Toldbehandling
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-03 11:01

Jeg har flere gange tidligere haft handlet med netbutikken Future
Entertainment, der sælger region 1 DVDere og CDere.

I den senere tid lader det til, at mange af forsendelser fra Future
Entertainment er blevet pålagt told, moms samt gebyr fra PostDK. (Jvf.
andre købere)

Dette påtrods af, at Future Entertainment er beliggende i England og
sender fra England og formentligt betales der engelsk VAT.
http://www.futureent.com/
Future Entertainment
PO Box 317
Sittingbourne
Kent
ME10 4LE

PostDK henviser til, at der ligger en oprindelig faktura fra et
amerikansk firma i forsendelserne og mener, at dette berettiger til, at
der opkræves told og moms + gebyr.

Spørgsmålet er om en sådan opkrævning er lovlig når der er tale om en
vare, der forhandles og sendes indenfor EUs grænser?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Bouch

Dato : 15-01-03 11:38

> [...]
> Spørgsmålet er om en sådan opkrævning er lovlig når der er tale om en
> vare, der forhandles og sendes indenfor EU's grænser?

Hvis en vare er lovlig indført til EU og solgt af en virksomhed med
beliggenhed i EU pr postordre er det i strid med artikel 25 i Traktaten om
den Europæiske Union.

Problemet opstår hvis firmaet i UK fungerer kun som mellemmand og varerne
sendes fra et ikke-EU land. Kig lige på emballagen og fakturaen.

Hvis der er britiske frimærker som du siger, mener jeg at det som
udgangspunkt er i strid med Artikel 25. Det er dog noget problematisk fordi
UK burde have gennemført lovgivning af samme slags som blev indført i
Danmark. Varen er derfor måske (dvs. at jeg ved det ikke, der er mig bekendt
ingen praksis på området) ikke importeret på lovlig vis efter EU regler. Der
er en konflikt i lovgivning simpelthen. Og det er ikke sikkert at du kan
støtte ret på artikel 25 mere.

Hvis du tidligere har handlet med Future, uden at der er pålagt afgift, men
problemet er opstået siden 1 Januar er det højst sandsynlig derfor.

Konflikten består i at Cd'er og DVD fra ikke EU-stater er importeret lovligt
til UK efter UK lovgivning. Men i strid men en EU regel. Jævnfør min
argumentation i en anden diskussion (se trådet Salg af speciale importerede
cd'er og spil?) burde det være (teoretisk) muligt for den dansk
underholdningsbranche at vinde en EU sag for tabt fortjeneste mod den
britisk regering (jf artikel 87 om ulige konkurrence og statsstøtte i enhver
tænkelig form.) på grund af urettidig gennemførelse af en EU direktiv som
har virkningen at britiske virksomheder får en fordel).

Bestiller selv meget fra CDWow som sender fra Sverige. Der har også været
problemer med andre virksomheder med base på Channel Islands.

Hvis der pålægges told på Cd'er og DVD´er som stammer fra EU stater er
tolden meget ulovlig.

mvh

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-03 12:28

"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> skrev:

> Problemet opstår hvis firmaet i UK fungerer kun som mellemmand og
> varerne sendes fra et ikke-EU land. Kig lige på emballagen og
> fakturaen.

Afsender er den pågældende engelske adresse med engelsk porto, men på
fakturaen er der angivet et amerikansk/canadisk firma.
Dvs. varen bliver sendt fra USA til det engelske firma, der formentligt
ompakker varen i England og pålægger engelsk VAT.

> [...]
> udgangspunkt er i strid med Artikel 25. Det er dog noget
> problematisk fordi UK burde have gennemført lovgivning af samme

Det er endnu kun Danmark og Grækenland, der har gennemført InfoSoc
direktivet, men i England har der hele tiden været forbud mod
erhvervsmæssig parallelimport mens personlig import har været lovlig
dvs. det samme, der gør sig gældende mht. InfoSoc-direktivet.

> Varen er derfor måske (dvs. at
> jeg ved det ikke, der er mig bekendt ingen praksis på området)
> ikke importeret på lovlig vis efter EU regler.

Fidusen er, at firmaet fungerer som en slags mellemmand mellem køber og
sælger i USA/Canada, hvorved der er tale om personlig import, hvor det
udnyttes, at importtold- og momsgrænserne (ihvertfald sidstnævnte) i
England er lempeligere end i eksempelvis DK. Der er næppe retspraksis,
der angiver om dette er ok eller ej, men jeg er bekendt med, at Axel
Music, jvf. deres hjemmeside, arbejder på en lignende løsning her i DK
for at komme uden om forbudet mod erhvervsmæssig import. Ligesom du
selv nævner en anden virksomhed, der udnytter det samme.

> Der er en konflikt
> i lovgivning simpelthen. Og det er ikke sikkert at du kan støtte
> ret på artikel 25 mere.

Er det en sag for toldmyndighederne med import, der muligvis ikke er
lovlig? Er det ikke udelukkende rettighedshaverne selv, der skal påtale
noget sådant?

På grundlag af ovenstående ville jeg påstå, at der kun ville være
grundlag for opkrævelse af dansk told og moms såfremt varen kun havde
været i transit i England, men det synes jeg ikke umiddelbart, at der
er noget, der tyder på. Er jeg helt galt på den her?

> Hvis der pålægges told på Cd'er og DVD´er som stammer fra EU stater
> er tolden meget ulovlig.

Såfremt man ikke skulle få medhold i evt. klager til toldmyndighederne
(reelt PostDK, der står for opkrævningen), hvad er mulighederne så? Er
det en civil retssag for egen regning?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Bouch

Dato : 15-01-03 12:53

> Er det en sag for toldmyndighederne med import, der muligvis ikke er
> lovlig? Er det ikke udelukkende rettighedshaverne selv, der skal påtale
> noget sådant?

Ved det ikke. Godt spørgsmål.

> [...]
> været i transit i England, men det synes jeg ikke umiddelbart, at der
> er noget, der tyder på. Er jeg helt galt på den her?

Fortolknings spørgsmål. Jeg mener at det lyder som transit.

> Såfremt man ikke skulle få medhold i evt. klager til toldmyndighederne
> (reelt PostDK, der står for opkrævningen), hvad er mulighederne så? Er
> det en civil retssag for egen regning?

Netop. Med mindre du kan få omkostningerne betalt fordi der mangler praksis.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-03 13:13

> Fortolknings spørgsmål.

Man kunne vel kalde det en slags indkøbsforening?

> Jeg mener at det lyder som transit.

Hvis der er betalt VAT?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-01-03 14:35

> [...]
> Dvs. varen bliver sendt fra USA til det engelske firma, der formentligt
> ompakker varen i England og pålægger engelsk VAT.

Hvordan opdages det at fakturaen er fra et amerikansk/canadisk firma? Ligger
fakturaen ikke inden i pakken, og er den ikke omfattet af brevhemmeligheden,
når forsendelsen sendes internt i EU, således at toldmyndighederne ikke har lov
at åbne den?

Jeg véd godt at brevhemmeligheden ikke gælder for forsendelser der kommer
fra ikke-EU-lande, da man populært kan sige at "toldloven står over
»brevhemmelighedsloven«".

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-03 14:54

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev:

> [...]
> omfattet af brevhemmeligheden, når forsendelsen sendes internt i
> EU, således at toldmyndighederne ikke har lov at åbne den?

Jeg har selv haft tanken.

> Jeg véd godt at brevhemmeligheden ikke gælder for forsendelser der
> kommer fra ikke-EU-lande, da man populært kan sige at "toldloven
> står over
>»brevhemmelighedsloven«".

Der er fortsat enkelte produkter, der ikke kan importeres frit fra
andre EU-lande som eksempelvis tobak og alkoholholdige varer så måske
kan alle ikke-danske forsendelser åbnes på det grundlag?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 15-01-03 23:51

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> [...]
> været i transit i England, men det synes jeg ikke umiddelbart, at der
> er noget, der tyder på. Er jeg helt galt på den her?

Var det ikke et forsøg værd at spørge Future Entertainment, om de har noget
dokumentation på, at varen er fortollet i UK?