Salg af special importerede cd'er og spil?
Fra : M_abs

Dato : 10-01-03 03:37

Nu hvor vi takker være EU og vores "kære" regering, ikke kan købe DVD'er , i
butikker i vores eget land, der ikke er godkendt af den monoplolistiske
"Video Distributørne" eller hvad den nu hedder. Og at det samme gælder
bøger.
Hvad så med musik cd'er og spil, må man heller ikke sælge dem? (I denne
sammenhæng mener jeg som Erhvervsdrivende)
Og hvad bliver det næste snart må vi vel heller ikke købe underbukser og
sokker, der ikke er godkendt af tøjbranchen i DK eller EU?

mvh Morten

Fra : Brian Matzon

Dato : 10-01-03 07:30

M_abs wrote:
> Og hvad bliver det næste snart må vi vel heller ikke købe underbukser og
> sokker, der ikke er godkendt af tøjbranchen i DK eller EU?
Ja!

Dem der kan betale for lobbyister, vinder - synd det altid går ud over
forbrugerne.

/Brian Matzon

Fra : David Bouch

Dato : 10-01-03 10:27

> Nu hvor vi takker være EU og vores "kære" regering, ikke kan købe DVD'er ,
> butikker i vores eget land, der ikke er godkendt af den monopolistiske
> "Video Distributøren" eller hvad den nu hedder. Og at det samme gælder
> bøger.

Er du nu sikker på det? Reglerne mig bekendt gælder kun for import af medier
fra ikke-EU lande. Men man må godt selv bestille fra udlandet. Men jeg mener
det er helt galt.
Burde også bemærkes at loven kommer fra en EU direktiv som folketinget var
meget imod at vedtage. Men vedtagelsesfrister skal overholdes.

> Hvad så med musik cd'er og spil, må man heller ikke sælge dem? (I denne
> sammenhæng mener jeg som Erhvervsdrivende)

I hvert fald CD-import med henblik på videresalg er forbudt. Taget i
betragtning at der er et stort samlermarked som ikke kan tilfredsstilles af
udgivelser som kommer fra EU-lande, mener jeg at det lægger op til en
stigende "sort børs" hvor skattemyndighederne ikke ser en rød reje. Meget
kort sigtet hvis du spørger mig. Men det er politik, ikke jura.

mvh David

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 10-01-03 11:28

> Burde også bemærkes at loven kommer fra en EU direktiv som folketinget var
> meget imod at vedtage. Men vedtagelsesfrister skal overholdes.

Nu er det jo en juragruppe det her - ingen kan tvinge folketinget til at
vedtage noget som helst. Iflg. grundloven er folketingsmedlemmer kun bundet
af egen overbevisning.

Så hvis ikke flertallet af folketingets politikere havde stemt for loven -
ja så ville den altså ikke gælde i Danmark.

mvh

Jens
--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-01-03 11:25

"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> wrote in

> Så hvis ikke flertallet af folketingets politikere havde stemt
> for loven - ja så ville den altså ikke gælde i Danmark.

Og så ville DK ryge for EF domstolen...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 10-01-03 11:28

Henrik Stidsen skrev:

> Og så ville DK ryge for EF domstolen...

Der var stadig mulighed for at tilpasse loven til danske forhold, og den
mulighed blev forpasset af bl.a. Socialdemokratiet, der pludselig
ombestemte sig uden forklaring.

--
Mvh. Peter
"Jeg har fået hemmeligt telefonnummer med 13 cifre, så det er ekstra

Fra : David Bouch

Dato : 10-01-03 12:11

> Der var stadig mulighed for at tilpasse loven til danske forhold, og den
> mulighed blev forpasset af bl.a. Socialdemokratiet, der pludselig
> ombestemte sig uden forklaring.

Interessant punkt. Venligst forklare nærmere. Hvilken tilpasningsmuligheder
var der?

mvh
David

Fra : M_abs

Dato : 10-01-03 14:59

> Interessant punkt. Venligst forklare nærmere. Hvilken
tilpasningsmuligheder
> var der?

Ved ikke lige med tilpasningsmuligheder, men så vidt jeg har hørt er Danmark
et af kun to lande der har vedtaget den del af loven der drejede sig om DVD
og bøger

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-03 11:39

Henrik Stidsen wrote:

> "Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> wrote in

> Og så ville DK ryge for EF domstolen...

Det er kun DK og grækenland der rent faktisk har indført
direktivet indenfor fristens rammer, så mon dog...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : David Bouch

Dato : 10-01-03 12:10

> Det er kun DK og grækenland der rent faktisk har indført
> direktivet indenfor fristens rammer, så mon dog...

Det er ligegyldigt. Der er ikke så ualmindelig igen at direktiver bliver
indført efter fristen (især i Italien). Men borgerne (her importør) kan
støtte et krav (her på tabt indtægter) på direktivets direkte virkning så
snart fristen udløber. Så det giver mest mening at gør det rettidigt. Der
har været et utal af EF sager hvor stater er blevet pålagt betaling af tab
på grund af tab forårsaget af inkorrekt eller urettidig gennemførelse af EU
direktiver.

>Nu er det jo en juragruppe det her - ingen kan tvinge folketinget til at
>vedtage noget som helst. Iflg. grundloven er folketingsmedlemmer kun bundet
>af egen overbevisning.

Det med egen overbevisning. Det har været politikernes egen overbevisning
(med hjælp af pres fra partierne )at det var bedre for Danmark at følge
direktivet. Så det med grundlovens § 56 kan man skyde en hvid pil efter.
Princippet er god nok men hvis parti-politikkerne vil være med næste gang
der er partivalg, så skal de følge retningslinierne så realiteten af §56 er
noget helt andet.

mvh David

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-01-03 12:33

In <3e1eaa6d$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> writes:

>Det med egen overbevisning. Det har været politikernes egen overbevisning
>(med hjælp af pres fra partierne )at det var bedre for Danmark at følge
>direktivet.

Well, DF og Enhedslisten stemte imod og SF stemte blankt.

/Martin

Fra : David Bouch

Dato : 10-01-03 12:39

> Well, DF og Enhedslisten stemte imod og SF stemte blankt.

Ja men DF og Enhedslisten stemmer altid imod når det handler om EU. Så ingen
overraskelser der.

mvh
David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-03 14:04

"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> skrev:

> [...]
> importør) kan støtte et krav (her på tabt indtægter) på
> direktivets direkte virkning så snart fristen udløber.

Sprøgsmålet er om den direkte virkning kan gøres gældende overfor andre
end staten. Dvs. det er noget tvivlsomt om to civile parter kan støtte
ret på et ikke implementeret direktiv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Bouch

Dato : 13-01-03 14:36

> Sprøgsmålet er om den direkte virkning kan gøres gældende overfor andre
> end staten. Dvs. det er noget tvivlsomt om to civile parter kan støtte
> ret på et ikke implementeret direktiv.

Ja der er fuldstændig korrekt. Men det er netop en importvirksomhed krav
mod en ikke-implementerende regering jeg taler om. Og kun på rent teoretisk
niveau. (Hvordan ville tabets størrelse kunne bevises/gøres op?)

Tror at vi er faktisk helt enige dig og mig Morten. Sker ikke særlig ofte i
denne gruppe har jeg lagt mærke til.

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-03 14:51

> Ja der er fuldstændig korrekt. Men det er netop en
> importvirksomhed krav mod en ikke-implementerende regering jeg
> taler om.

Ok, den fangede jeg ikke lige.

> Og kun på rent teoretisk niveau. (Hvordan ville tabets
> størrelse kunne bevises/gøres op?)

Det er vist generelt et problem i sager om rettigheder at vurdere
tabets størrelse.

> Tror at vi er faktisk helt enige dig og mig Morten. Sker ikke
> særlig ofte i denne gruppe har jeg lagt mærke til.

Plejer vi at være så uenige (eller har du bare gået stille med dørene?
) jeg erindrer nemlig ikke at bidt mærke i noget.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : M_abs

Dato : 10-01-03 15:17

> [...]
medier
> fra ikke-EU lande. Men man må godt selv bestille fra udlandet. Men jeg

"Da den nye lov er trådt i kraft, vil Laserdisken ikke mere bestille og
levere DVD-plader, som Videogramdistributørerne vil forbyde"
uddrag fra http://www.laserdisken.dk/html/visnyhed.dna?nyhed=251

> [...]
> stigende "sort børs" hvor skattemyndighederne ikke ser en rød reje. Meget
> kort sigtet hvis du spørger mig. Men det er politik, ikke jura.

En anden ting de ligger meget op til er at folk bare downloader tingene i
stedet, da de ikke kan få det her hjemme og det er for dyrt hvis man bliver
nødtil at importere fra fx. USA også skal betale told & moms +
ekspeditionsgebyr(50,-).
Men indtil resten EU muligvis(desværre) får vedtaget loven, kan jeg kun
anbefale af købe ALLE DVD'er og CD'er i udlandet, for med sådan en lov kan
staten ligeså godt mistet moms pengene fra salget.