Betaling af bod...
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 08-01-03 16:19

Min arbejdsgiver har forlangt at jeg skal betale en bod...
Dette skete en torsdag hvor jeg var syg, og om mandagen blev jeg derefter
bedt om at forlade firmaet...
Mine spørgsmål er :

1. Hvis jeg (som jeg hævder), har meldt mig syg til mester, er det vel ham
der siger mig op ??

2. Hvilke chancer har han for at drive denne bod ind (5 dages arbejdsløn),
også i det tilfælde at jeg IKKE havde meldt mig syg til ham, men til
formanden på pladsen ???

3. Da man jo melder sig syg via telefonen, er det vel ord mod ord ??

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : HKJ

Dato : 08-01-03 17:49

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote in message
> 3. Da man jo melder sig syg via telefonen, er det vel ord mod ord ??

Hvad med en detaljeret telefonregning, der står hvilket nummer du har ringet
til hvornår?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 18:17

In article <3e1c4151$0$24674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>, Peter Jakobsen wrote:
> [...]
> formanden på pladsen ???
>
> 3. Da man jo melder sig syg via telefonen, er det vel ord mod ord ??

Det står vel højt og tydeligt i din ansættelseskontrakt hvem du
skal give besked til, eventuelt i en udleveret personalefolder ?
For du har vel en ansættelseskontrakt, ellers må de hellere starte
med at give dig 5000 kr i erstatning + 5000 ekstra da manglen
har resulteret i strid.

Når dette er sket må de så se på den uafhængige sag om din
bortvisning for uberettiget udeblivelse.

Vedr. 2, hvis der er normalt at man kontakter formanden på pladsen
ved sygdom, så er der ikke meget at komme efter, og slet ikke hvis
du har gjort dette flere gange før uden resulterende advarsel.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 08-01-03 20:42

">
> [...]
> For du har vel en ansættelseskontrakt, ellers må de hellere starte
> med at give dig 5000 kr i erstatning + 5000 ekstra da manglen

jamen jeg har aldrig skrevet under på/fået en ansættelseskontrakt... Min
fagforening siger at det er ligemeget, det kan jeg ikke bruge til noget, da
min arbejdsgiver bare skal være i stand til at fremskaffe en kontrakt i
løbet af 5 dage ??

Er der noget juridisk bindende på skrift (f.eks. på nettet), der fortæller
at jeg SKAL have en ansættelseskontrakt, og om følgerne for arbejdsgiver
hvis jeg ikke har den ??

Jeg var ansat som elektriker hvis det kan hjælpe...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Claus P.

Dato : 08-01-03 21:35

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fortæller
> at jeg SKAL have en ansættelseskontrakt, og om følgerne for

Loven hedder "Bekendtgørelse af lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet."
Søg på www.retsinfo.dk for den fulde tekst. §6 nævner at
arbejdsgiveren kan dømmes til betale en godtgørelse såfremt loven
ikke er overholdt.

MVH CP

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-03 02:28

Scripsit "Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk>

> [...]
> min arbejdsgiver bare skal være i stand til at fremskaffe en kontrakt i

Det kan godt være rigtigt, hvis du har været ansat fra før loven
trådte i kraft.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-03 17:14

> [...]
da
> min arbejdsgiver bare skal være i stand til at fremskaffe en kontrakt i

Hej Peter

Jeg tror altså at din fagforening er galt afmarcheret mht. til
ansættelseskontrakt. Denne skal foreligge INDEN der bliver tvister, ellers
svarer det jo til at du underskriver en blanco-kontrakt hos dem.

Må jeg være så frimodig at spørge dig hvilken FF der gav dig det i mine ører
dårlige råd.

- Frank

Fra : Ole Stigaard

Dato : 10-01-03 19:30

"Frank Leegaard" <frank.leegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e1ef160$0$240$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> svarer det jo til at du underskriver en blanco-kontrakt hos dem.
>
> Må jeg være så frimodig at spørge dig hvilken FF der gav dig det i mine ører
Jeg er ret sikker på, at der er to muligheder:
1) Elforbundet
eller
2) Elforbundet

Han omtaler en OK, og mig bekendt er der ikke andre forbund, som har indgået OK for elektrikere.

--
Mvh Ole S

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 08-01-03 21:14

> [...]
> For du har vel en ansættelseskontrakt, ellers må de hellere starte
> med at give dig 5000 kr i erstatning + 5000 ekstra da manglen

Her er bestemmelserne fra vores overenskomst, det eneste punkt der er lidt
underlig, er punkt 7, hvor der står noget med at arbejdsgiver har 5 dage til
at fremskaffe ansættelseskontrakten, hvis dette ønskes. Men når man nu ikke
er i firmaet mere, kan man da ikke bruge det til noget ??

§ 6 Ansættelse og beskæftigelsens længde
1. Ansættelsesblanket
1.
Ved ansættelse ud over 1 måned skal elektrikeren oplyses skriftligt om
ansættelsesvilkårene.
2.
Ansættelsesblanket udleveres snarest mulig og senest 1 måned efter
ansættelse.
3.
Ansættelsesblanketten skal som minimum indeholde de samme oplysninger, som
er markeret med *).
4.
Organisationerne har udarbejdet en ansættelsesblanket, der kan anvendes.
Blanketten er vist i bilag 3.
5.
Ved ændring af de på ansættelsesblanketten med *) markerede oplysninger,
skal elektrikeren skriftligt have besked, som anført i denne §'s stk. 1.2.
NB.
Der henvises til de særlige regler i § 19 for
funktionærlignende vilkår og bilag 1 for den
månedslønnede elektriker.

Manglende ansættelsesblanket
6.
Såfremt ansættelsesblanket ikke er udleveret til elektrikeren inden udløbet
af de i denne §'s stk. 1.2, 1.5 og anmærkningen givne frister, kan
spørgsmålet behandles efter overenskomstens regler for behandling af faglig
strid.

Bod
7.
Bod kan ikke pålægges en arbejdsgiver, der senest 5 dage efter, at der på et
møde mellem organisationerne er givet pålæg om at udlevere
ansættelsesblanket, har opfyldt dette pålæg, med mindre der foreligger
systematisk brud på bestemmelserne i denne paragraf.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 22:58

In article <3e1c868d$0$1745$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, Peter Jakobsen wrote:

> [...]
> at fremskaffe ansættelseskontrakten, hvis dette ønskes. Men når man nu ikke
> er i firmaet mere, kan man da ikke bruge det til noget ??

Se de andre indlæg i tråden omkring ansættelseskontrakt og loven.
Har du modtaget en ansættelsesblanket ? Det ser ud til at være
tilstrækkeligt.

Og såfremt der på denne ikke er nævnt noget om bod, så må du
forlange dokumentation for at du har underskrevet en kontrakt
der forpligter dig til dette.

> [...]
> ansættelsesblanket, har opfyldt dette pålæg, med mindre der foreligger
> systematisk brud på bestemmelserne i denne paragraf.

Denne er lidt vanskelig at gennemskue for en ikke-jurist som mig.
Men som jeg læser den, så skal arbejdsgiver betale dig boden såfremt at
det er normalt at han ikke udleverer ansættelsesblanket indenfor
den første måned.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-01-03 20:20

Peter Jakobsen wrote:

> [...]
> ansættelsesblanket, har opfyldt dette pålæg, med mindre der foreligger
> systematisk brud på bestemmelserne i denne paragraf.

Det er en klar praktisk bestemmelse, da alle, selv marginale forhold
ved ansættelsen skal beskrives, og kan udløse godtgørelse.
Men for at bevare et ønsket ansættelsesforhold, er der lavet denne
"nødudgang", så der kan rettes op på småfejl, uden 5 - 10kkr krav.

Men den er helt fejlformuleret i denne sammenhæng, hvor der ikke findes
en ansættelsesaftale, og dermed er det systematisk brud.

Du SKAL simpelthen have et stykke papir senest 1 mdr efter ansættelses-
tidspunkt, og arbejdsgiver SKAL her have beskrevet, eller præcist
henvist til en generel beskrivelse, hvor der er beskrevet, hvordan
sygemeldinger skal ske.

Ellers er afskedigelsen usaglig, og du skal have ekstra bod plus
godtgørelse.

Og vil fagforeningen ikke, finder du en advokat selv.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bo

Dato : 08-01-03 21:39

> [...]
> Min arbejdsgiver har forlangt at jeg skal betale en bod...
> Dette skete en torsdag hvor jeg var syg, og om mandagen blev jeg derefter

Her er Loven :

Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholde

Arbejdsministeriets lovbekendtgørelse nr. 385 af 11. maj 1994 om arbejdsgiverens pligt til
at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet

Anvendelsesområde

§1. Denne lov gælder for alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed på
mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Loven
gælder ikke for personer, som er omfattet af sømandsloven.

Stk. 2. Som lønmodtagere anses personer, der modtager vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold.

Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse, i det omfang pligt for arbejdsgiveren til at give
lønmodtageren oplysninger om ansættelsesforholdet følger af kollektiv overenskomst og
denne indeholder regler, der som minimum svarer til bestemmelserne i direktiv nr. 91/533
om arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om vilkårene for
arbejdskontrakten eller ansættelsesforholdet.

Stk. 4. Loven kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for lønmodtageren, jf. dog stk. 3.

Stk. 5. Arbejdsministeren kan bestemme, at lønmodtagere, som har lejlighedsvist arbejde
eller arbejde af særlig karakter, ikke skal være omfattet af denne lov.

Arbejdsgiverens oplysningspligt

§2. Arbejdsgiveren skal give lønmodtageren oplysninger om de forhold, der er opregnet i
stk. 2, nr. 1-10, senest en måned efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt. Hvis
lønmodtageren ikke fra ansættelsesforholdets begyndelse har en gennemsnitlig ugentlig
arbejdstid, der overstiger 8 timer, indtræder arbejdsgiverens oplysningspligt, når
lønmodtageren inden for de seneste 4 uger har haft en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid,
der overstiger 8 timer.

Stk. 2. Arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter følgende oplysninger:

1.. Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.
2.. Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller sted, hvor
arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at lønmodtageren er beskæftiget på
forskellige steder, og om hovedsæde eller arbejdsgiverens adresse.
3.. Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling
eller jobkategori.
4.. Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.
5.. Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsbestemt
ansættelse.
6.. Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales
løn under ferie.
7.. Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne
herfor.
8.. Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved
ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt
heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om
lønnens udbetalingsterminer.
9.. Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
10.. Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler, der regulerer
ansættelsesforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter
uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er.
Stk. 3. Oplysninger kan gives i følgende dokumenter:

1.. En skriftlig erklæring, som indeholder alle de i stk. 2, nr. 1-10, anførte
oplysninger bortset fra de oplysninger, der eventuelt er givet i et af de nedenfor i nr.
2-4 nævnte dokumenter.
2.. En skriftlig arbejdskontrakt.
3.. Et ansættelsesbrev eller
4.. Et eller flere andre dokumenter, forudsat at mindst ét af disse indeholder samtlige
oplysninger nævnt i stk. 2, nr. 1-4, 8 og 9.
Stk. 4. For så vidt angår oplysningerne i stk. 2, nr. 6-9, anses oplysningspligten for at
være opfyldt, hvis der i de dokumenter, som er omtalt i stk. 3, henvises til love,
administrative bestemmelser, vedtægtsmæssige bestemmelser eller kollektiv overenskomst,
der gælder for de pågældende forhold.

Udstationerede arbejdstagere

§3. Hvis lønmodtageren skal udføre sit arbejde i et eller flere andre lande og arbejdets
varighed overstiger en måned, skal det eller de i §2, stk. 3, nævnte dokumenter være
lønmodtageren i hænde inden afrejsen. Ud over de oplysninger, som fremgår af §2, stk. 2,
skal dokumentet/dokumenterne indeholde følgende supplerende oplysninger:

1.. Varigheden af det arbejde, der udføres i udlandet.
2.. Den valuta, som lønnen udbetales i.
3.. I givet fald de fordele i kontanter og naturalier, der er forbundet med opholdet i
udlandet.
4.. I givet fald vilkårene for lønmodtagerens tilbagevenden til hjemlandet.
5.. Om der er taget skridt til at få udstedt de nødvendige attester i forbindelse med
udstationeringen.
Stk. 2. For så vidt angår oplysninger, der er omfattet af stk. 1, nr. 2 og 3, kan de gives
i det eller de i §2, stk. 3, nævnte dokumenter ved en henvisning til de love,
administrative bestemmelser, vedtægtsmæssige bestemmelser eller kollektive overenskomster,
der gælder for de pågældende forhold.

Ændring af ansættelsesvilkårene

§4. Arbejdsgiveren skal ved enhver ændring af de i§2, stk. 2, og §3, stk. 1, omhandlede
forhold hurtigst muligt og senest 1 måned efter den dato, hvor ændringen træder i kraft,
give lønmodtageren skriftlig besked herom. Det gælder dog ikke, hvis ændringen skyldes
ændringer i de love, administrative bestemmelser, vedtægtsmæssige bestemmelser eller
kollektive overenskomster, som arbejdsgiveren efter §2, stk. 4, eller §3, stk. 2, kan
henvise til.

Manglende overholdelse af oplysningspligten

§5. Spørgsmål om, hvorvidt arbejdsgiveren har overholdt sin oplysningspligt efter loven,
afgøres af Arbejdsmarkedets Ankenævn.

Stk. 2. Arbejdsministeren fastsætter efter forhandling med arbejdsmarkedets parter nærmere
regler om Arbejdsmarkedets Ankenævns sammensætning og kompetence i forbindelse med nævnets
behandling af sager efter loven.

§6. Hvis arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan lønmodtageren
tilkendes en godtgørelse ved domstolene. Arbejdsministeren fastsætter efter forhandling
med arbejdsmarkedets parter regler for godtgørelsens størrelse.

Ikrafttræden

§7. Loven træder i kraft den 1. juli 1993 og har virkning for aftaler om
ansættelsesforhold, som indgås den 1. juli 1993 eller senere.

Stk. 2. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Overgangsbestemmelse

§8. For så vidt aftaler om ansættelsesforhold, som er indgået før 1. juli 1993, og som
fortsat består efter den 1. juli 1993, er arbejdsgiveren på lønmodtagerens anmodning
forpligtet til senest 2 måneder efter anmodningen at give lønmodtageren de oplysninger,
som lønmodtageren ikke i forvejen har fået skriftligt, vedrørende de i §2, stk. 2, nr.
1-10, nævnte forhold, i givet fald suppleret med oplysninger om de i §3, stk. 1, nr. 1-5,
nævnte forhold.

KOMMENTAR:

Manglende opfyldelse af arbejdsgiverens oplysningspligt:

Godtgørelsen for den enkelte lønmodtager kan ikke overstige 26 ugers løn og fastsættes
under hensyn til sagens omstændigheder, men Højesteret har med en dom af 30. oktober 1997
fastsat følgende vejledende godtgørelsessatser for overtrædelse af loven:

I tilfælde, hvor undladelsen af at opfylde oplysningspligten ikke har haft konkret
betydning for lønmodtageren, fastsættes godtgørelsen til 5.000 kr.

I tilfælde, hvor der er opstået tvist om retsforholdet eller konkret risiko herfor, som
opfyldelsen af oplysningspligten kunne have afværget, bør godtgørelsen som udgangspunkt
fastsættes til 10.000 kr.

Foreligger der skærpede omstændigheder, så som arbejdsgiverens bevidste forsøg på at omgå
lønmodtagerens rettigheder, kan godtgørelsen fastsættes til et højere beløb.

Godtgørelsen er skattefri for lønmodtageren.

Fra : Bo

Dato : 08-01-03 21:47

> [...]
> Min arbejdsgiver har forlangt at jeg skal betale en bod...
> Dette skete en torsdag hvor jeg var syg, og om mandagen blev jeg derefter

Hvad LO-forbund ikke nævner og giver oplysning om gør en "politisk uafhængig organisation"

http://www.sam.dk/admin/
Lov om ansættelsesbeviser
Lov nr. 260 af 14. april 1994 gennemfører et EU-direktiv nr. 91/533 om arbejdsgiverens
pligt til at underrette arbejdstager om vilkår for .......

LÆS RESTEN klik linket