Løbegård
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-01-03 13:16

Følgende er postet i dk.fritid.hus-og-have, men I får den også lige, for der
sidder da nogle erfarne løbegårdsbyggere her, skulle jeg mene:

Vi skal have bygget en løbegård til vores katte og har nogle overvejelser
desangående. For det første skal den være holdbar, den skal (med den rette
vedligeholdelse) gerne kunne holde de næste 30-40 år. Den skal også være
forholdsvis pæn, da vores terrasse kommer til at ligge inde i gården .
Som materialer forestiller jeg mig kraftige stolper som bærende element i
hjørner og så lægter med jævne mellemrum til fæstning af volierenet. Men vil
man (evt. billigere) kunne anvende kraftige rafter istedet?
Det hele skal males, og det er jo lettest, før der kommer tråd på. Men hvis
jeg bruger trykimprægneret træ, skal det vel dampe af først?
Og hvordan får jeg lettest, men også mest effektivt, fastgjort de bærende
hjørnestolper? Underlaget er fliser. Skal de fjernes, derpå graves ud og
støbes omkring stolperne eller hur?

Gode ideer og tips modtages med kyshånd

MVH Mette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-01-03 13:37

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi skal have bygget en løbegård til vores katte...

Jeg har postet et par foreløbige tegninger i mit album
www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=22
MVH Mette

Fra : Leif

Dato : 15-01-03 19:55

> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har postet et par foreløbige tegninger i mit album
> www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=22
> MVH Mette

Hej Mette

Du kan se hvordan vi løste problemmet her

http://home24.inet.tele.dk/maletzki/katte/lobegard.htm

Der er 2 billeder af den løbegård vi havde til vores katte, den er god tnok
ikke så stor som den i vil bygge, men det kan da give et lille fingerpeg om
hvordan det kan komme til og se ud. Efter vi er flyttet har vi så lukket
hele vores terasse af med tråd på siden, men mangler lige og få sat
strømførende tråd op omkring den, da det vil være for stort et arbejde og
lukke den til ovenpå, da den er ca 55 kvm. nu og i vinkel rundt om huset,
der kommer billeder senere af den nye løbegårde på vores side.

Men held og lykke med jeres projekt, det ser spændende ud, og kattene vil
sikkert takke jer mange gange

Mvh Leif

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-01-03 14:03

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi skal have bygget en løbegård til vores katte...

....og nu hvor jeg alligevel er i gang med at besvare mig selv
Hvilke planter er især egnede til at plante i løbegården (som altså både er
ufarlige og holdbare nok). Som sagt bliver det vores terrasse, der bliver
indhegnet, og jeg vil derfor gerne have den rigtig flot, sådan lidt
pergola-agtig med slyngplanter og så'n.

MVH Mette (igen...

Fra : Karin Hansen

Dato : 15-01-03 14:21

Mette Svangren Guttesen wrote:
> [...]
> terrasse, der bliver indhegnet, og jeg vil derfor gerne have den
> rigtig flot, sådan lidt pergola-agtig med slyngplanter og så'n.

Rhodondendron er gode at ligge under, og holdbare nok til katte.
Clematis op af hegnet ser også godt ud.

Mvh. Karin

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-01-03 19:44

"Karin Hansen" <krh@post.dk> skrev i en meddelelse

> Rhodondendron er gode at ligge under, og holdbare nok til katte.

Ja, den kunne nok også være flot, men jeg tror ikke jeg orker at ændre
bedene til surbund. Der er tale om et par bede, som jeg normalt har
varierende sommerblomster i, men DET er i hvert fald ikke holdbart nok til
katte

> Clematis op af hegnet ser også godt ud.

Jaaah! Og du kan også tro, at dette hegn bliver en kærkommen lejlighed til
at udvide min bestand af clematis. Og så vil jeg gerne have en vinterjasmin

MVH Mette