annulere bankoverførsel?
Fra : bk

Dato : 12-01-03 08:22

jeg har handlet med en privatperson over nettet og betalt 600,-til hans
konto.da han havde modtaget pengene viser det sig at det bare var bløf og at
han bare manglede nogen hurtige penge.Er det muligt at annullere en sådan
overførsel som skete fredag aften via netbank efter banken havde lukket?
Hvordan går man ellers frem med evt.at få svindlerens rigtige adresse og med
politianmeldelse?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-03 09:48

bk skrev:

> [...]
>overførsel som skete fredag aften via netbank efter banken havde lukket?

Nej. Kontante betalinger, kortbetalinger med pinkode eller
underskrift og pengeoverførsler foretaget af banken eller en selv
(hjemmebank) kan ikke trækkes tilbage [1].

>Hvordan går man ellers frem med evt.at få svindlerens rigtige adresse og med
>politianmeldelse?

For 600 kr. er der ikke noget at stille op. Du skulle anlægge en
civil retssag, og hvis mosparten (på papiret) ingen penge har,
kommer du selv til at afholde dine advokatudgifter uden at få en
klink af modparten. Du kan endda risikere at få medhold og få de
600 kr., men alligevel at skulle afholde udgifter der er meget
større end det.

Der er nogen der beskriver sådanne sager på en hjemmeside for at
advare andre. Det kan man godt hvis man sikrer sig at det man
skriver er sandt.

[1] Banken kan trække en overførsel tilbage som den selv har
foretaget hvis det var en fejl.

--
Bertel
http://hjem.get2net.dk/bertel.lund.hansen/dailymirror.jpg

Fra : ha

Dato : 12-01-03 10:11

> For 600 kr. er der ikke noget at stille op. Du skulle anlægge en

Hvis det som beskrevet er en overlagt handling fra "sælger",
så må det da være bedrageri, - uanset beløbet er 600 kr eller
600.000 kr. Bedrageri er ulovligt eller hvad?

mvh
ha

Fra : Bo

Dato : 12-01-03 11:55

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Kontante betalinger, kortbetalinger med pinkode eller
> underskrift og pengeoverførsler foretaget af banken eller en selv
> (hjemmebank) kan ikke trækkes tilbage [1].

Til gengæld SKAL banken oplyse modtagers navn og adresse - dette er der lov for pga.
hvidvaskning og den 11.september 2001 regel

Fra : bk

Dato : 12-01-03 12:14

tak for svaret.hvor kan jeg evt.finde den bestemmelse henne?

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-01-03 13:25

> Nej. Kontante betalinger, kortbetalinger med pinkode eller
> underskrift og pengeoverførsler foretaget af banken eller en selv
> (hjemmebank) kan ikke trækkes tilbage [1].

Hvordan forholder det sig hvis banken overfører ens husleje til den forkerte
konto ?

Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-03 13:52

"Tommy Hansen" <tommyhh@tFJERNdcadsl.dk> wrote in

> Hvordan forholder det sig hvis banken overfører ens husleje til
> den forkerte konto ?

Så er det vel banken der har lavet en fejl ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 12-01-03 19:21

On Sun, 12 Jan 2003 09:47:44 +0100, Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Nej. Kontante betalinger, kortbetalinger med pinkode eller
>underskrift og pengeoverførsler foretaget af banken eller en selv
>(hjemmebank) kan ikke trækkes tilbage [1].

Har du nogle paragraffer på dette. For jeg mener faktisk godt at jeg kan gå i banken og forlange at
banken tilbage fører nogle penge som er blevet trukket på min konto ved brug af dankort samt pinkoe
såfremt at jeg har belæg for det.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Henrik Faurhøj

Dato : 12-01-03 22:14

Se der mener jeg bestemt også at have læst !!

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse newsc32v4rjcoarnvtec73bhejfi11vus8d3@4ax.com...

Fra : Peter G C

Dato : 12-01-03 22:11

Thunderbird @ 7100 skrev i newsc32v4rjcoarnvtec73bhejfi11vus8d3@4ax.com

[klip]

> Har du nogle paragraffer på dette.

Har du?

> For jeg mener faktisk godt at jeg
> kan gå i banken og forlange at banken tilbage fører nogle penge som
> er blevet trukket på min konto ved brug af dankort samt pinkoe
> såfremt at jeg har belæg for det.

Ja, hvis det er Dankort. Ikke hvis det er en alm. bankoverførsel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Prins V

Dato : 12-01-03 23:44

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> banken havde lukket? Hvordan går man ellers frem med evt.at få
> svindlerens rigtige adresse og med politianmeldelse?

Man er meget bedre stillet med Dankort, hvor du kan få tilbageført
beløbet, men det er svært med bankoverførsel. Dog fik jeg min bank til at
tilbageføre en overførsel som var foretaget automatisk af banken på et
tidspunkt hvor der igen var dækning for automatiske faste overførsler,
men jeg havde betalt beløbet til modtager via en anden konto, og regnede
derfor med at banken bare annullerede overførslen, men det gjorde de
ikke. Jeg fik altså tilbageført bankoverførslen, efter en
påkravsskrivelse til banken hvor jeg agtede at anlægge sag. Jeg gætter på
at tilbageførslen kun kunne lade sig gøre fordi jeg reagerede samme dag
som jeg så beløbet blev trukket.

Gå ned i banken og udfyld et indsætningsbilag med kopi, og indsæt 25 øre
kontant på hans konto, og bed om at hans navn og adresse bliver stemplet
på kvitteringen. Opsøg ham og spark døren ind. Hold øje med ham og se om
han har bil, cykel, knallert osv som du kan tage i varetægt. Skid på
juristeriet, for politiet gider ikke hjælpe dig. De har ikke resourcer
når de ikke selv har noget i klemme. Skyldte du derimod det offentlige
600 så havde de masser af tid til at inddrive beløbet.

Når du har hans navn og adresse, så få taget nogle fotos af ham og opret
en hadeside. Svinet skal ikke slippe så let

Hygge
Gider du at vende tilbage med hvad du gør ved svinet ?

Fra : Bo

Dato : 13-01-03 13:59

"Prins V" <prinsv@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:avsr3q$kkg$1@sunsite.dk...
> [...]
> Når du har hans navn og adresse, så få taget nogle fotos af ham og opret
> en hadeside. Svinet skal ikke slippe så let

Sådan kan det også gøres, du kan også sende ham en lord i et brev PS! det er nemmest med
en indtørret hundehømhøm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-03 16:37

Bo skrev:

>Sådan kan det også gøres, du kan også sende ham en lord i et brev PS! det er nemmest med
>en indtørret hundehømhøm

Kan det evt. tillades at der smugles bare en anelse jura ind i
indlæggene her i gruppen.