Powerbook via FW forbindelse.
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-03 16:18

En bekendt har en powerbook, som han sætter til sin staionære ved hjælp
af et FireWire kabel. Derefter kobler han de to sammen ved at gå ind i
AppleShare og vælge den, ligesom man vælger en netværksdisk.

Er det noget specielt software han anvender eller er det en del af
Apples alm. software og hvad hedder det?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-01-03 16:21

in article 1fokvr8.wv2kgh1silf0gN@[192.168.0.4], Stig Leerbeck at
wannabee@post5.tele.dk wrote on 10/01/03 16:17:

> [...]
>
> Er det noget specielt software han anvender eller er det en del af
> Apples alm. software og hvad hedder det?

Er du sikker på han ikke bruger 'Target Disk Mode'? Svarer til den måde man
i gamle dage kunne forbinde en PowerBook som extern SCSI-disk.
--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Simon T

Dato : 10-01-03 17:03

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fokvr8.wv2kgh1silf0gN@[192.168.0.4], Stig Leerbeck at

> Er du sikker på han ikke bruger 'Target Disk Mode'? Svarer til den måde man
> i gamle dage kunne forbinde en PowerBook som extern SCSI-disk.

Det ville jeg også tro, men der er selvfølgelig muligheden for at han
bruger IP over Firewire:

<http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=8118>

Det skulle dog undre om man turde det på en arbejdsmaskine, så længe det
er beta-software...

Med venlig hilsen

Simon T

--
http://www.rhk.dk/users/mac/

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-03 17:30

Simon T <simon@REMOVEsamfundsnasser.dk> wrote:

> [...]
>
> <http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=8118>
>
> Det skulle dog undre om man turde det på en arbejdsmaskine, så længe det

Det er vel iøvrigt også sys X, ikk?

stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-03 17:09

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det noget specielt software han anvender eller er det en del af
> Apples alm. software og hvad hedder det?

Hej Stig.....
AppleShare er en vælgerudvidelse - altså Apples almindelige software, ja
- hvor du kan vælge netværksprintere, netværksdiske m.m.
Og ja, det er som han gør: maskinerne forbindes - han trykker(markerer)
AppleShare i Vælger/Chooser - og så makerer han, hvad han vil i kontakt
med på listen, der kommer frem. Med de enheder på, maskinen kan se.

Og så fungerer det ligesom alt andet netværk.

Nemt, smart & hurtigt.

Så vidt jeg husker, var det måden, før der kom netværksbrowser i
æblemenuen, men jeg havde ikke netværk dengang, såååå......

Hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-03 17:30

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg husker, var det måden, før der kom netværksbrowser i
> æblemenuen, men jeg havde ikke netværk dengang, såååå......

Det som jeg undrede mig over, var at han kunne gøre det over en FireWire
forbindelse peer to peer!

Han siger selv at det er som du beskriver det her, og det kan meget godt
passe at det var før et-eller-andet, for han kan nemlig ikke gøre
tricket ved opkobling til en ny G4'er med 9.2.2.

Men kan han så lave noget tilsvarende ved opkobling til system 9.2.2
eller er han nødt til at bruge genstart+T?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-03 18:13

> [...]

> Men kan han så lave noget tilsvarende ved opkobling til system 9.2.2
> eller er han nødt til at bruge genstart+T?

Hej igen, Stig.....

Jo....det tror jeg godt, han kan(?) Eller burde kunne.
Hvis vi tager udgangspunkt i mine maskiner, er der en "lille" iMac/9.2.2
- en "gammel" Powermac7200/9.1 og en G4/X,10.2.3.

Godt nok er de nu alle gennem en switch, men det virker også med et
krydset netkabel(firewire?).

Og de tre maskiner kan alle se og bruge hinanden med både AppleShare -
som stadig er i 9.x og netværksbrowser, som du finder i Æblemenu´en.

På nær fra X.10´eren - den har jo ikke AppleShare - så på den er det
det, der har erstattet netværksbrowser(Connect to server - Æble+K).

Men hvilket system har PowerBook´en? Men det er egentlig også ligemeget,
for det skal kunne lade sig gøre.

AppleTalk skal være slået til på begge maskiner - ligeså Arkivdeling.

Måske skal han fifle med at oprette en bruger, der så får tilladelse til
at gå ind i G4´eren.....det kan jeg ikke lige huske, og jeg får ikke tid
til at prøve det før på mandag......

Jeg prøver det under alle omstændigheder på mandag eftermiddag, for ofte
ligger det mere i fingrene end i hjernen - så tjekker jeg, om det er
klaret, ok?

Hej fra
Morten

(P.S. Har du familie i Bagsværd ved København?)
M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-01-03 16:32

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Godt nok er de nu alle gennem en switch, men det virker også med et
> krydset netkabel(firewire?).

Jamen det er jo lige her forskellen ligger!

Jeg ku' nemlig forstå hvis han gjorde det med ethernet, men han påstår
at han bruger FireWire - og så er det jeg undrede mig!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-01-03 17:16

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Jamen det er jo lige her forskellen ligger!
>
> Jeg ku' nemlig forstå hvis han gjorde det med ethernet, men han påstår
> at han bruger FireWire - og så er det jeg undrede mig!

Uden at jeg i øvrigt har fulgt med i tråden; Bruger han denne her?
http://developer.apple.com/firewire/IP_over_FireWire.html

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-03 18:03

> [...]

> Jeg ku' nemlig forstå hvis han gjorde det med ethernet, men han påstår
> at han bruger FireWire - og så er det jeg undrede mig!

Hej Stig....

Nu ser du dig blind på mit netværk - jeg har gjort det masser af gange i
vores familie, UDEN den switch jeg bruger nu

Jeg har et grønt - krydset netkabel - (véd ikke om det er firewire, men
jeg tror det ikke) - og det knalder man ind i netværksporten på begge
maskiner, og så åbner man.

Og når han siger, han bruger firewire, er det nok rigtigt - det er jo
bare en hurtigere forbindelse, end den almindelige 10/100, er det ikke
rigtigt?

Men som jeg skrev, sætter jeg det lige op i morgen eftermiddag - så
vender jeg tilbage med de nøjagtige oplysninger, men udgangspunktet er,
at det er rigtigt nok.

Der skal ikke andet software til, end styresystemet.

Hej fra
Morten

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-01-03 18:12

in article 1foopsg.1bkpct79pqv4vN%mortenlind@mac.com, Morten Lind at
mortenlind@mac.com wrote on 12/01/03 18:02:

> [...]
> at det er rigtigt nok.
>
> Der skal ikke andet software til, end styresystemet.

Morten du er galt på den. Dit netværk er baseret på Ethernet. Det Stig
beskriver er via FireWire. De 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre.
Man kan ikke uden installation af extra software finde en anden maskine via
firewire på den måde du beskriver.

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-03 18:27

> [...]

> Man kan ikke uden installation af extra software finde en anden maskine via

Okay - dét vidste jeg så ikke, men når han nu gør det alligevel, så er
det vel bare ikke et firewire-kabel han bruger.
Det er vel sådan et som mit? Eller er det for enkelt
Hej fra
Morten

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-01-03 18:29

in article 1foor4y.1nbh3xh1k10xnsN%mortenlind@mac.com, Morten Lind at
mortenlind@mac.com wrote on 12/01/03 18:26:

> Okay - dét vidste jeg så ikke, men når han nu gør det alligevel, så er
> det vel bare ikke et firewire-kabel han bruger.
> Det er vel sådan et som mit? Eller er det for enkelt

Det er findes 2 slags ethernetkabler. Lige og krydsede. Lige kabler bruges
til at forbinde enheder til en switch el. hub. Krydsede bruges til at
forbinde 2 enheder direkte. Glem alt om firewire i den sammenhæng.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-01-03 19:17

> [...]
> det vel bare ikke et firewire-kabel han bruger.
> Det er vel sådan et som mit? Eller er det for enkelt
når han siger firewire er det nok firewire men som andre har skrevet
findes der software, bl.a. en beta udgave fra Apple som gør at man kan
forbinde med IP over firewire (altså ligesom du er vant til med et
ethernetkabel) !
Oftes bruger man firewire kabel til at forbinde digitale videokamera til
mac'en for at overfører til iMovie !
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 08:39

> [...]

> Man kan ikke uden installation af extra software finde en anden maskine via

Jeg er egentligt også selv overbevist om, at han bruger et krydset kabel
og ikke en FW. Men han har altså hævdet det hårdnakket.

Og hvis det så er sådan, så virker det jo lidt dumt, hvis jeg lige så
hårdnakket påstår at det kan han ikke. Men jeg må nok tjekke op selv ved
selvsyn.

Tak for hælpen til alle!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-01-03 16:38

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> (P.S. Har du familie i Bagsværd ved København?)

Yep - lidt langt ude!

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-01-03 17:11

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> [...]
>
> Er det noget specielt software han anvender eller er det en del af
> Apples alm. software og hvad hedder det?

Det er noget som Apple nyligt har frigivet i en Developer Preview
release. Hvis du registrerer dig på developer.apple.com kan du hente det.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-01-03 12:23

> [...]

> Er det noget specielt software han anvender eller er det en del af
> Apples alm. software og hvad hedder det?

En anden mulighed kunne være at genstarte PowerBook'en og holde "T"
nede. Så har du en ekstern disk.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-01-03 17:44

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> En anden mulighed kunne være at genstarte PowerBook'en og holde "T"
> nede. Så har du en ekstern disk.

Gælder egentlig kun PowerBooks ? Hvad med alle andre Mac'er ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-01-03 17:52

On Sat, 11 Jan 2003 17:44:26 +0100, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Gælder egentlig kun PowerBooks ? Hvad med alle andre Mac'er ?

Jeg har gjort det med en iBook. Det er vist noget, de fleste Mac'er
med nyere firmware kan gøre.

Mvh,
Morten

Fra : Johnny Louis

Dato : 11-01-03 18:20

> Gælder egentlig kun PowerBooks ? Hvad med alle andre Mac'er ?

Det kan stationære også.

Johnny Louis

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 11-01-03 22:53

In article <1fomul7.1o6kvpnug03wgN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper
Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Gælder egentlig kun PowerBooks ? Hvad med alle andre Mac'er ?

De kan også. Jeg har engang brugt metoden til at redde min iMac som
ikke kunne bruges fordi Finder crashede når den startede. Jeg havde
lige skiftet baggrundsbillede, så jeg satte iMac'en som ekstern disk
til min iBook, og slettede den JPEG der var tale om. Viola.

Eolake

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com