Data om Rytter familie fra Djurs (Randers,~
Fra : Benny Rytter

Dato : 13-01-03 12:33

Er der nogen der ligger inde med viden om hvordan en person der i 1787
figurerer som:
Peder Greve, 37 år, gift, husbonde, Bonde og gaardbeboere (dennes farafar
skulle angiveligt være en Rasmus Greve der figurerer i Vistift kirkebog
1704)

Får en søn der ved FT 1801 hedder:

Søren Rytter, 30 år, gift, husbond, bonde og gaardbeboer, denne får iøvrigt
en også en søn som har følgende data ved FT 1845:

Søren Sørensen Rytter, 41 år, gift, , selvejer, Vistoft sogn

I samme åndedrag vil det informationer andre måtte have om denne slægt være
særdeles velkomne.

I 1855 bliver Niels Sørens Rytter f. 05.06.1829 gift med Olivia Karoline
Rytter (f. Marcussen f. omk 1831). Datter af :

Geert Emmanuel Marcussen (f.02.01.1794 Isgaard, Tved sogn Randers Amt) og
Marie Cathrine Marcussen (f. Hals/Halls f. 02.01.1801Ebeltoft)

Geert's far Ole/Oluf Clemen Marcussen (f. 25.05.1749) var Godsejer på
Isgaard ref Trap 5. udgave. Jeg mangler data på ham og hans forfædre.

Og så er jeg interesser i alle data vedr. Geert's Mors forfædre, det være
sig Ammtitzbøll der går tilbage til en niels nielsen der var færge ejer på
snoghøj v. Fredericia over Thygesen/Tygesen familien der ifølge mine
oplysninger opnår adel status, men hvem og hvornår i række følgen ved jeg
ikke.

Jeg takker de af jer som ulejliger jer med at sende oplysninger i måtte
have.

Benny Rytter
bryREMOVETHIS@stofanet.dk

Fra : Hanne V. Henriksen

Dato : 13-01-03 16:51

"Benny Rytter" <bryREMOVETHIS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
iøvrigt
> en også en søn som har følgende data ved FT 1845:

Tilnavne på Mols er en forunderlig sag, de kan komme mange steder fra - i
dette tilfælde er det fra moderen Maren Sørensdatter Rytter, han er uægte og
født i Fuglsø 1772.

> [...]
> snoghøj v. Fredericia over Thygesen/Tygesen familien der ifølge mine
> oplysninger opnår adel status, men hvem og hvornår i række følgen ved jeg

Oluf Marcusen er viet i Hvirring sogn (Nim herred, Skanderborg amt) til en
datter fra Rask - Rask har forbindelse til Thygesen på Mattrup (husker ikke
hvordan) og der er en del Ammitzbøl i nabosognet Hornborg på Klags Mølle.

Du kan finde en hel del fra de relevante sogne på www.milloup.dk/bf og på
www.milloup.dk/hvh

Med venlig hilsen

Hanne

Fra : Benny Rytter

Dato : 14-01-03 17:55

"Hanne V. Henriksen" <hvh@milloup.dk> wrote in message

> [...]
> dette tilfælde er det fra moderen Maren Sørensdatter Rytter, han er uægte

Når du skriver han er uægte, hvad mener du så eksakt?, at hans far ikke er
Peder Greve, eller at han er født før de bliver gift?

Mvh

Benny
bryREMOVETHIS@stofanet.dk

Fra : Hanne V. Henriksen

Dato : 14-01-03 22:38

> Når du skriver han er uægte, hvad mener du så eksakt?, at hans far ikke er
> Peder Greve, eller at han er født før de bliver gift?

At der i Vistoft kirkebog fol. 68 står :

Føde 1772 Den 18de Dito (Marti) havde Marn Sørnsdatter Rytters af Fugelsøe
et uægte Barn til Daaben kaldet Sørn, Karn Pedersdatter af Bogens bar det
Fadderne Mikkel Pedersen, Jens Pedersen, Laurs Rytter, Mette Sørnsdatter og
Kirrsten Nielsdatter

og fol. 69

1772 dend 16de April Skiertorsdag blev Peder Sørnsen af Tved og Marn
Sørnsdatter af Fugelsøe troeloved
og
1772 dend 27de Novbr blev Peder Sørnsen af Tved og Marn Sørnsdatter af
Fugelsøe Copulerede

De er senere i kirkebogen noteret som Peder Sørensen Greve og Søren Pedersen
Rytter. At der er far og søn er sandsynligt, men der står ikke noget om det
i kirkebogen. Der er ikke andre Søren Pedersen'er født i Vistoft sogn
1761-80.

Med venlig hilsen

Hanne