Hjælp - Tekstfiler når der er mere end end~
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-03 22:38

Håber nogen kan hjælpe?
Hvordan søger jeg og henter
indhold i tekstfiler når der er
mere end end række i filen?
Vil gerne kunne vælge at jeg vil
hente indhold i feks. række 2 felt 2
og så printe indholdet ud.
Vedlægger 2 eksempler jeg har fumlet med.

Hilsen
Tommy

<pre>
<?php
print("<hr>");

list($line) = file('test.txt');
$data = explode('|',$line);
var_dump($data);

print("<br>");
print "Navn: ".$data[1];
print("<br>");
print "Email: ".$data[0];
print("<br>");

print("<hr>");
print("<br>");
print("<br>");
print("<br>");
?>
</pre>

<pre>
<?php
$readfile = file("test.txt");
for ($k=0; $k<=count($readfile)-1; $k++) {
$fields = split("\|",$readfile[$k]);
print("<br>");
var_dump($fields);
print("<br>");
print "Navn: ".$fields[0];
print("<br>");
print "Email: ".$fields[1];
print("<br>");
print("<br>");
print("<br>");

}
print("<hr>");
print "spalter: ".count($fields);
//print count($fields);
print("<br>");
print "rækker: ".($k);
//print ($k);
print("<br>");
?>
</pre>

----------------------------------
test.txt

John Doe|doe.com
Jane Doe|jane.com
Billy Bob Joe|domain.com
Tommy|tc.com
1|hallo

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 08-01-03 22:46

$fp=fopen("filnavn","r");
$count=0;
while (!feof($fp) && $count<2) {
// Sålænge der er data, og mindre end 2 rækker har været læst,
// gentages det, som står inde i denne parentes
$count++;
$line=fgets($fp,1000);
$data=explode("|",$line);
// Kun udskriv 2. række
if ($count==2) echo ($data);
}
fclose ($fp);

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-03 23:29

On Wed, 08 Jan 2003 22:45:34 +0100, Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk>
wrote:

>$fp=fopen("filnavn","r");
>$count=0;
>while (!feof($fp) && $count<2) {
> // Sålænge der er data, og mindre end 2 rækker har været læst,
> // gentages det, som står inde i denne parentes
> $count++;
> $line=fgets($fp,1000);
> $data=explode("|",$line);
> // Kun udskriv 2. række
> if ($count==2) echo ($data);
>}
>fclose ($fp);

Tak
Men der er lige 2 ting
1- Det eneste jeg får ud at køre denne file er at den skriver Array
2 - Jeg vil gerne kunne vælge at se kun nogle af felterne i en række.

Venligst
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 00:04

On Wed, 08 Jan 2003 23:28:55 +0100, Popeye <> wrote:

> [...]
>1- Det eneste jeg får ud at køre denne file er at den skriver Array
>2 - Jeg vil gerne kunne vælge at se kun nogle af felterne i en række.

Fik dit script til at køre med små ændringer - næste spørgsmål er så :
Jeg vil gerne kunne kalde på scriptet fra andre sider på den måde
at hente data fra txt filen - hvordan ændres scriptet så det kan lade
sige gøre??

Venligst
Tommy

<pre>
<?php
$fp=fopen("test.txt","r");
$count=0;

while (!feof($fp) && $count<5) {
if ($count==5) echo ($data[1]);

}
fclose ($fp);
?>
</pre>

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 09-01-03 08:09

Læg dette i sub.php:

<?php
function getdata ($row,$col) {
$fp=fopen("filnavn","r");
$count=0;
while (!feof($fp) && $count<$row) {
[...]
if ($count==$row) echo ($data[$col]);
}
fclose ($fp);
}
?>

I de andre skriver du så:

<?php
require "sub.php";
echo getdata (2,2);
?>

Undskyld fejlen sidst - ingen af de scripts, jeg skriver her, har været
testet i praksis - ud fra devisen om at du nok hellere vil have et tip, der
ikke er testet, end at undvære tippet bare fordi jeg ikke lige har tid til
at teste, om jeg har skrevet 100% rigtigt...

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
http://dybdahl.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 10:37

On Thu, 09 Jan 2003 08:09:07 +0100, Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk>
wrote:

> [...]
>ikke er testet, end at undvære tippet bare fordi jeg ikke lige har tid til
>at teste, om jeg har skrevet 100% rigtigt...

Hej Lars
Takker mange gang for din hjælp .
Ligner helt sikkert det jeg har brug for - men jeg har bare
det problem at der intet sker når jeg kører de 2 sidste scripts.
Har rodet rundt med det men kan ikke finde fejlen - HJÆLP
Hilsen
Tommy

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 09-01-03 10:56

Skrive echo $data og echo $line hist og her - så ser du, hvad dit script
laver undervejs.

Hilsen,

Lars.

Programmering mod timebetaling

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 11:51

On Thu, 09 Jan 2003 10:55:55 +0100, Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk>
wrote:

>Skrive echo $data og echo $line hist og her - så ser du, hvad dit script
>laver undervejs.
>
>Hilsen,
>
>Lars.

Ok - har prøvet det og kan ikke få det til at funke.
Tak for hjælpen - måske der er en anden der kan hjælpe?

Hilsen
Tommy

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-03 13:05

Popeye <> wrote in <cukq1vsr5vkon4hj6aclmkkqn6t3fd2cut@4ax.com>:
> Ok - har prøvet det og kan ikke få det til at funke.
> Tak for hjælpen - måske der er en anden der kan hjælpe?

Jeg vil tro at funktionen finder det, den skal finde (så længe linjerne er
under ca. 1000 bytes lange). Problemet er, at den udskriver det, i stedet
for at returnere det.

Jeg kommer her med et nyt forslag, som egentlig bare er en masse rettelser i
den tidligere funktion:

function getdata ($row,$col) {
//Første række og kolonne har nummer 1
$fp=fopen("filnavn","r");
$count=0;
while (!feof($fp) && $count++<$row) {
// Sålænge der er data, og mindre end 2 rækker har været læst,
// gentages det, som står inde i denne parentes
$line=fgets($fp,4096);
}
fclose ($fp);
$data=explode("|",$line);
return $data[$col+1];
}

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Ole Moe

Dato : 09-01-03 15:26

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> return $data[$col+1];

Skal det ikke være:

return $data[$col-1];

- ellers for du jo nr. 4 og ikke nr. 2?

Ole

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-03 16:28

Ole Moe wrote in <avk0pu$1k4$1@sunsite.dk>:
> Skal det ikke være:
> return $data[$col-1];

Jo. :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 16:37

Tak tak tak - det virker ))))

Hilsen
Tommy

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 09-01-03 20:00

Øv...

Niels Andersen wrote:
> Jeg vil tro at funktionen finder det, den skal finde (så længe linjerne er
> under ca. 1000 bytes lange). Problemet er, at den udskriver det, i stedet
> for at returnere det.

Lars Dybdahl.