Sortering af to variabler
Fra : Kasper Johansen

Dato : 13-01-03 16:58

Hej gruppe.
Jeg har to variabler med flere data i hver.

$in_navne[] = "kasper";
$in_navne[] = "hey";
$in_navne[] = "test";

$in_numre[] = "4";
$in_numre[] = "3";
$in_numre[] = "20";

Det skal forstås på den måde at tallet 4 hører til "kasper", 3 til "hey" og
20 til "test".

Hvis nu jeg så vil sortere den sidste variabel så at tallende kommer i
rækkefølge med højeste først og $in_navne[] skal sorteres så at de stadig
ligger som følger til $in_numre[], hvordan gør jeg så??

---
Mvh Kasper

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 17:07

Du skal lægge dem i samme array:

$numre["kasper"]="4";
$numre["hey"]="3";
$numre["test"]="20";

SÃ¥ kan du bruge sort() og ksort() til at sortere.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Kasper Johansen

Dato : 13-01-03 17:21

> $numre["kasper"]="4";
> $numre["hey"]="3";
> $numre["test"]="20";
>
> Så kan du bruge sort() og ksort() til at sortere.

Hvordan gør jeg så hvis jeg har 3 værdiger?? Ved jeg skal bruge det senere
så jeg kan lige så godt spørge nu :)

---
Mvh Kasper

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 18:13

SÃ¥ laver du et mere komplekst array. Her er et eksempel, hvor der hentes ind
i et array fra en database:

$q=ibase_query("select fornavn,efternavn,alder from person");
while ($row=ibase_fetch_object($q)) {
$sortkey=$row->FORNAVN." ".$row->EFTERNAVN;
$personer[$sortkey]["fornavn"]=$row->FORNAVN;
$personer[$sortkey]["efternavn"]=$row->EFTERNAVN;
$personer[$sortkey]["alder"]=$row->ALDER;
}
ksort ($personer);

Med andre ord, så laver du en sorteringsnøgle, som du så lægger dine værdier
ind med.

Du kan selvflg. også kaste dig over usort funktionerne:

http://dk.php.net/manual/en/ref.array.php

Lars.