Hvad er oddset for denne surdej?
Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 07-01-03 23:38

Så er der kommet gang i en prototype rugmelssurdej. Jeg er nybegynder, men
har hang til at eksperimentere - derfor 'vil jeg selv'
Hvordan vil i vurdere chancen for følgende opskrift:

160 g økologisk sigtet rugmel fra Aurion ApS
1 dl yoghurt naturel der har overskredet datoen med 2-3 dage
1 dl tempereret vand (kogt vand)
1 tsk økologisk ahornssirup der - så vidt jeg huske blev indkøbt engang i
foråret til en omgang pancakes.

Lige nu står den og hygge sig ved radiatoren med halvåbent låg...

Når nu den er færdig om et par dage skal den anvendes til rugbrød tilsat en
ufiltreret Ørbæk eller Svaneke bryg.

Har jeg begået fatale fejl indtil videre?
Er der noget jeg har glemt?

Jeg venter spændt på jeres dom... ;)

Bjarke

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 08-01-03 00:10

Held og lykke med eksperimentet, jeg har prøvet noget lignende 2 gange inden
for de sidste par måneder, og det lykkedes ikke for mig at fremstille en
tilfredsstillende surdej, så jeg måtte bide i det sure æble, og henvendte
mig til en af min kones veninder, og fik erbødigst en smule surdej, der kan
spores mange årtier tilbage.
Så nu laver jeg den dejligste gammeldags rugbrød, der smager som rugbrød
skal smage, og ikke smager som det kage rugbrød vi kan købe i
spupermarkederne i dag.

Held og lykke med experimentet, jeg ser frem til at høre om det lykkedes for
dig.

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-01-03 09:31

Claus Lauritsen skrev:

> Så nu laver jeg den dejligste gammeldags rugbrød, der smager
> som rugbrød skal smage, og ikke smager som det kage rugbrød
> vi kan købe i spupermarkederne i dag.

For lidt ekstra smag kan jeg anbefale enten at erstatte en del af
væden på andendagen med maltøl, eller simpelthen at tilsætte en
smule maltekstrakt (fås ofte i helsekostforretninger).

// Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-03 16:48

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message

> [...]
en
> ufiltreret Ørbæk eller Svaneke bryg.
>
> Har jeg begået fatale fejl indtil videre?

Bedre end yogurt, som er OK men ikke indeholder et bredt spektrum af
mælkesyrebakterier og gær, er at starte surdejen på basis af bageferment,
som du skulle kunne få fat i hvor du køber Aurions mel....

Held og lykke.
H.

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 09-01-03 18:29

Må surdej godt være tyndt? Nærmest vandet? Ja, i kan regne ud hvad der er
sket... ;)

Bjarke

Fra : Fru Hof

Dato : 10-01-03 09:55

> Må surdej godt være tyndt? Nærmest vandet? Ja, i kan regne ud hvad der er
> sket... ;)
>
> Bjarke

Hej Bjarke!

Jeg bager en del surdejsbrød, og min starter (som er opformeret fra
www.sourdo.com) er temmelig flydende. Fremgangsmåden, som jeg har lært af
Jette Mogensen her fra gruppen, er følgende:

ca. 12.00 blandes 20g starter, 20g mel og 20g lunt vand. Dækkes til og står
på køkkenbordet indtil
ca. 18.00 blandes ovenstående med 60g mel og 60 g lunt vand. Står videre på
køkkenbordet indtil
ca. sengetid hvor der blandes 180g mel og 180g lunt vand i.

Herefter stilles skålen i en bedroller på et varmt badeværelsesgulv (her
måtte jeg prøve mig lidt frem i huset, før jeg fandt det rette sted ikke for
varmt/ikke for koldt), og næste morgen skulle du gerne have en boblende
surdej, hvor overfladen ligner en nyskænket øl, klar til videre iblanding af
1000g mel og 600g vand evt kerner osv.

Prøv om det virker hos dig.

mvh
Tove