Nyresten
Fra : Inger

Dato : 11-01-03 23:23

Hej NG

Lige en lille intro:
min kæreste oplevede kraftige smerter i venstre side af ryggen sammen med
blærebetændelses lignende symptomer medio oktober. Vi gik til læge, som
mente at han nok havde lavet en forkert bevægelse med ryggen og ignorede
"blærenetændelsen". Der går en uges tid, så er hans urin helt knaldrød af
blod, så vi går derop igen. Nu sendes han til en røntgenundersøgelse, de
mente at han havde nyresten. Røntgen (medio november) viste ingen sten, men
indikerede nedsat funktion i venstre nyre. Smerter (voldsomme!) en gang
eller to bl.a. 16/12. Videre til en ny undersøgelse med radioaktive stoffer
30/12. Den viste at nu fungerede nyren som den skal!
Nu er det at vi er liiidt forvirrede... Hvad har gjort så ondt kun 2 uger
(nemlig 16/12) inden en undersøgelse der viser at nyren er ok? Nyresten
alligevel/igen som så bare ikke lige har været der, da han var til røntgen i
november? Kan man se nyresten ved undersøgelsen med indsprøjtning af
radioaktive stoffer? For så er de jo forsvundet igen ret hurtigt... Men det
er måske mormalt?

Lægen er ikke skide engageret, han er typen der som udgangspunkt mener at
der ikke er noget galt, han (kæresten er jo ung og frisk (24 år).

Er der mon nogen her i NG der har kompetence til at udtale sig om hvorvidt
det kan være nyresten eller ej?
Og hvis det er nyresten, er der så noget mad/drikke man bør undgå? Det har
jeg nemlig hørt engang men er ikke helt sikker...

Hilsen Inger

Ps: Ja! vi vil gerne skifte læge, men hvordan gør man det?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-03 23:44

Inger wrote:

hej Inger...

> [...]
> indsprøjtning af radioaktive stoffer? For så er de jo forsvundet igen
> ret hurtigt... Men det er måske mormalt?

nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg havde en rigtig modbydelig
nyresten for nogle siden (jeg var da 25)...... jeg havde samtidig voldsomme
problemer med tarmen og derfor opdagede skadestuepersonalet ikke at det var
min nyre det var galt med med det samme..... der gik faktisk et døgns tid
plus en overflytning til et andet sygehus inden jeg fik at vide hvorfor jeg
havde så ondt ( MODBYDELIGT siger jeg jer.... det nærmeste man kommer
fødselssmerter*G*)
lægerne på vejle sygehus ( hvor jeg blev overflyttet til) ville naturligvis
tjekke om det nu var en nyresten og jeg får således den ene dag scannet
nyrerne og scanningen viser ingen sten, men væskeophobning i min venstre
nyre, men jeg havde ikke nogen problemer med at tisse, og nyren var spændt
og fyldt, men noget tydede på at stenen ikke blokerede helt....
da de jo gerne ville finde den hersens sten, kommer jeg også til en
røntgenundersøgelse ( bliver lagt på en røntgenleje, indsprøjtet kontrast i
armen, og så løbende taget røntgenbilleder for at se hvor langt det er nået)
og her står stenen tydeligt frem..... ca 4 mm i diameter og den havde
nærmest kilet sig fast ca 5-7 cm fra blæren....
lægen vil give den lidt tid og efter 5 dage i intense nyrestens anfald har
jeg et par dage med ubehag ( kvalme og generel utilpashed) og så er det
pludselig overstået.... jeg har ikke set nogen sten passere men jeg formoder
at min utilpashed har været tegn på at nu skulle den lige igennem den sidste
del....

jeg kan ikke svare på om man kan se stenene når de ligger i nyren... normalt
er nyrestens anfald jo når en sten passerer gennem urinlederen ned til
blæren......
men mit bud er at det nok godt kan være nyresten ( måske flere små) der
måske har gemt sig i en fold eller lignende.....
for som jeg ved det så kan de nemt forsvinde ret hurtigt...... når de først
er nede i blæren skal de jo bare den sidste smule vej ud ( det må iøvrigt
være nemmere for en mand at mærke*G*)

jeg kan iøvrigt fortælle at en af de hyppigste ( ifølge mine oplysninger)
smerter man oplever med nyresten er at den starter omme på flanken ( omme
ved nyren i siden lige under ribbene) og ofte stråler ned i lysken og videre
ned i låret.... og at det ofte ledsages af kvalme...... smerterne kan i
visse tilfælde være næsten invaliderende af styrke....

> Lægen er ikke skide engageret, han er typen der som udgangspunkt
> mener at der ikke er noget galt, han (kæresten er jo ung og frisk
> (24 år).

so??

> Er der mon nogen her i NG der har kompetence til at udtale sig om
> hvorvidt det kan være nyresten eller ej?

kompetance har jeg nok ikke lige på dette punkt*G* men jeg har da prøvet det
en enkelt gang.... hvorfor spurgte i ikke personalet på sygehuset??

> Og hvis det er nyresten, er der så noget mad/drikke man bør undgå?
> Det har jeg nemlig hørt engang men er ikke helt sikker...

jeg fik intet at vide, men det skyldes nok at min læge mente min nyresten
udsprang fra min tarmsygdom.....
jeg fandt dog lige dette link:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/nyresten.htm

> Ps: Ja! vi vil gerne skifte læge, men hvordan gør man det?

du går på kommunen med dit sygesikringskort og siger du gerne vil skifte
læge.... har du haft din læge i under et år, koster det vist 100 kr at
skifte, ellers er det vist gratis ( sådan var det ihvertfald før, det er
længe siden jeg har skulle skifte læge ;) )
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Inger

Dato : 12-01-03 16:10

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> Inger wrote:
>
> hej Inger...
[Klip]

> [...]
> en enkelt gang.... hvorfor spurgte i ikke personalet på sygehuset??

> Hmm... Ja hvorfor gjorde vi nu ikke lige det? Jeg tror det var fordi han
var så nervøs (han er MEGET bange for at blive stukket med nåle og skulle jo
have sprøjtet det her radioaktive noget ind i årerne) og så tænkte vi vel
ikke lige over det. Nyrestenen troede vi jo var udelukket da de ikke kunne
se den på den første undersøgelse, som var magen til din med kontrastvæske.
[klip]
> Knus Sabina
>
> www.MandeZonen.dk
> Danmarks førende mandeportal.

Men ellers skal du have mange tak for dit svar. Det er rart at høre om nogen
der har oplevet lidt af det samme og at få af vide at det godt kan forsvinde
så'n lige pludselig!

Knuz Inger

PS. Tak for rådene om lægeskift, de vil blive iværkssat i den kommende
uge...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-03 18:45

Inger wrote:

> [...]
> tænkte vi vel ikke lige over det. Nyrestenen troede vi jo var
> udelukket da de ikke kunne se den på den første undersøgelse, som var

så må jeg lige stille et andet spøgsmål.... hvorfor kontakter i ikke
afdelingen igen og beder om at snakke med den læge der kiggede på
resultaterne, med jeres spørgsmål parart??

> Men ellers skal du have mange tak for dit svar. Det er rart at høre
> om nogen der har oplevet lidt af det samme og at få af vide at det
> godt kan forsvinde så'n lige pludselig!

any time... nu ved jeg dog godt at min ene erfaring med det, ikke tæller for
meget, men lidt har jo også ret...... jeg synes dog i skal prøve at ringe
til sygehuset alligevel, og fortælle om jeres bekymring.....

> PS. Tak for rådene om lægeskift, de vil blive iværkssat i den kommende
> uge...

hey, i må gerne lige smide en fortælling om processen herinde...... og
udgangspunktet... det vil sikkert være til gavn får mange kommende
debattører...

Fra : Sander

Dato : 12-01-03 13:45

"Inger" <inger@ilddrage.dk> skrev i en meddelelse

> Ps: Ja! vi vil gerne skifte læge, men hvordan gør man det?

Hej Inger !

Den her kan jeg svare på, da vi lige er midt i et lægeskift.

Du ringer eller går ned på din kommune ( sygesikringsafdelingen eller dem,
som har med sygesikring at gøre ).

Du får så en seddel du skal udfylde, med navnet på den læge du ønsker, at
skifte til. Du kan evt. få en oversigt med, så du kan se navnet på lægerne i
dit område.

Derefter indbetaler man 140 kr. pr. person ( børn under 15 følger automatisk
/ gratis med moderen ) og venter på sin nye sygesikring.

Held og lykke med det hele !

Mvh. www.tjekmig.dk