-ports "stand-alone"switch, som jeg troede, jeg kunne
sætte til routeren og derved forøge mit port-antal med fire.

Men nix.....ingen forbindelse.masser af blinkende grønne lygter, men
ikke hul igennem.

Men måske skal jeg bare have fat i et kabel, der i printerenden er ENTEN
AppleTalk, Ethernet eller Parallel, og i den anden ende er USB.

For hvis man kan få sådan et kabel, kan jeg jo bare sætte den til
maskinen, og så må man kunne dele den med printershare, eller hvad det
nu hedder.

Men jeg tror ikke, man kan få sådan et kabel?

Hmmmmmm..........????????

Måske skulle jeg bare købe et par Epson´er c20 på tilbud i
fotoforretningen til 499,- stk. Det er jo lige, hvad et par blækpatroner
koster - så gør jeg ligesom i Amerika, skifter bilen ud, når askebægeret
er fuldt.

Skift printeren ud, når patronen er tom. hmm..

Hej fra
Morten Lind

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 20-01-03 17:49

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Skift printeren ud, når patronen er tom. hmm..

Stop nu en halv. Det er glimrende printer du har fået fat i.

Forbind din Mac og printeren med et ethernetkabel, direkte.
Prøv om du ikke kan se printeren nu.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-03 18:14

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> Stop nu en halv. Det er glimrende printer du har fået fat i.
>
> Forbind din Mac og printeren med et ethernetkabel, direkte.
> Prøv om du ikke kan se printeren nu.

Det er s´gu´ pænt af dig, Preben - men det HAR jeg prøvet...som noget af
det første. Om AppleTalk er slået fra i PRINTEREN ved jeg ikke?

Gad vide, om jeg har brugt et forkert netkabel????Jeg sidder lige og
kommer i tanker om, at jeg vist har to typer, men kun ét af det ene, og
det var dét, jeg brugte.

Altså, i netværksstikket i PRINTEREN sidder sådan en lille sjov tingest,
der passer med en Apple-adapter, jeg har.

Den virker, for den brugte jeg, da jeg havde Performa´en på netværket.
Så knalder man et netværkskabel RJ45-Categori5 i den anden ende af
adapteren, ikke sandt?

Og netværkskablet skal så ind i G4´eren, ikk´? Og hvor, ja - det må
blive netværksudgangen, ikk´?

Okay, hvis det er sådan, som jeg lige har beskrevet, så prøver jeg igen
i morgen, men det kan ikke blive permanent, da jeg jo skal bruge
netværksudgangen på G4´eren til - Ja, netværket, hi, hi.....

Foreløbig hej & tak fra
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-03 20:19

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er s´gu´ pænt af dig, Preben - men det HAR jeg prøvet...som noget af
> det første.

Det skal da vist være et /krydset/ kabel så ...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-03 17:21

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> AppleTalk på OS X, 10.2.3?
> M.

Slås til under Netværk, fanebladet Appletalk.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-03 17:31

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Slås til under Netværk, fanebladet Appletalk.

Den ER da slået til
M.
(Havde lige brug for at abstrahere lidt, sorry)

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 20-01-03 17:46

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Den ER da slået til
> M.
> (Havde lige brug for at abstrahere lidt, sorry)

Foreslog Appletalk p.g.a. dine problemer med IP-print.
Appletalk er ikke så hurtig som IP, men til gengæld skulle din printer
dukke op på netværket uden ekstra konfiguration (med mindre Appletalk er
slået fra i printeren).