Tis
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-03 11:47

Hejsa,
Jeg har lige endnu et spørgsmål.
Jeg opdagede her i går aftes at der på det hvide håndklæde som lå lige inden
for døren som vi anvender til at stille vores støvler på at der var en
rødlig våd plamage på.
Da jeg lugtede til den syntes jeg ikke umiddelbart at den lugtede af tis,
men da kærresten lugtede til den syntes han den lugtede af det.
Så nu er jeg jo lidt i tvivl, om det er en af kattene som har tisset ved
siden af - det ville så også være lidt underligt - for pletten var neden
under et par sko, og dem var der ikke noget på. Om det er en kat som måske
har blod i urinen, eller om det er tis som bliver rødligt af at have ligget?
Eller er det bare noget jeg har slæbt med ind?
Der er ingen af dem som har vist tegn på ubehag eller som har opført sig
anderledes end normalt. Og der er ingen af dem som før har gjort noget uden
for kattebakken (som i øvrigt var ren da det skete).

Er der nogen som har en naturlig forklaring? Jeg læste jo lidt om de dersens
blæresten i forbindelse med foderet - og der blev skrevet at blod i urinen
var et tegn, og at man så skulle til dyrlægen....

/Vibeke

Fra : Bente Jepsen

Dato : 10-01-03 13:17

> blæresten i forbindelse med foderet - og der blev skrevet at blod i urinen
> var et tegn, og at man så skulle til dyrlægen....

Hej Vibeke.

Jeg tror umiddelbart ikke det er problemer med kattene. De gange jeg har
haft katte med urinvejsproblemer, er det altid startet med at de løber tit
på bakken, hvor der så ikke kommer så meget ad gangen, og først når det
bliver rigtig slemt begynder der at komme blod med.
Så jeg tror du ville have opdaget at de var begyndt at tisse hyppigere, før
du vil kunne opdage blodet.

Mange hilsner
Bente

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-03 13:21

> [...]
> på bakken, hvor der så ikke kommer så meget ad gangen, og først når det
> bliver rigtig slemt begynder der at komme blod med.

Hej Bente
Okay - tak for svaret - så er jeg lidt mere rolig. Det kan jo godt have
været noget farvet pap fra en raket eller noget andet jeg har haft med ind.
Man bliver bare så urolig.
Mvh
Vibeke

Fra : Bente Jepsen

Dato : 10-01-03 20:35

> Man bliver bare så urolig.

Det kan jeg godt forstå, det er bestemt heller ikke sjovt, for til sidst
sætter katten sig alle steder, og der kommer kun et par dråber blod, så det
er lidt af et mareridt indtil man kan få fat på antibiotika fra dyrlægen
(jeg har heldigvis ikke prøvet at der har været stop, "kun" infektion).

Venlig hilsen
Bente

Fra : Leyna

Dato : 10-01-03 21:44

On Fri, 10 Jan 2003 11:47:00 +0100, "Vibeke Jørgensen"
<vibeke1@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Da jeg lugtede til den syntes jeg ikke umiddelbart at den lugtede af tis,
>men da kærresten lugtede til den syntes han den lugtede af det.

Helt seriøst, så mener jeg ikke at man kan være i tvivl om det er urin
eller ej. Katteurin stinker noget så indtrængende, og havde det været
det, så ville du også have kunnet lugte det.
Da jeg startede her i gruppen for et par måneder siden var det fordi
min nyeste kat havde tisset i sofaen, og jeg synes faktisk stadigvæk
at jeg kan lugte det. Ingen andre har så klaget over det. Jeg har
naturligvis også forsøgt at gøre rent, men ikke desto mindre sidder
det stadig i mine næsebor hver gang jeg nærmer mig omtalte sofa.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-01-03 07:52

> Helt seriøst, så mener jeg ikke at man kan være i tvivl om det er urin
> eller ej. Katteurin stinker noget så indtrængende, og havde det været
> det, så ville du også have kunnet lugte det.

Hej Leyna
Nu er jeg jo kemikker og har stået meget i laboratoriet, så min lugtesans er
ikke rigtig hvad den har været. Jeg har lidt fralært mig at lugte/dufte -
fordi vi tit bruger ting som STINKER, så med mindre det er krævet bruger jeg
ikke min lugtesans. Så derfor har jeg ikke rigtig lugtet tis, og så bruger
jeg jo også parfumeret kattegrus, så derfra kommer der heller aldrig nogen
lugt.
/Vibeke