Microsoft og Apple p.t.
Fra : Bjarke Vejby

Dato : 09-01-03 03:18

Safaris hastighed er optimal, og gud hvor er det lækkert at kunne håndtere
bookmarks i et Itunes-miljø, men !!!, det er p.t. en discountudgave, hvor
manglen på IE's mange faciliteter afsløres lynhurtigt. Den går f.eks. død på
en betydelig flerhed af flash-baserede hjemmesider. Jeg har derfor ikke
fjernet IE fra docken.

Derudover har jeg meget svært ved at forstå Apples nye strategier.

Vi Mac-brugere, som modtager filer i forretningsmæssig sammenhæng fra
PC-verdenen, ville være i deep shit hvis vi ikke kunne gøre brug af MS's
programsortiment, der vel udviklingsmæssigt primært er financieret af
Win-brugere.

For helv....., 50% af tiden bruger de fleste MS-produkter på Mac'en. Og det
meste er gratis og meget pålideligt. Messenger og hotmail, er det et
dårligt produkt ? Gu er det ej !

Office X, som sikrer, at man kan bruge Mac'en i et Win-miljø, koster ca.
kr. 1800 ved køb af ny Mac og lidt mindre ved en stud. version. Er det dyrt,
næ, billgere end for Win-brugere og dem er der mange af !

Apple forstår f...... at imponere brugere som ikke er afhængige af Mac i
kommerciel sammenhæng; Safari; gud hvor går det stærkt; Keynote, nej hvor
er det flot med 3D; Ichat, nej hvor er det flot (for en 1/4% af
potentialet), Iphoto, nej hvor nemt, lige indtil man skal finde og
systematisere sine JPEG's osv.

Men dem som ukritisk imponeres af Apple glemmmer stabilitet,
crossplatform-sikkerhed, og det forhold, at Mac p.t. har en performace, som
for professionelle brugere er under halvdelen af PC'ere, som iøvrigt koster
det halve. Dybest set er det ret latterligt at udbyde en BMW med en
Skodamotor. (B&O har dog gjort det godt).

Under disse omstændigheder bør Apple være lidt mere ydmyg overfor MS's
investeringer i Mac-folkets behov !

Bill Gates formue udspringer ikke af MAC, men som 70'er-flipper kan man godt
forestille sig at Bill Gates stadig har følelser overfor os Mac-minoriter,
selvom Mac-potentialet worldwide svarer til salget af Windows-licenser i
Danmark og Sverige.

Apple (over)lever p.t. af 6 ting:

1) Fedt design og på forkant med alt på den digitale hub.

2) Mac-folkets ønske om at signalere, at de er lidt anderledes (sådan nogen
som ikke køber charterture, men selv stykker rejsen sammen, og medens de
rejser hører de Bob Dylan og ikke Jon).

3) Iapps, den digitale hub, præsenteret på en måde som er intuitiv og
brugbar for lægfolk på tværs af programmerne. Prøv at lave en DVD i et
Win-miljø, you are fucked !

4) Sikkert OS, som stort set aldrig går ned. Min datter på 5 år knalder
gratis demospil hentet via Idisk/Mac.com derud af på et brugerdefineret
login med et billede af hende selv uden at hun kan trykke i systemfiler og
gøre skade. Pølse-enkelt at sætte op.

5) Firewire (DV-Video).

6. Ukritiske disciple.

Men den 7. ting venter alle seriøse Mac-brugere på, nemlig en processor- og
bushastighed, som blot tilnærmelsesvis matcher en nyere XP-pc !

Selv om dette ønske indfries (i 2004) har jeg - som modstander af monopoler
- svært ved at forestille mig at Apple, som (genial) minoritetsudbyder af
Hardware og Software kan garantere en opfyldelse af alle Mac-brugeres
behov.

Så, please Apple, lad være med at save grenen over, hiv i håndbremsen i
forhold til MS, stop camouflagen, og sørg for at MS fortsat sikrer et
pålideligt interface til den verden, som vi andre inkarnerede Mac-fans ikke
vil være en del af, men som vi har et kæmpebehov for at kunne kommunikere
med.

Bjarke

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-03 09:12

On Thu, 09 Jan 2003 03:17:44 +0100, Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk>
wrote:

>Under disse omstændigheder bør Apple være lidt mere ydmyg overfor MS's
>investeringer i Mac-folkets behov !

Skulle Apple lade være med at lave noget bedre til Mac'en end IE?

MVH

Martin Edlich

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 10-01-03 22:47

On 09/01/03 9:11, in article 3lbq1v4cv8c3iaha5020tmmum8m77jlpe8@4ax.com,
"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Skulle Apple lade være med at lave noget bedre til Mac'en end IE?
>
> MVH
>
> Martin Edlich

Tja, både og; men Apple bør ikke markedsføre sig og udbyde en browser på
MS's bekostning før den tilnærmelsesvis dur, jfr. f.eks. også Mediamac g.d.:

"PAS PÅ!! Måske meget alvorlig fejl i Safari
 Jan Lunddal Software 09/01-2003".

Mvh

Bjarke

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-01-03 23:12

> [...]

> MS's bekostning før den tilnærmelsesvis dur, jfr. f.eks. også Mediamac g.d.:
>
> "PAS PÅ!! Måske meget alvorlig fejl i Safari

Hvad er der med dig? Kan du ikke glæde dig over, at Apple har lavet en
superhurtig browser, i stedet for at hænge dig i, hvad to fyre har
oplevet ud af jeg ved ikke hvor mange? Macfixit:
Erasing home directory: We have scattered, but corroborated, reports
that option-clicking a link to download a file in Safari has overwritten
users' home directories in at least two confirmed cases. While we track
down the cause of this issue, it should be emphasized that the issue
appears to be extremely rare, with most users able to successfully
download files to the location designated in Preferences.

Lad være med at løbe med halve vinde, eller dokumenter ordentligt.

Safari rules!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 03:39

Hej Bjarke

Dvs., at vi bare fuldstændig ukritisk skal ligge under og lefle for M$, og
ellers bare finde os i, hvad de kan finde på? - Hm.....

Dvs., at Apple, der råder over nogle af verdens bedste programmører ikke må
bruge dem til noget så fornuftigt som en browser (eller andre programmer), der
går mod Microsoft og deres monster af en browser? - Hmmm...........

Vi skal med andre ord bare 'holde kæft' og undlade at bruge / anskaffe os et
godt og gedigent Apple produkt, bare fordi du og en håndfuld andre MS-nørder
ikke kan tåle at, at Apple tør gå egne veje? - Hmmmmmmmm.......

Og mht. Jan Lundals 'artikel', så har han åbenbart set det på MacFixit, hvor
der er en enkelt bruger, der har haft problemer med programmet Safari... Det
regner jeg ikke for noget som helst bevis på, at der er den omtalte fejl, -
Tværtimod, så er det fuldt ud lige så sandsynlig, at den pågældende bruger rent
ud sagt har fremprovokeret fejlen selv, ved ikke at vide en dyt om, hvad han
gør. - Det kan lige så godt være en person, der aldrig før har siddet med en
Mac, og som bare skal ævle op og ned om hvor dårligt det her nymodens s*** fra
Apple nu engang er...! - At der er / kan være småproblemer i et helt nyt
produkt, det er da indlysende. Jeg har i de 112 år, hvor jeg har brugt Mac
endnu aldrig set et fuldt færdigt produkt i den første version 1.0!

- Og glem så ikke, at Safari endnu kun er i betastadiet, og at den nyeste beta
er en beta 2 build 48!

Jeg ville ikke have reageret på det, du skrev, for jeg synes, det er så langt
uden for al sund fornuft, at det burde negliceres mest muligt, men med det her
indlæg, du nu er kommet med, tja, så blev jeg faktisk så provokeret, at jeg
måtte reagere.

Det vil da være noget af det mest tåbelige, hvis Apple skulle vedblive med at
lade sig styre af M$ og deres l***, - især da nu, hvor den joint agreement
mellem M$ og Apple, der blev indgået i 97/98 nu er udløbet. Så des mere og des
hurtigere, Apple kan få sig totalt frigjort fra Gale Gates & Co - des bedre. -
Så er der da en chance for, at der kan komme lidt skub i udviklingen af både de
nye processorer og software, som Apple har i støbeskeen.

Nu har de taget det første - og nok sværeste - skridt med at lave samarbejdet
omkring Safari, og jeg håber dælme, at det næste skridt bliver et fuldt
udbygget mailprogram, der kan matche og integreres med Safari, så for de mange,
der ikke vil bruge M$- monstrene kan blive helt fri og ikke bare nøjes med et
så lidet opsigtsvækkende program som Mail.app.

Og når det gælder for de virkelig 'tunge drenge', så er Apple og dermed OS X
godt på vej til at sætte sig endnu bedre tilrette på både det grafiske og det
multimedie'ske marked. Så du Keynoten? - så vil du også vide, at vel nok det
bedste ikke-Mac'ske' videoredigeringsprogram - Director - er kommet igen i en
native X-version. DigiDesign, Emagic og flere andre er også kommet eller er på
vej med nye X-programmer. OpenOffice kommer snart i en 'retail' version osv..

Og hvad sker der på Wintel-fronten på de områder? - ikke en hujende f**! - Jeg
har på det seneste snakket en hel del med 'rigtige Win-nørder', - altså folk,
der _véd_ hvad de snakker om, - ikke bare nogle halvstuderede røvere, der tror,
de véd noget... - Disse ægte x86-folk er efterhånden så trætte af at skulle
være henvist til udelukkende at benytte M$-produkterne, hvis de vil have et
styresystem, der er 100% GUI, så mange af dem nu er gået over til enten at være
rene Java folk eller Linux/Unix folk med de mangler og besværligheder, det
giver i forhold til et ægte Graphical User Interface!

Jeg har et mål. Det er at kunne blive fuldstændig fri for samtlige M$
produkter, men pga. at en del af mine klienter er M$ brugere, så kan jeg
desværre ikke blive det 100%, men jeg kan gøre det så langt, at jeg kun har de
programmer på _én_ maskine og så holde alle de andre fuldstændig frie for alt,
hvad der kommer fra Gates & Co. Foreløbig er der nu 2 maskiner, der er blevet
rensede.... - Og tro det eller lad være, men de kører faktisk både hurtigere og

mere stabile efter de har gennemgået den hovedrengøring.

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 10:33

> Jeg har i de 112 år, hvor jeg har brugt Mac

Whoa!

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-03 11:09

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Whoa!

Ja, om tre år bliver han ældre end den hidtil ældste dansker, ham
vagabonden der døde 115 år gammel på et californisk plejehjem ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 20:07

Hej David

He, - sådan er det, når tastaturindst. står på hurtigste
hastigheder...

- Godt nok hører jeg ikke til de helt grønne, meeeen, der er nu langt
til 112, - '12' vil være mere rigtig...

David Blangstrup wrote:

> Whoa!

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 10:33

> [...]
> for de mange, der ikke vil bruge M$- monstrene kan blive helt fri og ikke
> bare nøjes med et så lidet opsigtsvækkende program som Mail.app.

Mail.app er fin.

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 10:33

> [...]
> kører faktisk både hurtigere og
>
> mere stabile efter de har gennemgået den hovedrengøring.

Ja, ikke?!

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-03 11:09

> [...]
> for de mange, der ikke vil bruge M$- monstrene kan blive helt fri og ikke
> bare nøjes med et så lidet opsigtsvækkende program som Mail.app.

Har vi virkelig brug for et mail-program der er integreret med en
browser? Har vi ikke mere brug for et mail-program der er integreret med
en kalender - og som kan synkroniseres med eksempelvis en Palm?

I øvrigt kan det da være at jeg skulle se lidt på Keynote, som skulle
være et alternativ til PowerPoint [som jeg dog stort set ikke bruger].

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 20:24

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Har vi virkelig brug for et mail-program der er integreret med en
> browser?

Nu skrev jeg ikke integreret _i_ men intetreret _med_. - Altså princippet som
kendes fra kombinationen af Ie + OE. - Hvert program skal kunne køres
selvstændig, men det bør være muligt at starte hhv. browser og mailprogram fra
det andet program, uden at det er nødvendig at have begge programmer kørende
samtidig.

Det er faktisk den eneste feature, jeg kan lide ved M$ programmerne, men jeg
vil ikke have dem bare pga. den ene lille ting. - Så vil jeg langt hellere køre
Nisus Email + fx. Opera eller for den sags skyld Safari. (...når jeg kommer på
X).

> Har vi ikke mere brug for et mail-program der er integreret med
> en kalender - og som kan synkroniseres med eksempelvis en Palm?

Hm, jeg går ud fra, du tænker på noget i retning af det, som Entourage står
for... Nu bruger jeg ikke selv PDA, men jeg kan da godt se, at for dem, der
bruger det, vil det være en stor fordel, hvis man blot fx. med en enkelt lille
knap eller kommando kunne sync'e mellem sin hjemmebase og sin PDA.

> I øvrigt kan det da være at jeg skulle se lidt på Keynote, som skulle
> være et alternativ til PowerPoint [som jeg dog stort set ikke bruger].

Jeg _har- brugt PP 4 en hel del, men med MSO98 og 2001 er jeg holdt fuldstændig
op med det, og er vendt tilbage til at bruge PP 4 eller Claris Impact 2, som er
aldeles fremragende, sålænge det er på klassisk Mac OS.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 21:02

> [...]
> fra det andet program, uden at det er nødvendig at have begge programmer

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med ikke at have dem kørende samtidig.
Når man klikker på et relevant link i enten browser eller e-mailprogram,
så åbner det andet program da. Det afhænger blot af, hvilke programmer,
man har angivet som standardprogrammer til den pågældende protokol. Og
det kan man både i klassisk Mac OS og Mac OS X. Er det ikke godt nok
integreret?
Jeg bruger Mail.app, Adressebog og iCal, som fint synkroniseres
med familiens to Palm med både fælles og separat kalender på hver.
Klikker jeg på et URL til en hjemmeside, åbner den browser, jeg har
valgt. Det fungerer helt fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-03 00:17

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> man har angivet som standardprogrammer til den pågældende protokol. Og
> det kan man både i klassisk Mac OS og Mac OS X. Er det ikke godt nok

Ikke helt... Det er ikke altid lige let fx. at få Netscape Communicator til at
bruge et andet mailprogram end Netscape Messenger. - Og så tænker jeg også på,
at hvis du fx. sidder og surfer løs i IE - eller en hvilken som helst anden
stand-alone browser og vil svare på / bestille et eller andet, der kun kan
bestilles ved at klikke på en @-link. Dette åbner så for IEs vedkommende
automatisk OE. - Du skriver din besked / bestilling og sender, og OE dapper
tilbage i baggrund....

Med fuld integretion mener jeg bl.a. også, at når du så har sendt din mail, så
skal programmet ikke bare gå i baggrund men _helt_ lukkes - altså afsluttes.
Det gør ikke fx. hverken IE, iCab eller Opera hurtigere, at der hele tiden er
et mailprogram, der 'lurer' i baggrunden. Selv ved Netscape og Mozilla har jeg
bemærket, når maildelen er aktiv, så er den langsommere, hvis man ikke lukker
maildelen, men blot skifter til browservinduet.

> [...]
> med familiens to Palm med både fælles og separat kalender på hver.
> Klikker jeg på et URL til en hjemmeside, åbner den browser, jeg har

Jeg har som sagt endnu ingen praktisk erfaring med X, kun teoretisk, men svjv.
går browser i baggrund ved fx. åbning af en maillink i browseren, og såsnart du
har svaret / givet beskeden i mailprogrammet og sendt den, så afsluttes
mailprogrammet helt og aktiveres først igen ved næste klik på en maillink.

Men jeg tænker nu først og fremmest på at en browser og et mailprogram er
designet til at passe sammen på samme måde som IE+OE, - men stadig 2 helt
adskilte programmer.

Jeg kunne fx. godt tænke mig, at Apple igen tog det gamle Claris Emailer frem
fra skuffen og kiggede nøje på det og derefter lavede et nyt program, der
indeholder helt de samme funktioner som CE + selvfølgelig alle de nyeste
features, som er i mange mailprogrammer. - Fx. savner jeg en funktion som
'direct text to mail' fra et TB program, - fuldstændig på samme måde, som Nisus
Email gør det. Du kan arbejde 100% tekstbaseret med formattering styles og alt,
hvad et TB program ellers indeholder, og blot med et enkelt klik/kommando -
vupti! så er det afsendt som mail, - selvsagt skal du have lavet en header,
hvor du har de alm. mailheaders stående...

Et lille eksempel... Hvis du nu på sygehuset sidder med et skema, der er lavet
i Filemaker eller Access. Det skema indeholder en masse dataoplysninger, som du
gerne hurtigst mulig fx. skal have sendt til en specialafd. på - lad os sige
Skejby eller Odense, - Hvis du skal sende det, skal du først hen og gemme
kortet som 'tab-separeret-tekst' og derefter enten sende det som en vedhæftet
fil eller inline i fx. OE. - Med Nisus Eamil kan du ganske enkelt bruge
kommandoen COM+CRTL+SN, (NE understøtter flere bogstaver i kommandoer), - og i
løbet af ca. 3 sek. er der sendt både en inline tekst + et FMP/Acess kort, der
er fuldt kompatibelt med Access/FMP. 10 sek. senere har den pågældende
specialafd. allerede din mail. En specialist kan ved at skimme inline-teksten
nå at se de overordnede ting i din mail, samtidig med at den vedhæftede fil
hentes ned og katalogiseres i en journal. - Dvs., mindre end 30 sek. efter, du
har sendt mailen, så er den allerede journaliseret og gået videre til
behandling på specialafd.!

Det er bl.a. den slags integration, jeg kan savne.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 08:16

> [...]
> et eller andet, der kun kan bestilles ved at klikke på en @-link. Dette
> åbner så for IEs vedkommende automatisk OE.

Ikke hos mig. Her åbnes Entourage.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 12-01-03 10:57

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Ikke hos mig. Her åbnes Entourage.

Og her åbnder det Eudora

Magnus

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-03 00:58

> [...]
> og Mozilla har jeg bemærket, når maildelen er aktiv, så er den
> langsommere, hvis man ikke lukker maildelen, men blot skifter til

Nåh, det er det, du mener. Det lægger jeg slet ikke vægt på. Med OS X og
masser af RAM, er der slet ingen grund til at lukke programmer. Jeg vil
da netop gerne have mit e-mailprogram åbent, så det selv kan lede efter
e-mail med jævne mellemrum. Vil man ikke se på programmerne, kan man jo
bare skjule dem.
Der var da vist også lidt bøvl med, at programmer ikke altid
frigav al deres RAM, når de blev lukket under Mac OS 9 og tidligere. Er
det så smart at åbne og lukke programmer hele tiden under Mac OS 9 og
tidligere?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-01-03 02:11

Henrik Münster wrote:

> Jeg vil
> da netop gerne have mit e-mailprogram åbent, så det selv kan lede efter
> e-mail med jævne mellemrum. Vil man ikke se på programmerne, kan man jo
> bare skjule dem.

Ja eller hente MailTicker der køre i menu linien, hvor den tjekker alle
dine mail kontis hvert 1 / 5 / 15 minut, og afspiller en lyd ved ny mail.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-01-03 11:52

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Ja eller hente MailTicker der køre i menu linien, hvor den tjekker alle
> dine mail kontis hvert 1 / 5 / 15 minut, og afspiller en lyd ved ny mail.

Eller alt det andet overflødige, du kan hænge på dit system som pynt på
et juletræ.
- David (der er gået basic igen)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-03 03:58

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> da netop gerne have mit e-mailprogram åbent, så det selv kan lede efter
> e-mail med jævne mellemrum. Vil man ikke se på programmerne, kan man jo

Det er såmænd meget godt, at man kan have både mail, news og web kørende
samtidig, men så vil jeg helt klart foretrække, at bruge én maskine udelukkende
til IT, sådan som jeg nu gør det. Udover IT softwaren har jeg kun et enkelt
tekstbehandlingsprogram nemlig RagTime 5.62 og ellers ikke andet. (selvfølgelig
har jeg også div. hjælpeprogrammer og rep. værktøjer). Og RAM har jeg
nok af -
672mb, så jeg tror, det rækker...

> [...]
> frigav al deres RAM, når de blev lukket under Mac OS 9 og tidligere. Er
> det så smart at åbne og lukke programmer hele tiden under Mac OS 9 og

Jeg har ikke haft de store problemer med det siden Mac OS 8.1.

mvh .Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 05:42

> Nu skrev jeg ikke integreret _i_ men intetreret _med_. - Altså princippet som
> kendes fra kombinationen af Ie + OE.

Entourage er i hvert fald integreret _med_ den browser der er angivet
som standard i opsætningen - i øjeblik betyder et klik på et link i
Entourage hos mig at siden startes i Safari.

> Jeg _har- brugt PP 4 en hel del, men med MSO98 og 2001 er jeg holdt
> fuldstændig op med det, og er vendt tilbage til at bruge PP 4 eller Claris
> Impact 2, som er aldeles fremragende, sålænge det er på klassisk Mac OS.

Når jeg underviser sker det alligevel typisk med kridt og tavle. Hvis
jeg altså ikke lige skal vise hvordan noget fungerer i Access ...

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 11-01-03 15:49

Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Bjarke
>
> Dvs., at vi bare fuldstændig ukritisk skal ligge under og lefle for M$, og
> ellers bare finde os i, hvad de kan finde på? - Hm.....

Er at bruge MS programmer at "ligge under og lefle" ?

> [...]
> godt og gedigent Apple produkt, bare fordi du og en håndfuld andre MS-nørder
> ikke kan tåle at, at Apple tør gå egne veje? - Hmmmmmmmm.......

Tja, egen veje - safari bruger (ganske fornuftigt) KHTML og opensource
som "core" så helt egne veje er det vel næppe :). Desuden skulle safari
overholde standarderne - det er heller ikke at gå egne veje (igen
heldigvis).

<snip>

> - Og glem så ikke, at Safari endnu kun er i betastadiet, og at den nyeste beta
> er en beta 2 build 48!

Derfor er det god grund til at mane til besindelse - Rom blev ikke
bygget på en nat.

<snip>

> [...]
> rene Java folk eller Linux/Unix folk med de mangler og besværligheder, det
> giver i forhold til et ægte Graphical User Interface!

Hvad! X window systemet er det mest overlegne stykke windowing software!
Ingen bliver tvunget til at bruge MS! Man vælger selv, og man vælger da
forhåbentligt software til opgaven.

> [...]
> rensede.... - Og tro det eller lad være, men de kører faktisk både hurtigere og
> mere stabile efter de har gennemgået den hovedrengøring.

*gab* Hvad er dit mål med at blive fri fra MS? Det er efter min
synsvinkel et underligt mål! At bruge opensource fordi at man skal bruge
kildekoden er et rimeligt mål. At windows hvis ens personale er trænet
til det er et ok mål. Men at bruge software fordi det ikke kommer fra MS
er for mig et misforstået mål - men vi har hver vores kæpheste :)

/ole_guldberg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:40

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> chance for, at der kan komme lidt skub i udviklingen af både de nye
> processorer og software, som Apple har i støbeskeen.

Nuance: Jeg tror Apple havde haft et stort problem, hvis de med
introdutionen af iMac'en ikke havde kunne love kunderne en MS-Office
der udveksler dokumenter med Windowsudgaven temmelig gnidningsfrit. Af
de folk jeg har lokket over på Mac (kunder fra dengang jeg var det
private erhvervsliv) har tilstedeværelsen af MS-Office været
udslagsgivende. Uden MS-Office ville disse mennesker have oplevet en
Mac som alt for aparte.

Jeg påstår ikke, at det på sigt behøver vedblive med at være sådan,
men man skal blot ikke se bort fra den omstændighed at Apple har haft
et godt kort på hånden med MS-Office. Med browsere mener jeg det
forholder sig anderledes. Her skal der nok være plads til både Mozille
(og venner), Safari og andre.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-03 15:11

> [...]

> vil være en del af, men som vi har et kæmpebehov for at kunne kommunikere

Ja, please Apple, sørg for at Microsoft fortsat sikrer et pålideligt
interface til omverdenen, please, please! Fornærm ikke Microsoft i et
øjebliks overmod, vær forsigtig, lav endelig ikke noget der kan såre
dem, og forlad os vor skyld.

Fra : Peter B P

Dato : 10-01-03 23:41

> [...]

> For helv....., 50% af tiden bruger de fleste MS-produkter på Mac'en. Og det
> meste er gratis og meget pålideligt. Messenger og hotmail, er det et

Da jeg brugte hotmail fik jeg bunkevis af SPAm fra dag 1.

Messenger er lukket i typisk MS-stil. Så hellere iChat.

> Office X, som sikrer, at man kan bruge Mac'en i et Win-miljø,

Ditto for AppleWorks, som er gratis med i-maskinerne.

> [...]
> systematisere sine JPEG's osv.
>
> Men dem som ukritisk imponeres af Apple glemmmer stabilitet,

Hvis du mener systemet, så har jeg kun haft 5 crashes med OS X på et år.
Jeg kan ikke tælle alle de systemnedbrud min PC har budt mig.

> crossplatform-sikkerhed,

hvaba?!

og det forhold, at Mac p.t. har en performace, som
> for professionelle brugere er under halvdelen af PC'ere,

Mhz er ikke lige med ydelse.

PowerPC processorer yder væsentligt mere end x86 (Intel/AMD) Mhz for
Mhz.

som iøvrigt koster
> det halve.

Ikke hvis du køber fra en af de "klassiske" leverandører - HP, Dell,
IBM...

Dybest set er det ret latterligt at udbyde en BMW med en
> Skodamotor. (B&O har dog gjort det godt).

Du kan ikke få det hele. Jeg er dog uenig med dig i Skodaanalogien.

Iøvrigt sidder der Audi-motorer i Skodaerne i dag =)

> Under disse omstændigheder bør Apple være lidt mere ydmyg overfor MS's
> investeringer i Mac-folkets behov !

Ydmyg overfor et firma der ville udradere en hvis det fik chancen?

Helt ærligt, læs lidt på din Microsoft historie...

> [...]
> selvom Mac-potentialet worldwide svarer til salget af Windows-licenser i

(snip 5 punkter jeg er enig i)

> 6. Ukritiske disciple.

Pladder. Vi Macbrugere kender alternativerne, men vi vælger alligevel
Mac, fordi det er det vi vil have.

> Men den 7. ting venter alle seriøse Mac-brugere på, nemlig en processor- og
> bushastighed, som blot tilnærmelsesvis matcher en nyere XP-pc !

IBM's PowerPC 970 er her indenfor 9 md. med clockfrekvenser på op til
1,8 Ghz og bustakter på op til 900 Mhz.

Slå den, Intel.

> Selv om dette ønske indfries (i 2004)

Nix, det indfries i år - sandsynligvis med en powermac "G5" annoncering
på Seybold.

> [...]
> vil være en del af, men som vi har et kæmpebehov for at kunne kommunikere

Mao. lad M$ stjæle med arme og ben, som altid har gjort? Eller hvad er
det du siger?

Iøvrigt billiger jeg kraftigt det der tegner til at Apple bryder med MS:

Windows - Mac OS X
IE - Safari
Office - AppleWorks (AW 7 rygtes at være på vej med store
forbedringer...)
PowerPoint - Keynote ("knækker" Powerpoint "monopolet")
Messenger - iChat
Og så allllllle iProgrammerne. Ical, imovie, idvd osv osv

Apple står stærlere end nogensinde de sidste 10 år.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://haxor.dk/about.html

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 11-01-03 03:20

On 10/01/03 23:41, in article 1folfyh.1n77wwk18yl3zaN%nospam@ftc.gov, "Peter
B P" <nospam@ftc.gov> wrote:

> [...]
> Messenger - iChat
> Og så allllllle iProgrammerne. Ical, imovie, idvd osv osv
>
> Apple står stærlere end nogensinde de sidste 10 år.

Lad os diskutere på følgende 3 sideordnede niveauer.

Niveau 1: Du og jeg skifter næppe til PC af de mange gode grunde som du
selv nævner. Og mange års erfaring med Mac gør, at vi to nok sagtens kan
leve uden MS.

Niveau 2: Skal MAC penetrere markedet signifikant, så kommer vi ikke uden om
MS, og de enorme resurser, som dette foretagende kan afsætte på Mac-området.
PC-brugere bliver usikre ved switching , hvis der ikke er stillet support og
løbende udvikling og up-dates I udsigt fra den store aktør, navnligt når det
drejer sig om IE og Office.

Niveau 3: Jeg stortrives som amatør med Mac og alle de nytænkninger som
vrimler frem plus naturligvis OSX, selvom dette OS fortsat sløver
performance i en ikke ubetydelig grad. Men flere af mine bekendte på Mac's
kerneområde (Grafik/DV/Musik) bruger fortsat kun OS9 og har på det seneste
stillet et gråt spøgelse op ved siden af Mac'en, netop p.g.a. manglende
performance I forhold til PC'ere. Og de køber sgu anno 2003 AVID frem for
Final C.P. !

Konklusion 1: Apple står stærkere end nogen sinde på forbrugermarkedet, men
fordi de tror de kan gå på vandet (f.eks. uden MS) så sælger de på trods af
fortrinet ikke nok !.

Konklusion 2: Apple står ikke mere helt så godt på det kommercielle marked.
Lad os håbe dinne spådomme om snarlig performanceforøgelse qua bus og mhz
indtræder, men er dette rigtigt, så bør man vel navnligt nu vente med at
købe nyt, eller har jeg helt misforstået ?

Bjarke

Fra : Peter B P

Dato : 11-01-03 09:54

> [...]

> Niveau 1: Du og jeg skifter næppe til PC af de mange gode grunde som du
> selv nævner. Og mange års erfaring med Mac gør, at vi to nok sagtens kan

Rettelse: Det kan enhver, som blot er orienteret om alternativerne.

> Niveau 2: Skal MAC penetrere markedet signifikant, så kommer vi ikke uden om
> MS, og de enorme resurser, som dette foretagende kan afsætte på Mac-området.

MS laver Office (inkl. Entourage), IE, WIMP, og så ikke så meget andet
til Mac. Outlook Express røg, da Mail kom på banen. Nu da safari på
banen står IE for skud. Med AW7 står office for skud.

> PC-brugere bliver usikre ved switching , hvis der ikke er stillet support og
> løbende udvikling og up-dates I udsigt fra den store aktør, navnligt når det
> drejer sig om IE og Office.

Tja. Nok engang flok-mentalitet.

> Niveau 3: Jeg stortrives som amatør med Mac og alle de nytænkninger som
> vrimler frem plus naturligvis OSX, selvom dette OS fortsat sløver
> performance i en ikke ubetydelig grad.

Performace hedder på dansk "ydelse". Undskyld mit pedanteri.

Iøvrigt syns jeg ikke OS X er langsomt, taget i betragtning hvad det
udfører af arbejde i forhold til fx. Linux eller Windows.

> [...]
> stillet et gråt spøgelse op ved siden af Mac'en, netop p.g.a. manglende

Igen luter det som Megahertzmyten. Nok kan Intel præstere 3 Ghz P4
CPU'er, men igen er Pentum-arkitekturen Mhz for Mhz langsommere end
PowerPC'en, og dels er Dual-processor maskiner nu standard i Prolinien.

Jeg kan dog nikke genkendende til din pointe når det gælder programmer
der ikke er fler-CPU optimerede...

> Og de køber sgu anno 2003 AVID frem for
> Final C.P. !

Jeg har ikke set nogen statisktikker, så det kan jeg ikke udtale mig om.

> Konklusion 1: Apple står stærkere end nogen sinde på forbrugermarkedet, men
> fordi de tror de kan gå på vandet (f.eks. uden MS) så sælger de på trods af
> fortrinet ikke nok !.

Har altid været et problem, men udover prisfaktoren, som desværre altid
for folk til at gå i stå, så er vi altså også i en tid, hvor
computermarkedet er ved at være mættet - hvilket alle
computerfabrikanter har opdaget. Dette kan mærkes ved nedsættelse af
forventninger og afskedigelser over hele linien, lige fra Cisco til HP.

> [...]
> indtræder, men er dette rigtigt, så bør man vel navnligt nu vente med at
> købe nyt, eller har jeg helt misforstået ?

Det er vel op til en selv - det er den gamle købe nu/vente problematik.
Personligt kunne jeg meget gerne tænke mig en af de 1 Ghz iMacs der er
på vej. Også selvom der er et løfte om 1,8 Ghz PowerMacs i vente.

Iøvrigt vil det kun være den højeste rang af Mac'er der får 970'eren til
at begynde med.

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 10:33

> Det er vel op til en selv - det er den gamle købe nu/vente problematik.
> Personligt kunne jeg meget gerne tænke mig en af de 1 Ghz iMacs der er
> på vej. Også selvom der er et løfte om 1,8 Ghz PowerMacs i vente.

Ditto her!

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 11-01-03 11:53

> Ditto her!

Hør hov hvor kommer de rygter fra? Nu begynder det jo at blive
interessant! Hvor længe går der mon inden iMac'en ser lidt opdateringer
på hardware fronten?

muh ~  Jørgen

Fra : Peter B P

Dato : 11-01-03 14:30

Jørgen Tietze <jtietze@mail.dk> wrote:

> Hør hov hvor kommer de rygter fra? Nu begynder det jo at blive
> interessant! Hvor længe går der mon inden iMac'en ser lidt opdateringer
> på hardware fronten?
>
> muh ~ Jørgen

2 uger.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 11-01-03 17:02

> 2 uger.

Sejt, har du nogle links eller noget ang. priser eller hvad de kommer
til at indeholde ud over højere mhz - f.eks. firewire2 el. ?

mvh ~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 20:33

Jørgen Tietze <jtietze@mail.dk> wrote:

> Sejt, har du nogle links eller noget ang. priser eller hvad de kommer
> til at indeholde ud over højere mhz - f.eks. firewire2 el. ?

Vi kan jo alle komme med kvalificerede gæt. På en måde er det jo ikke så
svært. Det nemmeste er prisen. Hvad tror du selv, de kommer til at
koste? 50.000,-? 100.000,-? 250.000,-? Er du nysgerrig, kan du da se
lidt på:

<http://forums.macnn.com/showthread.php?s=171b8bb24b5068c894c35dca5c6022
4d&threadid=139206>

Mit gæt er, at den bliver opdateret indenfor en måned. Det var, så vidt
jeg husker, det, der skete med PowerMac sidste år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 20:47

Nyhedern var på www.macrumors.com for en uge siden.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:17

nospam@ftc.gov (Peter B P) writes:

> Rettelse: Det kan enhver, som blot er orienteret om alternativerne.

En reel undtagelse er, hvis man er afhængig af at udveksle dokumeter i
MS-Word, hvis man eksempelvis arbejder i en gruppe på et
universitet. Man kommer langt med OpenOffice.org, men det bliver man
opnår næppe perfekt udveksling af komplicerede dokumenter.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 19:21

> [...]

> stillet support og løbende udvikling og up-dates I udsigt fra den store
> aktør, navnligt når det drejer sig om IE og Office.

Der er nok ikke tvivl om, at Apple er afhængig af, at MS Office findes
til Mac. Aftalen med Microsoft for fem år siden har sikkert reddet
Apple.

> [...]
> stillet et gråt spøgelse op ved siden af Mac'en, netop p.g.a. manglende
> performance I forhold til PC'ere. Og de køber sgu anno 2003 AVID frem for

Det er trist. Kan du ikke slå dem oveni hovedet, eller hypnotisere dem
til at købe Mac? Det er ligesom historien med MS Office indenfor
corporate use (hvad hedder det på dansk). Hvis MS Office ikke fandtes,
var det et argument for at gå over til Windows. Nu er den her, og så kan
man lige så godt blive på Mac. Apple skal jo ikke bare få pc-folk til at
skifte. De skal også holde på de nuværende brugere.

> Konklusion 1: Apple står stærkere end nogen sinde på forbrugermarkedet,
> men fordi de tror de kan gå på vandet (f.eks. uden MS) så sælger de på
> trods af fortrinet ikke nok !.

Sådan tror jeg ikke, du skal se på det. Apple tror ikke, de kan gå på
vandet. Apple og Microsoft er sikkert interesserede i et godt
samarbejde. Microsoft tjener gode penge på at sælge Mac-programmer. Af
hensyn til beskyldninger om monopol, så har Microsoft nok ikke noget
imod lidt konkurrence. Apple er interesseret i, at Office-pakken findes
til Mac. Den er som sagt et meget væsentligt argument for, at Mac er
lige så god som Windows i forretningsverdenen. På den anden side er de
også konkurrenter. De skal derfor kæmpe mod hinanden og også presse
hinanden lidt, for at opnå bedre betingelser. Det er big business, som
jeg i øvrigt ikke har en dyt forstand på. Microsoft raslede jo også med
sablen for nylig. De mente ikke, Apple gjorde nok for at fremme
udbredningen af OS X, så der blev ikke solgt nok eksemplarer af Office
v. X. Resultatet blev et tilbud om, at man kan købe Office billigt ved
køb af en ny Mac.
Det nye tiltag med Safari browseren (og Keynote) er nok dels et
forsøg på at presse Microsoft lidt. Det er vel helt almindeligt mellem
samarbejdspartnere. Microsoft skal jo ikke tro sig for sikker. Dels er
det nok også et forsøg på at komme med på Open Source toget. Der er ved
at være en ganske stor interesse for Open Source produkter. Samtidig er
der en tiltagende modvilje mod Microsoft bl.a. som følge af deres nye
licensbetingelser. Det er jo ikke umuligt, at Open Source produkter
pludseligt bliver helt vildt populære på bekostning af Microsoft. Så er
det vigtigt, at Apple rider med på bølgen. Hvis bare nogle store firmaer
finder ud af, at OpenOffice er billigere og lige så godt som MS Office,
kan det pludselig gå stærk. Sker det, kan Apple frigøre sig helt fra
Microsoft. I modsat fald har de nok heller ikke gjort sig dødeligt
uvenner med dem. Det er bedre at have et ben i hver lejr end at sætte
sig mellem to stole.
Det er således ikke umuligt, at Microsoft går svære tider i
møde. Det kan jo hurtigt skifte, hvilket altid har været et af Bill
Gates' argumenter. Husk på, hvordan alle i firserne brugte WordPerfect.
WP troede, at det var sikret en førerposition. Så kom Windows, som
WordPerfect ikke kom med på i tide, og så var løbet kørt. Hvis alle
begynder at købe alternative office-programmer, er der måske ingen, der
bruger MS Office om fem år. Hvem ved?

> [...]
> og mhz indtræder, men er dette rigtigt, så bør man vel navnligt nu vente
> med at købe nyt, eller har jeg helt misforstået ?

Apple er jo som en lus mellem to negle. De er afhængige af, at deres
leverandører udvikler hurtigere processorer. Det er ikke sket, og hvad
skal Apple så gøre? Det ser ud til, at de er ved at skifte til IBM's nye
processor, men den slags tager desværre tid. Apple er derfor holdt op
med at slå på hastighed i markedsføringen, men satser i stedet på de
bærbare, der er en af Apples rigtigt stærke sider. Når der kommer en ny
processor, skal vi nok se nogle hurtige PowerMac.
Man skal købe computer, når man har brug for den. Ikke før, for
så kan man lige så godt vente på næste model. Ikke efter, for så er det
jo for sent. Noget andet er, at man sjældent har en helt skarp dato.
Lige nu kan man roligt købe en PowerBook, da den lige er opgraderet, men
det vil nok være bedst at vente lidt med en iMac. Det er meget
sandsynligt, at den får et pift indenfor den næste måned med større
skærm og hurtigere processor, når lageret af eksisterende modeller er
solgt. PowerMac tør jeg snart ikke spå om. Det er ved at være på tide
med en opgradering, men spørgsmålet er, om Apple har adgang til
hurtigere processorer. Alligevel er en PowerMac trods alt hurtigere end
en PowerBook. Man forventer bare mere af en stationær.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-03 11:09

> [...]

> Messenger - iChat
> Og så allllllle iProgrammerne. Ical, imovie, idvd osv osv

Ikke desto mindre er en del af os afhængige af /også/ at kunne køre ind
i Windows - med VPC.

Homebanking til Danske Bank kræver VPC.
Gyldendals ordbøger kræver VPC, med mindre man kan klare sig med de små
røde til engelsk [jeg brug Kjærulf-Nielsen og Vinterberg & Bodelsen].
Oxford English Dictionary kræver at man bruger VPC.

Skal man derudover udvikle til Windowsplatformen, eller eventuelt
tilrettelægge noget undervisning hertil, så bliver VPC endnu mere
uundværlig. Jeg sidder eksempelvis nu og forbereder et fem-måneders
kursus i Access - kunne jeg klare det på en Mac uden VPC?

MacOS X er god fordi den giver mulighed for at arbejde på mange
platforme samtidig. Windows i forskellige varianter, Mac, UNIX - og på
det seneste så småt også X11 i en anvendelig form [de skal lige have
løst nogle problemer med tegnene i Apples xterm].

Fra : Peter B P

Dato : 11-01-03 14:30

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Ikke desto mindre er en del af os afhængige af /også/ at kunne køre ind
> i Windows - med VPC.

Jep - takket være Danmarks 2 største bankers inkompetence.

Man kan godt hjemmebanke (DanskeBank) på PC med både IE (ActiveX) og
Netscape (Java), men ikek med Mac (Java). Latterligt.

Fra : ct

Dato : 11-01-03 11:20

> Hvis du mener systemet, så har jeg kun haft 5 crashes med OS X på et år.
> Jeg kan ikke tælle alle de systemnedbrud min PC har budt mig.

Vel ikke på en XP maskine? For de er IMO ligeså stabile som OSX. (bestyrer
et netværk med lige mange af hver, 30stk.)

> Mhz er ikke lige med ydelse.

Korrekt...

> PowerPC processorer yder væsentligt mere end x86 (Intel/AMD) Mhz for
> Mhz.

Ja sikkert - men der er langt fra 1000Mhz til 3000Mhz, så hastigheden er
stadig den halve.

> som iøvrigt koster
>
> Ikke hvis du køber fra en af de "klassiske" leverandører - HP, Dell,
> IBM...

For 18000 inkl moms får du en Dell 3Ghz(!) med 17" skærm, 120Gb Harddisk og
512MB ram, CD-RW/DVD, Firewire, styresystem og det hele. For den pris kan du
få en iMac. En 1.25Ghz Powermac (dual godt nok, men det er jo ikke en
revolutionerende forbedring IMO, og *slet* ikke dobbelt hastighed) koster
34000,- -uden skærm.

> Pladder. Vi Macbrugere kender alternativerne, men vi vælger alligevel
> Mac, fordi det er det vi vil have.

Det kan diskuteres. Jeg kender flere der *uden at tøve* ville sige deres job
op hvis firmaet skiftede fra Mac til PC - uden at de nogensinde har arbejdet
ved / rørt en XP PC. Det kalder jeg ukritisk og dumt.

> IBM's PowerPC 970 er her indenfor 9 md. med clockfrekvenser på op til
> 1,8 Ghz og bustakter på op til 900 Mhz.

Jamen hurra for det om 9 måneder. Og hvad har Intel/AMD så om 9 måneder?

> Slå den, Intel.

Er jeg sikker på at de gør.

> Iøvrigt billiger jeg kraftigt det der tegner til at Apple bryder med MS:

Ja det er et sats - all or nothing. Jeg håber da at de overlever.

> Apple står stærlere end nogensinde de sidste 10 år.

Ja - men der er lang vej igen. Det eneste der så irriterer mig lidt er
'diciplene' der ikke kan se kritisk på Apple's produkter, og kun rakker
PC-verdenen ned. Jeg håber et sted at systemerne kan mødes og tilbyde hver
deres styrker, og at systemerne kan samarbejde 100%. - og fred i verden
0

claus

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 13:14

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> deres styrker, og at systemerne kan samarbejde 100%. - og fred i verden

Ned med Micro$oft! [argh, jeg kunne ikke lade være ].

Fra : Peter B P

Dato : 11-01-03 14:30

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Ned med Micro$oft! [argh, jeg kunne ikke lade være ].

Selvfølgelig.

Et firma, som sætter mammon højere end forretningsetik, forbrugernes
muligheder, rettigheder og i særdeleshed, privatliv, har vi ikke brug
for.

I har hørt om Microsofts seneste Mafia-stunt? Orange's nye SPV-mobillos,
som sjovt nok kører Microsoft-programmel, blev lavet i samarbejde med
MS.

Det "sjove" er bare, at Microsoft fik patenterne og det meste af
"materialerne" til produktet fra et lille amerikansk firma, som de
røvrendte ved at droppe deres samarbejde med firmaet (var det Verizon?),
vel at mærke EFTER de havde snuppet frugternes af firmaet arbejde.
Derefter skrev de kontrakt med Orange, og SPV'en blev til.

Det sidste jeg hørte til firmaet var, at det bukkede under og er
erklæret konkurs.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 11-01-03 17:34

On 11/01/03 14:30, in article 1foml0d.1fkcnyy1ygoz5N%nospam@ftc.gov, "Peter
B P" <nospam@ftc.gov> wrote:

> [...]
> Derefter skrev de kontrakt med Orange, og SPV'en blev til.
>
> Det sidste jeg hørte til firmaet var, at det bukkede under og er

Nu er det vel ikke Sendo du hentyder, for de lever i bedste velgående og har
netop lagt sag an på MS pga. sagen som du hentyder til.

MVH

Tommy

Fra : ct

Dato : 11-01-03 16:42

koster

sad lige og legede videre - hvad får man for samme pris (34K) hos Dell?

Dual 2.8Ghz hyper-et-eller-andet Xeon(!), 1GB ram, 146GB 10Krpm U320 SCSI
osv. - *den* gad jeg godt at prøve

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-03 18:47

> [...]
>

> sad lige og legede videre - hvad får man for samme pris (34K) hos Dell?
>
> Dual 2.8Ghz hyper-et-eller-andet Xeon(!), 1GB ram, 146GB 10Krpm U320 SCSI

ach, endnu en skabs-pc'er

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 20:47

> [...]

> sad lige og legede videre - hvad får man for samme pris (34K) hos Dell?
>
> Dual 2.8Ghz hyper-et-eller-andet Xeon(!), 1GB ram, 146GB 10Krpm U320 SCSI

Tja, Windows kommer bare til at crashe dbbelt så hurtigt, med 2
processorer. Xeon vil gøre kvaliteten af dine crashes bedre.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-01-03 07:34

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Tja, Windows kommer bare til at crashe dbbelt så hurtigt, med 2
> processorer. Xeon vil gøre kvaliteten af dine crashes bedre.

Bruger man en NT-variant med propert hardware (dvs med gode drivere),
går systemet i praksis aldrig ned.

Windows 2000 kører fint på min dual. Jeg mindes ikke det har crashet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 11:05

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Bruger man en NT-variant med propert hardware (dvs med gode drivere),
> går systemet i praksis aldrig ned.

Det er så spørgsmålet hvad "gode drivere" er. Har du en liste?

> Windows 2000 kører fint på min dual. Jeg mindes ikke det har crashet.

Der er langt fra Windows 2K til XP.

Fra : ct

Dato : 12-01-03 12:07

> Der er langt fra Windows 2K til XP.

Nææææ, kører begge rock-solid hos os......

claus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 13:24

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> Nææææ, kører begge rock-solid hos os......
>
> claus

Tillykke med det. Det er langt mere end hvad jeg kan sige om min XP. Og
hvad jeg ellers hører om XP vs. W2K hos mine PC venner.

XP har introduceret en masse nyt bras og ny kode, som i bedste MS-stil
betyder en ny runde fejl og Service Packs.

Bedste Windows mht stabiliteten er Windows 2000, Service Pack 2.

Men nu er det her altså Mac-gruppen, så ikke mere herfra om det.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 14:42

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Bedste Windows mht stabiliteten er Windows 2000, Service Pack 2.

Pro eller Server?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 19:14

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Pro eller Server?

?? mener du ikke Server eller Advanced Server?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 20:12

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> ?? mener du ikke Server eller Advanced Server?

Jeg kører med Windows 2000 Pro dels under VirtualPC dels på dem Compaq
laptop jeg har fået stillet til rådighed ...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:24

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> XP har introduceret en masse nyt bras og ny kode, som i bedste
> MS-stil betyder en ny runde fejl og Service Packs.

Noget tilsvarnde kunne man så sige om OSX. Microsoft er altså ikke
alene om at have bugs og komme med fejlrettelse og forbedringer af
deres produkter.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Storm

Dato : 12-01-03 16:29

> Nææææ, kører begge rock-solid hos os......

Må jeg nysgerrrigt spørge:

Er det en grafisk arbejdsplads af en slags?
Kører XP og OSX samme programmer?
Kører I begge platforme sideløbende og fungerer det lige stabelt begge
steder?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : ct

Dato : 12-01-03 18:47

> Er det en grafisk arbejdsplads af en slags?
Yeps

> Kører XP og OSX samme programmer?
Ikke primært - Mac=kreativ afd. PC=administration, bogholderi,
kontaktafdeling. En enkelt grafisk arbejdsstation er på PC.

> Kører I begge platforme sideløbende og fungerer det lige stabelt begge
> steder?
Ja. Vi er ved at opgradere til OSX (og Indesign) og har et par enkelte
maskiner kørende. De fleste kører 9.2.2 med en del ustabilitet (Quark's
skyld tror jeg). Jeg er *ikke* imponeret over 9.2.2.

Claus

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 08:39

> [...]
> maskiner kørende. De fleste kører 9.2.2 med en del ustabilitet (Quark's
> skyld tror jeg). Jeg er *ikke* imponeret over 9.2.2.

Pointen er jo, Claus, at det gør sammenligning næsten umulig! Det svarer
til at sammenligne to personbiler, hvor den ene får lov til at trække
rundt med en 2 tons anhænger, medens den anden kan nøjes med konens
håndtaske.

Hvis du kun kører AppleWorks på din Mac med system hvad-som-helst, så
skal du altså være temmeligt dygtig for at få den til at gå ned!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : ct

Dato : 13-01-03 20:42

> [...]
>
> Hvis du kun kører AppleWorks på din Mac med system hvad-som-helst, så
> skal du altså være temmeligt dygtig for at få den til at gå ned!

Jow, selvfølgelig. Men lad mig så komme med hele historien der ligger til
grund for mit syn på emnet. I mit tidligere job var jeg IT-admin på et
reklamebureau der kørte 100% Windows. Først Win98 - det var absolut *ikke*
en succes, senere Win2000, det spillede til gengæld temmeligt godt
efterhånden.
Nu er jeg på et andet bureau der kører Mac (primært 9.2.2) på den kreative
del og PC på resten. Min oplevelse er at 9.2.2' s stabilitet svarer til det
jeg oplevede med Win98 - og at OSX tilsvarer Win2000 / XP.

Vi kan kun konkludere at det bliver nemmere og nemmere med blandet netværk,
og at styresystemerne på begge 'fronter' bliver bedre. Jeg er glad for OSX,
men at påstå at Windows 2000 og XP er mindre gode synes jeg ikke holder fra
et admin synspunkt. De har alle deres stærke sider og svagheder.

claus

Fra : Storm

Dato : 13-01-03 22:06

> [...]

> men at påstå at Windows 2000 og XP er mindre gode synes jeg ikke holder fra
> et admin synspunkt. De har alle deres stærke sider og svagheder.

Måske lidt ot, men måske har du været omkring problemet:

Kan en NT server sættes til at forstå 256 tegn i filnavn fra en Mac,
eller vil den som jeg har fået fortalt, altid mene at filer fra en Mac
kun kan have 31 tegn, selv om den accepterer 256 tegn fra pc'er?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : ct

Dato : 13-01-03 22:11

> Kan en NT server sættes til at forstå 256 tegn i filnavn fra en Mac,
> eller vil den som jeg har fået fortalt, altid mene at filer fra en Mac
> kun kan have 31 tegn, selv om den accepterer 256 tegn fra pc'er?

Hvis du med NT server mener Win2000 server er der intet problem i det svjv.

claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-03 01:51

Hej Claus

ct wrote:

> [...]
> reklamebureau der kørte 100% Windows. Først Win98 - det var absolut *ikke*
> en succes, senere Win2000, det spillede til gengæld temmeligt godt

Det er da helt klart, at Win2000 er bedre end 98. - Skulle jeg vælge et
Win-system nu, ville det blive enten den gamle 95sr2US eller 2000. Det er helt
klart de to bedste til dato.

> Nu er jeg på et andet bureau der kører Mac (primært 9.2.2) på den kreative
> del og PC på resten. Min oplevelse er at 9.2.2' s stabilitet svarer til det
> jeg oplevede med Win98 - og at OSX tilsvarer Win2000 / XP.

Hvis du har haft problemer med OS 9.2.2, så vil jeg vove den påstand, at så må
der være noget helt galt i jeres opsætninger. 9.2.2 er langt det bedste af de
klassiske systemer. Og det er endnu ikke lykkedes mig at få den ti at crashe
for alvor. Selvfølgelig kan den fryse maskinen, men det sker som regel, når
jeg tester et eller andet mere eller mindre lødigt program, der hævder at
kunne dit eller dat, - men som oftest ikke kan noget alligevel.

9.2.2 har dog - som i øvrigt alle Mac OS fra og med 8.1 - en rimelig stor
fejl. Arkiverne 'Finder' og 'System' er simpelthen dimensioneret for små til
at kunne trække meget store og komplicerede systemopsætninger. Apple har gang
på gang fået det at vide, men de har negliceret det totalt og har vedblivende
ikke sat de to systemarkivers RAM tildeling op.

Har du kendskab til brugen af ResEdit, så kan du meget let selv ændre på det.
Åbn 'Finder' hhv. 'System' og find resurcen 'size. Gå helt ned i bunden af de
forskellige resource ID'er og der finder du RAM allocationen. Tallene i
felterne er opgivet i byte. Tildel nu fx. 16mb ekstra til hver af felterne i
alle resource ID'er. Gem ændringer og genstart. Hvis du har et program, der nu
kan vise 'Finder' og 'System's RAM tildeling vil du se, at dde nu står på ca.
17mb. Det giver en helt anden stabilitet ved brug af store og meget tunge
programmer.

Før du gør det bør du stuffe de opr. filer, så du har originalerne liggende i
pakket form. - Så kan du altid igen pakke dem ud og sætte dem ind igen.

Den metode bruger jeg på alle de maskiner, jeg sætter op med OS 9.1 og 9.2.2.
Jeg bruger flg. formel for tildeling:
Fysisk RAM op til 128mb, tildeles 4mb til Finder og System
Fysisk RAM op til 256mb, tildeles 8mb til Finder og System
Fysisk RAM op til 512mb, tildeles 16mb til Finder og System
Fysisk RAM over 512mb, tildeles 32mb til Finder og System

> Vi kan kun konkludere at det bliver nemmere og nemmere med blandet netværk,
> og at styresystemerne på begge 'fronter' bliver bedre.

Det er rigtig, og det er godt. Så er det ihvertfald ikke en undskyldning for
ikke at købe Mac!

> Jeg er glad for OSX, men at påstå at Windows 2000 og
> XP er mindre gode synes jeg ikke holder fra et admin
> synspunkt. De har alle deres stærke sider og svagheder.

Ud fra mit arbejde med programtestning, vil jeg trods alt vove den påstand, at
både Win2000 og XP ikke er så stabile, som de bør være. XP er fuldstændig
overvurderet. Der er jo reelt ikke ret meget nyt i den i forhold til 2000. -
Bortset fra, at den er 'overlæsset' med div. mere eller mindre fjollede
pop-ups og fejldialoger, der kommer for et godt ord. Jeg kender desuden
adskillige Win-brugere, der er gået tilbage til 2000 istedet for XP, - bl.a.
fordi de er møgtrætte af XPs underlige - mere eller mindre 'show-agtige'
opførsel.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 08:22

> [...]

> Win-system nu, ville det blive enten den gamle 95sr2US eller 2000. Det er helt

Win95 kan ikke håndtere partitioner større end 2 Gb. Det gør den
mindre morsom med en moderne disk.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-03 16:41

Hej Thorbjørn

??? - På både en Mitsubichi PII/266 og på min Softwindows 95 4.04 har jeg kørt med
diske på 4gb med kun _ét_ C drev og ikke andet! - SW95 bliver bare utrolig
langsom..

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 17:02

> [...]

> ??? - På både en Mitsubichi PII/266 og på min Softwindows 95 4.04
> har jeg kørt med diske på 4gb med kun _ét_ C drev og ikke andet! -

Tror da pokker. FAT16 formatet er ikke beregnet til den slags
størrelser.

Derudover tror jeg du tager fejl.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-03 01:07

> Tror da pokker. FAT16 formatet er ikke beregnet til den slags
> størrelser.

FAT16? - da kører min SW95sr2US på en FAT32, og det gjorde den
Mitshubichi også. Det var bl.a. derfor, vi havde en masse vrøvl med den
og så noget talesyntese, som reelt kun er beregnet til Win 3.11 og DOS
6.2, men som Hjælpemiddelcentralen her påstod absolut ville fungere på
en Win95sr2US og Win95sr1DK, - men det kom aldrig til at virke...

> Derudover tror jeg du tager fejl.

Nej, det gør jeg ikke. Jeg har dog på min SW95 nu reduceret så jeg kun
har 2 diske på hver 1,5gb, og jeg bruger dem udelukkende til tests af
div. hjælpemiddelprogrammer samt lidt andet testarbejde.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-03 18:17

> På både en Mitsubichi PII/266 og på min Softwindows 95 4.04 har jeg kørt med
> diske på 4gb med kun _ét_ C drev og ikke andet

Det tillader VirtualPC ikke, hvis man vælger optionen »Windows 95«, når
man vil danne en containerfil.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 14-01-03 19:24

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Win95 kan ikke håndtere partitioner større end 2 Gb. Det gør den
> mindre morsom med en moderne disk.

Kan win95 "OSR2" ikke? Jeg mener da helt bestemt at fat32 allerede blev
implementeret der.

mvh ~ Jørgen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 20:27

jtietze@mail.dk (Jørgen Tietze) writes:

> Kan win95 "OSR2" ikke? Jeg mener da helt bestemt at fat32 allerede blev
> implementeret der.

Min mor havde en gammel Win95. Den kunne ikke. Jeg ved ikke med OSR2.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 12:24

Jørgen Tietze <jtietze@mail.dk> wrote:

> Kan win95 "OSR2" ikke? Jeg mener da helt bestemt at fat32 allerede blev
> implementeret der.

Det var netop FAT32 der var det store nye i OSR2, også kendt soM Win95b.

Så, ja.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 16-01-03 20:40

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Det var netop FAT32 der var det store nye i OSR2, også kendt soM Win95b.
>
> Så, ja.

Hehe, du kan din windows-historie

muh ~ Jørgen Tietze

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 22:00

Jørgen Tietze <jtietze@mail.dk> wrote:

> Hehe, du kan din windows-historie

Historie er faktisk er af de emner jeg er meget interesseret i.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-01-03 12:13

> Det er så spørgsmålet hvad "gode drivere" er. Har du en liste?

De der går igennem Microsofts kvalitetskontrol, fx (jeg er skam alvorlig).

> Der er langt fra Windows 2K til XP.

Måske. Det ved jeg ikke noget om. Så vil jeg foreslå dig at skifte
til Windows 2000 på de maskiner du har problemer med.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 12-01-03 16:01

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Måske. Det ved jeg ikke noget om. Så vil jeg foreslå dig at skifte
>til Windows 2000 på de maskiner du har problemer med.

Der er i hvert fald ingen grund til at opgradere til XP. Jeg husker
2000 som mere stabilt end XP.
--
Christian

Fra : ct

Dato : 12-01-03 18:49

> Der er i hvert fald ingen grund til at opgradere til XP. Jeg husker
> 2000 som mere stabilt end XP.

Ikke min oplevelse - jeg vil vurdere dem som ca. det samme. XP handler
primært om mere brugervenlighed, den hedder da også kun ver. 5.1 kontra
2000's 5.0 version. Den næste Windows der kommer hedder så 6.0 i versionen.

claus

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-03 20:11

> [...]
> 2000's 5.0 version. Den næste Windows der kommer hedder så 6.0 i versionen.

er der egenlig den store forskel op win2000 og win2000 server ?
det er måske ligesom med OS X og OS X Server = stort set det samme bare
med lidt flere værktøjer ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 20:30

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> er der egenlig den store forskel op win2000 og win2000 server ?

Prisen. En Professional koster et par tusind, en Server koster over
12.

En server kan også trække flere remote desktops.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-03 20:50

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Prisen. En Professional koster et par tusind, en Server koster over
> 12.

ikke hvis man er et universitet tror vi gav 1200 kr for win2000
server

> En server kan også trække flere remote desktops.
hvordan mener du ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-01-03 05:42

> ikke hvis man er et universitet tror vi gav 1200 kr for win2000
> server

De ting man lærer på en højere læreanstalt har en tendens til at følge
en senere. Det er ganske enkelt indoktrinering af lærer og studerende
:)

> hvordan mener du ?

Windows 2000 Server har mulighed for at slå Remote Desktop til, samt
lave installations-disketter til Win16 og Win32 systemer. Herefter
kan de berigede klienter logge på serveren udefra, og afvikle Windows
2000 på serveren over nettet.

Det har jeg dog ikke forsøgt, men blot læst hjælpedimser.

Kan OS X server noget tilsvarende?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Holm

Dato : 15-01-03 12:37

> [...]

> De ting man lærer på en højere læreanstalt har en tendens til at følge
> en senere. Det er ganske enkelt indoktrinering af lærer og studerende

nu har vi jo de der ca. 60 mac'er, det er kun på biblioteket de har en
win2000 server for at styrer udlånet og "publicerer" hvad de har af
bøger på internettet
så vi skal nok indoktrinere dem i den rigtige retning

> [...]
> 2000 på serveren over nettet.
>
> Det har jeg dog ikke forsøgt, men blot læst hjælpedimser.

ja det må vel svare til at kører netboot, ved bare ikke hvordan man gør
det rent konkret lige nu, men skal på kursus i løbet af foråret
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-01-03 13:31

michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> ja det må vel svare til at kører netboot, ved bare ikke hvordan man gør
> det rent konkret lige nu, men skal på kursus i løbet af foråret

Netboot er vel bare at filerne til at boote, trækkes fra serveren.
Det Windows Server tilbyder er en mulighed for at afvikle programmer
på selve serveren (Word, Photoshop whatever) hvor brugerens maskine
blot sørger for at formilde kontakten og vise hvad der sker.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-01-03 17:28

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kan OS X server noget tilsvarende?

Hvis Apple opper deres X11 implementering må det vel kunne gøres med
et GUI (for de ikke terminal.app-klare brugere) til ssh -X. Eller?

Jeg aner ikke en hat om det bortset fra, at jeg fint kan køre Emacs på
skolens linux-spand og få interfjæset serveret herhjemme. Det er
nydeligt.

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-01-03 08:24

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Hvis Apple opper deres X11 implementering må det vel kunne gøres med
> et GUI (for de ikke terminal.app-klare brugere) til ssh -X. Eller?

Mnjoh. Aqua kan ikke pakkes ind i X11, og derfor er der et mindre
problem der. Hvis dét sker, har Apple virkelig et godt kort på
hånden over for Linuxfolkene.

> Jeg aner ikke en hat om det bortset fra, at jeg fint kan køre Emacs på
> skolens linux-spand og få interfjæset serveret herhjemme. Det er
> nydeligt.

Såddan skal dét bare være :) Dovenskab længe leve. (-C -c blowfish
skulle iøvrigt give dig lidt bedre respons, med mindre du har et STORT
hul).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-01-03 14:22

In dk.edb.mac, Thorbjoern wrote:

> Mnjoh. Aqua kan ikke pakkes ind i X11, og derfor er der et mindre
> problem der. Hvis dét sker, har Apple virkelig et godt kort på
> hånden over for Linuxfolkene.

Så er det jo bare med at komme i gang. (:

> Såddan skal dét bare være :) Dovenskab længe leve. (-C -c blowfish
> skulle iøvrigt give dig lidt bedre respons, med mindre du har et STORT
> hul).

Ja, det fungerer faktisk ganske upåklageligt. Det med blæsefisken
gjorde det hele en smule hurtigere, tak for det, mit hul er nemlig
ikke _så_ stort igen..

Blowfish, det er noget krypteringsværk, er det ikk'?

   It's just a job. Grass grows, birds fly,
   waves pound the sand. I beat people up. - Muhammed Ali, 1977.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-01-03 14:39

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> writes:

> [...]
> ikke _så_ stort igen..
>
> Blowfish, det er noget krypteringsværk, er det ikk'?

blowfish er en krypteringsalgoritme som er mindre CPU-tung end den der
bruges som standard. -C komprimerer - det betyder også en del når det
er X det drejer sig om.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : ct

Dato : 15-01-03 02:06

> er der egenlig den store forskel op win2000 og win2000 server ?
> det er måske ligesom med OS X og OS X Server = stort set det samme bare
> med lidt flere værktøjer ?

jow, grundlæggende er det vel Server versionen er derudover lidt
anderledes til at håndtere disktilgang osv. men ikke noget revolutionerende.
De ekstra server værktøjer er der derimod en del af, så jeg vil da sige at
forskellen er der, trods alt.

Fra : Christian Bech

Dato : 15-01-03 14:12

f"ct" <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> skrev:

>Ikke min oplevelse - jeg vil vurdere dem som ca. det samme. XP handler
>primært om mere brugervenlighed, den hedder da også kun ver. 5.1 kontra
>2000's 5.0 version. Den næste Windows der kommer hedder så 6.0 i versionen.

Jeg skulle måske tilføje, at jeg heller ikke er synderligt utilfreds
med stabiliteten på XP. Den opleves som langt bedre end Mac OS 8.6 og
9.0. Jeg fik desværre aldrig prøvet 9.2.2 inden jeg blev
arbejdsmæssigt belastet med en Windowsmaskine og jeg gider ikke rigtig
have bøvlet med at opgradere min iMac før jeg får taget mig sammen til
at lægge OS X på den.

Lige så stor en fornøjelse det er at arbejde med OS X fremfor Windows
lige så stor en nedtur er det at vende tilbage til klassisk Mac OS.
--
Christian

Fra : Magnus Rohde

Dato : 12-01-03 17:26

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> De der går igennem Microsofts kvalitetskontrol, fx (jeg er skam alvorlig).

Hmm... Jeg vidste ikke at de havde sådan én :)

Magnus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-01-03 08:45

magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Rohde) writes:

> Hmm... Jeg vidste ikke at de havde sådan én :)

Der er visse krav der skal leves op til førend Microsoft vil signere
driverne.

I mine øjne skyldes ustabilitet efterhånden (men jeg har selvfølgelig
ikke prøvet XP endnu) dårlige drivere.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:22

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Tja, Windows kommer bare til at crashe dbbelt så hurtigt, med 2
> processorer. Xeon vil gøre kvaliteten af dine crashes bedre.

Ahhh... Som jeg forstår det er Windows NT, 2000 og XP ganske
stabile. Senest har jeg hørt det fra en af mine gode venner, som
normalt er fan af Mac og Linux. Han sidder faktisk og er OK glad for
sin XP, idet 1) Den virker, 2) Den virker stabilt, og 3) Med lidt
forsigtig prakmatisme udgør et nyttigt arbejdsredskab i det
daglige.

Tror vi skal klappe hesten lidt, inden vi pr. default siger at Windows
er ustabilt. Det sagde Mac-folket også dengang de kørte OS9.x og
Win-verdenen sad på NT og 2000.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-03 15:40

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
>
> Tror vi skal klappe hesten lidt, inden vi pr. default siger at Windows
> er ustabilt. Det sagde Mac-folket også dengang de kørte OS9.x og

Hyp!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-01-03 15:48

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Tror vi skal klappe hesten lidt, inden vi pr. default siger at Windows
> er ustabilt. Det sagde Mac-folket også dengang de kørte OS9.x og
> Win-verdenen sad på NT og 2000.

Windows er pr. definition udstabilt.

1000-vis af stykker hardware betyder 1000-vis af drivere. Og 1000-vis af
drivere betyder massevis af potentialer for fejl og crashes.

Lægger vi Microsoft's kluntede og bloatede kodning oveni, er
konklusionen vist åbenlys.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:51

> [...]

> af potentialer for fejl og crashes. Lægger vi Microsoft's kluntede
> og bloatede kodning oveni, er konklusionen vist åbenlys.

Det er præcis dén attitude, jeg retter min pointe mod. Jeg mener
ganske enket at det er for bred en generalisering. Klart at der findes
masser af skodden hardware og lunkne drivere, som kan betinge et
ustabilt system - men det mener jeg altså ikke berettiger til at sige
at Windwos pr. definition er ustabil.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 16:59

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> 1000-vis af stykker hardware betyder 1000-vis af drivere. Og 1000-vis af
> drivere betyder massevis af potentialer for fejl og crashes.

Det er tilladt at købe kvalitetsservere, hvis den slags ting er en
parameter.

Man kunne fx holde sig til ting hvor driverne følger med på
installations-cd'en.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 15-01-03 13:57

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det er tilladt at købe kvalitetsservere, hvis den slags ting er en
> parameter.

Jamen, er vi så ikke oppe i en prisklasse, hvor en Mac lige så godt kan
betale sig?

Håber du kan se min pointe...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-01-03 14:12

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Jamen, er vi så ikke oppe i en prisklasse, hvor en Mac lige så godt kan
> betale sig?
>
> Håber du kan se min pointe...

Koerer man Windows er man da lidt kortsigtet hvis man koeber to
billige maskiner der koerer daarligt, end een server der koerer godt.

Jeg haaber ikke at man har valgt IT-strategi efter hvor billigt det
kan blive?i

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-01-03 14:32

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Jamen, er vi så ikke oppe i en prisklasse, hvor en Mac lige så godt
> kan betale sig?

"Betale sig"? Måske man er i en prisklasse for PC'ere der minder om
prislejet for Mac-udstyr.

> Håber du kan se min pointe...

Egentlig ikke. Jeg troede vi snakkede om stabilitet? Der er måske
grunde til at satse på Windows eller Linux som platform, frem for MacOS.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 12:24

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Egentlig ikke. Jeg troede vi snakkede om stabilitet? Der er måske
> grunde til at satse på Windows eller Linux som platform, frem for MacOS.
>
> -j

Uenig. Mine 3 mac'er, som for alles vedkommende, næsten er i brug i
døgndrift, kører efter en indkørsesperiode på et par måneder -
hammerstabilt.

Ingen craches de sidste 2 måneder.

Fra : Peter B P

Dato : 11-01-03 14:30

> Vel ikke på en XP maskine?

Jo! På en Windows XP Pro maskine. Uanset hvor mange hotfixes og service
packs og pis og lort jeg installerer.

Kører jeg Bearshare og Kazaa lite begynder PC'en næsten altid at opføre
sig underligt og ustabilt efter 48 timer. Og det er sku en 2,4 Ghz P4
med 512 MB RAM...

For de er IMO ligeså stabile som OSX. (bestyrer
> et netværk med lige mange af hver, 30stk.)

Så har du bedre karma end jeg!

> Ja sikkert - men der er langt fra 1000Mhz til 3000Mhz, så hastigheden er
> stadig den halve.

Rettelse - 1,25 Ghz.

> [...]
> få en iMac. En 1.25Ghz Powermac (dual godt nok, men det er jo ikke en
> revolutionerende forbedring IMO, og *slet* ikke dobbelt hastighed) koster

OK, jeg bukker mig.

> Det kan diskuteres. Jeg kender flere der *uden at tøve* ville sige deres job
> op hvis firmaet skiftede fra Mac til PC - uden at de nogensinde har arbejdet
> ved / rørt en XP PC. Det kalder jeg ukritisk og dumt.

Med mine erfaringer med PC'er vil jeg have den diametralt modsatte
holdning end dig.

> Jamen hurra for det om 9 måneder. Og hvad har Intel/AMD så om 9 måneder?

Intel har måske en 4 Ghz Pentum 4 "Prescott".

> Er jeg sikker på at de gør.

Intel regnes ikke med at have en FSB (systembus) på over 533 Mhz før om
et år. Og der kommer også til at gå tid før de komemr op på 800 Mhz.

> Ja det er et sats - all or nothing. Jeg håber da at de overlever.

Drop nu det dommedagsfis, Apple har siden Mac'en kom til været udsat for
dommedagsspekulationer og opkøbsrygter - uden at det er sket. Lær af
historien og indse at Apple/Mac'en ikke "dør". SLET IKKE så stærkt som
de står nu.

> Ja - men der er lang vej igen.

Kun på markedsområdet. Apple har det stærkeste brand på flere områder,
og klart den stærkeste teknologi. Og med det fandenivoldske innovative
drive, som Apple er og er symbol på, er Apple for tiden som et godstog
på 10.000 tons der stormer frem med 100 kilometer i timen. bare ikke til
at stoppe!

> [...]
> deres styrker, og at systemerne kan samarbejde 100%. - og fred i verden

Jamen, det kan Mac'en jo - SMB adgang OG deling is Jaguar!

Udbyder Microsoft AppleTalk/Mac fildeling kompatibilitiet i alle udgaver
Windows? Nej vel?

Fra : ct

Dato : 11-01-03 15:16

> Kører jeg Bearshare og Kazaa lite begynder PC'en næsten altid at opføre
> sig underligt og ustabilt efter 48 timer. Og det er sku en 2,4 Ghz P4
> med 512 MB RAM...

hihi, og når vi kører Quark på vores 9.2.2 med 800Mhz og 1GB ram opfører de
sig også ustabilt og går ned

claus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 15:33

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> hihi, og når vi kører Quark på vores 9.2.2 med 800Mhz og 1GB ram opfører de
> sig også ustabilt og går ned
>
> claus

Q-ordet siger alt.

Fra : ct

Dato : 11-01-03 16:37

> Q-ordet siger alt.

yiiii, vi er også *så* tæt på at sætte gang i udfasningen, bliver spændende!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 20:47

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> yiiii, vi er også *så* tæt på at sætte gang i udfasningen, bliver spændende!

Indesign?

Fra : ct

Dato : 12-01-03 15:36

yeps, og derefter OSX hele vejen rundt.....med alt hvad det medfører. Men
jeg bliver et gladere menneske da vi har blandet netværk PC/Mac, og det er
lidt nemmere med OSX

claus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 19:15

> [...]

> jeg bliver et gladere menneske da vi har blandet netværk PC/Mac, og det er

Må jeg kongratulere jer på jeres fornuftige belutning.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 08:39

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> hihi, og når vi kører Quark på vores 9.2.2 med 800Mhz og 1GB ram opfører de
> sig også ustabilt og går ned

Har I opdateret ATI-driverne?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : ct

Dato : 13-01-03 20:43

> Har I opdateret ATI-driverne?

Nej ? - fortæl!!

claus

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 21:03

> Nej ? - fortæl!!
>
> claus

ATI-kortets drivere i de nævnte maskiner har givet anledning til
problemer med Quark'en. Specielt når (men ikke hver gang) man flytter
emner rundt inde i billedfelter, medfører det frysninger.

Det er ikke alle maskienrne der har ATI, nogle har nVidia. Men som du
beskriver problemet gætter jeg på at de har ATI-kort.

Løsningen er at opgradere driveren til ATI-kortet. Opgraderingen hedder
noget i retning af "RADEON-0210.sit". Under det navn kan du ihvertfald
finde den på mine hjemmesider. Men ellers hos ATI selv.

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-01-03 12:34

nospam@ftc.gov (Peter B P) writes:

> Mhz er ikke lige med ydelse.
>
> PowerPC processorer yder væsentligt mere end x86 (Intel/AMD) Mhz for
> Mhz.

Ingen tvivl om det, men der for er de nyest intel processore væsentligt
hurtigere end de nyeste g4 processore.

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 21:51

Hej Martin

I mhz ja, men i ydelse, skal du op over 2400mhz for at finde en, der
kommer i nærheden af den G4/1250mhz, der sidder i den største Mac.

Prøv at tage en MLPS og en GigaFlop måling på hhv. Motorola 1250mhz og en
AMD 2400mhz, så vil AMD'eren falde totalt igennem!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 22:20

> [...]
>
> Prøv at tage en MLPS og en GigaFlop måling på hhv. Motorola 1250mhz og en
> AMD 2400mhz, så vil AMD'eren falde totalt igennem!

Jeg vilel nu tro at en AMD klarer sig bedre end Intel.

Intel lavede store ofre for at få deres Pentium 4 op over 1,5 Ghz.

PowerPC'en klarer sig pt. udemærket med 7 trins pipeline (1,25 Ghz).
Intel måtte have en 20-trins for at nå så langt som de er komemt nu.

(Hint: Jo flere trin, jo værre).

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 21:02

Peter B P <nospam@ftc.gov> wrote:

> Ikke hvis du køber fra en af de "klassiske" leverandører - HP, Dell,
> IBM...

Hvad laver Dell i det selskab? Det er da verdens største discount-pc
producent, som mig bekendt aldrig har skabt noget nyt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 21:25

> Hvad laver Dell i det selskab? Det er da verdens største discount-pc
> producent, som mig bekendt aldrig har skabt noget nyt.

Ups, godt påmindet.

Fra : Jesper

Dato : 11-01-03 14:33

Safari er kun i Beta og jeg er ret overbevist om at den vil udvikle sig
positivt, men Rom blev ikke brygget på én dag.

Det er muligt at konvertere PC filer og Office filer er kompatible med
OpenOffice som er på vej til OS X. Apple laver selv glimrende programmer
så det er muligt at skifte til Mac på hele kontoret og med Keynote har
Apple nu fået sit eget præsentationsprogram.

Apple sælger sig på effektiv software og hardware integration, som det
f.eks. kommer til udtryk i "Digital Hub" strategien,der koordinere de
fire programmer iTunes, iMovie, iPhoto og iDVD. Der findes ganske enkelt
ikke noget lignende til Windows.

Og så er der Apples PowerBooks, verdens første 17" skærms bærebare og
verdens mindste bærebare fuldt funktionsdygtige computer, altså ikke en
subnotebook.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
The sermon this morning: "Jesus Walks on the Water."

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 14:42

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> Safari er kun i Beta og jeg er ret overbevist om at den vil udvikle sig
> positivt, men Rom blev ikke brygget på én dag.

Rettelse: Rom blev ikke BRYGGET på en dag. ;)

> Det er muligt at konvertere PC filer og Office filer er kompatible med
> OpenOffice som er på vej til OS X.

Samt AppeWorks, som jeg har pointeret, er ganske udemærket i stand til
at læse og gemme nyere Office-dokumenter.

> [...]
> f.eks. kommer til udtryk i "Digital Hub" strategien,der koordinere de
> fire programmer iTunes, iMovie, iPhoto og iDVD. Der findes ganske enkelt

Enig.

> Og så er der Apples PowerBooks, verdens første 17" skærms bærebare og
> verdens mindste bærebare fuldt funktionsdygtige computer, altså ikke en
> subnotebook.

Subsized notebook, kanske.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:31

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Samt AppeWorks, som jeg har pointeret, er ganske udemærket i stand
> til at læse og gemme nyere Office-dokumenter.

Virkelig? Også dokumenter med grafik, tabeller, fodnoter,
krydsreferencer, indholdsfortegnelse, figuroversigt m.m.m? Bliver alt
bevaret, så man i praksis kan udveksle dokumenter mellem MS-Word og
Apple Works?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-01-03 15:48

> [...]

> krydsreferencer, indholdsfortegnelse, figuroversigt m.m.m? Bliver alt
> bevaret, så man i praksis kan udveksle dokumenter mellem MS-Word og

Jeg må indrømme at jeg ikke har forsøgt at portere de helt store
doktorafhandlinger fra MSW til AW, men de dokumenter jeg har rodet med,
har der ingen problemer været med.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:53

> [...]

> Jeg må indrømme at jeg ikke har forsøgt at portere de helt store
> doktorafhandlinger fra MSW til AW, men de dokumenter jeg har rodet

Glimrende. Det sammme kan jeg sige om mindre dokumenter, som jeg
henter ind i OOo. Anderledes bliver det, når jeg trækker et
nyhedsbrev, eller en gammel RUC-rapport ind i maskinen.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 17:00

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Glimrende. Det sammme kan jeg sige om mindre dokumenter, som jeg
> henter ind i OOo. Anderledes bliver det, når jeg trækker et
> nyhedsbrev, eller en gammel RUC-rapport ind i maskinen.

Det er nok bare blæseren der stopper til, med alt det papir.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 19:45

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Det er nok bare blæseren der stopper til, med alt det papir.

Ja, blæsere er noget skidt. Må bygge mig en lydløs mini-PC - med
forbindelse til en P4 i skabet.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 20:26

> Ja, blæsere er noget skidt. Må bygge mig en lydløs mini-PC - med
> forbindelse til en P4 i skabet.

Jeg faldt lige over 64 Mb ekstra til min aldrende Pentium Pro, som
udmaerker sig ved ikke at have CPU-blaeser men koeleribber.

faar jeg fundet et lydloest kabinet, har jeg en maskine hvor det kun
er harddiskenes snurren der hoeres :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 20:31

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Jeg faldt lige over 64 Mb ekstra til min aldrende Pentium Pro, som
> udmaerker sig ved ikke at have CPU-blaeser men koeleribber.

Heldige asen!

> faar jeg fundet et lydloest kabinet, har jeg en maskine hvor det kun
> er harddiskenes snurren der hoeres :)

Blærerøv!

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-01-03 05:39

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Heldige asen!

> Blærerøv!

Til gengæld kan min Powerbook (hvor det kun er blæserens BLÆS der
høres) løbe i cirkler rundt om den. Det er så sjældent den kan det i
vore dage, så den er også glad.

Den Pentium Pro maskine har jeg godt nok været glad for :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-03 16:01

> [...]

> krydsreferencer, indholdsfortegnelse, figuroversigt m.m.m? Bliver alt
> bevaret, så man i praksis kan udveksle dokumenter mellem MS-Word og

Det troede jeg, man brugte PDF til?
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 16:03

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Det troede jeg, man brugte PDF til?

PDF er et glimrende format til at publisere færdige dokumenter på
forskellige platforme. Af samme grund er det det, vi har valg at bruge
på Akademisk Opgavebank:

http://akademiskopgavebank.dk

Formatet er imidlertid ikke egnet til at udvekele dokumenter, som
flere folk arbejder på (redigerer i). Her hedder det MS-Word, OOo
eller LaTeX. Oftest MS-Word.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-03 19:07

> [...]

> Formatet er imidlertid ikke egnet til at udvekele dokumenter, som
> flere folk arbejder på (redigerer i). Her hedder det MS-Word, OOo

Nå, okay Janus - det har jeg ikke erfaring med, men jeg har da noget
Adobe Workgroup Server - noget, og jeg mener da helt bestemt, at mange
kan redigere i et PDF-dokument, men som sagt: jeg har ikke haft behov
for at sætte mig ind i det.(Iøvrigt noget af et site, den dér
opgavebank, hva´?).

hej fra
Morten

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 19:38

> [...]

> Adobe Workgroup Server - noget, og jeg mener da helt bestemt, at
> mange kan redigere i et PDF-dokument, men som sagt: jeg har ikke

OK, kender ikke til omtalte produkt, men ved at der findes filtre, der
kan importere pdf i eksempelvis KWord. Der løser imidlertid ikke
problemer med at flere mennesker skal tekstbehandler på samme
komlicerede dokument.

> (Iøvrigt noget af et site, den dér opgavebank, hva´?).

Jada, om end den er primitiv og ikke særlig pæn. Bare vent til du ser
v. 2.0. Den kommer til at sparke ende.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-03 19:45

> [...]

> komlicerede dokument.

> Jada, om end den er primitiv og ikke særlig pæn. Bare vent til du ser

Glæder mig
M.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 19:48

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Glæder mig

"Har du sendt en opgave til Akademisk Opgavebank i dag?".

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:29

spam@spam.spam.invalid (Jesper) writes:

> [...]
> programmer så det er muligt at skifte til Mac på hele kontoret og
> med Keynote har Apple nu fået sit eget præsentationsprogram.

Mener du konvertering fra MS-Office til OpenOffice.org? Det er rigtigt
at man kommer langt, og at der findes glimrende alternativer til
MS-Office (OpenOffice.org, StarOffice 6.x etc). Men igen: Hvis du er
afhængigaf at udveksle avancerede MS-Word-dokumenter ryger du let ind
i problemer - og her skal du så vælge om du vil bruge tid på at rette
tekniske småfejl, eller fokusere på teksten.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jesper

Dato : 14-01-03 15:34

> [...]

> i problemer - og her skal du så vælge om du vil bruge tid på at rette
> tekniske småfejl, eller fokusere på teksten.

Nu går MS Office over til XML formatet, så bliver det meget nemmere!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 15:42

spam@spam.spam.invalid (Jesper) writes:

> Nu går MS Office over til XML formatet, så bliver det meget nemmere!

Næppe.

Ud fra hvad jeg har set af XML fra Microsoft, er det fuldstændig ulæseligt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:51

spam@spam.spam.invalid (Jesper) writes:

> Nu går MS Office over til XML formatet, så bliver det meget nemmere!

Nu får vi se. XML er i sig selv ikke nogen garanti for at vi får en
åben standard til fri udveksling af dokumenter, som OOo-folkene
arbejder på.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 08:39

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> wrote:

> Derudover har jeg meget svært ved at forstå Apples nye strategier.

Jeg kan godt forstå dine tanker. MS ER stort og det har ubetinget været
et salgsargument for Mac, at MS' produkter var tilgængelige og
kompatible med Mac.

At de kommer med en browser nu, hvor der egentligt er rigeligt
velfungerende browsere på banen kommer også bag på mig.

Såvidt jeg kan se forsøger Apple at skabe en hel serie af
softwareprodukter, der kan gøre det ud for MS's ditto.

Det er ikke logisk med mindre Apple forventer at stå i en situation,
hvor de mere eller mindre skal klippe navlestrengen til tidligere
kompatibilitet.

En sådan total softwarepakke, der gør en computer interessant er nemlig
en nødvendighed, hvis man skal overbevise 3.parts udviklere om at det
kan betale sig at udvikle til en ny kombineret soft/hardwareplatform.

At softwaren er X i en eller anden inkarnation er givet.

At hardwaren er intel eller AMD baserede computere evt. med tilføjelse
af et PCI kort eller lignende ville være et godt gæt.

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-01-03 11:52

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg kan godt forstå dine tanker. MS ER stort og det har ubetinget været
> et salgsargument for Mac, at MS' produkter var tilgængelige og
> kompatible med Mac.

Apple kan nemt lave noget der er bedre.

> [...]
>
> Det er ikke logisk med mindre Apple forventer at stå i en situation,
> hvor de mere eller mindre skal klippe navlestrengen til tidligere

Som f.eks. da lederen af MacBU sagde, at hvis ikke Apple reklamere bedre
for MacOSX (Office v. X) ville der nok kun komme en update mere af
Office. Vi venter alle spændt på AppleWorks 7.

> En sådan total softwarepakke, der gør en computer interessant er nemlig
> en nødvendighed, hvis man skal overbevise 3.parts udviklere om at det
> kan betale sig at udvikle til en ny kombineret soft/hardwareplatform.

Bah!

> At softwaren er X i en eller anden inkarnation er givet.
>
> At hardwaren er intel eller AMD baserede computere evt. med tilføjelse
> af et PCI kort eller lignende ville være et godt gæt.

Mæh!

> Stig
>
> _________________________
> Stig Leerbeck
> http://www.simplesoft.dk

- David (en ulv i fåreklæder )

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 15:19

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Bah!
>
> Mæh!

> - David (en ulv i fåreklæder )

Det lyder mere som et får i ulveklæder!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-01-03 16:53

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]

*LOL*

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 15:34

firstname@lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> Som f.eks. da lederen af MacBU sagde, at hvis ikke Apple reklamere
> bedre for MacOSX (Office v. X) ville der nok kun komme en update
> mere af Office. Vi venter alle spændt på AppleWorks 7.

Kunne være spændende, om Apple indgik et samarbejde med folkene bag
OpenOffice.org (OOo), og kastede nogle kræfter især
import/export-filtre. Med en ordentlig udgave af OOo til MacOSX ville
der pludselig blive slået bro mellem MacOSX, Linux og Windows. Det
ville kunne rykke markedsandele.

-j

--
Janus Sandsgaard