Cola-prop med pumpe (til at holde på brus'~
Fra : Morten

Dato : 13-01-03 16:40

Hejsa
Jeg så for ca... 2 års tid siden, en der havde en"dims" til at skrue på sine
cola flasker...det var ligesom en normal prop, men når man havde skruet den
på, kunne man pumpe et par gange, med et håndtag der sad på, så der kom tryk
i flasken, så den kunne holde på brus'en ...

Nu står jeg så og mangler sådan et par stykker, men jeg ved ikke hvor man
kan få dem...

Nogle der kan hjælpe ?

Fra : Ghita

Dato : 13-01-03 19:45

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu står jeg så og mangler sådan et par stykker, men jeg ved ikke hvor
man
> kan få dem...
>
> Nogle der kan hjælpe ?

Tror at de fås i de fleste isenkræmmere.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-01-03 20:38

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote
> [...]
tryk
> i flasken, så den kunne holde på brus'en ...

Jeg havde en som jeg smed ud for nylig da jeg ikke erindrede at den havde
andet effekt en at man kunne få lov til at høre "pssssst" lyden en ekstra
gang når man åbnede flasken

> Nu står jeg så og mangler sådan et par stykker, men jeg ved ikke hvor man
> kan få dem...

Men jeg mener at jeg i tidernes morgen købte min i Superkram.

--
Jakob Andersen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-01-03 23:03

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ekstra
> gang når man åbnede flasken

> Men jeg mener at jeg i tidernes morgen købte min i Superkram.

Har for lang tid siden læst i "Ingeniøren" om årsagen til at sodavand
taber kulsyren. Det sker når man skruer kapslen fast på efter brug,
hver gang opbygges der et overtryk af kulsyre og hver gang man åbner
flasken sender det et chok ned i væsken, så der slippes mere kulsyre
ud.
Hvis sodavanden er kold og man forsigtigt, så det ikke klukker i
flasken, hælder sodavand i et glas og forsigtigt sætter flasken i
køleskabet igen er det faktisk bedre IKKE at skrue proppen på igen.
Om det kan bevises? Prøv selv!
mvh
Jørgen

Fra : Morten

Dato : 14-01-03 07:28

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flasken, hælder sodavand i et glas og forsigtigt sætter flasken i
> køleskabet igen er det faktisk bedre IKKE at skrue proppen på igen.

Den har jeg svært ved at købe...for jeg ved, at når jeg åbner en cola, en
dag, og så lukker den igen ... så kan den sagtens holde brus'en indtil næste
gang jeg åbner den...altså flere dage, men hvis jeg åbnede en cola, og lod
den stå uden prop på i flere dage, så tør jeg næsten satse en palle cola på
at brusen ikke ville være der 2 dage efter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-03 17:55

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message

> Jeg havde en som jeg smed ud for nylig da jeg ikke erindrede at den havde
> andet effekt en at man kunne få lov til at høre "pssssst" lyden en ekstra
> gang når man åbnede flasken

Lyder rimeligt. Det er vel partialtrykket af CO2 over væsken, der bestemmer
afdampningen af CO2, og det bliver ikke ret meget større af at man pumper
noget atmosfærisk luft ned i flasken, da mængden af CO2 i luft ikke er ret
stor.

mv
Jan