Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Plakater?
Fra : MP Jakobsen

Dato : 16-01-03 16:58

Jeg skal tage nogle billeder af en af mine venner. Det skal blive til en
plakat til hendes kæreste, i sort/hvid (måske med lidt farvejustering i PS).
Vi tager billederne med et gammeldags spejlreflekskamera, får negativerne
bliver så scannet ind på en negativscanner, bearbejdet i Photoshop og så er
det meningen de skal laves om til en plakat.
Hos en fotohandler kan man få lavet en 50×75 cm kopi for 375.- Det er mange
penge. Er der nogen der har en idé til hvordan man kan lave en plakat
billigere hvis kvaliteten skal være nogenlunde i orden?

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 16-01-03 18:27

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> penge. Er der nogen der har en idé til hvordan man kan lave en plakat
> billigere hvis kvaliteten skal være nogenlunde i orden?

Prøv her: http://www.japanphoto.dk
det er fornuftige priser

Poul E. Kristensen

Fra : Alex W

Dato : 16-01-03 18:43

> "MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse
er.....

Har du tænkt/regnet på at til en plakat på 50 x 75 cm med 300 Dpi., hvor
mange pixel der skal/bør være. Størrelsen bliver enorm....

/alex

Fra : Thomas

Dato : 16-01-03 18:53

Hejsa

> Har du tænkt/regnet på at til en plakat på 50 x 75 cm med 300 Dpi., hvor
> mange pixel der skal/bør være. Størrelsen bliver enorm....

Er "efterarbejdet" nødvendigt? Ellers kan du jo få lavet en 50x75 bare fra
negativet, for omkring 70-80 kroner...

..Thomas

Fra : KNL DtP

Dato : 16-01-03 20:52

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Har du tænkt/regnet på at til en plakat på 50 x 75 cm med 300 Dpi., hvor
> mange pixel der skal/bør være. Størrelsen bliver enorm....

Jeg vil tro at en output-opløsninger på måske 150-200 ppi vil kunne gøre det. Dels
fordi negativer måske ikke indeholder flere informationer, dels fordi scanneren ikke
kan levere et så stort billede (50x75 i 300 ppi = 53 MegaPixels!) i optisk og så er
der også lige det, at betragtningsafstanden ikke 5 cm - men nærmere 50 cm, hvis ikke
mere....

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : BØRGE ANDERSEN

Dato : 18-01-03 12:45

:
[...]
: --
: MVH
:
: Kristian
: www.knl-dtp.dk
:
:
Jeg har fået kopieret mange billeder i 50 x 75 cm online hos
Fotolabo. Jeg skanner mit negativ i en coolscan IV ved max
opløsning 2900 ppi, svarende til et billede på 50 x 75 i ca.
135 ppi med en filstørrelse på ca. 31 MB. Efter komprimering
i JPG kvalitet 8 har jeg så en fil på knap 4 MB , som kan
kopieres med godt resultat.
Som regel resampler jeg dog op til 150 ppi inden
komprimeringen for at have en "sikkerhedsmargin". Så ender
jeg med en fil på knap 4,5 MB.
Der ses ingen "pixelering", men naturligvis negativets korn.
Og prisen?: 129 kr/stk. + forsendelse.
Mvh, børge.

Fra : Kirstine Skjødt Hans~

Dato : 17-01-03 03:20

Hvis det skal ende ud som en plakat, så prøv at forhør dig om priser på et
trykkeri. Det kan ikke være lige så dyrt som aftryk på kraftigt fotopapir
fra fotohandleren.

Fra : Peter Holm

Dato : 17-01-03 08:56

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> wrote in message
> [...]
> penge. Er der nogen der har en idé til hvordan man kan lave en plakat
> billigere hvis kvaliteten skal være nogenlunde i orden?

Troede lige jeg kunne redde dig. Mente bestemt, at min kopipusher laver
billige plakat-print, men ifølge hjemmesiden er det ikke særlig billigt.
http://www.kopicenter.as/plotterprint.htm
Prøv dog lige at ring til dig, og forhør dig. De _har_ haft en stor reklame
i vinduet som lokkee med billig plakat-print, så måske er hp'en ikke
up-to-date.

Mvh
Peter

Fra : U. Pedersen

Dato : 17-01-03 09:42

MP Jakobsen skrev:

> [...]
>penge. Er der nogen der har en idé til hvordan man kan lave en plakat
>billigere hvis kvaliteten skal være nogenlunde i orden?

Pyha godt man ikke er kæreste der, hvis 375,- er mange penge må hun
vist ikke være meget værd som kæreste

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)