kalkunbryst
Fra : Annette B. Kristense~

Dato : 09-03-01 09:46

er der nogle her der kan anbefale en lækker , måske endda en sammenkogt
ret, med kalkunbryst ?

Skal række til 6 sultne voksne personer.....

Annette

Fra : Helle :\)\)

Dato : 09-03-01 10:16

> er der nogle her der kan anbefale en lækker , måske endda en sammenkogt
> ret, med kalkunbryst ?
> Skal række til 6 sultne voksne personer.....
> Annette

Jeg har selv med stor succes lavet denne ret til 5 personer:

1 kg kalkunbryst
2 pakker bacon i strimler
salt, peber og paprika.

Kom kalkunbrystet i et fad eller en bradepande, krydder det med salt, peber
og paprika og læg baconstrimlerne over kalkunbrystet. Hæld en kop vand ved i
fadet.
Steges i omkring 45 minutter ved 190 grader. Du kan evt. komme staniol over
i halvdelen af tiden.
Et godt tip er også at slukke ovnen lade det hvile et kvarters tid.
Kødet bliver virkelig saftigt og lækkert.
Tilbehør kunne være kogte kartofler, tomatsauce eller paprikasauce og
grøntsager, f.eks dampede gulerødder og broccoli.

mvh
Helle :)

Fra : Peter Westh

Dato : 09-03-01 12:46

"Annette B. Kristensen" <zands@zsgeo.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogle her der kan anbefale en lækker , måske endda en sammenkogt
> ret, med kalkunbryst ?

Jeg har nogle gange tilberedt kalkunbryst helt ved at skære det op som en
roulade eller en snegl. Indersiden smøres med dijonsennep, og der fordeles
hakket løg og hvidløg, hakket persille og evt andre urter (.feks. kørvel),
hvidløg og salt og peber på. Så lægges der skiver af bacon på, og brystet
rulles sammen igen og snøres godt. Tilberedes i ovn eller gryde. Meget
delikat med f.eks. flødegratinerede kartofler (og evt. jordskokker), der
kommer ikke ret meget sovs.

Den eneste type gryderet jeg synes kalkunbryst kan bruges til er wokretter,
ellers bliver kødet tørt. De fleste retter med kylling kan laves med
kalkunbryst. se evt
http://chinesefood.about.com/food/chinesefood/library/blpoultry.htm

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 10-03-01 16:02

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste retter med kylling kan laves med
> kalkunbryst.

Det gælder også mange kinesiske retter med svinekød.

MVH

Peter

Fra : ka

Dato : 10-03-01 16:07

Hej Annette !

Denne opskrift, hører til mine favoritter, ... indenfor kalkun.
Den er til 4 pers. ca. ~ men du kan bare lavet dobbelt portion,
da den også smager godt på brød, dagen efter.

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Pikant kalkun ~ 4 pers.

1 kalkunbryst på ca. 8-900 g
250 g helbladet dybfrossen spinat
4 porrer
1 pk pikant ost med krydderurter
1/4 l fløde 9% ~ 1/2 l hvis man gerne vil have meget dyppelse.
2-3 fed hvidløg
Santa Maria "Texas hot" krydderi

Spinaten optøes, vandet presses ud, og den fordeles i bunden af et ildfast
fad. Porrene skæres i ringe, og lægges ovenpå spinaten.
Kalkunbrystet brunes på begge sider, krydres med salt og peber.
Skær nogle dybe revner på tværs af brystet, med ca. 5 cm mellemrum,
og fyld disse op med pikantosten.
Presset hvidløg smøres over kalkunbrystet, og der drysses Texas Hot over.
( Pas på ~ det er stærkt )
Brystet lægges ovenpå spinat/porrerne, og fløden hældes ved.
Stilles i ovnen ved 200 grader ca. 45-60 min.

*Paste/ris/flutes ~ serveres til*

Fra : connie-toft

Dato : 11-03-01 10:08

Et hit her i huset er kalkungryde med karry og kokosmælk.

Til 6 pers bruger jeg:
ca 600g kalkunbrydst som jeg skærer i strimler
2 store løg i tern
5 fed hvidløg hakket
2 dåser kokosmælk
1 stor bakke champignon
4 gulerødder i skiver
2 porrer eller forårsløg i ringe
4 stængler bladselleri i skiver
1 rød peber i tern
1 grøn peber i tern
karry efter smag, jeg bruger meget
2 syltede ingefær i tern + lidt af saften
salt/peber
lidt olivenolie

Karryen brunes af i olien.Kalkun, løg og hvidløg svitses, kokosmælk, ingefær
og champignoner kommes ved, lad det koge ganske lidt.
grønsagerne kommes ved, lad retten kun lige koge op, ellers bliver
grønsagerne triste. Vi kan bedst lide dem med bid i. Husk at smage til med
salt og peber.
Hertil server jeg jasminris eller basmatiris og evt et godt stykke brød.