Primitivt!
Fra : Allan Jensen

Dato : 16-01-03 09:05

Hold fast hvor er PHP et primitivt sprog! Det har ikke engang datediff
og dateadd funktioner!

Har søgt i både manual og på nettet og har i hvert fald ikke kunne
finde nogle indbyggede funktioner til det. Endda MySQL kan gøre det,
men PHP nej! Altså det kan godt være at PHP på flere måder er bedre
end ASP, men det har altså virkelig også sine downsides - og ikke bare
mht. til datoer!

Fra : Peter Binderup

Dato : 16-01-03 09:15

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> wrote in message news:sppc2vkm6dss30vb8brhr0ehjmhl6ij1t1@4ax.com...
> Hold fast hvor er PHP et primitivt sprog! Det har ikke engang datediff
> og dateadd funktioner!

lav det selv

http://www.phpbuilder.com/columns/akent20000610.php3?page=6
http://www.phpbuilder.com/columns/akent20000610.php3?page=7

MVH
Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-01-03 09:27

Allan Jensen wrote in <sppc2vkm6dss30vb8brhr0ehjmhl6ij1t1@4ax.com>:
> Hold fast hvor er PHP et primitivt sprog!

Hvis det er for primitivt til dig, så brug et andet. Hele pointen med PHP
er, at det er *simpelt*.

> Det har ikke engang datediff og dateadd funktioner!

Jeg arbejder jævnligt med datoer i PHP, og har ikke manglet noget.
Umiddelbart kan jeg ikke lige komme i tanker om en situation, hvor jeg ville
foretrække den metode at arbejde med datoer på.

> Altså det kan godt være at PHP på flere måder er bedre
> end ASP, men det har altså virkelig også sine downsides - og ikke bare
> mht. til datoer!

Sådan er det vel med alle programmeringssprog. Jeg kender i hvert fald ikke
et sprog, der ikke har store ulemper.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-01-03 19:09

On Thu, 16 Jan 2003 09:05:24 +0100, Allan Jensen <public@hverdag.dk>
wrote:

>Hold fast hvor er PHP et primitivt sprog! Det har ikke engang datediff
>og dateadd funktioner!

Hvis nu du havde spurgt pænt om man i php kunne finde forskellen mellem
datoer eller ligge x antal dage til en bestemt dato, så kunne det være
at nogen gad hjælpe dig. Det er faktisk ret simpelt, det involverer
nogle tal og et plus-tegn.

Men at starte med at rakke ned på php i en gruppe specielt til php, så
har du tabt på forhånd.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-01-03 19:46

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men PHP nej! Altså det kan godt være at PHP på flere måder er bedre
> end ASP, men det har altså virkelig også sine downsides - og ikke bare

Jeg har skrevet i PHP i et år nu. Jeg troede mange gange at jeg havde fundet
nogle virkelig nedtur mht PHP. Men hver gang spurgte jeg om at det virkelig
kunne være rigtigt og selvf. kunne det ikke det. Hvad med om at du prøvede
det samme i stedet for at starte med at svine sproget til indtil du kender
lidt mere til end du gør??

---
Mvh Kasper

Fra : Larz

Dato : 16-01-03 20:55

> [...]
> men PHP nej! Altså det kan godt være at PHP på flere måder er bedre
> end ASP, men det har altså virkelig også sine downsides - og ikke bare

lol n00b troll ;D

-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
To mail me remove your pants.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-01-03 18:37

> [...]
> men PHP nej! Altså det kan godt være at PHP på flere måder er bedre
> end ASP, men det har altså virkelig også sine downsides - og ikke bare

Du har komplet misforstået pointen.
For det første har php dato funktioner ligesom dit elskede asp.

Personligt synes jeg efterhånden PHP har _for_ mange indbyggede funktioner.
De grundlæggende funktioner er ok men jeg ser efterhånden mange som jeg
synes er op til den enkelte at kode selv.
De bliver overskueligt med så stor en programpakke. Jeg så hellere det blev
lagt ud som biblioteker man kunne anvende i stedet.

For nybegynderen er det måske at foretrække et sprog med mange funktioner,
men med tiden vil du lære at værdsætte det simple.
Eksempelvis har C++ intet af indbyggede funktioner, og det må da vist siges
at være det regerende sprog i dag.

Simplicitet = hastighed og funktionalitet!

Hvis du nogensinde bevæger dig op over kanten til kravlegården og begynder
at tage det seriøst vil du også indse det med tiden.

FUT: /dev/null

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-01-03 18:45

"Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blev
> lagt ud som biblioteker man kunne anvende i stedet.

overskueligt == uoverskueligt

Man må da iøvrigt også forvente det har negativ indvirkning på
eksekverings/kompilerings hastigheden med så mange interne funktioner.
Så vidt jeg har set på http://php.net/quickref.php er der 2865 hvoraf ikke
alle er med som standard.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 17-01-03 18:58

Mikkel Christensen wrote:
> Man må da iøvrigt også forvente det har negativ indvirkning på
> eksekverings/kompilerings hastigheden med så mange interne funktioner.

Nej. Binær søgning gør, at tidsforbruget på dette ikke udgør nogen væsentlig
andel af det totale tidsforbrug.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-01-03 19:02

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Binær søgning gør, at tidsforbruget på dette ikke udgør nogen
væsentlig
> andel af det totale tidsforbrug.
>
> Lars.

Jeg går ud fra du her snakker om kompileringen.
Program koden for de ubenyttede funktioner er vel stadig en del af pakken og
gør systemet "tungt".

Jeg har altid gået ud fra det er derfor man skriver "use" i Perl og lignende
i Java når man gerne vil benytte funktioner ud over sprogets grundlæggende.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 17-01-03 19:11

Du kan selv vælge, hvilke pakker du vil have med i php, og dermed selv
vælge, hvor stort php skal være. Generelt er php dog et meget hurtigt og
effektivt system sammenligned med f.eks. asp.

use-systemet, som du har set i Perl, og som også kendes mange andre steder,
er ikke lavet for hastighedens skyld, men for oversigtens skyld - det er en
slags forløber til den form for objekt orienteret programmering du ser i
Java.

Jeg vil faktisk påstå, at det her emne er et af de fede ting ved php - et
gigantisk standard bibliotek, så man aldrig mangler noget, og det virker
bare.

php er jo ikke beregnet til at lave gigantisk programmeringsprojekter på
mange tusinde linier, men beregnet på at lave websider.

Uanset hvad, så har man de valg, der er - og php er efter min mening det
suverænt bedste der findes til programmering af websider, især når det
kører på en Unix/Linux platform.

Lars.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-01-03 19:23

> [...]
> vælge, hvor stort php skal være. Generelt er php dog et meget hurtigt og
> effektivt system sammenligned med f.eks. asp.

Det er jo rigtigt, men det vælges ved installationen og er ikke noget den
enkelte kan afgøre ud fra sit specifikke script.
Og selvfølgelig mener jeg da også PHP er ASP overlegent, ingen tvivl om det.
Jeg finder ASP på Windows direkte useriøst sammenlignet med PHP på UNIX.

> [...]
en
> slags forløber til den form for objekt orienteret programmering du ser i

Men det må da unægtelig giver en hastighedsforøgelse alligvel.
Er systemet med at importerer de nødvendige objekter i Java heller ikke
lavet for hastighed?

> Jeg vil faktisk påstå, at det her emne er et af de fede ting ved php - et
> gigantisk standard bibliotek, så man aldrig mangler noget, og det virker
> bare.

Jaah, personligt synes jeg bare det virker lidt uoverskueligt.
Der var en gang hvor man kunne overskue listen over funktioner på
http://php.net/quickref.php
Den tid er for længst forbi med deres i øjeblikket 2865 funktioner.

> php er jo ikke beregnet til at lave gigantisk programmeringsprojekter på
> mange tusinde linier, men beregnet på at lave websider.

Det er korrekt. Men den ganske udemærkede hastighed du også selv påpeger gør
at flere og flere er begyndt at anvende det til opgaver Perl/CGI normalt
løste.
I den forbindelse synes jeg ikke det er helt optimalt. Men PHP er nok heller
ikke beregnet på dette.

> Uanset hvad, så har man de valg, der er - og php er efter min mening det
> suverænt bedste der findes til programmering af websider, især når det
> kører på en Unix/Linux platform.

Jeg er fuldstændig enig.
Dets effektivitet har bare gjort at mange bruger det naturligt i stedet for
f.eks. Perl til større opgaver, og her mener jeg godt det kan være lidt
træls.
Man kan selvfølgelig også bare lade være med at kigge på den gigantiske
funktionsliste men den må da unægteligt trække noget performance ud af
programmet.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 17-01-03 19:44

Mikkel Christensen wrote:
> Men det må da unægtelig giver en hastighedsforøgelse alligvel.

Nej. Du vil måske kunne få nogle målinger, der viser at det giver en
hastighedsforøgelse, men du vil også kunne finde det modsatte. F.eks. skal
php ikke bruge tid på at tilkoble pakker - de er der bare. Andre systemer
skal derimod indlæse nye namespaces og så hitte rundt i flere namespaces på
en gang.

En af grundene til, at mange Microsoft programmer har været så sløve gennem
tiden, er, at de har brugt objektorienteret programmering, hvor en enkelt
handling kan involvere mange forskellige objekter, som så alle skal hentes
ind i RAM.

Lars.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-01-03 19:57

> [...]
> handling kan involvere mange forskellige objekter, som så alle skal hentes

..DLL