Opskrift på "spahgetti i sand"
Fra : Dan Oerum

Dato : 10-01-03 10:28

Hej.

Jeg lavede engang denne ret. Noget med spaghetti, rasp, parmasan osv.
Min familie fandt den aldeles himmelsk, men nu kan jeg ikke finde opskriften mere.
Er der nogen der kender denne ret / opskrift??

På forhånd tak
Dan Ørum

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 10-01-03 23:19

"Dan Oerum" <danorum@get2net.dk> wrote in message
> [...]
opskriften mere.
> Er der nogen der kender denne ret / opskrift??

Jeg kender den ikke med rasp - hvilket nok er en essentiel ingrediens i den
opskrift du nævner. Men jeg foretrækker selv at 'tilsande' min spaghetti i
en ordentlig omgang ektra tør parmasan. Og det kan man da næppe få for meget
af...
Under alle omstændigheder vil jeg da foreslå at du selv laver din rasp af et
knastørt ciabatta brød eller lignende italiensk brød. Jeg tror nemlig at
dansk rasp vil mangle den olien som findes i den italienske - og dermed
kunne jeg forestille mig at retten blev for tør.
Kan du ikke bare prøve dig frem? Det kan vel ikke gå helt galt hvis det bare
er de tre ingredienser?

Bjarke

Fra : Peter Westh

Dato : 11-01-03 11:33

> [...]
opskriften mere.
> Er der nogen der kender denne ret / opskrift??

Jeg tror du må tænke på den her:

Vermicelli "co' a mudduca"

400 gram vermicelli
100 gram stødt tørt brød/rasp
4-5 sardelfileter
1 fd hvidløg, persille
Peber, evt salt, olivenolie.

Steg det maste hvidløgsffed i olien til det bruner, og fjern det.
Tilsæt sardellerne og mos dem ud med en gaffel til de er opløste. Der skal
nok skrues lidt ned for varmen.
Tilsæt brød/rassp og steg i nogle minutter ved svagt blus.
Smag til med firskkværnet peber, evt salt og tilsæt finthakket persille.
Vend den kogte vemivelli i.

Opskriften er fra Francesco Vitaglianos bearbejdning af bogen "The
mediterraenian diet"

Raspens kvalitet er vigtig. Megen af den rasp man kan købe, er for sød i
det.

Jeg mener at have set en vegetarversion, uden sardeller, i en af Alfredo
Tesios små køgebøger. Det var ellers det samme, blot vendte han parmesan i
tilsidst.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh