Matrox G550 og Radeon 9000
Fra : Martin Heller

Dato : 11-01-03 22:06

Jeg skal have ny computer, som primært skal bruges til kontorbrug,
og vil derfor gerne have et skærmkort, som har en god kvalitet 2D.
Desuden skal kortet gerne have en fornuftig TV-out. Skærmen er
en Samsung 171P, så kortet skal også have DVI-udgang. Jeg er
kommet frem til at enten Matrox G550 eller Radeon 9000 kunne
være fornuftige valg.

Nu til mit spørgsmål: Hvor stor er forskellen mellem 2D kvaliteten på
Matrox G550 og Radeon 9000? Begge kort koster ca 1000.
Raedon kortet er jo væsentligt hurtigere til 3D, så med ville jeg vel
også have mulighed for at spille et spil i ny og næ, mens det vel næsten
ikke er muligt med Matrox kortet?

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 11-01-03 22:17

Jeg har haft Matrox og har aldrig haft noget at klage over. Billedet står
knivskarpt og kortet har et væld af nyttige funktioner til ditten og datten.
Desuden havde det et sublimt tv-out, hvor der også her var spækket med
funktionalitet. Til spil, ja der har du næsten ret. Selvfølgelig kan du
spille spil, men ikke i 1280x1024@32 med FSAA og blah blah. Men du kan
sagtens spille spil - ingen problemer der.

Radeonkortet kan jeg ikke sige så forfærdelig meget om. Har hverken prøvet
eller set 9000-serien, så der må jeg være dig et svar gyldig. Men det er der
sikkert andre i gruppen, der kan råde bod på.

Matroxkortet vil i hvert fald aldrig blive et fejlkøb. Det vil du komme til
at få megen fornøjelse af.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-01-03 23:18

I det sidste Datatid er den en test af bambus computere. Den pc som blev
kåret som bedst i test roses bl.a. fordi, der er et Radeon 9000 grafikkort
i. Det fremhæves bl.a. at det afvikler 2D rigtig flot og i øvrigt er et af
få grafikkort, som ved billedbehandling kan vise farverne rigtigt.
Radeon kortet ses på edb priser helt ned til 679 kr + forsendelse i 64 mb
udgaven.
Jeg kender ikke selv noget til kortet.

Kurt

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-01-03 23:52

Trygleren [9000] wrote:

> Matroxkortet vil i hvert fald aldrig blive et fejlkøb. Det vil du komme
> til at få megen fornøjelse af.

100% enig.

--
Martin L. Johansen

Fra : Martin Heller

Dato : 13-01-03 01:07

"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e208b26$0$83846$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Matroxkortet vil i hvert fald aldrig blive et fejlkøb. Det vil du komme
til
> at få megen fornøjelse af.

Tak, jeg tror også det bliver det jeg køber. Matrox kortet skulle vist også
være godt understøttet af Linux, som jeg ønsker at benytte som styresystem
på min nye computer.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 13-01-03 10:01

Martin Heller wrote:

> Tak, jeg tror også det bliver det jeg køber. Matrox kortet skulle vist
> også være godt understøttet af Linux, som jeg ønsker at benytte som
> styresystem på min nye computer.

Ja ingen problemer der.

--
Martin L. Johansen

Fra : Esben

Dato : 12-01-03 00:45

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Raedon kortet er jo væsentligt hurtigere til 3D, så med ville jeg vel
> også have mulighed for at spille et spil i ny og næ, mens det vel

Sapphire Radeon 9000 har ihvertfald fornuftig billedkvalitet. Jeg gik
selv fra et G400 til førnævnte Radeon, og har ikke kunne spore nogen
forskel i billedkvaliteten (bruger dog højst 1152x864 32bit, skærmen er
en Sony 200ES). Billedet er lige så skarpt som før, og der er ingen
tendens til skygger ved tekst og den slags. Farvegengivelsen er svær at
sammenligne, når det ikke kan gøres med A/B test. Hvordan kvaliteten er
på DVI-udgangen ved jeg ikke.

TV-out funktionen på Radeon-kortet har jeg ikke helt kunnet forlige mig
med, den er svære at gennemskue og vil ikke helt som jeg vil. Jeg har
således helt droppet at bruge TV-out på det, og bruger istedet det gamle
Matrox-kort i en anden kværn.

+/- ved G400 DualHead 32MB:
+ TV-out funktioner og kvalitet
+ Ingen driverproblemer overhovedet
+ Ingen blæser = nul støj
- Ingen hastighed i 3D, nyere spil kan være helt umulige at køre (fx
BF1942)

+/- ved Sapphire Radeon 9000 64MB:
- Underlig TV-out funktion der ikke helt vil som jeg (bruger win98,
kender ikke til brug under XP). Billedkvaliteten ved TV-out er dog fin.
+ 4 gange højere score end G400 i 3DMark2001 - mærkes tydeligt i alle
spil jeg har prøvet
+ Efterhånden ingen driverproblemer i win98, undtagen ved TV-out - lidt
vrøvl med at det gik ned i 60Hz i visse spil, men det løstes med en
speciel monitor.inf fil.
+ Ingen blæser = nul støj
+ Billigt, gav 599,- for det (model uden DVI)
+ Bedre OC og tweakmuligheder

--
Esben

Fra : Martin Heller

Dato : 13-01-03 00:59

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tak for inputene, rart med lidt for og imod. Jeg tror det bliver Matrox
kortet, for efter 2D-kvaliteten har TV-out højest prioritet. Sidst jeg
spillede et spil på computer var Duke Nukem 3D, og der kan Matrox
kortet nok godt følge med Så hvis lysten til nyere og mere krævende
spil melder sig må jeg jo se mig om efter en playstation eller et bedre
3D kort.

Kan man stadig købe 3D-acceleratorkort, eller er det forældet
med sådan nogle til at supplere grafikkortet med? Havde engang
et Voodo3 tror jeg nok det hed, og det var så vidt jeg husker
noget som var ved siden af det egentlige grafikkort.