Forskellen på Apple og M$ indgangsvinkel, ~
Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 11-01-03 01:50

Det med om Apple vil afhjælpe G4 støjproblemet eller ikke, fik mig til
at tænke på den dårlige runde mus som var med de første iMacs, og på
noget jeg læste i Guy Kawasaki's strålende bog "Rules For
Revolutionaries". Sidstnævnte var at en af de ting MS er gode til er
"churning". At "kværne".

Dvs at MS frigiver et product før det er noget i retning af færdigt.
Første generation af Windoze havde ikke engang overlappende vinduer
(forestil jer det på datidens småbitte skærme). Til gengæld giver de
ikke op, de forbedrer og forbedrer igen og igen.

Apple har mere en tendens til at falde i den modsatte grøft. De er
meget forsinkede, men det er så til gengæld oftest et strålende produkt
fra starten. Se fx ræser-musen, eller fladskærms-iMac'en.

Derfor vil jeg vædde min Canon Ixus på at Apple ikke arbejder på en
løsning på de nuværende maskiner, men arbejder på et totalt
gennemarbejdet ny model, sikkert "G5", som vil være kompakt, stille, og
sikkert lækker, og meget anderledes.

(Og jeg håber den kommer i år.)

Eolake

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 10:33

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Det med om Apple vil afhjælpe G4 støjproblemet eller ikke, fik mig til
> at tænke på den dårlige runde mus som var med de første iMacs

Jeg synes det er en fed mus.
- Missekatten

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-03 16:32

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Jeg synes det er en fed mus.
> - Missekatten

Me too...
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 20:13

Hej David

Jeg foretrækker også 'hockeypucken' frem for den optiske Apple Pro mus, -
blot med den ene begrænsning, at den er lige lille nok til min store lab...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 21:02

> Jeg foretrækker også 'hockeypucken' frem for den optiske Apple Pro mus, -
> blot med den ene begrænsning, at den er lige lille nok til min store lab...

Til gengæld er det rart, at den er optisk. Jeg er så træt af de
gummikugler, der altid er snavs i; i hvert fald på mit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 23:52

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Til gengæld er det rart, at den er optisk.

Her før jul havde jeg 'fornøjelsen' af at bruge en optisk Pro mus i nogle dage i
forbindelse med renoveringen af en G4. 'Fornøjelsen' var nu så som så... Selv
med accelerationshastigheden sat på max, var den ikke andet end ca. halvt så
hurtig som en gammeldaws 'puck'-mus eller en ADB mus, og den var særdeles
kritisk over for, hvilken overflade den blev brugt på. - En grå musemåtte var en
katastrofe, mens en med blå overflade gik noget bedre, - underligt...

> Jeg er så træt af de gummikugler, der altid
> er snavs i; i hvert fald på mit arbejde.

Ah! - endnu en 'smittekilde' på vore sygehuse...

mvh. Erik Richard

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 12-01-03 00:37

In article <3E209FEF.85A2AE71@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
> [...]
> en
> katastrofe, mens en med blå overflade gik noget bedre, - underligt...

Jeg har samme erfaring. Jeg havde aldrig i mit liv brugt musemåtte, men
blev nødt til det efter at jeg begyndte at bruge optisk mus, specielt
Apple. Og det var et af sagspunkterne, at den skulle kunne bruges på en
hvilkensomhelst overflade.
Som du siger, meget meget underligt.

Mit problem var bla. at på et ujævnt træbord hoppede curseren enorm
meget. Jeg fik en ny mus af Apple, men det hjalp ikke. Det gjorde en
måtte derimod.
Jeg tror at rotatoren under musen rørte bordet.

++++

Anyway, godt eksempel eller ikke, jeg tror stadig min eval af Apple of
MS holder. :)

--
- Eolake

--
eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Tue Dissing

Dato : 12-01-03 13:50

Hvis det er et hastigheds problem så skal der bare installeres MOX. her
er det muligt at øge muse hastiheden med op til 800 %. Så burde den vist
være hurtig nok til alle !

> [...]
> Apple. Og det var et af sagspunkterne, at den skulle kunne bruges på en
> hvilkensomhelst overflade. Som du siger, meget meget underligt.

Sidder selv med en optisk apple pro mus !
Giver mig nu ingen problemer !

Tue

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-01-03 07:44

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Til gengæld er det rart, at den er optisk. Jeg er så træt af de
> gummikugler, der altid er snavs i; i hvert fald på mit arbejde.

Har du tænkt dig at klage over rengøringen?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 12-01-03 15:41

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Har du tænkt dig at klage over rengøringen?

Arbejder du ikke selv på et sygehus?
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-01-03 08:51

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Arbejder du ikke selv på et sygehus?

Ikke med at gøre rent...

Det gør Dr. Mönster åbenbart heller ikke.

Men jeg har ikke noget at udsætte - vi har en autoklave til kaffekopperne.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-03 11:38

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Ikke med at gøre rent...
>
> Det gør Dr. Mönster åbenbart heller ikke.

Jeg gør faktisk tit musene rene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-01-03 14:30

> Jeg gør faktisk tit musene rene.

_MÅ_ du overhovedet det for din fagforening?

Og hvor mange mus har du egentlig? Et lægegode?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 13-01-03 14:44

In article <kkel7hkwj2.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> hvor mange mus har du egentlig?

.... og hvor mange har indtil nu måtte lade livet under obskure forsøg i
videnskabens tjeneste?

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : Christian Bech

Dato : 14-01-03 17:14

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>_MÅ_ du overhovedet det for din fagforening?

Henrik glæder sig sikkert til at blive overlæge - så må han både
skrubbe toiletter og skubbe senge.
--
Christian

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 10:33

> [...]

> (forestil jer det på datidens småbitte skærme). Til gengæld giver de
> ikke op, de forbedrer og forbedrer igen og igen.

Ikke 'forbedrer'. Det hedder 'lapper'.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 19:21

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Det med om Apple vil afhjælpe G4 støjproblemet eller ikke, fik mig til
> at tænke på den dårlige runde mus som var med de første iMacs...

Den kan fungere aldeles glimrende. Jeg har brugt en i fire år uden
problemer. Da jeg fik en Pro-mus var jeg ved at få en museskade efter
den første aften. Den er forfærdelig tung i forhold til den runde mus.

> [...]
> (forestil jer det på datidens småbitte skærme). Til gengæld giver de
> ikke op, de forbedrer og forbedrer igen og igen.

Nøjagtig det samme gjorde de med Word. De blev ved og ved, og til sidst
var det godt nok til at kunne udkonkurrere WordPerfect.

> Apple har mere en tendens til at falde i den modsatte grøft. De er
> meget forsinkede, men det er så til gengæld oftest et strålende produkt
> fra starten. Se fx ræser-musen, eller fladskærms-iMac'en.

Den første iMac var dæleme også en lille smule god, for nu at komme med
århundredets underdrivelse. Den var jo en salgssucces ud over alle
grænser. De bærbare har Apple også rigtigt godt fat i efterhånden.

> [...]
> løsning på de nuværende maskiner, men arbejder på et totalt
> gennemarbejdet ny model, sikkert "G5", som vil være kompakt, stille, og

Hvis det er en digital Ixus, vil jeg da meget gerne have den. Hvor lang
tidsfrist giver du Apple? Det er jo let nok at sige, at der kommer en ny
model på et tidspunkt. Det er der nok ikke tvivl om.
Jeg tror nu også, at de nuværende PowerMac er plan B. Det virker
meget som om, de er lavet af de stumper, der var til rådighed. Bussen er
f.eks. for langsom til at udnytte DDR-RAM'en. Det voldsomme køleanlæg
kunne også tyde på, at de i virkeligheden er lavet til nogle andre,
større og varmere processorer. Måske var Motorola i gang med en
hurtigere G4, men løb ind i problemer, så den ikke kunne blive færdig.
Mit gæt er, at de skulle have været præsenteret til MW sidste sommer,
men de planlagte processorer blev ikke færdige. Apple måtte således tage
de dele, de kunne skaffe, og fik den nuværende model klar en måneds tid
efter MW, hvis jeg husker ret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-01-03 15:16

I artiklen <1fomfq7.551sqkgvxbvgN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> men de planlagte processorer blev ikke færdige. Apple måtte således tage
> de dele, de kunne skaffe, og fik den nuværende model klar en måneds tid

Mht. DDR-RAM, så er det en fordel at FSB og basis clock for DRAM'en er den
samme, ellers skal man nogen gange vente på at en ny DRAM clock starter.
DDR-DRAM findes almindeligt tilgængeligt med højere basis clock end
SDR-DRAM.

Køleanlægget er nødvendigt for de nuværende CPU'er, fordi de kører med en
væsentlig højere forsyningsspænding for at presse clock-frekvensen op. De
bruger lige så meget strøm som en mindre P4. Desuden kan de kun klare
clock-frekvensen hvis temperaturen holdes nede.

Motorola har haft store problemer med at få produktionen af CPU'er i 0.13µ
geometri op i omdrejninger. Når Apple var længe om at forny tower serien
sidste sommer, var det måske fordi de ikke var klar over hvor længe de var
nødt til at strække de gamle 7455'ere.

Det er almindeligt forventet at overgangen fra 0.13µ geometri til 0.09µ
geometri vil være det rene barnemad i sammenligning. Det er derfor ikke helt
urealistisk at forvente 0.09µ geometri CPU'er til Januar næste år. Der kan
man så håbe på den reinkarnerede G5 (dual core, 64 bit, 256 bit Altivec, bla
bla bla).

Introduktionen af 7457 baserede maskiner kan ikke være langt væk. Apple skal
allerede have modtaget flere leverancer i 5 cifret antal. Det er dog ikke
sikkert at towermodellerne står først for tur, 1.25 GHz modellen skal jo
være til salg helt til Juni eller noget i den stil. Det kan måske være at
Apple har et sexet alternativ til de professionelle. Hvis tower modellerne
ikke opdateres vil det være lettere at overvinde modstanden hos de
konservative.

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 13-01-03 03:05

In article <3yiU9.117$EB.4754@news.get2net.dk>, Niels Jørgen Kruse
<nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Apple har et sexet alternativ til de professionelle. Hvis tower modellerne
> ikke opdateres vil det være lettere at overvinde modstanden hos de

øh, hvad? Du mener en ny slags maskine som hverken er iMac eller Tower?
En ny form til professionelle maskiner, eller en tredje slags? Eller
hvad?

--
- Eolake

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 13-01-03 09:16

tue@somersaut.dk writes:
> [...]
>
>Hvis det er et hastigheds problem så skal der bare installeres MOX. her
>er det muligt at øge muse hastiheden med op til 800 %. Så burde den vist

Hvad er MOX?

>Sidder selv med en optisk apple pro mus !
>Giver mig nu ingen problemer !

Som selv har en fin Apple Promus, den ser smuk ud i skuffen, men som ikke
behager mig i brug

Hilsen Hanne

>Tue

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.