Måske lidt høre dette ikke til i denne gru~
Fra : news.tele.dk

Dato : 08-01-03 18:20

IT Sikkerhed i Sundheds væsnet

I Danmark er vi så stolte over vores gode sundheds system, og det har vi da
også god grund til, for overordnet er det godt. Men jeg kom forleden dag til
at stille mig selv flg. spørgsmål. ? Er It sikkerheden god nok i forbindelse
med at man skal i gang med at lave EPJ eller vil man efter en prostata
operation lige pludselig kunne finde sin egen journal ude på nettet.

Jo- tanken er jo realistisk nok, fordi der er i dag flere og flere
virksomheder i verden som oplever ubudne gæster på deres netværk, de har
alle hver især gjort deres for at sikre sig. Men en ting har de alle
tilfælles : De er på nettet og når man er på nettet er der dermed også
risiko for ubudne gæster.

Så melder det næste spørgsmål sig jo næsten samtidig : Er det interessant at
komme ind på et hospitals netværk ? svaret er både ja og nej, men hovedsagen
er, synes jeg, at den risiko må det danske sundheds væsen simpelthen ikke
løbe. Prøv at forestille jer at Sankt Hans hospital fik ubudne gæster på
deres netværk og fil fragmenter blev kopieret fra EPJ eller man gik ind og
slettede journaler på patienter. Det ville være frygteligt, og tænk på
hvilken medie hetz der ville blive sat i gang.

Men hvad skal der til for at få afklaret denne problematik om IT Sikkerhed i
sundheds væsenet ?

Jeg har indledt et samarbejde med Protego om IT Sikkerhed i sundheds
væsenet, hvor vi for det første siger at sikkerhed er sundheds væsenets eget
ansvar, men hvis de vil have testet deres IT sikkerhed kan dette meget let
og smerte frit gøres, og ja selvfølgelig koster det penge, men er det ikke
et ret vigtigt punkt at data fra sundheds væsnet ikke flyder rundt på
nettet, det ville jeg selv foretrække hvis det var mig som var med til at
bestemme i sundheds væsnet.

Det er yderligere vores hensigt at lave en workshop omkring dette emne, med
indlæg fra forskellige samarbejdes partnere.

For yderligere information Kontakt da

Søren Fohrmann

IT Konsulent

Tlf. 29709361