OT ... og dog (ang. email)
Fra : Jette

Dato : 11-01-03 14:56

Jeg skriver denne mail til nyhedsgruppen trods risiko for repræsalier ...
men situationen er den, at jeg nok ikke fanger målgruppen medmindre jeg
skriver her... er iøvrigt også ret sikker på, at jeg ikke kun taler for mig
selv.

Da man sommetider kommunikerer privat med brugere af nyhedsgruppen, ligger
ens mail i mange adressebøger rundt omkring. I den forbindelse har jeg en
bøn:

Undlad venligst at sende mail, medmindre du er helt sikker på modtageren er
interesseret i indholdet. Så kort kan det faktisk siges ...

Man bør tænke sig om en ekstra gang inden man sender:

Kædebreve
Vittigheder
Links
Info om hjemmesider
o.m.a.

Jeg er personligt _ikke_ interesseret i noget af ovenstående, i 95% af
tilfældende

Man kan i Outlook oprette grupper ... f.eks. kunne man oprette en gruppe der
hedder "Vittigheder" og så heri putte alle de personer der er interesseret i
den slags. Når man så skal sende en vittighed, behøver man bare vælge
gruppen i adressebogen, og så fremdeles.

En god tommelfingerregel er også ... hvis man ikke vil være bekendt at ringe
og sige det, skal man heller ikke sende det i en mail. Mail bruges som
kommunikationsmiddel i øget omfang, men desværre er mange ikke nær så
selektive, når det handler om mail, som når det handler om telefon og
snailmail. Derfor får vi i højere og højere grad information som vi ikke har
interesse for.

Problemet kan især være stort for dem der modtager meget mail i løbet af en
dag... så prøv at være betænksom, istedet for konsekvent at sende kædebreve
og vittigheder videre til alle i adressebogen, uanset hvem de er.

Mvh. Jette
- der, bortset fra ovennævnte, ellers er glad for alt det mail hun får

Fra : Steffler@Home

Dato : 11-01-03 15:53

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote in message

<Snip>

> [...]
kædebreve
> og vittigheder videre til alle i adressebogen, uanset hvem de er.

Ingen repræsalier herfra.. Jeg er personligt stor modstander af
kædebreve, spam mail etc. etc. og videresender af princip INTET
af det jeg modtager til hele min adressebog (og den er STOR).
Modtager jeg noget som jeg tror kan ha' interesse for nogen er
det dem, og kun dem, jeg videre sender til....

Godt man har et effektivt spamfilter og spamnet installeret

Mvh

Steffen

Fra : Tournesol

Dato : 11-01-03 16:54

Hej

> Godt man har et effektivt spamfilter og spamnet installeret

Kunne man få opskriften ???
Uden at det forstyre virus programmet.

Er temlig plaget af spam mail især efter jeg er begyndt at skrive i ngéren

Jeg har endret min email adr til en webmailbox.

Hilsen Henriette.

--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Jette

Dato : 11-01-03 20:17

"Tournesol" skrev:
> Er temlig plaget af spam mail især efter jeg er begyndt at skrive i ngéren
>
> Jeg har endret min email adr til en webmailbox.

Lad være med at opgive din rigtige email, når du opretter din newskonto.
Flet lidt ekstra karakterer ind i adressen, det gør nemlig at spammere
sender til en ikke-eksisterende adresse.

Her et par eksempler:

jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk
elwarth@KATTENSjellingnet.dk
steffen.hansen@MYFINGERdba.dk
gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk

Det menneskelige øje kan sagtens se hvad der skal fjernes for at kunne sende
en en mail til vedkommende, men spam-engines der scanner nyhedsgrupperne kan
ikke vide hvilken del der skal fjernes. På den måde kan man undgå meget
spam.

Da jeg gennemgik indlæg for at finde ovennævnte eksempler, var jeg iøvrigt
forbavset over at se, hvor mange der ikke benytter sig at denne simple og
dog så effektive metode

Mvh. Jette

Fra : Ann K.

Dato : 11-01-03 20:24

Hejsa.
Jette skrev:

> [...]
iøvrigt
forbavset over at se, hvor mange der ikke benytter sig at denne simple

<> Det er fordi vi ikke anede, hvordan man gør!
Tak for vejledningen!
Men jeg har så et spm: Kan jeg ændre min adresse _ uden_ at skulle
oprette en ny newskonto (og dermed være nødt til at skulle genindlæse
divers grupper)???
Hvis ja, så vær sød at give en meget letforståelig vejledning... jeg er
og bliver teknisk idiot!

Mvh Ann - der også er traaaart af spam... især når det drejer sig om at
gøre "den" større... hvad skal jeg dog bruge det til????

Fra : Tournesol

Dato : 11-01-03 20:38

Hej

> Mvh Ann - der også er traaaart af spam... især når det drejer sig om
> at gøre "den" større... hvad skal jeg dog bruge det til????

>skraldgrin< jeg ved heller ikke lige havd jeg skal bruge "det" til

Hilsen Henriette.

--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Bente Jepsen

Dato : 11-01-03 20:40

> [...]
> divers grupper)???
> Hvis ja, så vær sød at give en meget letforståelig vejledning... jeg er

Hej Ann.
Hvis du har Outlook Express, går du til Funktioner , konti, nyhedsgrupper,
egenskaber for nyhedsgruppe.
På fanebladet generelt går du blot ned under E-mailadresse og putter det du
vil ændre ind i den adresse der står der i forvejen, du behøver ikke ændre
andet i opsætningen.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Ann K.

Dato : 11-01-03 20:51

Hej bente.
Tusind tak for vejledningen... det kunne selv jeg hitte ud af!
Nu får vi se om det så også virker - altså mht at undgå spam

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 12-01-03 14:29

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> wrote in news:avpsic$7ov$1@sunsite.dk:

> Hej bente.
> Tusind tak for vejledningen... det kunne selv jeg hitte ud af!
> Nu får vi se om det så også virker - altså mht at undgå spam
>
> Mvh Ann

Ann,

Bare et lille godt råd. Lige præcis den der no-spam er den mest brugte
spam-fælde, derfor har mange af spamrobotterne fundet ud af at fjerne
det. Prøve men noget andet, det vil formentligt virke bedre. Jeg har
set flere skrive kattebakke ind i deres adresser her på gruppen, måske
de vil afsløre om det virker for dem.

Hvis du kigger på min adresse, så virker den faktisk som den står, men
spam-fælderne fjerne REMOVE fordi det står med stort (tror jeg) og den
virker faktisk, siden jeg oprettede den har jeg modtaget 2-3 uønskede
mails.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Tournesol

Dato : 11-01-03 20:35

Hej Jette

> Lad være med at opgive din rigtige email, når du opretter din
> newskonto. Flet lidt ekstra karakterer ind i adressen, det gør nemlig
> at spammere sender til en ikke-eksisterende adresse.

tak det er hermed gjort

> Da jeg gennemgik indlæg for at finde ovennævnte eksempler, var jeg
> iøvrigt forbavset over at se, hvor mange der ikke benytter sig at
> denne simple og dog så effektive metode

det kan være der er andre ligesom mig som ikke ved eller tænker over det.

Hilsen Henriette.

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-01-03 17:44

Ikke at jeg er uenig i din pointe, men - helt ærlig - så kan
vi *næsten* ikke komme mere OT, vel ?

Det er da dybt uvedkommende for denne gruppe, hvilke
mails du vil modtage.

Hvorfor skriver du bare ikke direkte til dem, der sender
dig disse mail ?

Din bemærkning: "En god tommelfingerregel er også ...
hvis man ikke vil være bekendt at ringe og sige det, skal
man heller ikke sende det i en mail." er jeg absolut ganske
enig i, men kunne have lyst at tilføje:
En god tommelfingerregel er også ... hvis man ikke vil
være bekendt at skrive en direkte mail, skal man ikke
skrive det i dk.fritid.dyr.kat.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Jette

Dato : 11-01-03 20:07

"Helle Andersen" skrev:
> Ikke at jeg er uenig i din pointe, men - helt ærlig - så kan
> vi *næsten* ikke komme mere OT, vel ?

Nope!

> Det er da dybt uvedkommende for denne gruppe, hvilke
> mails du vil modtage.

Ikke hvis de kommer fra NG-brugere

> Hvorfor skriver du bare ikke direkte til dem, der sender
> dig disse mail ?

Jeg kan skrive hver eneste gang jeg modtager et kædebrev, eller jeg kan
lægge én meddelelse herinde én gang for alle.

> En god tommelfingerregel er også ... hvis man ikke vil
> være bekendt at skrive en direkte mail, skal man ikke
> skrive det i dk.fritid.dyr.kat.

Jeg vil gerne skrive en direkte mail, men det er alt andet lige nemmere at
gøre alle opmærksom på én gang, end at skrive til hver enkelt jeg modtager
fra. På denne måde fanger jeg også kommende "spammere"

Mvh. Jette

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-01-03 20:57

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse news:8jppva.pn1.ln@tatooine.omnix.dk...

> Ikke hvis de kommer fra NG-brugere

Åh jo, det er uvedkommende for 90 % af denne
KATTE-ng !

> Jeg kan skrive hver eneste gang jeg modtager et kædebrev, eller jeg kan
> lægge én meddelelse herinde én gang for alle.

Nå ja - det kan jeg da godt se rimeligheden af :-/ At alle
vi andre skal belemres med dine emailproblemer, fordi du
ikke gider at skrive direkte til dem det vedrører.

> Jeg vil gerne skrive en direkte mail, men det er alt andet lige nemmere at
> gøre alle opmærksom på én gang, end at skrive til hver enkelt jeg modtager
> fra. På denne måde fanger jeg også kommende "spammere"

Jeg synes godt nok, at du er meget respektløs nu.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : goofy

Dato : 11-01-03 21:57

Hej Helle
"> > Ikke hvis de kommer fra NG-brugere
Joda
> Åh jo, det er uvedkommende for 90 % af denne
> KATTE-ng !
Helt enig med dig, Helle

> Nå ja - det kan jeg da godt se rimeligheden af :-/ At alle
> vi andre skal belemres med dine emailproblemer, fordi du
> ikke gider at skrive direkte til dem det vedrører.

Igen er jeg enig med Helle

> Jeg synes godt nok, at du er meget respektløs nu.

Helt enig, og såvidt jeg husker står der i fundatsen at alt om KATTE kan
der skrives om ikke om spammail.
Men må jeg råde folk, der har problemer med spam, det har jeg også, jeg
har sat et spamfilter på min post og på nyhedsgrupperner bruger jeg "
kilfilter" desuden en ikke gyldig svaraddresse, men når jeg skriver "
rihgtige " mails er min svaradresse rigtig.

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk