Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sikker på sine data ?
Fra : Hagman

Dato : 15-01-03 20:15

Hejsa.

Jeg har taget enormt mange billeder af min datter med mit digital-kamera.
Jeg har købt en USB-harddisk, 40 GB.

Hvilken "sikre" metoder er der for, at garantere mine uvuderlige billeder
ikke går tabt ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 20:31

Hagman wrote:

> Hvilken "sikre" metoder er der for, at garantere mine uvuderlige billeder
> ikke går tabt ?

F.eks. ved at brænde back-up's på CDR-medier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hagman

Dato : 15-01-03 20:47

> F.eks. ved at brænde back-up's på CDR-medier.

Selvfølgelig ja, det gør jeg også, glemte bare at skrive.
....men er det virket "it" ???

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-01-03 20:55

"Hagman" skrev
> ...men er det virkelig "it" ???

Nej. I praksis har du ingen sikkerhed for dine filer.
Digitale filer lever en langt mere udsat tilværelse
end f.eks. gammeldags negativer.

Peter Schrøder

Fra : ha

Dato : 15-01-03 21:15

> Nej. I praksis har du ingen sikkerhed for dine filer.

Hvad så med f.eks. at supplere med en ekstra harddisk.
Harddiske er efterhånden nede i fornuftige priser
hvis man skal sammenligner med hvad en CD på
700 mb koster inkl. afgift m.v.
Hvis man så desuden brænder dem ud på CD, så er man
da vist så sikker som man næsten kan blive.

mvh
ha

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-03 21:59

In article <3e25c15e$0$83823$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, ha wrote:

> [...]
> 700 mb koster inkl. afgift m.v.
> Hvis man så desuden brænder dem ud på CD, så er man
> da vist så sikker som man næsten kan blive.

CD'ere koster under 400 kr for 100 stk incl. EU moms og afgift
i Tyskland og forsendelse for den sags skyld. Du kan også
få DVD skiver til 5-6 kr/stk + porto.

Hvilke harddiske er under 1.50 kr pr GB ?

Fra : ha

Dato : 15-01-03 22:30

> Hvilke harddiske er under 1.50 kr pr GB ?

Det tror jeg såmænd heller ikke er muligt, men det
var jo heller ikke det jeg påstod eller som var
spørgsmålet.

mvh
ha

Fra : Tommy Thøgersen

Dato : 15-01-03 23:27

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev
> CD'ere koster under 400 kr for 100 stk incl. EU moms og afgift
> i Tyskland og forsendelse for den sags skyld. Du kan også
> få DVD skiver til 5-6 kr/stk + porto.

Hej Poul.
Du er da vist lidt bagud med dine priser. 198 kr. pr. 100 stk afhentet
ved grænsen.
Du kan også købe dem på denne adresse. www.nierle.de

Hilsen Tommy

--
Hvis Du møder nogen uden et smil på læben, så stik dem et af dine !!!
http://www.tommy-t.webbyen.dk - Min egen hjemmeside

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-03 00:10

In article <JelV9.1300$eV5.1213@news.get2net.dk>, Tommy Thøgersen wrote:
> [...]
>>

> Hej Poul.
> Du er da vist lidt bagud med dine priser. 198 kr. pr. 100 stk afhentet

Jeg gav omkring 400 kr for 100 stk i slimcase, inklusive porto.
Også hos Nierle.

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-01-03 22:08

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse

> "Hagman" skrev
>
> Nej. I praksis har du ingen sikkerhed for dine filer.
> Digitale filer lever en langt mere udsat tilværelse
> end f.eks. gammeldags negativer.

En relativ sikker måde er at købe sig plads på en server der tager hyppige
backups, f.eks. i en privat folder på et webhotel. Der har jeg tiltro til
mine digitale billeder ligger sikkert og godt (men det kan være en lidt dyr
løsning, hvis der er mange G)

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : ElGaliNero

Dato : 15-01-03 20:51

> F.eks. ved at brænde back-up's på CDR-medier.

!!! Men bemærk:

- Brænd kun på CDR af god kvalitet.
- Rigtig opbevaring af skiverne, ingen kontakt med plastic, varme, mm.

Selv dette er ingen garanti for at skiverne fungerer efter 1/2 år.

Skriver af erfaring !

Venlig hilsen
Peter Jørgensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 21:44

ElGaliNero wrote:

> Selv dette er ingen garanti for at skiverne fungerer efter 1/2 år.

Anvend en kvalitets brænder og CDR-medier i en ordenlig
kvalitet, og opbevar de brændte CD'er korrekt, så er sik-
kerheden ret god, jeg har Kodak Gold medier der er over
ti år gamle, og jeg har endnu ikke oplevet problemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-01-03 12:32

"Niels Ebbesen" skrev
> [...]
> kerheden ret god, jeg har Kodak Gold medier der er over
> ti år gamle, og jeg har endnu ikke oplevet problemer.

Problemet er faktisk mere omfattende end
arkivholdbarheden på det fysiske medie.
Hver gang en standard ændres er man nødt til at
back-up'e hele samlingen.
Man kunne snildt forestille sig en situation om få år,
hvor man skal bruge den back-up man har liggende på en
cd-r:
"Kan nogen fortælle hvilket program der kan åbne jpg-filer ?.
Mit billedprogram kender kun JPX" f.eks. Eller hvis man har
en harddisk liggende:
" Hvordan får man en Maxtor med et underligt bredt stik
forbundet til mit bundkort, der kun har et lille rundt stik.?
Og hvad er Fat32 ?"
Altså stort set samme situation, som hvis man kom med
et 16x20cm glasnegativ til sin fotohandler idag.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 15-01-03 21:10

Hej

Brug analoge negativer, det har virket i 100 år )))

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 21:49

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> Brug analoge negativer, det har virket i 100 år )))

Den måde man i dag skyller negativ- og diasfilm på, gør at de
slet ikke har arkivholdbarhed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BSJ

Dato : 15-01-03 21:52

> Den måde man i dag skyller negativ- og diasfilm på, gør at de
> slet ikke har arkivholdbarhed.

Det lyder ikke godt - kan du forklare lidt nærmere?

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 22:38

BSJ wrote:

> Det lyder ikke godt - kan du forklare lidt nærmere?

Det er meget enkelt, vand er blevet en dyr resouce, så der
spares på skylletiden, den burde være 20 - 30 minutter, men
den er nok kun nogle få minutter.

Der spares også på vandmængden, alle fotolabs genbruger
skyllevandet, det bliver naturligvis renset i nogle filtre,
men 100% rent bliver det aldrig, der tilsættes også for-
skellige kemikalier, som skal forhindre algedannelse og
kalkskjolder.

Så filmene bliver faktisk skyllet i en kemikaliesuppe, og
de rester der efterlades i emulisionen, vil med usviglig
sikkerhed ødelægge arkivholdbarhedden.

Det vil kun være S/H fotoamatørfilm, der er skyllet korrekt
i 20 til 30 minutter, som vil holde i over 100 år.

Og jeg kan kun sige, at jeg allerede har set farvenegativer,
der er under 10 år gamle, og til trods for at folk har op-
bevaret dem rimmelig godt, så er de helt mørkebrune og
ubruglige.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom Dissing

Dato : 15-01-03 22:40

Vil det dermed sige at hvis du - f.eks. I en "panik" situation får fremkaldt
din negativ film hos ex Nordfoto ( ved ikke om man kan det mere) hvor det
blot tager tolv minutter, kan man være sikker på at filmen kun lever ganske
kort tid !?
Tom

PS
Er det muligt at tage hjem og selv skylle film I ..ex.. En halv time !?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 22:58

Tom Dissing wrote:

> Er det muligt at tage hjem og selv skylle film I ..ex.. En halv time !?

Ja hvis filmen ikke er klippet ud, så kan den godt skylles om,
man skal så bare sørge for de rette forhold til tørringen, så
den ikke bliver fyldt med støv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-03 21:07

In article <3e25b31b$0$1784$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Hagman wrote:
> [...]
> Jeg har købt en USB-harddisk, 40 GB.
>
> Hvilken "sikre" metoder er der for, at garantere mine uvuderlige billeder

De skal eksempelvis brændes på særlige arkiveringsCD'ere som
normalt kan holde i 10 år. Du bør så oveni arkivere dem i
en kvælstofatmosfære for at øge levetiden. Husk også
at gemme et CD drev så du kan læse dem engang.

Kort sagt, den eneste sikre måde er vel at bruge en særlig
dataarkiveringsservice hvor der laves nye backups hele tiden,
eller du kan sellv med jævne mellemrum lave en frisk backup

Fra : Sonny W.

Dato : 15-01-03 22:47

Hagman wrote:
> [...]
> Jeg har købt en USB-harddisk, 40 GB.
>
> Hvilken "sikre" metoder er der for, at garantere mine uvuderlige billeder

Hvis du gemmer dine billeder på CD'er er du ret sikker på at de er
bevaret, i hvert fald ti år eller mere. Jeg har hørt alle mulige
spekulationer om hvis og hvornår CDR skiver selvdestruerer over tiden,
men jeg har da selv nogen fra de tidlige 90'ere i perfekt stand, og en
håndful trykte musik CD'er fra 1982 som alle spiller fint. Jeg er
derfor ikke bekymret over mediets levetid! Der er så nogen som ret
overbevisende har fortalt mig at CDRW medier bør undgås til arkiv
formål fordi ultraviolet lys, (fx. fra solen) nemt kan slette skiverne.

Allerbedst burde du brænde TO CDR kopier af dine billeder og så
opbevare én af kopierne et sikkert sted - i hvert fald et ANDET sted
end den første. Det sikrer imod brand, hærværk eller tyveri.

Til at organisere dette, bruger jeg selv et datomærket system hvor
dagens 'høst' gemmes i mapper for hvert kamera det er skudt med. E.g.
hvis jeg på trods af de grå skyer havde taget nogle idag, ville de
være blevet lagt i en mappe med dette navn:

år
| måned
| | | | |
2003-01-15-a-s2

Formatet er valgt for at nemgøre alfabetisk sortering af mapperne så
de automatisk vises i kronologisk orden. Jeg lægger så mange af
sådanne mapper der nu er plads til på en CD. Ét dump fra et memorykort
betragter jeg i de fleste tilfælde som ét sæt. For at bruge pladsen
mest optimalt bruger jeg gerne 'splittede' sæt, hvilket også er
nødvendigt når jeg ofte skyder mere end 650Mb på en dag.

Så trimmer jeg sættet så det som ikke passer på den ene CD, kommer med
på den anden. Sæt "a" ovenfor bliver så navngivet "a1" og den anden
halvdel af sættet på den næste CD kommer til at hedde "a2". Der er
ikke gjort nogen forsøg på at indikere EMNET af optagelsen (det holder
jeg styr på andetsteds,) men det kunne have været et suffix efter
kameratypen, som er god at have med i mappenavnet hvis du en dag skal
lede efter supplerende fotos af et emne, og du gerne vil matche
kameratypen for at billederne skal have ens opløsning og kvalitet.

Jeg er godt klar over at CD'er kan have mere end 650 megabytes data.
Min bagtanke her er at 7 CD'er med 650 megabytes hver ret præcist kan
lægges på én 4.7 GB DVDR skive, som så udgør min sekundære backup. De
fylder betragteligt mindre, og kan nemmere sikres.

Mvh.
Sonny

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 23:42

"Sonny W." wrote:

> Hvis du gemmer dine billeder på CD'er er du ret sikker på at de er
> bevaret, i hvert fald ti år eller mere.

Jeg er enig i det synspunkt, men det forudsætter, at der
anvendes en god brænder, og her må det desværre konstateres,
at de fleste brændere er bygget til musik-kopiering, og de
udnytter at musik-CD afspillere er meget fejltollerente.

Man bør også undgå de helt billige no-name CDR-medier, de
er ligeledes fremstillet med henblik på musik-kopiering.

De anerkendte varemærker, har jo et omdømme de skal ta'
hensyn til, så det er i sig selv en vis garanti.

Og brug et ordenligt brændeprogram, der kan beregne en tjek-
sum, og kontrollere om brændingen er 100% fejlfri.

PS: Vi kan som fotografer blive fritaget for CopyDan's
CD-afgift, det er hele 5 pr. CDR-skive.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-01-03 23:54

Niels Ebbesen skrev:

Hej Niels

>PS: Vi kan som fotografer blive fritaget for CopyDan's
>CD-afgift, det er hele 5 pr. CDR-skive.

Ja tak, men det er jo ikke alle som har et se. nummer

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-01-03 00:32

"U. Pedersen" wrote:

> Ja tak, men det er jo ikke alle som har et se. nummer

Nej for du har jo lov til at drive en lille virksomhed,
der omsætter for under 50.000 kr. pr. år. og den skal
ikke ha' et se-nummer og opkræve moms, men det er stadig
en selvstændig virksomhed (B-indkomst), der skal svare
skat af overskuddet.

CopyDan må ikke nægte afgiftfritagelse, med begrundelse
i virksomheddens størrelse, og CopyDan er blevet meget
forsigtige, de ved godt, at Venstre er modstander af den
såkaldte blankmedie afgift, og at en given sag, hvor
CopyDan ubegrundet har nægtet afgiftfritagelse, kan med-
føre at loven om blankmedie afgiften helt bliver afskaffet.

Og hos CopyDan ved man godt, at fotografer er udøvende
kunstnere, som producerer store mængder data, der skal
arkiveres på f.eks. CDR-medier, så CopyDan er godt klar
over, at netop overfor fotografer har de den dåligst
tænklige sag...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 17-01-03 22:05

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev

> Ja tak, men det er jo ikke alle som har et se. nummer

Det er ikke nødvendigt at have et CVR-nummer - jeg har i hvert
fald fået afgiftsfritagelsen uden.

Efter jeg indsendte skemaet blev jeg kontaktet af en medarbejder
fra CopyDan, der bad om mit CVR-nummer. Jeg forklarede blot,
at så'n et har jeg ikke, men at jeg bruger cd-skiver til arkivering og
backup af mine billeder, artikler og hjemmesider. Dagen efter
modtog jeg fritagelsen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk