Ram til en iMac
Fra : Frederik Sunne

Dato : 08-01-03 18:00

Hej Mac'er

Jeg vil opgradere min kæreste gamle Imac. Det vist en af de alleførste fra
omkring 1997.
Jeg vil prøve at installere Jaguar på den, da 8.6 er ualmindelig ustabilt -
egentlig skal jeg
bare lave hende en PC med Win2000 ;), men i første omgang vil jeg prøve at
give den
trætte Mac lidt kunstigt åndedræt.
Men hun har kun 96 Mb RAM i sin Mac, så jeg vil prøve at udskifte den ekstra
64 Mb RAM klods der er installeret
med en 128 Mb eller 256 Mb version. Er der een der kan fortælle mig hvilken
type jeg skal have
fat i? Jeg er vel ikke så heldig at det er PC EDO eller SDRAM? Og hvor mange
RAM slots har en Imac?

På forhånd mange tak,

Frederik Sunne

Fra : Glenn Moeller-Holst

Dato : 08-01-03 18:55

Hej Frederik

Simpelt:

Specifikationer:
http://www.info.apple.com/support/applespec.html

Installations instruktioner:
http://www.info.apple.com/usen/cip/index.html

-

F.eks.
iMac (Original): Customer-Installable Parts Procedures:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50032
Citat: "... This document contains links to QuickTime Movies and written
instructions, in both text and PDF format, for installing replacement
parts in the iMac (Original) model computer...."

mvh/Glenn

Fra : Morten Lind

Dato : 08-01-03 18:58

Frederik Sunne <frederik@nix.dk> wrote:

> [...]
> type jeg skal have
> fat i? Jeg er vel ikke så heldig at det er PC EDO eller SDRAM? Og hvor mange

Hej Frederik
Go´ idé, du dér har fået. iMac´en er fra 1998 - annonceret i USA i maj,
på gaden i løbet af august og i Danmark i oktober/november 1998. Den er
grøn/blå - bondiblue - og kaldes revision A.

Processoren er på 233MHz Og systembussen er på 66MHz

Den bruger SDRAM SO-DIMM PC100 og der er to slots - men du skal ikke
udskifte 64´eren. Smid 32klodsen ud og sæt 256´eren ind der, hvor 32
sad.

Hvis hun har en revision B er den eneste forskel 266MHz-processor og
24bit farver

Revision C er en af de fem farvede og er på 333MHZ og hér kom bussen op
på 100MHz - harddisken fik 6GB - VRAM´en 6MB og det var det.

Den største skal nemlig sidde først. Iøvrigt kan du vist ikke sætte mere
end to gange 256 i, da der ikke understøttes mere end 512.

Os X, 10.2(Jaguar) er jeg ikke sikker på, er en god idé - andre har kørt
den, men jaguaren er en plads- & RAMsluger og din kærestes iMac har kun
en 4 GB harddisk. Og grafikkortet kan slet ikke følge med. Kortet er et
ATIRadeon med 2MB VRAM, så Jaguar - tjah..du kan jo prøve.....

Ellers læg istedet Mac OS 9.2.2 på.....det er ligeså stabilt som OS X.

God fornøjelse fra
Morten Lind
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Frederik Sunne

Dato : 08-01-03 21:45

Hej Morten og Glenn,

Tak for de gode svar. Jeg har faktisk en Pc133 128 Mb klods liggende. Den
vil jeg prøve
med i første omgang.

Venlig hilsen,

Frederik

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-03 22:07

Frederik Sunne <frederik@nix.dk> wrote:

> Tak for de gode svar. Jeg har faktisk en Pc133 128 Mb klods liggende. Den
> vil jeg prøve med i første omgang.

Jeg er ked af at sige det, men den passer ikke. Du skal bruge SO-DIMM
RAM med 144 pinde mod de 168, jeg tror, der er i din blok. Så skal du
også være lidt forsigtig med at skille den ad. Har du prøvet det før? Så
let er det heller ikke. Jeg gætter på, at det er en Bondi-blå iMac, du
har. Kan du ikke læse på det lille skilt bag lågen til kabler (der mener
jeg da, det sidder), hvad det er for en model?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 10:38

> [...]
> har. Kan du ikke læse på det lille skilt bag lågen til kabler (der mener
> jeg da, det sidder), hvad det er for en model?

Hej Henrik.....
Det er ikke sværere at skifte RAM i en iMac, end i en
Performa(glideskinne), og det med pins er rigtigt.
Mvh
M.

Fra : Frederik Sunne

Dato : 09-01-03 13:06

ok, cool. Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en klods på nettet
eller i en fysisk butik i København?

Og endnu engang tak for hjælpen ;)

- Frederik

Fra : Christian Bech

Dato : 09-01-03 10:18

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

>Hvis hun har en revision B er den eneste forskel 266MHz-processor og
>24bit farver

Rev. B er da også kun på 233 Mhz?

> [...]
>en 4 GB harddisk. Og grafikkortet kan slet ikke følge med. Kortet er et
>ATIRadeon med 2MB VRAM, så Jaguar - tjah..du kan jo prøve.....

Det kan lade sig gøre, hvis man har et behov, der passer til maskinen
- dvs. hvis man tilhører den målgruppe, som iMac blev lavet til.
Mht. hastighed så kører OS X fint på min beige G3/266 med kun 160 MB
RAM., så længe jeg ikke udfordrer den med andet end kontorprogrammer,
internet, lettere billedbehandling og jeg har endda brugt Dreamweaver
på den.

At systemet er lidt langsommere end klassisk OS opvejes fint af
stabiliteten

Mht harddiskplads så lader det sig også gøre med 4 GB, hvis man ikke
installerer unødvendige sprogkit og nøjes med de nødvendigste
programmer - jeg har stadig over en GB ledig på min.

>Ellers læg istedet Mac OS 9.2.2 på.....det er ligeså stabilt som OS X.

Der er jeg nu ikke helt enig.
--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 10:50

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> [...]
> installerer unødvendige sprogkit og nøjes med de nødvendigste
> programmer - jeg har stadig over en GB ledig på min.

Christian.......Ja, jeg huskede lige forkert - det var C´eren, der fik
266 og D´eren fik 333, men det gik fandenmig også stærkt på det
tidspunkt - de fik jo mere og mere med tre/fire måneders mellemrum
Systembus, VRAM, harddisk......

Så lige at huske de forskellige, kan godt være lidt rodet, men A´eren
kender jeg - den har jeg selv - blandt andre

Tak for korrigeringen,
Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 09-01-03 13:33

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Den største skal nemlig sidde først.

det skulle være helt ligegyldig på disse iMacer !
(ifølge min Officeline konsulent
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 13:44

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> det skulle være helt ligegyldig på disse iMacer !
> (ifølge min Officeline konsulent

Jaahhh, det er nok muligt, Michael - det står der bare i vejledningen,
så det har jeg altid gjort på alle de forskellige modeller, og der har
da heller aldrig været bøvl, på nær én.

Det var Performaen(5260/120) - den er født med 8MB og jeg satte en
maks.klods i (32MB), og efter det, sagde den knald når den startede op -
ligesom når man lukker et køkkenskab for hårdt - og det var ligemeget,
om jeg byttede rundt på klodserne - den sagde det stadig.

Men den er også forvist til bunden af klædeskabet

Forresten har jeg lige lavet et favicon til http://mortenlind.dk(det er
et ikon foran "http" i URL´en)

Men jeg kan kun se det i Navigator/Chimera, men det er da skægt.

Jeg så en tråd igår på MM, og så lavede jeg det her til formiddag

Hej fra
Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 09-01-03 14:27

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 14:49

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

Øhhh.....???? Var der noget..............

Fra : Michael Holm

Dato : 09-01-03 21:11

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Øhhh.....???? Var der noget..............
nej kom bare til det - det skulle gå lidt hurtigt på arbejdet

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 09-01-03 14:27

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jaahhh, det er nok muligt, Michael - det står der bare i vejledningen,

Det står altså ikke i vejledningen til nogen iMac'er . Han sagde det var
nogle mac'er der først checker første plads osv.

Og lige med de første iMac'er skal man skille ret meget ad for at komme
ind til den første - har været der

> [...]
> ligesom når man lukker et køkkenskab for hårdt - og det var ligemeget,
> om jeg byttede rundt på klodserne - den sagde det stadig.

Surt show..
> Forresten har jeg lige lavet et favicon til http://mortenlind.dk(det er
> et ikon foran "http" i URL´en)
>
> Men jeg kan kun se det i Navigator/Chimera, men det er da skægt.

og i Safari ! sjov ting !

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 14:54

> [...]

> nogle mac'er der først checker første plads osv.
>
> Og lige med de første iMac'er skal man skille ret meget ad for at komme

Den manual, der fulgte med min lillebrors Tangerine iMac - rev.D - nævte
det, og det var ikke svært.....Er det den samme manual? Det er en rigtig
bog - ikke noget med Machjælp & online m.m.

Nu satte jeg lige en kode på siden, så nu virker det også i Netscape og
Mozilla - muligvis også i IE, iCab, Opera & OmniWeb, men de vil ikke
vise det på LAN?

Hej fra Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 09-01-03 21:16

> [...]

> det, og det var ikke svært.....Er det den samme manual? Det er en rigtig
> bog - ikke noget med Machjælp & online m.m.

i rev. a og b er det meget sværer end de senere, man skal næsten skille
den fuldstændig ad,
vedr. ram-pladsen i en iMac, vil jeg, med fare for at få skæld ud, se
det med mine egne øjne at det står i en manual eller høre det fra vores
gud eller en af minidjævlerne, før jeg tror på det

venlig smilende hilsen
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 08:39

On Thu, 9 Jan 2003 21:16:27 +0100, kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com
(Michael Holm) wrote:

>i rev. a og b er det meget sværer end de senere, man skal næsten skille
>den fuldstændig ad,

Korrekt, men det er stadigvæk nemmere end i en 8100.

>vedr. ram-pladsen i en iMac, vil jeg, med fare for at få skæld ud, se
>det med mine egne øjne at det står i en manual eller høre det fra vores
>gud eller en af minidjævlerne, før jeg tror på det

I en slot-loading kan man bruge RAM-pladserne lige som man lyster.

MVH

Martin Edlich

Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-03 09:36

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Korrekt, men det er stadigvæk nemmere end i en 8100.

Jeg havde held med at gøre det. Det siger vist alt.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 11:07

On Fri, 10 Jan 2003 09:36:04 +0100, Christian Bech <bechd@mac.com>
wrote:

>Jeg havde held med at gøre det. Det siger vist alt.

8100 eller iMac?

Da jeg fandt ud af at bundkortet i en 8100/8200 er lettere fleksibelt,
fandt jeg en ret hurtig procedure.
MVH

Martin Edlich

Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-03 11:43

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>8100 eller iMac?

iMac. Jeg gjorde det ud fra devisen: Hvis Dr. Monster kan, kan min
kone også, men jeg fik ikke brug for hendes hjælp.

>Da jeg fandt ud af at bundkortet i en 8100/8200 er lettere fleksibelt,
>fandt jeg en ret hurtig procedure.

Ud med lortet og køb noget tidssvarende?
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 11:54

On Fri, 10 Jan 2003 11:42:44 +0100, Christian Bech <bechd@mac.com>
wrote:

>iMac. Jeg gjorde det ud fra devisen: Hvis Dr. Monster kan, kan min
>kone også, men jeg fik ikke brug for hendes hjælp.

Så har de jo gjort det idiotsikkert.

>Ud med lortet og køb noget tidssvarende?

Jeg overvejde skam at finde brudgrænsen for bundkortet, men tænkte at
jeg nok ville blive upopulær, da maskinen skulle bruges til et eller
andet "i går".

MVH

Martin Edlich

Fra : Michael Holm

Dato : 10-01-03 12:24

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> iMac. Jeg gjorde det ud fra devisen: Hvis Dr. Monster kan, kan min
> kone også, men jeg fik ikke brug for hendes hjælp.

Jeg klarede det ved at min dengang 13 årige knægt var supervisor på
opgaven og trådte til med jævne mellemrum - børn kan være gode at havde
engang imellem

og tak til gud og hjælpedjævel for confirmation

p.s. har stadigt ikke haft min powerbook g4 med på cafe og afprøvet
airport kortet der blev klunset på sidste MacBruger workshop
og den anden dag kom der pludselig en hårtynd rød linie vertikalt på
skærmen heldigvigvis er der 3 dage af garatien tilbage så den
er røget på værksted - men hvad kan afstedkomme sådan en linie - et
forkert vrid eller.....?

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 12:53

On Fri, 10 Jan 2003 12:23:48 +0100, michael.holm@anthro.ku.dk (Michael
Holm) wrote:

> [...]
>skærmen heldigvigvis er der 3 dage af garatien tilbage så den
>er røget på værksted - men hvad kan afstedkomme sådan en linie - et

Et vrid vil give en diagonal linje, så det er nok nærmere forbindelsen
mellem skærm og grafikkort der er noget galt med.

MVH

Martin Edlich

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-03 15:07

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
> det med mine egne øjne at det står i en manual eller høre det fra vores
> gud eller en af minidjævlerne, før jeg tror på det

Hæ, hæ.....Du får ret og jeg får fred (Men HVIS jeg nogensinde finder
det.......så er det kirkeøl på cocktailbaren......

Fra : Michael Holm

Dato : 10-01-03 17:20

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hæ, hæ.....Du får ret og jeg får fred (Men HVIS jeg nogensinde finder
> det.......så er det kirkeøl på cocktailbaren......

deal
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk