Hamster, skubbe pull igang på lokalnet.
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-01-03 22:12

Jeg er ved at få dresseret det lille dyr efterhånden.
De sidste par uger har jeg kørt betatest med kun min maskine der modtager et
feed.

Planen er at den maskine der ikke laver andet end at køre Hamster skal køre
24/7, og jeg har luret på de forskellige scripts, så man kan automatisere
processen.

F.eks. ville jeg have den om natten kun hver anden time f.eks. og om dagen
hver time, og i primetime måske hver 10 minut.

Sagen er nu den at planen er at kæresten også skal modtage feed fra
hamsteren, og både hun og jeg arbejder på skæve tidpunkter.
Er det muligt at fyre en kommando at over lokalnetværket der puller
hamsteren, så man ikke skal vente til næste rutine kører, i det tilfælde man
holder fri en dag, hvor scriptet siger den kun skal pulle kl 9 & 16
teoretisk?.

Mvh.

Kim Jørgensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-01-03 22:32

"Kim Jørgensen" wrote:

> [...]
>
> F.eks. ville jeg have den om natten kun hver anden time f.eks. og om dagen
> hver time, og i primetime måske hver 10 minut.

Jeg skal ikke kunne siges om det kan laves smartere, men om ikke
andet kan du lade den køre tre scripts ala:

#!hs2
AtClear
AtAdd (hent,"00:00", "24:00", "1111111", 15 ,true)
atExecute
quit

sub hent
HamWaitIdle
print("Henter News")
HamNewsPost
HamNewsPull
HamWaitIdle
print("News hentet")
endsub

quit

Hvor du i det ene script siger retter til:

AtAdd (hent,"00:00", "08:00", "1111111", 120 ,true)

Det næste:

AtAdd (hent,"08:00", "18:00", "1111111", 60 ,true)

...og endelig:

AtAdd (hent,"18:00", "24:00", "1111111", 10 ,true)

Det er muligt alle tre linier kan bygges ind i samme script, men
hvis ikke kan du ihvertfald køre dem som tre separate..

> [...]
> hamsteren, så man ikke skal vente til næste rutine kører, i det tilfælde man
> holder fri en dag, hvor scriptet siger den kun skal pulle kl 9 & 16

Hmm, det skal jeg ikke kunne sige, når jeg vil have min hamster
til at lave noget ekstraordinært bruger jeg VNC og fjernstyrer den
direkte..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-01-03 22:43

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message .

> Hmm, det skal jeg ikke kunne sige, når jeg vil have min hamster
> til at lave noget ekstraordinært bruger jeg VNC og fjernstyrer den
> direkte..

Det gør jeg også.

Balladen er, at begynde at sætte den teknik.fatsvage bedre halvdel til at
lære det
(pluselig glad for hun ikke læser denne gruppe *S*), er en ouverkommelig
opgave.

Det sejeste ville være at kunne sige.

Hvis du har fri om onsdagen kan du opdatere og sende news, med at tryk på
dette ikon.

Det var mit håb.

Hygge

Kim

Fra : Cyberbob

Dato : 08-01-03 23:00

så kommer det dumme spørgsmål....

HAMSTER???? HVAD ER DET ?

--
-Cb

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-01-03 03:04

Cyberbob skrev:

> så kommer det dumme spørgsmål....

> HAMSTER???? HVAD ER DET ?

Det er en ret populær lokal newsserver, du kan hente den her:

Kaj Svenningsen har været så venlig at brygge en webside sammen om at op-
sætte den:

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-01-03 23:10

Kim Jørgensen skrev:

>Hvis du har fri om onsdagen kan du opdatere og sende news, med at tryk på
>dette ikon.

Hvis du nu bruger lidt mere tid til forklaring, og hvis hun godt må
røre ved serveren, kunne hun måske med lidt tålmodighed lære at vælge
'Stop alle scripts' og derefter vælge scriptet 'Fridag'.

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-01-03 18:01

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> wrote in message
> Hvis du nu bruger lidt mere tid til forklaring, og hvis hun godt må
> røre ved serveren, kunne hun måske med lidt tålmodighed lære at vælge
> 'Stop alle scripts' og derefter vælge scriptet 'Fridag'.

Jojo, men når nu jeg har fået en smart newsserver som kan gøre livet
væsentlig lettere,
syntes jeg blot det kunne være sjovt hvis man kunne fuldende værket.

Mvh.

Kim

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-01-03 18:18

Kim Jørgensen skrev:

>Jojo, men når nu jeg har fået en smart newsserver som kan gøre livet
>væsentlig lettere,
>syntes jeg blot det kunne være sjovt hvis man kunne fuldende værket.

Enig.
Derfor henter min hvert kvarter døgnet rundt, og sender når der kommer
noget til forsendelse.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 08-01-03 23:03

Kim Jørgensen, du skrev:

> Det sejeste ville være at kunne sige.
>
> Hvis du har fri om onsdagen kan du opdatere og sende news, med at tryk på
> dette ikon.

Hvis hun sender igennem den 24/7 hamster, så kommer det vel til at
ligge i dens udbakke, og så kunne du jo starte et script ved hjælp
af automatiseringen.

--
Henrik

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-01-03 23:07

Thomas Strandtoft skrev:

> Hmm, det skal jeg ikke kunne sige, når jeg vil have min hamster til
> at lave noget ekstraordinært bruger jeg VNC og fjernstyrer den
> direkte..

Hmm, ved du ikke der er indbygget Remote Control i nyere udgaver af Hams-
ter? (søg i hjælpefilen i Version 2)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-03 15:53

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Hmm, ved du ikke der er indbygget Remote Control i nyere udgaver af Hams-
> ter? (søg i hjælpefilen i Version 2)

Næh, det har jeg ikke opdaget, men det skyldes nok at jeg stadig
bruger version 1.3.et eller andet. Problemet er ikke så stort idet
jeg samtidig checker at mailserveren, webserveren, ftp'en og de
andre ting min server laver fungerer ordentligt, kort sagt, jeg er
"på" med VNC et par gange i løbet af dagen alligevel..

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 10-01-03 00:31

Kim Jørgensen, du skrev:

> Betyder det at man i automatisering sætter den til at loade alle scripts,
> og den vil så afhængig af tiden i scriptet fyre det rigtige af ?

Nej jeg mener at bruge 3 subs i samme script.

#!hs2
AtClear
AtAdd (hent,"00:00", "08:00", "1111111", 120 ,true)
AtAdd (hent1,"08:00", "18:00", "1111111", 60 ,true)
AtAdd (hent2,"18:00", "24:00", "1111111", 10 ,true)
atExecute
quit

sub hent
HamWaitIdle
print("Henter News")
HamNewsPost
HamNewsPull
HamWaitIdle
print("News hentet")
endsub

sub hent1
HamWaitIdle
print("Henter News")
HamNewsPost
HamNewsPull
HamWaitIdle
print("News hentet")
endsub

sub hent2
HamWaitIdle
print("Henter News")
HamNewsPost
HamNewsPull
HamWaitIdle
print("News hentet")
endsub

--
Henrik

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-01-03 00:31

Rudi Stegen, du skrev:

Du ved godt OE brugere læser nedefra og op

--
Henrik
Verdens næststørste samling af danske scripts til Hamsteren

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 10-01-03 00:55

Henrik K Hansen, du skrev:

> AtAdd (hent,"00:00", "08:00", "1111111", 120 ,true)
> AtAdd (hent1,"08:00", "18:00", "1111111", 60 ,true)
> AtAdd (hent2,"18:00", "24:00", "1111111", 10 ,true)

Jeg ville lave det sådan her, for ikke at få overlap.

AtAdd (hent,"00:00", "08:00", "1111111", 120 ,true)
AtAdd (hent1,"09:00", "18:00", "1111111", 60 ,true)
AtAdd (hent2,"18:10", "24:00", "1111111", 10 ,true)

Eller sådan her.

AtAdd (hent,"00:00", "08:00", "1111111", 120 ,true)
AtAdd (hent1,"08:00", "18:00", "1111111", 60 ,false)
AtAdd (hent2,"18:00", "24:00", "1111111", 10 ,false)

true starter med det samme, og venter så 120 minutter, inden det
starter igen.

false venter 60 minutter inden det starter, og venter så 60

Fra : Lars Klintholm

Dato : 10-01-03 17:57

Den 10 jan 2003 skrev Henrik K Hansen i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Nej jeg mener at bruge 3 subs i samme script.

De tre subs er identiske? Hvorfor så ikke bare:

#!hs2
AtClear

LarsK

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 10-01-03 18:39

Lars Klintholm, du skrev:

> De tre subs er identiske? Hvorfor så ikke bare:

Det har du da ret i, og nu når vi er igang, så kan vi lige så godt
bruge de nye kommandoer i hamsteren.

#!hs2 Er ikke længere nødvendig

#!load hamster.hsm manglede
AtClear
[...]

HamNewsJobsPullDef
HamNewsJobsStart
print("News hentet")
endsub

Og så lade automatiseringen køre dette script, når der er noget i
udbakken.

#!load hamster.hsm
HamNewsJobsClear
HamNewsJobsPostDef
HamNewsJobsStart
sleep( 90000 ) # Vent i 90 sekunder
HamNewsJobsPullDef
HamNewsJobsStart
quit

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-01-03 23:05

"Henrik K Hansen" <henrik-k-hansen@adresse.invalid> wrote in message
> Og så lade automatiseringen køre dette script, når der er noget i
> udbakken.

Hej Henrik..

Min ide med denne tråd var at få et script der kunne sætte den igang med en
update, både send & hent.

Kunne man ikke forestille sig at det ville kunne lade sig gøre ved hjælp af
dette script,
hvis man forestiller sig at mit normale script siger at ml. 8 & 16 der skal
den hente 1 gang i timen.

Hvis jeg nu opretter en lokal gruppe, eller for den sags skyld brugte
dk.test, sendte en besked afsted til denne gruppe kl. 14, så ville den vel
update samtlige mine grupper, samtidig med den sendte til lokal/test
gruppen.

Hvis dette er muligt, vil Hamster skelne mellem hvorvidt der er forskel på
hvordan den updater på lokal/publec grupper.

Håber jeg har gjordt mig forståelig, ellers sig til, så laver jeg et lydbånd
*S*.

Mvh.

Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-01-03 22:34

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> wrote:

> [...]
>dk.test, sendte en besked afsted til denne gruppe kl. 14, så ville den vel
>update samtlige mine grupper, samtidig med den sendte til lokal/test

Undskyld, jeg blander mig i en gammel traad.

Kan Hamster ikke saettes til at reagere paa _laesning_ af news?

I saa fald kunne du jo saette den op til dynamisk at goere
intervallet mellem updates mindre, hvis nogen har hentet fra den
inden for den sidste time.

Evt. krydret med en ekstraordinaer oejeblikkelig update, foerste
gang nogen henter efter laengere tids inaktivitet, saadan at man
ikke skal vente 10 minutter foerste gang.

Jeg kender ikke noget til Hamster, men jeg lavede paa et
tidspunkt noget lignende med en mailserver paa min arbejdsplads,
som kaldte op til dyr minuttakst og derfor ikke skulle hente
mails, hvis ingen var paa arbejde.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 15-01-03 22:43

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> I saa fald kunne du jo saette den op til dynamisk at goere
> intervallet mellem updates mindre, hvis nogen har hentet fra den

Det ville være smart.

Jeg eksperimenterer selv med at script hvor jeg sender et indlæg til en
lokalgruppe, og dette skulle derefter lave en up-date,

Jeg syntes dog ikke helt det spiller.

Dit forslag lyder faktisk smart, nogle der har et bud på om det kan fixes?

Hygge

Kim

Fra : Lars Klintholm

Dato : 10-01-03 22:22

Den 10 jan 2003 skrev Henrik K Hansen i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> HamNewsJobsClear
> HamNewsJobsPostDef
> HamNewsJobsStart

Sådan ser min også ud

> sleep( 90000 ) # Vent i 90 sekunder

Her har jeg HamWaitIdle. Gør den det samme?

> HamNewsJobsPullDef
> HamNewsJobsStart

De sidste to linier har jeg slet ikke (og det virker uden).
Hvad gør disse to linier godt for?

LarsK

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 10-01-03 23:22

Lars Klintholm, du skrev:

> Her har jeg HamWaitIdle. Gør den det samme?

Nej den venter til hamsteren er ledig, og da det bare er et indlæg
der skal postes, så tager det jo ikke mange sekunder, så jeg har
sat den til at vente i 90 sekunder, inden den henter news, for at
være sikker på at mit eget indlæg bliver hentet i samme omgang.

Definerer at der skal hentes news fra alle dine servere

Starter news jobbet.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-01-03 00:06

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 10-01-03 23:33

> [...]

> sat den til at vente i 90 sekunder, inden den henter news, for at
> være sikker på at mit eget indlæg bliver hentet i samme omgang.

Smart, jeg bliver mere og mere glad for den gnaver

LarsK

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 10-01-03 23:41

Kim Jørgensen, du skrev:

> [...]
> dk.test, sendte en besked afsted til denne gruppe kl. 14, så ville den vel
> update samtlige mine grupper, samtidig med den sendte til lokal/test

Ja.

> Hvis dette er muligt, vil Hamster skelne mellem hvorvidt der er forskel på
> hvordan den updater på lokal/publec grupper.

Indlæg til lokale grupper, bliver postet direkte ind i hamsteren,
så de er altid opdateret, public grupper kan du selv definere
hvordan du vil opdatere, kig i hjælpefilen der er mange gode
eksempler.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 08-01-03 23:00

Thomas Strandtoft, du skrev:

> Det er muligt alle tre linier kan bygges ind i samme script, men
> hvis ikke kan du ihvertfald køre dem som tre separate..

hent
hent1
hent2

--
Henrik

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-01-03 18:02

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-03 23:29

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> writes:

> Jeg er ved at få dresseret det lille dyr efterhånden.
> De sidste par uger har jeg kørt betatest med kun min maskine der modtager et
> feed.

Af ren nysgerrighed - hvorfor er der ikke flere af Jer Hamster-brugere
der peerer news med hinanden, og dermed sikrer at I har friske nyheder
hele tiden?

Jeg kører ikke Hamster, men INN, men fremgangsmåden er den samme. Der
er vi nogle stykker som udveksler de grupper vi ikke har kunnet få
feeded (primært nogle interne ISP-grupper), og dermed er godt
opdateret hele tiden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Cache miss - please take better aim next time

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-03 23:45

Henrik K Hansen <henrik-k-hansen@adresse.invalid> writes:

> Jeg kører med filtre der fjerner ca 30% af indlæggene[1], hvem vil ha
> sådan et feed.

Jeg kører også med cleanfeed og nakker en del indlæg (men slet slet
ikke noget der ligner 30%), men der er da flere der godt vil peere
news med min server.

Under alle omstændigheder kunne et feed fra din server da være med til
at sikre at der var (nogle) friske nyheder hele tiden.

--
Jacob - www.bunk.cc
People with narrow minds usually have broad tongues.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-01-03 03:20

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Af ren nysgerrighed - hvorfor er der ikke flere af Jer Hamster-brugere
> der peerer news med hinanden, og dermed sikrer at I har friske nyheder
> hele tiden?

Tjah:

1. Jeg har ikke fast IP der kan nåes udefra, endnu (TDC regner dog med
at jeg får det den 22. januar 2003).

2. Mit behov er dækket fra ca. 50 news-servere (diverse offentlige og
lukkede vendor-servere).

3. Jeg kører Hamster på en bærbar, da jeg af og til har behov for at
have offline-adgang til tidligere sendte usenet-artikler (og ikke har
fundet et bedre system til at opbevare de nyttige artikler, som gør at
artiklerne og den omkringliggende debat kan findes hurtigt). Den bærbare
kommer ofte i forbindelse med forskellige netvæk (4 forskellige på ar-
bejde og 2 derhjemme (jeg leger lidt med at opsætte trådløst netværk, men
det er stadig kun på legeplanet (og det bliver det ved med, til jeg har
fundet ud af hvordan jeg får Zyxel ZyAIR B-2000 til at holde op med at
blinke (ånde, for at vise at det er levende, ifølge manualen) med en
kraftig blå lampe).

> [...]
> Der er vi nogle stykker som udveksler de grupper vi ikke har kunnet
> få feeded (primært nogle interne ISP-grupper), og dermed er godt

Tjoh, men jeg har nogle millioner ulæste artikler liggende i forvejen,
det ville ikke blive bedre med et par millioner flere ulæste artikler,
med mindre jeg må låne din tidsmaskine.

Er det kun mig der synes at Dilbert er dårlig som tegnefilm?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-03 15:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Af ren nysgerrighed - hvorfor er der ikke flere af Jer Hamster-brugere
> der peerer news med hinanden, og dermed sikrer at I har friske nyheder
> hele tiden?

Det er vi skam også nogen der gør, jeg har noget kørende med 4
andre bilgalninge, vi deles om et par binære bilgrupper og en
håndfuld af de danske grupper - der er altid plads til flere hvis
det skulle være..

> [...]
> er vi nogle stykker som udveksler de grupper vi ikke har kunnet få
> feeded (primært nogle interne ISP-grupper), og dermed er godt

Det er også en kanon måde at få et stabilt feed på.

De danske non-binære grupper er ikke så vigtige at samarbejde om,
idet de fleste har mindst to alternativer, Sunsite og ISP'ens
newsserver. De binære grupper er derimod interessante at arbejde
sammen om for at få et komplet feed. Jeg vil tro det fungerer
bedst hvis man samarbejder med folk med samme interesse, det er
vel de færreste private der henter et komplet udbud af grupper
hjem, jeg gør ihvertfald ikke..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-03 16:23

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> writes:

> Det er også en kanon måde at få et stabilt feed på.

Nej, egentlig ikke - det bedste var hvis vi kunne få et rigtigt feed
på de grupper, men det havde vi altså ikke held med (vi har spurgt :).

> De danske non-binære grupper er ikke så vigtige at samarbejde om,
> idet de fleste har mindst to alternativer, Sunsite og ISP'ens
> newsserver.

Jeg har slet ikke nogle binære grupper på min server, men har ikke
haft problemer med at finde regulære feeds på de ikke binære
grupper. Jeg fører dk.*,!dk.binaer*, og det fylder kun ca. 6-10 MB om
dagen.

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 08-01-03 23:37

Jacob Bunk Nielsen, du skrev:

> [...]
> hele tiden?

Jeg kører med filtre der fjerner ca 30% af indlæggene[1], hvem vil ha

Fodnoter:
=========

[1] undtaget et enkelt ISP lokale grupper, som jeg feeder til andre

--
Henrik

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-01-03 23:53

Henrik K Hansen skrev:

>Jeg kører med filtre der fjerner ca 30% af indlæggene[1], hvem vil ha
>sådan et feed.

Jeg filtrerer da også Bo W. fra.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-01-03 23:55

Henrik K Hansen skrev:

>Jeg kører med filtre der fjerner ca 30% af indlæggene[1], hvem vil ha
>sådan et feed.

Hvis nu sådan et system var flettet sammen på kryds og tværs, ville
det vel ikke betyde så meget?

Det den ene fjerner leverer den anden vel?