Trinitatis Sogn, København født ukendt dre~
Fra : Jean Seeberg

Dato : 11-01-03 19:28

Hej.

Hjælp til opslag i Trinitatis: 12. januar 1897 eller der omkring

Igennem mundtlig fortælling skulle min bedstefar ha` en yngre bror, som var
rødhåret og af den grund ville min oldefar Cristian Sørensen, ikke vedkende
sig som fader og barnet skulle komme i pleje på Fyn.

Hun skulle ligeledes, eft. at have forladt min oldefar Chr. Sørensen, rejse
til USA sammen med en anden, men jeg har endnu ikke fundet hende som
udvandret, eller noget andet sted.

Jeg har søgt længe for at finde ud af om historien var sand og har nu fundet
barnet noteret i kirkebogen for Besser på Samsø, senere end den fortalte
historie.

Nu passer første del af historien, men nu kunne jeg godt tænke mig om der er
nogen der har oplysninger fra Trinitatis liggende og måske i den kan finde
oplysninger om den tidl. ukendte broder til min bedstefar.
Som teksten siger er Chr. Sørensen jo åbenbart noteret som faderen, selvom
han ikke mente at være, men dengang havde man jo ikke DNA test.

Om hun er sendt i "asyl" af familien, for at føde, eller hun på det
tidspunkt har forladt ham, ved jeg ikke, men nogle kurer på tråden har der
været, som jeg vil forsøge at udrede.

Jeg går ud fra at det var alm. at registrere fødte begge steder !!

Besser Sogn,
Navn: ukendt, ukendt, ukendt.
Køn: M.
Født: 12. januar 1897
Fødested: København, Trinitatis
Fars Navn: Christian Sørensen, Husmand i Østerby, Besser Sogn, Samsø Birk
Mors Navn: Mariane Sofie Jensen, Østerby Sogn, Samsø

Bemærkninger: Tilmeldt fra Københavns Magistrat som forsørgelsesberettiget i
Besser Sogn.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-01-03 20:05

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message news:3e206249$0$242$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

> været, som jeg vil forsøge at udrede.
>
> Jeg går ud fra at det var alm. at registrere fødte begge steder !!
ja

Det vere avligt

a pity I was sittting in LAK
with one of the Trinitas Kontra books in my hand about 4 hours ago

There was a Fødsel Klinik i Hausers Plads 32
efter Krak 1913

and I am going to search all 45 Københavske KB

for * March 13 1913

KARL GEORG NØRGAARD

+ July 22 1953
2. styrmand drukkenede i Kattagat i et kæntring ulykke
M/S Portland SV fra Anholt
ejer Dansk Cement Central

begravede i Auning Kirkegard hos plejeforældre LAHN

son av Olga Elizabeth SCHJØNNING
* Dec 9 1894 Randers

med endnu ukendt far og sted København men ???

Jeg skal til Viborg efter Auning eller Fausing Kirkebog circa 1927 at sog efter efter hans konfirmation og muligt daabsted og
farens navn

New York New Jersey Advocat Gary Norgaard er hans son og skal til Danmark sidste i Maj men vi mangle Far Far

GxxxxxxxxxxNorgaard@sternlav.com

GxxxxxxxxxxxKNPC@aol.com

minus exxxxxxxerne

sonnens arbejdplads http://www.sternlav.com/CM/Custom/Home.asp

http://www.sternlav.com/fsl5cs/XMLAttorneyProfile.asp?guid=I23992B4C1DD211B2AEDC52003209DCBF&ind_wld_id=1477917

Preben fra gruppen har hjælpede megede
TAK
men vi kan ikke find faren endnu

Carl Georg vere en marin soldat i København og Køge circa 1935

Som barn han ver i pleje hos
Rasmus Madsen Lahn
* June 9, 1881 Søby, Albøge , Lyngby sogn, Sonder Herred, Randers Amt
+ July 29, 1953

og Hustru Ane Kirstine Hansen
* June 10, 1884 Auning
+ September 26, 1952

gift Aunuing Kirke November 2, 1911

Lystrup Census Vivild = Vejlby Sønderhald FT 1916

Larvad, Gjesing Sønderhald FT 1921

ogsø til LILTVED vest fra Auning
Familien Lahn tilflyttede Liltved fra Gesing, Randers ? (evt. Gjesing i
nuværende Rougsø Kommune) pr. 05.11.1921.

Rasmus Madsen Lahn, Liltved 1924

senere

Hos B. S. Hansen, Jernbanegade 5, 2, København V
1 December , 1935

i 1952 Rigensgade 8 st, Copenhagen matr nr 470a

skilt fra Else Pedersen circa 1939 hvem er hun ?

Permission to Travel abroad
Conscript Division 4, subdivision 317 letter F no 26
Discharged priavte of the Navy no 9656 / year 1935

oversæt av Dansk consul i NY

ud at sejl Oktober 1939
skip til USA da Tyskeren ankom
og
bliv Captajn i USA under krigen

mere her

http://familytreemaker.genealogy.com/users/n/o/r/Gary-K-Norgaard-NJ/?Welcome=1043434400

saa mangle vi to gange FAR

hjælp

mvh

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 26-01-03 10:13

Hej Hugh.

Ja det var jo en skam, det ville have været rart med et opslag i kirkebogen
ang. min ukendte, men måske du kommer forbi igen og så vil det glæde mig
meget med et opslag.

Ang. din >son av Olga Elizabeth SCHJØNNING > * Dec 9 1894 Randers<
så kender jeg en familie af navnet SCHJØNNING i Randers og jeg skal huske at
spørge dem næste gang jeg møder dem om de evt. skulle kende noget til
personerne.

Hilsen Jean

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-01-03 09:23

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message news:3e33a6a8$0$71685$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> ang. min ukendte, men måske du kommer forbi igen og så vil det glæde mig

suffuligt gerne skrive off list hvad du ønske
mouski Fridag

> [...]
> spørge dem næste gang jeg møder dem om de evt. skulle kende noget til

Jeg har 11 Schjørning endnu i familie i FTM. og et par enke fra Randers FT
Gary's farmors far Bogholder Randers Korkvarfabrik Neils Peter Andersen Schjønning
f: Randers November 1, 1850 er den ældrest

Det vil glader son son Advocat Gary Norgaard fra New York

kære Preben Nørgaard her fra har Lordags være i LAV

og fundet et paternitets sag i Randers og Skive

Så Gary har hans farfar endligt

Gary skal i Danmark cirka 19 Maj til 1 Juni i aar
og vil gerne modes muligt slægt
fætter og cousiner

Hans far April,10 1927
Konfirmant nr. 9
Karl Georg Norgaard, Fausing sogn

J.N. 311 B (????? ref. ???)
Hos Arbejdsmand Rasmus Madsen Lahn og
Hustru Ane Kirstine Hansen
Aahuset, Fausing sogn.

Født: Rigshospitalet i Kobenhavn 1913 Marts,17
Daabt: Rigshospitalet i Kobenhavn 1913 April,6

B4-5603
Viborg amt
Journaler
Alimentationssager 1907-1913.

1913 nr. 188:
Skive 28/7

Ugifte Olga Elisabeth Schønning af Randers
mod
Telefonarbejder Jens Christian Norgaard Madsen, Skive
Barnet: Karl Georg Nørgaard, fodt 17/3 1913
Ejsing sogn.
C507 D - 13 1/8 side 17:

Nr. 13

Fodt 6 august 1881

Jens Christian Madsen

i Kirken 7 august 1881

Foraeldre: Husmd. Jens Kristian Madsen og
hustru Mariane Jensen, 30 i Gjeddal.

Frembaaren af huskone Elisabeth Pedersen i Egebjerg,
Faddere: Husm. Niels Pedersen d. Husm. Jens
Pedersen Norgaard og Gaardk. Maren Pedersen
begge i Gjeddal.

klip

Dom. Pl. Begr an Elim. Sags Anlaeg fra Randers
Bufoged af 19. ds .....??... for ...??... d 17/3 d. A.
fodte barn Carl Georg Norgaard.

Indtal. (??) m. og navng. ...
Jens C. N. M. forhenv. Chaffeur nu Telefonarbejder i Skive f. i Ejsing d. 6/8 1881,
son af Osterdykker Jens Chr. Norgaard Madsen
nu boende i Nykj. M. (PN: Nykobing Mors)
og hustru Mariane f. Jensen.
Han anser sig for forsorgelsesf. i sin fortid Sahl-Ejsing (PN: formentlig
Sale-Ejsing), idet han ikke efter sit fyldte 18 ar har haft 5 arigt
oph. i nogen anden kommune.

Rpt. er gift og har i aegteskabet 5 born
(PN: Gary your father have 5 halvbrother or - sister)
i en alder af 8 til 1/2 Aar.
Han erk. at have haft samleje med Rld. til en saadan tid, at han kan
vaere fader til ovennaevnte Barn

Hjælp

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 27-01-03 15:34

Hej Hugh.

Du får her de oplysninger jeg har og det opslag jeg gerne vil have dig til
at foretage.

Min oldemor Mariane Sofie Jensen født i Holbæk Amt d. 13.09.1857, bliver
gift (11.02.1876) med med oldefar Christian Sørensen fra Østerby, Besser
sogn, Samsø Herred.
De får en søn på Samsø i 1876.

Det er alt sammen OK, men...omkring midt i april 1896 bliver Mariane gravid
med en anden mand, (i følge Chr. Sørensen, som ikke vil vedkende sig
fadderskabet), hun bliver derfor sendt til København for at føde dette barn,
som vist nok er kommet i pleje på Fyn, men ej bekræftet.

I følge kirke bogen i Besser, Samsø, føder Mariane denne dreng, navn
ukendt, den 12 jan 1897 i Trinitatis sogn, København.
Selvom Chr. Sørensen ikke mener han er faderen, står han noteret som
fader.(Vel fordi de er gift og ikke skilt)
Jeg går ud fra at årsagen til at oplysninger er indført i Besser kirkebog
skyldes de har fast bopæl på Samsø og derfor er der også en bemærkning
indført i kirkebogen: "Tilmeldt fra Københavns Magistrat som
forsørgelsesberettiget i Besser Sogn."

Jeg har derfor en ide om at dette ukendte barn også er indført i kirkebogen
for Trinitas Sogn, København, men om det er under samme dato som nævnt i
Besser kirkebog 12 jan. 1897 (fødselsdato) ved jeg jo ikke.
Jeg ved heller ikke om drengebarnet er døbt i samme sogn (Trinitatis sogn)
evt. senere.

Jeg ved heller ikke hvor Mariane har opholdt sig under fødselen om det har
været privat eller som du nævner på >There was a Fødsel Klinik i Hausers
Plads 32<
Men jeg håber jo på at der evt. står noget i kirkebogen og hvis du vil have
ulejligheden med at tjekke, vil det glæde mig meget.

Venlig hilsen
Jean Seeberg.
jean@seeberg.dk

Mariane Sofie Jensen´s livstabel:

Alder

Ca.

År
Dag
Måned
Begivenhed
Sted
År
Mdr
Bem.
Kilde

1857
13
09
Sep.
Født
Faurboe, Særslev sogn, Holbæk Amt
0
0
FamilySearch

1857
25
10
Okt.
Døbt
Særslev Kirke

Faddere kendte
M.kort nr.2-376-3 2/2 1857

1873
30
04
April
Rejst
Fra. Særslev
15
6
Afgangsliste
M.kort nr.:1-376-5 ½ s.13 1873

--"--
-"-
-"-
April
Ankomst
Til Kalundborg hos N.P. Larsen
15
6
--------"-------
------"------

1874
?
?
Rejst
Fra Kalundborg
16
Måske skiftedag, forår/eft.år
DDA

FT-1901

--"--
?
?
Ankomst
Besser kommune
-"-
Ukendt opholdssted
DDA

FT-1901

1875
Ca.1
08
Aug.
Befrugtet
??
17
10½

1876
11
02
Feb.
Gift
Besser kirke
18
Besser kirkebog

1876
02
05
Maj
Føder
Østerby, Besser sogn, Samsø, Holbæk Amt
18
8

1880
Folketælling
-----------"-------------
22
JA, er i husstand
DDA

FT-1880

1890
------"--------
-----------"-------------
32
JA --------"--------
DDA

FT-1890

1896
Ca.12
04
April
Befrugtet
??
39
6

1897
12
01
Jan.
Føder
Trinitatis sogn, København
40
3
Barns navn ukendt. C.S. nævnt far
S.F.Samsø's database

1901
Folketælling
Østerby, Besser sogn, Samsø, Holbæk Amt
44
JA er i hustand

Efternavn her Sørensen
DDA

FT-1901

1906

1911

1916

1921
------"--------
-----------"--------------
NEJ, findes ikke i husstand
DDA

FT-1921

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-01-03 04:01

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote

> Min oldemor Mariane Sofie Christensen f Jensen født i Holbæk Amt d. 13.09.1857, 40 aar

10 mænedrs dager
> [...]

> Selvom Chr. Sørensen ikke mener han er faderen, står han noteret som
> fader.(Vel fordi de er gift og ikke skilt)

Overpresidium ??

>Trinitas Sogn, København, men om det er under samme dato som nævnt i
> Besser kirkebog 12 jan. 1897 (fødselsdato) ved jeg jo ikke.

Fødsel Klinik i Hausers
> Plads 32<

OK Jean
skriven i mit notesbog som ovenfor

i overmorgen

Hugh W

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-01-03 22:53

> [...]
> rødhåret og af den grund ville min oldefar Cristian Sørensen, ikke vedkende
> sig som fader og barnet skulle komme i pleje på Fyn.

snip>
> [...]
>
> Nu passer første del af historien, men nu kunne jeg godt tænke mig om der er
> nogen der har oplysninger fra Trinitatis liggende

LAK
EC - 012

Kirkebog 3 - 12 - 63
Kontraministerialbog for TRINITATIS Sogn

1896 Marts - 1900 Aug

Født Mandkøn

s28 nummer 8

1897
12 Januar
København, Trinitatis Sogn
Landemærket 12, 3

Karl Marius SØRENSEN

Sørensen, Kristian
Husmand Hustru
Mariane Sofie Jensen 38aar

Daabsdagen
1897
4 Marts
Jensen i Kirken

Fadderne

Enke ? Christine Lindgren, Landemærket 12
Frk? Louise Henriette Jensen Landemærket 12
Elektriker Poul Schow Nyhavn 11

Anmærkning
Viede Besser Kirke, Samsø 11/2 1876
Modeen har fodt under midletydit her i byen.
Forelderne bor i Østerby, Besser Sogn, Samsø
Fødsel er inford. i Besser Sogns kirkebog
(Mag,' Ord,'en 4/5 97) << rådgiveren kunne ikke fortolk forkortelse

men det passer fint med din :-
snip

> Bemærkninger: Tilmeldt fra Københavns Magistrat som forsørgelsesberettiget

endligt

mvh

Hugh W

********************************

i Vejviser
T, Krack Kjøbenhavn Maj 1897

LANDEMÆRKET 12 (49)
(Holm A Enkefru )

S Jensen H detailhdl.
Christensen A Marskand.

(og ikke mere)

*********************************
og et andensted reklame for OTTO'S NY MOTORER
hvilket er det nyt opfindet tyske 4 takts motor til gas

systemet brugt til benzin idag i det meste biler

Fra : Jean Seeberg

Dato : 01-02-03 00:51

Hej Hugh.

Tusinde tak for din hjælp, det var mere end jeg havde turdet håbet på, navn
og det hele.

Jeg vil nu undersøge om de personer der er nævnt som faddere og bosat
Landemærket 12, kan være den ads. som Mariane har opholdt sig på under
fødselen.

Navnet "Jensen i Kirken" der står under Daabsdagen, mon ikke det hentyder
til at moderen har været der ?

GOD WEEKEND

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-02-03 01:35

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote

> Navnet "Jensen i Kirken" der står under Daabsdagen, mon ikke det hentyder
> til at moderen har været der ?
>
> GOD WEEKEND

tak Jean

nej nok en Pastor Jensen har lavede daaben i kirke
og ikke et hjemmedaab

Hugh W

Fra : Jean Seeberg

Dato : 01-02-03 02:14

Hej Hugh.

Ja det har du nok ret i, det var lige navnesammenfaldet "Jensen" der
forvirrede mig.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-02-03 00:04

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message news:3e3b1f4c$0$71711$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Hugh.
>
> Ja det har du nok ret i, det var lige navnesammenfaldet "Jensen" der
> forvirrede mig.
>
> Jean

ja -- jeg næsten skrivede (Pastor) Jensen

men da man taste et kilde
det skal være uden tydning så ren som muligt

mvh

Hugh W