hvad er vorter egentlig?
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 10-01-03 15:42

Hvad præcis er en vorte, og hvad er det for noget med at de har "rødder"?
Er det en deformitet på huden, eller et bakterieangreb der får huden til at
gå amok, eller hvorledes?

Fra : arc@na

Dato : 10-01-03 15:50

"Peter Jakobsen" <pj@fnet.dk> wrote in

> Er det en deformitet på huden, eller et bakterieangreb

Det er virus, nærmere bestemt pappiloma-virus.

arc@na
http://www.geocities.com/AntiJihad/home.html

Fra : Dorthe

Dato : 10-01-03 15:53

On Fri, 10 Jan 2003 15:42:15 +0100, "Peter Jakobsen" <pj@fnet.dk>
wrote:

>Hvad præcis er en vorte, og hvad er det for noget med at de har "rødder"?
>Er det en deformitet på huden, eller et bakterieangreb der får huden til at
>gå amok, eller hvorledes?

Vorter

Af Vibeke Manniche, , børn- og ungelæge, ph.d

Hvad er vorter?

Vorter skyldes en virusinfektion i huden. Almindelige vorter på hænder
og fødder skyldes et af flere virus, som kun smitter mellem mennesker.
I øjeblikket kendes mere end 60 forskellige vortevirusser.

Vorter er sjældne hos børn under tre år, hvorefter hyppigheden stiger.
Hos børn mellem fire og seks år har cirka 5 til 10 procent vorter,
mens cirka 15 til 20 procent af børn mellem 16 og 18 år har det.
Hyppigheden hos voksne er meget lille.

Hvorfor får man vorter?

Vortevirus er meget smitsomt. Hudcellerne på vorten frigiver dagligt
tusindvis af virusser. Man smittes ved berøring af vorten eller de
afstødte hudceller, og på denne måde kan man smitte såvel sig selv som
andre personer. Blod smitter ikke.

Risikoen for smitte nedsættes ved at lakere vorten med klar neglelak.
Vorter kan også smitte indirekte, det kan især være fra de hårde og ru
gulve i svømmehallens bruserum.

Den våde og mere modtagelige hud hos andre badende bliver lettere
smittet ad de virusholdige celler, som en smittebærers vorte afsætter
på gulvet.

Man er specielt sårbar, hvis man i forvejen har småsprækker eller
rifter på føddernes trædeflader.

Det er ikke alle, der er lige modtagelige. Børn, der færdes i de samme
baderum udsættes for en massiv påvirkning med vortevirus, og nogle
børn udvikler selv vorter, mens andre er tilsyneladende helt immune.
Årsagen til denne forskel kendes ikke. Der kan i øvrigt gå flere
måneder fra smitten til vorterne viser sig.

Hvordan ser vorter ud?

På hænder:

Vorter på hænderne er især placeret omkring neglene og på fingrene.

De ligner miniudgaver af blomkål.

Ofte kan børnene ikke lade være med at pille og bide i vorterne, som
så bløder og smitter.

På fødder:

Fodvorter sidder især, hvor fodballen er udsat for tryk.

De er ofte ømme, når man trykker samt står eller går på dem.

Fodvorter viser sig som flade, fortykkede hudområder med en hårdere
kant omkring et lidt blødere midterparti.

Ved nærmere undersøgelse ses små sorte punkter i vorten. Der er ikke,
som nogle ellers tror, rødder i vorterne. De sorte punkter skyldes
blødninger i vorten som følge af trykket, når man går og står.

Hvordan behandles vorter?

Der findes ingen behandling, der med sikkerhed kan fjerne vorter.
Vorter opfører sig mærkeligt. Hvis man har tålmodighed, forsvinder de
fleste vorter af sig selv i løbet af et halvt til to år. Da vorter har
en tendens til at forsvinde af sig selv, er dette nok grunden til, at
mange gode husråd virker på næsten mirakuløs vis.

Behandlingen afhænger af personens alder, antallet af vorter, deres
placering og eventuelle gener. Specielt hos børn skal behandlingen
sættes i forhold til de forholdsvis gode chancer for spontan
helbredelse.

Det kan blive nødvendigt at fjerne vorterne, inden de forsvinder af
sig selv:

Lægen kan behandle med ætsende midler, som sammen med flydende plaster
kan dryppes på vorterne. Efterfølgende er det nødvendigt et par gange
om ugen med en kniv eller skraber at fjerne resterne af vorten, til
den er helt væk

Hos den praktiserende læge eller en hudlæge kan vorter også fryses væk
ved hjælp af flydende gas. Ofte er flere frysninger nødvendige, før
vorterne er væk
Kærligst Dorthe

Fra : Sander

Dato : 10-01-03 17:40

"Dorthe" <Dorthekr@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hos den praktiserende læge eller en hudlæge kan vorter også fryses væk
> ved hjælp af flydende gas. Ofte er flere frysninger nødvendige, før
> vorterne er væk

Hvilket er meget smertefuldt, når vorten begynder, at "tø " igen og også i
dagene efter.

Jeg var hos en hudlæge med vorter på fingerne, som teenager. Han lyste på
hver af vorterne i ca. 20 sek. med et eller andet lys. Jeg tænkte: " Sikke
noget pjat. Det virker aldrig, men de var væk få dage efter og det gjorde
ikke ondt, som frysningen gør.

Mvh. www.tjekmig.dk