Til folk der forsker i Norge
Fra : Jacob Nordahl

Dato : 16-01-03 03:15

Hvis du forsker i Norge, er her et SUPER link,
det er til det Norske Digitalarkiv

<http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=meny&kategori=4&sp
raak=>

Hvis der er nogen på Dansk Data Arkiv der ser denne,
vil jeg anbefale dem at tage et kig.... det skader aldrig at lære lidt.. ;)

Venligst
Jacob Nordahl

Fra : erik

Dato : 16-01-03 03:32

Ja er det ikke skønt - og der er kolosalt meget overskueligt samlet.

Erik R.N.

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 16-01-03 06:45

Thu, 16 Jan 2003 03:32:18 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote:

>Ja er det ikke skønt - og der er kolosalt meget overskueligt samlet.

muligens bør man også ta en titt på http://www.dis-norge.no/genress/
som også omfatter andre kilder i Norge og ellers i verden

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : PC Jensen

Dato : 18-01-03 12:45

Jacob Nordahl wrote:

> Hvis du forsker i Norge, er her et SUPER link,
> det er til det Norske Digitalarkiv

Enig - det er simpelt, effektivt og tiltalende at se på.

Oversigterne over de mange, mange kilder har en menubygning, man hurtigt
og nemt kan manøvrere rundt i.

FT-afdelingen bruger en et-trins søgemetode - et felt ad gangen, dvs. en
søgning pr. felt - man kan diskutere princippet, men når man har vænnet
sig til det, har det mange finesser. En søgning pr. felt - lyder som en
sej død foran skærmen efter danske forhold, men systemet leverer:

Lynhurtige søge-/svartider - med angivelse af søgetiden angivet nederst
på hvert søgeresultat (det er svært at nå over 1 sekund). Det er som at
klikke rundt mellem filer der ligger på ens egen harddisk. I den grad en
fornøjelse.

De endelige resultatsider giver lynhurtig adgang til hele husstanden
eller hele ft. Der kan laves simple analyser på f.eks. navnemateriale og
der er en printer- (og skov)venlig udskriftsfunktion. Der kan søges
efter kort for det givne område. Resultatsiden er kompakt - godt 20
personer pr. skærmside - men særdeles overskuelig. Her kender man ikke
til endeløs scrolling.

Det bør ses, ihvertfald af de 35-40 personer, der siden igår har meldt
ud at de er trætte af at de sjældent får svar på søgninger på DDA - få
blodtrykket reduceret igen ved at lege med den norske database! :)

Det var:

> [...]

> Hvis der er nogen på Dansk Data Arkiv der ser denne,
> vil jeg anbefale dem at tage et kig.... det skader aldrig at lære lidt.. ;)

Nordmændene har jo råd ...

Skulle vi lige få lavet den der kollektive ansøgning til Norge om lidt
U-landshjælp? Lars Jørgen, vil du tage dig af prisberegningen? Vi skulle
nødigt søge om for lidt! :)

PC

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 18-01-03 13:04

Glem heller ikke http://www.dis-norge.no/genress/

> [...]
>ud at de er trætte af at de sjældent får svar på søgninger på DDA - få
>blodtrykket reduceret igen ved at lege med den norske database! :)

Den var enkel :=))

Mye av det som ligger der er også bassert på frivillig innsats fra mange
som har slekt som hobby.
Forskjellen er vel muligens at man i Norge er enige i mange ting som
berører hobbyen :=))

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 13:17

On Sat, 18 Jan 2003 12:44:57 +0100, PC Jensen <pc@dewa.dk> wrote:

>Enig - det er simpelt, effektivt og tiltalende at se på.

Men der er en helt afgørende mangel. Der er ingen adgang til de rå
data, sådan som der er med KIP-cd'erne.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 18-01-03 14:07

Sat, 18 Jan 2003 13:17:12 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> wrote:

>Men der er en helt afgørende mangel. Der er ingen adgang til de rå
>data, sådan som der er med KIP-cd'erne.

men det meste av det som er digitalisert kan også få beskues ved å
oppsøke arkivene samt bidlioteker hvor mikrofiler,ficher kan lånes

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 14:20

On Sat, 18 Jan 2003 14:07:04 +0100, Otto Jorgensen
<otjoerge@online.no> wrote:

>men det meste av det som er digitalisert kan også få beskues ved å
>oppsøke arkivene samt bidlioteker hvor mikrofiler,ficher kan lånes

Præcis som man kan i Danmark; men spørgsmålet om den frie adgang til
de rå datafiler er ikke desto mindre et afgørende punkt. Jeg vil i
hvert fald ikke være med til at sælge den frie adgang til filerne for
en forbedret søgedatabase.

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 18-01-03 15:29

Sat, 18 Jan 2003 14:20:02 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>de rå datafiler er ikke desto mindre et afgørende punkt. Jeg vil i
>hvert fald ikke være med til at sælge den frie adgang til filerne for

enda så slipper man for å måtte betale for å låne bøker og filmer etc på
arkiver og biblioteker.
Det er få som ønsker det, men det finnes jo personer i alle land som
skal omsette alt i penger, uten at jeg tror vi får et bedre forhold til
omgivelsene av det.
Noe MÅ være en del av samfunnets felleskap.

Fra : PC Jensen

Dato : 18-01-03 17:07

Lars Jørgen Helbo wrote:

> [...]

Hvordan .... kan det udlægges som en mangel ved søgesystemet!?!?

Vi sammenligner DDA's søgesider med de norske. Jeg er en af dem der
synes det norske system er klasser bedre end det danske. Hvad synes du?
Ja, du snakker om CD'er i stedet ...

> [...]
> de rå datafiler er ikke desto mindre et afgørende punkt. Jeg vil i
> hvert fald ikke være med til at sælge den frie adgang til filerne for

En konstrueret modsætning. Du skal ikke sælge noget som helst. Adgang
til de rå filer kan man naturligvis lave lige så let - hvis man har dem.
Hvis nordmændene havde disse filer, kunne de linke dem på i et snuptag.
Det handler om ganske simple links, som kan lægges automatisk ind, ikke
raketvidenskab.

Hvis DDA havde et lignende system, ville kritikken ganske enkelt
forstumme. Rå filer kunne man stadig udgive på CD. Eller gøre dem
tilgængelige på DDA igen.

Det er betegnende, at du ikke engang kan yde det norske system behørig
respekt og anerkendelse. Det er produktet af et initiativ af samme art
som det danske - hvorfor har de norske indtastere og systemudviklere
ikke krav på anerkendelse? På søgefladen fører Norge 5-0.

PC

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 17:42

On Sat, 18 Jan 2003 17:07:05 +0100, PC Jensen <pc@dewa.dk> wrote:

>Hvis DDA havde et lignende system, ville kritikken ganske enkelt
>forstumme.

ROTFL !!!!

Fra : PC Jensen

Dato : 18-01-03 17:53

Lars Jørgen Helbo wrote:

> ROTFL !!!!

Bliv der bare. Det klæder dig. :)

Men det viser også at du stadig ikke har forstået hvad brugerne ønsker:
Et system, der svarer til mulighederne på nettet i 2003 og ikke 1995.
Det er det hele. Ligesom de fleste offentlige institutioner og private
firmaer har. Ikke noget forkant, blot hvad dagens standardteknologi kan
tilbyde.

PC

Fra : Familien Kristensen

Dato : 18-01-03 18:07

"PC Jensen" <pc@dewa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er det hele. Ligesom de fleste offentlige institutioner og private
> firmaer har. Ikke noget forkant, blot hvad dagens standardteknologi kan

Hørt.
Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 18-01-03 18:36

> [...]
> Det er det hele. Ligesom de fleste offentlige institutioner og private
> firmaer har. Ikke noget forkant, blot hvad dagens standardteknologi kan

Hørt !

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 18-01-03 19:22

"PC Jensen" <pc@dewa.dk> skrev i melding news:3E297BA9.7090906@dewa.dk...

> respekt og anerkendelse. Det er produktet af et initiativ af samme art
> som det danske - hvorfor har de norske indtastere og systemudviklere
> ikke krav på anerkendelse? På søgefladen fører Norge 5-0.

Jeg har stor respekt for det norske systemet når det gjelder
søking, men må bare tilføye at når man sjekker med original-
kilder som f.eks. kirkebøker så er det enkelte feil og mangler
med det som er lagt inn. Har f.eks. sett at folk som i origial-
kilden var konfirmert i 1817 plassert på 1819 i kirkeboka på
nettet. Norske kilder som er lagt ut på nettet kan fint brukes
som veileding, men den som har mulighet for det burde også
sjekke originalkildene. Danske aner har jeg ikke før jeg kommer
ned til 1600-tallet, så jeg kan ikke sammenligne med søkemu-
lighetene i Danmark.

Anne Lise Hovdal

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 18-01-03 19:49

Sat, 18 Jan 2003 19:22:29 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> wrote:

> [...]
>sjekke originalkildene. Danske aner har jeg ikke før jeg kommer
>ned til 1600-tallet, så jeg kan ikke sammenligne med søkemu-

Det er alltid klart at digitaliserte kilder ikke er primærkilder og er
utført av mennesker og på samme måte som presten kan ha notert feil i
kirkeboken, kan også den så leser prestens handskrift gjøre feil.
Derfor er det en god regel at man kontrollerer primærkildene

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 18-01-03 20:27

"Otto Jorgensen" <otjoerge@online.no> skrev i melding
> [...]
> kirkeboken, kan også den så leser prestens handskrift gjøre feil.
> Derfor er det en god regel at man kontrollerer primærkildene

Nå er det vel ikke så helt enkelt for de danske å kunne sjekke
norske primærkilder, men de har kanskje mulighet for å få
låne f.eks. mikrofilmer eller mikrofichekort over norske
kirkebøker i Danmark også hvis dette er av interesse?

Anne Lise Hovdal

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 18-01-03 20:39

Sat, 18 Jan 2003 20:27:12 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>låne f.eks. mikrofilmer eller mikrofichekort over norske
>kirkebøker i Danmark også hvis dette er av interesse?

Det er klart, men i samme grad som mange stoler på de ameriskanske
søkemotorene og de resultater som er der, så er det helt klart at det
eneste riktige er primærkildene.
Digitaliserte bilder av sider fra kirkebøker kan være ok det for mange,
men for mange vil igjen dette med tolking av tekst være viktig å få
riktig.

Og det er stort sett ikke problem å sende melding tilbake til både
Digitalarkiv og andre som digitaliserer kilder og erfaringen er at disse
tilbakemeldinger samles opp og korrigeringer tas samlet for område til
område, slik at overtid øker kvaliteten på hele det digitaliserte
materialet.

Hvilke muligheter man har i Danmark til fjernlån fra Norge, vet danskene
best, men det finnes sikkert også her muligheter for å kjøåpe de samme
filmer og ficher fra bla. arkivene i Norge som vi som bor i Norge har
muligheten til :=)

Fra : Alf Christophersen

Dato : 18-01-03 23:49

On Sat, 18 Jan 2003 13:17:12 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Men der er en helt afgørende mangel. Der er ingen adgang til de rå
>data, sådan som der er med KIP-cd'erne.

Kommer helt an på hvilken ressurs du snakker om. Når det gjelder
folketellinger, så er vel det du sier tilnærmet korrekt (hvis du har
vitenskapelig formål for en fil, så er det altså ikke korrekt det du
sier, men du må signere en ikke-spredningsavtale

Når det gjelder digitalarkivet så må du kontakte den enkelte eier. En
rekke digitaliseringstiltak er også interessert i direkte salg på Cd.