Lejeloven igen.
Fra : J.

Dato : 15-01-03 21:38

Lige et lille spørgsmål.

Hvis en person er flyttet ind i et værelse i en lejlighed, men som ikke har
fået underskrevet en lejeaftale, kan denne person så smides ud uden videre.
??

Han vil ikke underskrive den, tiltrods for at han har fået den udleveret.

Han har skiftet adresse hos folkeregisteret.

Han har betalt husleje, men vil ikke betale depositom. (Nægter at betale
det)

Er der en lov der beskytter ham eller er udlejere i fulde ret til at smide
ham ud.

Tak på forhånd.

Fra : Claus Larsen

Dato : 16-01-03 13:03

Hej

Hvis udlejer ikke har sørget for at få en underskrevet lejeaftale +
depositum kan han ikke kommer og kræve det bagefter, det eneste han kan
kræve er en lejeaftale men den må ikke stille lejeren dårligere end han er
idag, dvs. lejeloven. Han har faktisk den bedste aftale han kan få idag
eftersom han har betalt husleje, og nej han kan ikke smides ud!! (øv)

Mvh

Claus

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-01-03 17:54

"J." <jf483@ofir.dk> skrev...
> [...]
har
> fået underskrevet en lejeaftale, kan denne person så smides ud uden

Et værelse i en lejlighed kaldes et accessorisk enkeltværelse (et værelse i
udlejers egen bolig, uden eget køkken med afløb). Disse er frit opsigelige,
og en lejer vil derfor kunne opsiges med 1 måneds varsel jf. Lejelovens §
82, stk. 1, litra a. Dette er ikke gældende fordi der ikke er underskrevet
kontrakt eller lignende, men en fast gældende regel i lejeloven.

Og til en anden gang - lad ikke folk flytte ind FØR der er underskrevet en
kontrakt og depositum mv. er betalt!

Mvh. Camilla

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 16-01-03 18:01

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:7tBV9.37344

> Og til en anden gang - lad ikke folk flytte ind FØR der er underskrevet en
> kontrakt og depositum mv. er betalt!

Enig!

Og det er ligemeget hvor godt du tror du kender folk. Bare få alt det der
ordent inden. Så undgår man misforståelser.

Jeg har selv prøvet det. Jeg troede selv jeg kendte vedkommende godt nok til
at der ingen problemer var. Men det var der, og det er pisse æreligt.

Fra : torup & bachmann

Dato : 16-01-03 18:30

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrakt eller lignende, men en fast gældende regel i lejeloven.
>
> Og til en anden gang - lad ikke folk flytte ind FØR der er underskrevet en

Har været inde og læse § og kan altså ikke se, at der er noget som helst
forbehold for manglende lejekontrakt.
Iflg. familieadvokaten, da jeg spurgte vedr. nødvendigheden af en
lejekontrakt i forhold til udsmidning, da det var udlejning af et hus, fik
jeg svaret, at uanset om der var kontrakt eller ej, gjaldt lejelovens
bestemmelser.
Lejekontrakten bruges for at undgå tvister vedr. størrelse af husleje,
særlige vilkår § 11 på kontrakten osv.
Hvis reglerne skulle være anderledes for accessoriske enkeltværelser, vil
jeg meget gerne vide, hvor du finder det henne.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : torup & bachmann

Dato : 16-01-03 18:42

> opsigelige,

Glemte lige en ting, så vidt jeg husker er der da intet opsigelsesvarsel på
accessoriske enkeltværelser, kun på klubværelser. Husker jeg helt galt?

Fra : torup & bachmann

Dato : 16-01-03 18:45

"torup & bachmann" <VAGNTORUP@GET2NET.DK> skrev i en meddelelse

> [...]

> MVH Rikke
>
> www.rikkebachmann.webbyen.dk
>
> Den svarer jeg lige selv på - JA, jeg husker galt, du har helt ret i, at
udlejer har 1 mdr. Sorry!!
MVH Rikke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-01-03 19:39

"torup & bachmann" <VAGNTORUP@GET2NET.DK> skrev...
> Har været inde og læse § og kan altså ikke se, at der er noget som helst
> forbehold for manglende lejekontrakt.

Jeg citerer lige mit eget indlæg...
> opsigelige,

Hvis du læser ovenstående vil du opdage, at jeg *netop* har skrevet, at det
korte opsigelsesvarsel >>ikke har at gøre med, at der ikke er underskrevet
en kontrakt, men at det er fast gældende regel i lejeloven.<<
Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at der er noget som helst forbehold for
en manglende kontrakt - min sidste bem. var blot et simpelt godt råd, for
man kan faktisk ikke efteropkræve depositum og forudbetalt leje, hvis man
lader lejeren flytte ind før det er betalt.

Mvh. Camilla