vidersende varialbel fra en side til næste
Fra : Lars Axberg

Dato : 13-01-03 06:44

Hej ng

Er der en simpel funktion hvorved, at jeg kan sende en variabel videre fra
en side til den næste og så måske videre igen til en tredje?(variablen får
værdi gennem en form på første side!)

Jeg ved det kan lade sig gøre igennem en <form> men det er jo ikke særlig
hensynsfuldt.
Er det noget á la:
$_post['']
på den første side og så
$_get['']
på den næste?
Mvh Lars Axberg

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 08:24

Hvis variablen hedder $var, så skriv linket således:

echo "<a href=\"naesteside.php?var=".rawurlencode($var)."\">Klik her</a>";

Lars Dybdahl.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-03 08:57

"Lars Axberg" <omniSPAM@axberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en side til den næste og så måske videre igen til en tredje?(variablen får

Jeg sidder selv og roder med noget lign.

En af mine væsentligste bekymringer er i øvrigt hvad pokker der sker hvis
brugeren begynder at anvende browserens frem- og tilbagefuntioner.

Men måske du kan hente lidt inspiration her:

http://dk.php.net/release_4_1_0.php kig lidt nede på siden under "SECURITY:
NEW INPUT MECHANISM"

Og her fra PHP manualen:

http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.php

Claus

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 13-01-03 09:31

Lars Axberg wrote:
> [...]
> en side til den næste og så måske videre igen til en tredje?(variablen får

Hvis der er tale om flere variabler skulle du måske overveje at bruge
session styring til at gemme data i.

Ulrik Nielsen
- there is no spoon...

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-03 10:12

"Ulrik Nielsen" <ulrik@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er tale om flere variabler skulle du måske overveje at bruge
> session styring til at gemme data i.

Kan du henvise mig til noget online-information om session styring?

Claus

Fra : Ulrich S. Klausen

Dato : 13-01-03 11:18

Hej
Jeg har lidt samme problem. Jag skal bruge en confirmation page (side 2)
inden jeg sender form results (fra side 1) via email ("side 3"). Jeg ville
sætte stor pris på et eksempel script eller en henvisning til lidt kode.
Ulrich Klausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-03 12:16

"Ulrich S. Klausen" <uk@innoplay.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte stor pris på et eksempel script eller en henvisning til lidt kode.

Jeg har i mellemtiden fundet noget, jeg har dog endnu ikke fået tygget det
helt så jeg har altså endnu ingen erfaring med det.

Men du kan jo selv kigge:

http://www.onlamp.com/pub/a/php/excerpt/webdbapps_8/index.html?page=1

http://wdvl.internet.com/Authoring/Languages/PHP/WebDBApps/index.html

Meld tilbage og fortæl hvis du finder ud af noget interessant.

Claus

Fra : Lars Axberg

Dato : 13-01-03 15:43

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> "Ulrich S. Klausen" <uk@innoplay.com> skrev i en meddelelse

Nu har jeg løst mit problem ... tror jeg. Jeg havde helt glemt muligheden
for, at bruge cookie, og da det jo er såre simpelt at bruge i php kan jeg
komme videre! Tak for jeres input!
Mvh

Lars Axberg

Fra : Kim Emax

Dato : 13-01-03 16:14

"Lars Axberg" <omniSPAM@axberg.dk> wrote

> Nu har jeg løst mit problem ... tror jeg. Jeg havde helt glemt muligheden
> for, at bruge cookie, og da det jo er såre simpelt at bruge i php kan jeg
> komme videre! Tak for jeres input!

så må vi håbe dine brugere har cookies slået til Derfor er SESSIONS
smartere at bruge i denne situation.

--
Kim Emax

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-03 16:29

"Kim Emax" <news@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Axberg" <omniSPAM@axberg.dk> wrote

> så må vi håbe dine brugere har cookies slået til Derfor er SESSIONS
> smartere at bruge i denne situation.

Indrømmet! Jeg har endnu ikke lavet noget testkode for at prøve sessions af,
men det forekommer mig at der er brug for en cookie til at gemme et ID så de
korrekte data kan findes på serveren.

Alternativt skulle det, for mig at se, være muligt at køre uden cookies men
så i stedet overføre data via URL'en.

Kan jeg ikke få dig til at røbe noget mere om brugen af sessions uden
cookies?

Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-01-03 17:15

<3e22daee$0$123$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:
> Indrømmet! Jeg har endnu ikke lavet noget testkode for at prøve sessions
> af, men det forekommer mig at der er brug for en cookie til at gemme et ID
> så de korrekte data kan findes på serveren.

Sådan plejer man at gøre.

> Alternativt skulle det, for mig at se, være muligt at køre uden cookies
> men så i stedet overføre data via URL'en.

Ja, det kan man også. PHP med default konfiguration vil selv forsøge at
skrive session-id i alle urlerne. Der er nogle tilfælle hvor det ikke kan
ske automatisk, hvor man ved test kan se at session-id forsvinder. Så må
man indsætte det manualt.
Man bør også være opmærksom på, at den default bruger (eller brugte? jeg har
ikke holdt øje med at default er blevet ændret) almindeligt og-tegn (&) i
stedet for den korrekte html-entity (&amp;), når det er et html-dokument.
Sikkert fordi det ikke er nemt at vide om det er et html-dokument, eller
fx. plaintext.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-03 17:28

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stedet for den korrekte html-entity (&amp;), når det er et html-dokument.

Ovenstående forstår jeg ikke en lyd af - Kan jeg overtale dig til at prøve
igen så også jeg kan forstå visdommen i det?

Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-01-03 18:03

<3e22e8b2$0$143$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:
> Ovenstående forstår jeg ikke en lyd af - Kan jeg overtale dig til at prøve
> igen så også jeg kan forstå visdommen i det?

Her en url:

http://eksempel.dk/sti/fil.ext?var=val&var2=val2

Den url er der intet i vejen med, hvad syntax angår.

Når man skriver HTML, er der visse tegn man skal passe på med. Fx:

1 < x < 5 bliver til <p>1 &lt; x &lt; 5</p>

Ellers er det ikke nemt at se hvor der starter et tag, og hvor der bare står
"mindre end". Dvs. "mindre end" og "større end" har speciel betydning. Men
det har og-tegnet (&) også. Det fortæller, at der nu kommer en "entity". Så
og-tegnet skal også skrives specielt:

Ander And & Co. bliver til <p>Ander And &amp; Co.</p>

De regler gælder også når man laver links.
Forkert:

Rigtigt:

Det man skal kigge efter i PHP-konfigurationen er "arg_separator.output",
som skal sættes til "&amp;".

Det plejer jeg at gøre i en .htaccess-fil, hvor jeg også sætter et par andre
ting. Så er det nemlig ligemeget hvad PHP er konfigureret til, og så er det
nemmere at flytte koden, fx. fra test-maskine til produktions-server, eller
fra min workstation til en kunde.

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-01-03 18:06

Niels Andersen wrote in <wiCU9.34979$Hl6.3954869@news010.worldonline.dk>:
> Forkert:
>
> Rigtigt:
> <a
> href="http://eksempel.dk/sti/fil.ext?var=val&var2=val2">Test-link

Hmm... I min news-klient bliver de to linjer vist helt ens.

Forskellen på dem er (eller burde være), at i den rigtige er og-tegnet
erstattet med "& a m p ;" (uden mellemrum).

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-01-03 19:03

Niels Andersen wrote:

> Hmm... I min news-klient bliver de to linjer vist helt ens.

Jeg kan glæde dig med at i min er forskellen der som den skal være

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 21:36

Erm... jeres html kode overholder ikke html standarden!!!!

Hvis man vil link til URL'en "test.php?a=1&b=2", så er følgende IKKE
korrekt:

Følgende er den korrekte skrivemåde:

Hilsen,

Lars.

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-01-03 22:27

Lars Dybdahl wrote in <3e23232d$0$11049$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> Følgende er den korrekte skrivemåde:

Altså skrive og-tegnet som en html-entity, i stedet for bare et og-tegn?
Hvordan er det forskellig fra det jeg skrev, og derefter uddybede?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-03 00:05

On Mon, 13 Jan 2003 22:26:32 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Altså skrive og-tegnet som en html-entity, i stedet for bare et og-tegn?
>Hvordan er det forskellig fra det jeg skrev, og derefter uddybede?

Lars bruger vist ligesom dig knode, der tilsyneladende er defekt hvad
angår at vise det komplicerede medieformat "text/plain". Så han
oplever vel blot det samme som dig - at linjerne fremstår ens, selvom
de reelt er forskellige.

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-03 07:27

Peter Brodersen wrote in <avvgoe$s7o$2@dknews.tiscali.dk>:
> Lars bruger vist ligesom dig knode, der tilsyneladende er defekt hvad
> angår at vise det komplicerede medieformat "text/plain".

Netop pga. af den situation sendte jeg en uddybelse bagefter.

Anyway, fejlen opstår tilsyneladende kun når urler laves til links. Dermed
er det ikke længere plaintext. Det bliver sandsynligvis oversat til HTML,
og det er nok der problemet ligger.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 14-01-03 00:50

Erm... glem lige det, jeg skrev.

Lars.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 13-01-03 10:04

On Mon, 13 Jan 2003 06:43:36 +0100, "Lars Axberg" <omniSPAM@axberg.dk>
wrote:

>Jeg ved det kan lade sig gøre igennem en <form> men det er jo ikke særlig
>hensynsfuldt.
>Er det noget á la:
>$_post['']
>på den første side og så
>$_get['']
>på den næste?

Du kan også bare nøjes med at bruge $_REQUEST (array der indeholder
både $_GET og $_POST).

Efter den første side har du variablen som $_REQUEST["navn"] og kan så
lave et link som ser følgende ud:
vil så blive videreført til den næste side.

Alt afhængigt af hvad du har brug for, kan du også prøve at kigge på
sessions.
--
<? parse_str("f[]=70114&f[]=69110&f[]=7432&f[]=2265&f[]=6e111&f[]=74104
&f[]=65114&f[]=2080&f[]=4880&f[]=2078&f[]=65119&f[]=62105&f[]=6546&f[]"