Kopi af Visakort
Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-01-03 00:44

I een af de større tyske netbutikker (computere og hardware) har man
følgende formulering i betingelserne for køb via kreditkort:

X--------------------
For orders to denmark with payment using credit card, we need
photocopies of the creditcard, front and back, with seperate signature
and your address via fax to: (49)xxxx-xxx-xxx. Whitout this we are not
able to proces your order.
X-------------------------

Hvad kan begrundelsen for dette "need" være - sådan rent juridisk og set
i relation til reglerne for e-handel og betaling med feks. Visakort. Og
hvorfor nævnes specielt Danmark?

Og er det overhovdet forsvarligt at sende sådanne oplysninger til en
mere eller mindre tilfældig butik i Tyskland.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 08-01-03 01:39

"Arne Feldborg" skrev:
> Og hvorfor nævnes specielt Danmark?

I mange lande kan butikkerne verificere kortholders adresse (billing
address) ud fra kortnummer, og det bruger de som et ekstra check for at
køber og kortholder er den samme.

Men det kan butikkerne ikke med danske kreditkort, jeg ved dog ikke lige
hvilke(n) lov(e) der hindrer dette. Måske registerloven (?)

Mvh, Lars

Fra : David Bouch

Dato : 08-01-03 01:51

> Men det kan butikkerne ikke med danske kreditkort, jeg ved dog ikke lige
> hvilke(n) lov(e) der hindrer dette. Måske registerloven (?)

Det er formentlig persondataloven men det ved jeg ikke med sikkerhed. Men
det kan være en god forklaring hvorfor visse netbutikker (har fundet nogle
stykker) tager ikke imod bestillinger fra Danmark. Hvis det er tilfældet, er
det næppe godt for fri bevægelse af varer og virker konkurrence forvrængende
(selvom det ikke er tilsigtet). I så fald kommer der måske en EF dom om det
på et eller andet tidspunkt. Interessante.

mvh

David

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-01-03 12:24

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev Wed, 8 Jan 2003 01:38:37
+0100

> [...]
>køber og kortholder er den samme.
>
>Men det kan butikkerne ikke med danske kreditkort, jeg ved dog ikke lige

Jeg troede kun det gjalt for Dankort - ikke Visa og Mastercards.?

Og hvorfor specielt i forholdet Danmark / Tyskland. Jeg har aldrig haft
lignede problemer i feks. USA:

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : David Bouch

Dato : 08-01-03 01:46

> [...]
>
> Hvad kan begrundelsen for dette "need" være - sådan rent juridisk og set
> i relation til reglerne for e-handel og betaling med feks. Visakort. Og

Jeg tror ikke at svaret er juridisk. Men jeg kan forestille mig at de er
blevet snydt med falske kreditkortnumre (net-handel er stadigvæk et lidt
farligt område for sælgere.) Det er en god måde at sikre sig at personen som
bestiller i det mindste besidder kortet.

Har ikke set sådan en betingelse før men den er faktisk ikke så dumt endda.

mvh

David

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-03 08:29

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad kan begrundelsen for dette "need" være - sådan rent juridisk og set
> i relation til reglerne for e-handel og betaling med feks. Visakort. Og
> hvorfor nævnes specielt Danmark?

I Tyskland er der for nogen tid siden faldet en dom om, hvem der bærer
risikoen for misbrug af VISA-kort. Den faldt uheldigt ud for e-handlen, idet
butikken og ikke banken hæfter for misbruget. Derfor er de tyske e-butikker
blevet meget forsigtige. Du kan sikkert finde noget om det på nettet.

- Det er efterhånden nogen tid siden, denne dom kom frem, så jeg er ikke
helt sikker på indholdet længere...

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 09-01-03 19:46

Peter G C skrev i news:avgjoi$d5n$1@sunsite.dk

[klip]

> - Det er efterhånden nogen tid siden, denne dom kom frem, så jeg er
> ikke helt sikker på indholdet længere...

At germanerne er lidt angste ses måske her:
http://www.visa.de/presse/presse_03042002.htm

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 08-01-03 10:55

"Arne Feldborg" skrev:

> [...]
set
> i relation til reglerne for e-handel og betaling med feks. Visakort.

PBS stiller krav om, at netbutikker skal benytte Visa/Dankortets
kontrolcifre skrevet på bagsiden af kortet ved betaling.
Det kunne være en del af forklaringen - altså at netbutikken vil have
mulighed for at verificere, at der er tale om et ægte kort.
Se evt. www.betaling.dk

At det skal underskrives og faxes kan vel hænge sammen med, at din
underskrift gør det juridisk gyldigt i modsætning til visse elektroniske
transaktioner. F.eks. vil en almindelig e-mail ikke være nok, da e-mails
let kan forfalskes.

> Og er det overhovdet forsvarligt at sende sådanne oplysninger til en
> mere eller mindre tilfældig butik i Tyskland.?

Hvis du er det mindste i tvivl (og det er du jo åbenbart), så lad være.

Med en fotokopi af begge sider af dit Visa-kort, kan modtageren hæve løs
på dit kort, og der kan gå et stykke tid, inden du opdager det.
Du kan selvfølgelig afvise betalingen ved at kontakte din bank, men det
er stadig ret ubehageligt at skulle til at spærre sit kort.
Selvfølgelig kan det også gå godt. Spørg evt. din bankrådgiver, inden du
overfører pengene.

Jeg ville nok foretrække at finde en online-butik, hvor en eller anden
"myndighed" står inde for seriøsiteten i betalingsdelen. I Danmark ville
det være PBS.
Alternativt ville jeg foretrække at bestille med betaling via efterkrav
eller andre "offline"-betalingsmåder.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC)

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-03 11:07

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> underskrift gør det juridisk gyldigt i modsætning til visse elektroniske
> transaktioner. F.eks. vil en almindelig e-mail ikke være nok, da e-mails

Det er ikke korrekt. E-mails mv. kan selvfølgelig anvendes ved
aftaleindgåelse - herunder køb.

[klip]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-03 11:22

Thomas B. Maxe skrev:

>Med en fotokopi af begge sider af dit Visa-kort, kan modtageren hæve løs
>på dit kort, og der kan gå et stykke tid, inden du opdager det.

Det er ikke anderledes end hvis man opgiver kortnummer,
udløbsdato og evt. kontrolcifre.

--
Bertel

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 08-01-03 14:57

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Det er ikke anderledes end hvis man opgiver kortnummer,
> udløbsdato og evt. kontrolcifre.

Duh! Det er jo også lige præcis de oplysninger, som vil fremgå af
fotokopierne. Kig evt. på dit eget kort, hvis du har et.

Pointen er, at man ikke skal sende de oplysninger til nogen, hvis man
ikke stoler på dem. De _kan_ misbruges, men dermed ikke sagt, at de
_vil_ blive misbrugt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-03 15:48

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote in

> Pointen er, at man ikke skal sende de oplysninger til nogen,
> hvis man ikke stoler på dem. De _kan_ misbruges, men dermed ikke
> sagt, at de _vil_ blive misbrugt.

Det var bare slet ikke det du skrev - du omtalte udelukkende
fotokopien.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : alexbo

Dato : 08-01-03 19:46

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev

> Pointen er, at man ikke skal sende de oplysninger til nogen, hvis man
> ikke stoler på dem.

Det lyder jo sundt og rigtigt,
men problemet er at man næsten aldrig bliver snydt af folk man ikke stoler
på.
Det er folk man stoler på, man kan blive snydt af.

Det kan forøvrigt nogen gange undre mig, at folk som jeg ved vifter med
visakortet alle mulige steder på en ferietur, kan blive helt skræmt over at
skulle handle over nettet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-01-03 12:24

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev Wed, 8 Jan 2003
10:55:12 +0100

> [...]
>Det kunne være en del af forklaringen - altså at netbutikken vil have
>mulighed for at verificere, at der er tale om et ægte kort.

Ved bestilling skal opgives: Kortnummer, udløbsdato *og* kontrolciffer.

Dette vil normalvis være nok, selv her i Danmark. Og i feks. USA kræves
kun de to førstnævnte.

Der må være een eller anden grund til at netop tyske butikker kræver
ekstra sikkerhed - og at det kun er fra danske kunder de kræver den.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-01-03 15:08

> Der må være een eller anden grund til at netop tyske butikker kræver
> ekstra sikkerhed - og at det kun er fra danske kunder de kræver den.?

Jeg har skam også oplevet det med en række amerikanske internetbutikker -
specielt forhandlere af anime (japansk animation) har en tendens til at
kræve ekstra dokumentation ved bestillinger på tværs af atlanten.

Jeg forestiller mig, det fortrinsvis er de mindre butikker - amerikanske som
tyske - der foretrækker denne lidt mere bøvlede procedure.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-01-03 12:40

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev:

> PBS stiller krav om, at netbutikker skal benytte Visa/Dankortets
> kontrolcifre skrevet på bagsiden af kortet ved betaling.

Kontrolcifrene giver ikke nogen reel beskyttelse, da en betaling kun
afvises, hvis der er angivet forkerte kontrolcifre. Hvis der slet ikke
angives kontrolcifre gennemføres betalingen. Problemet er formentligt
opstået fordi der fortsat er Dankort i omløb uden kontrolcifre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-03 16:33

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Problemet er formentligt
> opstået fordi der fortsat er Dankort i omløb uden kontrolcifre.

Vist nærmere fordi PBS ikke er færdige med implementeringen af
kontrollen. De kan kontrollere om kortet har kontrolcifre ud fra
udløbsdatoen.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-01-03 10:54

> Og er det overhovdet forsvarligt at sende sådanne oplysninger til en
> mere eller mindre tilfældig butik i Tyskland.?

Jeg har også gjort det et par gange. Dog blot faxe'et dem siderne. Jeg
vil selvfølgelig ikke gøre det med mindre jeg tror på at det er en
seriøs butik jeg handler med - eller ville jeg heller ikke handle der

Sidst var for at få aktiveret et visa/dankort hos paypal

/A

Fra : David Bouch

Dato : 08-01-03 19:56

Vil lige tilføje til debatten at jeg handler en del på nettet, men jeg
bruger min britisk mastercard. Er aldrig blevet bedt om fotokopier, ekstra
dokumentation eller lign. Det er nok noget med de danske kort som er
problematisk.

mvh

David

Fra : P. Larsen

Dato : 08-01-03 22:12

David Bouch wrote:

> [...]
> bruger min britisk mastercard. Er aldrig blevet bedt om fotokopier,
> ekstra dokumentation eller lign. Det er nok noget med de danske kort

Ditto - jeg er aldrig blevet bedt om en kopi af mit amerikanske kredit-kort.
Har handlet online siden '97. Jeg har brugt kortet in næsten hele europa,
inklusiv Danmark, uden krav om nogen kopi. Brugte også kortet i en tysk ATM,
indtastede pin-kode og havde ingen problemer overhovedet (udover et uhyrligt
gebyr fra Visa kort udstederen).

Kortet har ikke billed-identifikation som Dankort har. Da jeg boede i DK
havde jeg et "rigtigt" kredit kort - ikke et Dankort VISA - og heller ikke
med det kort havde jeg i de 2 år jeg havde kortet, nogen der spurgte om
yderligere dokumentation eller kopi af kortet.

ATM kort derimod kan være "besværlige" hvorfor jeg ikke bruger dem udover i
bankens ATM. Mon det er dette faktum - at der reelt IKKE er tale om et
KREDIT kort men et "Debit card" som reelt er problemet?

--
Mvh.
P. Larsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 02:19

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Wed, 08 Jan 2003 00:43:55
+0100

>I een af de større tyske netbutikker (computere og hardware) har man
>følgende formulering i betingelserne for køb via kreditkort:

Mnage tak for alle svarene, og for de forskellige vinkler
problemstillingen er blevet belyst på.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 23:32

> [...]

>photocopies of the creditcard, front and back, with seperate signature
>and your address via fax to: (49)xxxx-xxx-xxx. Whitout this we are not

Jeg har nu gravet lidt mere i det. Firmaet oplyser at det er for at
sikre sig mod stjålne kort. De kan nemlig, iflg. hvad de selv oplyser,
ikke umiddelbart kontrolere om et kort er stjålet.

Det fatter jeg ærlig talt ikke en brik af. Hvis et kort er stjålet (og
er meldt stjålet) så kan de vel ikke hæve pengene, og vil formentlig nok
også være ret utilbøjelige til at sende varen.

Og, på den anden side, hvis nogen havde stjålet et Visakort - og havde
sendt oplysningerne om kortet on-line - hvad i alverden skulle så
forhindre vedkommende i at faxe en kopi af samme kort efterfølgende.??

Men, hvor om alting er, mange tak de gode svar, og de mange forskellige
sider af problemstillingen der er blevet belyst.

--
mvh, A:\Feldborg