Anonym i nyhedsgrupper?
Fra : L & P Nielsen

Dato : 14-01-03 17:59

Er det muligt at være helt anonym når man skriver et indlæg eller et svar i
en NG. Jeg tænker på at heller ikke IP adressen eller andet der kan "spore"
afsenderen vises.

/Lisbeth

Fra : Jesper Harder

Dato : 14-01-03 18:51

"L & P Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> writes:

> Er det muligt at være helt anonym når man skriver et indlæg eller et
> svar i en NG. Jeg tænker på at heller ikke IP adressen eller andet der
> kan "spore" afsenderen vises.

Ja, det er det. Der findes forskellige gratis anonymiseringstjenester
som dizum.com eller nym.alias.net.

Desværre bliver de også misbrugt i stor stil af spammere og andre
netmisbrugere. Derfor bliver disse indlæg ofte filtreret helt væk fra
udbydernes newsservere. Hvis du bruger dem risikerer du, at kun et
lille mindretal rent faktisk ser dine indlæg. Så godt nok er du anonym,
men det er vel ikke så sjovt, hvis meget få kan læse dine indlæg.

Du kan også bruge en af de udenlandske betalingsnewservere -- nogle af
dem medsender ikke IP-adressen, men en anden streng som kun de selv kan
spore tilbage til dig. Hvis man kan få en dommerkendelse, kan det
stadig lade sig gøre at spore afsenderen, ellers ikke.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-01-03 13:10

L & P Nielsen wrote:
> Er det muligt at være helt anonym når man skriver et indlæg
> eller et svar i en NG. Jeg tænker på at heller ikke IP
> adressen eller andet der kan "spore" afsenderen vises.

Man er aldrig 100% anonym på internettet.

Som minimum skal din udbyder kende dig for
du overhovedet kan få forbindelse.

Men der findes en del programmer, der kan
sløre din id så meget, at almindelige mennesker
ikke kan gennemskue den - og det kræver
så en dommerkendelse, at få din id oplyst - og
kan man kun få, hvis du bruger indlæggene til
direkte ulovlige ting f.x. distribution af
piratkopier eller lign.

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : L & P Nielsen

Dato : 17-01-03 11:40

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så en dommerkendelse, at få din id oplyst - og
> kan man kun få, hvis du bruger indlæggene til
> direkte ulovlige ting f.x. distribution af

Tak for svarene. Det er nu heller ikke fordi jeg skal fortage mig noget som
helst "fordækt".

Jeg har blot nogle erfaringer omkring et emne som jeg gerne vil give videre,
men de personer erfaringerne er knyttet til, ønsker jeg ikke at
"offentliggøre" identiteten af.

vh
Lisbeth