Findes er en ost med noget i retningen af ~
Fra : Preben Kvist

Dato : 08-03-01 21:17

Jeg synes jeg kan huske noget med at der findes en slags ost med cognac
eller en eller anden slags alkohol. Kan det bekræftes ? Navn ?

På forhånd tak

Preben Kvist

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-01 22:34

Preben Kvist skrev:

> Jeg synes jeg kan huske noget med at der findes en slags ost
> med cognac eller en eller anden slags alkohol.

Er det mon potkäse du tænker på?

// Klaus

Fra : Preben Kvist

Dato : 08-03-01 23:27

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Er det mon potkäse du tænker på?

Ja det lyder da som noget man kan blive høj Hvad indeholder den ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-03-01 00:00

Preben Kvist skrev:

> Hvad indeholder den ?

Jeg har ikke selv erfaring med potkäse, men det går vist ud på at man
smider gamle osteskorper ned i en krukke og hælder cognacsjatter over
i ny og næ.

Er der nogen her der har smagt det eller prøvet at lave det?

// Klaus

Fra : Preben Kvist

Dato : 09-03-01 01:02

Det hedder vist Tupi

Tupi

----

Not a cheese, but cheese is the main ingredient. Aged cheese is blended with
oil and alcohol. The mixture is stored in glass jars and aged for three
months. It is strongly alcohol-laden, and is strong and piquant.

fra http://www.kaeseseite.de/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-03-01 07:15

Preben Kvist skrev:

> Det hedder vist Tupi

Jeg skulle vist bare have brugt et dansk 'æ' og kaldt det "potkæs".
På <URL:http://www.bryggeriforeningen.dk/brygger/45/art5.htm> kan
man således læse:

»Påske-potkæs

Begrænsningens kunst er jo den største, så her foreslås en
hjemmelavet Potkæs som eneste ost efter frokosten, og den er
ovenikøbet født til øltyper som påskebryg. Den skal startes
nogle uger før.

Rester af vellagrede oste, skæreoste, blå- og rødskimmeloste
rives og blandes med smør i et forhold, så osten bliver smør-
bar. Røres med et skvæt snaps, cognac eller rom. Hver gang
nye osterester blandes i, røres med et skvæt spiritus. Osten
opbevares koldt i en krukke med låg. Osten kan smages til med
paprika eller kommen alt efter smag og hvilke typer, den er
blandet af. Den serveres med ristet rugbrød/franskbrød eller
groft knækbrød.«

Hvis folk er til den slags, kan de vist lige nå at lave en portion
inden påske.

// Klaus

Fra : Mark Beaumont

Dato : 09-03-01 00:06

"Preben Kvist" <newsreader@kvist.net> skrev
> Jeg synes jeg kan huske noget med at der findes en slags ost
> med cognac eller en eller anden slags alkohol.
> Kan det bekræftes ? Navn ?

Der er vist en ost som hedder en"Cognac rulle"

Vh Mark

Fra : Bess

Dato : 09-03-01 07:42

> [...]
cognac
> eller en eller anden slags alkohol. Kan det bekræftes ? Navn ?

I mit supermarkeds delikatesseafdeling kan man købe Cognacrulle (og det
er vistnok en ost).

mvh
Bess

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 10-03-01 21:21

Preben Kvist <newsreader@kvist.net> wrote:

> Jeg synes jeg kan huske noget med at der findes en slags ost med cognac
> eller en eller anden slags alkohol. Kan det bekræftes ? Navn ?

Ost er jo et vidt begreb. Hvis du ønsker en ægte, velmodnet fransk ost
med et element af alkohol, så kan jeg anbefale Epoisse, som er bestrøget
med Marc de Bourgogne. Findes bl.a hos Coq & Ko i Hellerup, som har
Danmarks bedste udvalg i fransk ost.

/hc