Ophavsret og fotografering på arkivet
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 08-01-03 20:42

Hej,

Jeg har en mængde aner, der var fæstere under Bjergbygaard gods.

Landsarkivet på Jagtvej har et 24-siders maskinskrevet register
til dette gods' fæsteprotokol stående i brugermagasinet.

Det fremgår ikke af registret hvem der har lavet det, så jeg
går ud fra at det er frembragt på foranledning af arkivet.

Hvordan er det nu lige med ophavsretten til sådan et register?

Det tager kun et par minutter at affotografere det, hvorefter
det f.eks. er en smal sag at distribuere billederne via Internet.

Det er ikke meget mere besværligt at lave OCR på billederne,
og så distribuere en søgbar tekst.

Men må man det?

Og hvis man ikke må, hvem skal man så spørge om lov?

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : erik

Dato : 09-01-03 02:12

Umiddelbart lyder det ikke så svært.
Få en af arkivarerne i tale og forelæg vedkommende dit projekt;
nemlig at lave en søgbar tekstfil og fortæl hvad du har tænkt dig at gøre med den,
udover at forære Landsarkivet nogle eksemplarer

Erik R.N.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 12-01-03 20:48

Thu, 09 Jan 2003 02:12:27 +0100 skrev erik:

> [...]
> at lave en søgbar tekstfil og fortæl hvad du har tænkt dig at gøre med
> den, udover at forære Landsarkivet nogle eksemplarer

Nu spurgte jeg om noget andet, (hvis du fremover skriver dine
egne indlæg _under_ det du citerer, så bliver indlæggene lettere
at forstå):

Som vi har hørt om affotografering på arkiverne, så kan det være
lidt tilfældigt hvilket svar man får, hvis man spørger om lov uden
at kende sin ret.

Derudover kan jeg oplyse, at i det konkrete tilfælde var LAK helt
indforstået med at jeg frigiver min digitale version af det
omtalte register (altså fæsteprotokollen fra Bjergbygaard gods):

http://www.lklundin.dk/lkl/bbg/

Mvh,
-Lars Lundin.
PS. Når nu det går så dårligt med forvaltningen af de
digitaliserede folketællinger, så må man håbe at det
kommer til at gå bedre med de andre kildetyper.