Andet multimedie
bentjuul 3670
PS - Auto Levels
Fra : Jimmy

Dato : 13-01-03 23:09

Hej

Jeg plejer ikke at anvende Photoshops auto-funktioner, men jeg har oplevet,
at auto-levels er super fed.

Jeg har ikke meget forstand på billedbehandling og vil derfor høre Jer, om
den blot ødelægger billedet efter Jeres mening?

Mvh
Jimmy

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-01-03 23:18

Jimmy wrote:
> Jeg plejer ikke at anvende Photoshops auto-funktioner, men jeg har
> oplevet, at auto-levels er super fed.

Ja, den kan være ok, forudsat at dit originalbillede "passer til"
funktionen. Autolevels kan totalt smadre visse originaler.

> Jeg har ikke meget forstand på billedbehandling og vil derfor høre
> Jer, om den blot ødelægger billedet efter Jeres mening?

Alle korrektioner og justeringer "ødelægger" som udgangspunkt dine
billeddata. Der er ikke noget graverende galt i at bruge Autolevels.
Hvis dit billede ser bedre ud efter brug end uden brug, ja, så er det
kun godt.

Kim Jensen
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk

Fra : itgrafen

Dato : 13-01-03 23:29

"Jimmy" skrev d. 13-01-03 23:09 dette indlæg :
> [...]
Jer, om
> den blot ødelægger billedet efter Jeres mening?

Hej Jimmy

nej, autolevels er i hvert fald ikke lavet for at ødelægge billederne.
- men om den gør det, kommer helt an på billedet du bruger autolevels
på.
min erfaring er at billedet skal have ret fine informationer/være meget
ensartet belyst,
for at autolevels fungere optimalt.

personligt foretrækker jeg at rette levels ved at kigge i de forskellige
channels, det plejer at
give det bedste resultat for mig. det er en lidt mere langsom metode,
men mere præsis.

det er i øvrigt ofte en god ide at lave en kopi af
baggrundslaget/billedlaget inden korrektion,
så kan du altid slette det igen hvis du ønsker det - eller lave om på
blandingsforhold mellem
det nye og det gamle.

mange venlige hilsener
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-01-03 09:42

> det er i øvrigt ofte en god ide at lave en kopi af
> baggrundslaget/billedlaget inden korrektion,
> så kan du altid slette det igen hvis du ønsker det - eller lave om på
> blandingsforhold mellem det nye og det gamle.

Eller endnu bedre (ikke-destruktivt); at lave korrektioner vha. adjustment
layers.

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 13-01-03 23:35

Jimmy skrev:

> Jeg plejer ikke at anvende Photoshops auto-funktioner, men jeg har
> oplevet, at auto-levels er super fed.

Også kendt undet navnet fattigmandslevels. :)

> Jeg har ikke meget forstand på billedbehandling og vil derfor høre
> Jer, om den blot ødelægger billedet efter Jeres mening?

Som Kim skriver så kan det da bruges, men hvis du først lærer at
styre Curves-funktionen og/eller den almindelige Levels, så tror
jeg ikke at du gider auto-funktionerne mere. Curves og Levels vil
du også kunne bruge på et justeringslag (Adjustment Layer). Altså
et lag som ikke piller ved de originale pixels i billedet, men i
stedet et lag som ligger ovenpå originalen. Det kan du ikke med
auto levels. Her ændrer billedets oprindelige pixels lige på stedet.
Det er selvfølgelig også fint nok hvis de virkelig bliver ændret til
det bedre, men det er nu altid en god idé at man sørger for at man
kan komme tilbage til originalbilledet. Det vil du kunne komme med
justeringslag f.eks.

Madsen.