Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt billede med mål
Fra : Kasper

Dato : 16-01-03 18:30

Kære gruppe,

Vi er ikke helt klar over hvordan dette skal gribes an - lad mig
forsøge at forklare.

Til en hjemmeside tager vi billeder af nogle figurer. De har
nogenlunde samme størrelse, men vi ønsker, at man kan se den præcise
størrelse. Vi tager billederne med et digitalt kamera i opløsning
800x600.

For at illustrere størrelsen har vi bl.a. forsøgt at lægge et målebånd
ind i billedet, men det ser ikke særlig pænt ud. Det ville være ideelt
at kunne lave en lineal i f.eks. Photoshop, som vi så kan sætte ind i
billedet. Her opstår så problemet: Hvordan finder får man sådan en sat
ind så målene passer?

Vi er på ingen måde fotoeksperter og har derfor lidt svært ved at
forklare præcis hvad det er vi vil, men håber dette er tilstrækkeligt
- ellers spørg endelig.

På forhånd tak!

Mvh.

Kasper

--
Jakob Vernersen
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - før du svarer!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-03 19:47

Kasper wrote:
> [...]
> nogenlunde samme størrelse, men vi ønsker, at man kan se den
> præcise størrelse. Vi tager billederne med et digitalt kamera

Forstår jeg dig ret, at du vil se dem i
naturlig størrelse på skærmen ?

Det vil jo så kun være på en skærm-
størrelse, at det er rigtigt - hvis man
bruger en større eller mindre skærm,
så passer det jo ikke mere ?

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Kasper

Dato : 16-01-03 20:01

On Thu, 16 Jan 2003 19:46:51 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@NOSPAMjve.dk> wrote:

>Forstår jeg dig ret, at du vil se dem i
> [...]

Det skal ikke være i naturlig størrelse. Billederne er skaleret ned og
jeg vil gerne have indsat en lineal på billedet (lavet i fx.
photoshop), som illustrerer hvor mange millimeter x pixels svarer til.
Har svært ved at forklare det nærmere - håber du forstår det nu.

Mvh.

Kasper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-03 20:13

Kasper wrote:
> [...]
> billedet (lavet i fx. photoshop), som illustrerer hvor mange
> millimeter x pixels svarer til. Har svært ved at forklare det

Åh jo - nu faldt 10-øren - den var bare
lidt længe om det

Desværre kan jeg ikke hjælpe ;-(

Håber andre kan.

Fra : KNL DtP

Dato : 16-01-03 20:57

"Kasper" <nospam@vernersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> photoshop), som illustrerer hvor mange millimeter x pixels svarer til.
> Har svært ved at forklare det nærmere - håber du forstår det nu.

I et vektortegneprogram (CorelDRAW!, Illustrator ect.) tegner du en lineal med
korrekt cm-inddeling. Exporterer denne som en EPS-fil.

Må hver figur, som du har tager billeder af.

Ind i PhotoShop. Hent billedet af figur A. Hent lineal-EPS'en og juster nu størrelsen
på sidstnævnte indtil den stemmer overens med figurens egentlige mål. Gem billedet
som JPG og de er klar til at komme på hjemmesiden.

Du skal naturligvis justere størrelsen på lineal EPS'en ved *hvert* billede, men
læseren vil da kunne se hvor stor figuren er og derved danne sig et indtryk af
størrelsen.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-01-03 21:48

Kasper skrev:

> [...]
> ned og jeg vil gerne have indsat en lineal på billedet (lavet i
> fx. photoshop), som illustrerer hvor mange millimeter x pixels

Engang hvor jeg kedede mig, lavede jeg en grafik vha. Illustrator
og en lille smule Photoshop som så nogenlunde forestiller min
lineal her på bordet. Om du kan bruge den til noget ved jeg ikke,
men du skal da være velkommen til at hente den her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/lineal.psd> (1,01 MB).

Den er ikke i fuld størrelse, men den skal vel også bare skaleres
ned så den passer til det du nu engang skal bruge den til.

Madsen.

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-01-03 22:13

On Thu, 16 Jan 2003 21:47:49 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> Om du kan bruge den til noget ved jeg ikke,
>men du skal da være velkommen til at hente den her:
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/lineal.psd> (1,01 MB).

Flot service!

Tom

Fra : Klaus Madsen

Dato : 16-01-03 23:01

Du kan da bare scanne en lineal, som du så sammenkopierer med det andet
billede.

Mvh. Klaus