Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan skærer jeg et billede op?
Fra : Dennis

Dato : 07-01-03 19:49

Jeg har et billede som skal "skæres" op i 9 lige store dele hvor overgangen
skal være helt flydende hvilket kræver at det bliver skåret rimmeligt
præcis. Jeg har Adobe Photoshop Elements. Er der en venlig sjæl som kan
fortælle hvordan man gør det?

Dennis

Fra : KNL DtP

Dato : 07-01-03 22:28

"Dennis" <cfs11807sletdette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en venlig sjæl som kan
> fortælle hvordan man gør det?

Du kunne måle hvor stort det samlede stykke er i pixels og dividere med ni stykker.
Find linealen under View > Show Rulers. Ved at hive i linealen kan du oprette guide
lines. Disse er utrolig brugbare når du skal opmåle, afmærke og endelig skære op.

Markér nu et af de ni områder, vælg Edit > Copy Merged (så får du alle de synlige lag
med) og så File > New og herefter Edit > Paste.

Gem dit stykke grafik vha. File > Save for Web (tjeck lige om JPG eller GIF er
bedst).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Dennis

Dato : 09-01-03 19:38

> [...]
synlige lag
> med) og så File > New og herefter Edit > Paste.

Skal jeg bruge "crop" værktøjet til det for lige meget hvordan jeg prøver så
kan jeg ikke kopiere det. Det er ikke muligt at kopiere eller åbne en ny
fil.

Hvordan makere du helt præcist et af områderne?

Dennis

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-01-03 19:54

Dennis skrev:

> Skal jeg bruge "crop" værktøjet til det for lige meget hvordan jeg
> prøver så kan jeg ikke kopiere det. Det er ikke muligt at kopiere
> eller åbne en ny fil.
>
> Hvordan makere du helt præcist et af områderne?

Kunne du ikke prøve at læse manualen?
Ikke for at være på tværs, men det er lidt trist at svare på spørgsmål,
der så let kan findes svar på, på egen hånd.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Dennis

Dato : 09-01-03 20:42

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke prøve at læse manualen?
> Ikke for at være på tværs, men det er lidt trist at svare på spørgsmål,
> der så let kan findes svar på, på egen hånd.

Jeg beklager hvis jeg forstyrre dig midt i aftenskaffen men jeg ejer ikke en
manual og mit engelsk er ikke for godt, men okey jeg skal nok prøve at
tygge mig igennem den medfølgende manual på ENGELSK

Dennis

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-01-03 21:04

Dennis skrev:

> Jeg beklager hvis jeg forstyrre dig midt i aftenskaffen

Det gør du skam ikke.

> men jeg ejer
> ikke en manual og mit engelsk er ikke for godt, men okey jeg skal
> nok prøve at tygge mig igennem den medfølgende manual på ENGELSK

Du skriver, at du ikke ejer en manual, hvorefter du fortæller at du vil
tygge dig igennem den. Et eller andet er galt.

Nå, men hvorom alting er, så kan jeg ikke forstå at du vælger et
engelsksproget program, hvis du har besvær med sproget. Jeg kunne f.eks.
heller ikke forlige mig med et tysksproget program - så derfor fravælger
jeg sådanne.

Fra : Dennis

Dato : 10-01-03 19:25

> Du skriver, at du ikke ejer en manual, hvorefter du fortæller at du vil
> tygge dig igennem den. Et eller andet er galt.

Den eneste manual jeg har og som jeg vil prøve at tygge mig igennem er den
indbyggede hjælp som der findes i programmet.

Det skal siges at når jeg får et sådan program i hænde så prøver jeg at se
om der findes noget materiale til det. I dette tilfælde har jeg købt et af
de små hæfter til 59,- kroner for at forstå det grundlæggende men i dette
tilfælde slog det ikke til.

Men må jeg prøve at spørge på en anden måde mht beskæring af billeder.
Kan man dele et billede op i 12 små sektioner for derefter at arbejde med
dem enkeltvis? Kan man et eller andet sted dele billedet op i "frames" eller
noget andet og gå ud derfra? Altså lægge et slags grid ud over billedet og
selv bestemme om alle billederne skal være lige store ect?

Dennis

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-01-03 01:07

Dennis skrev:

> Men må jeg prøve at spørge på en anden måde mht beskæring af billeder.
> Kan man dele et billede op i 12 små sektioner for derefter at arbejde
> med dem enkeltvis?

Jeg har lige hentet Tryoutversionen hos Adobe, så:

Ja, med det rektangulære markeringsværktøj udvælger du et område ->
kopierer -> vælger File/New og accepterer værdierne -> derefter
Edit/Paste.

> [...]
> "frames" eller noget andet og gå ud derfra? Altså lægge et slags grid
> ud over billedet og selv bestemme om alle billederne skal være lige

Vælg Preferences/Grid i Edit-menuen og sæt de værdier, du vil have i dit
grid. Derefter View/Grid. Sæt også Rulers til samme sted og vælg enheden
Pixel.

Nu vil dine markeringer snappe til Grid.

Fra : jopa

Dato : 09-01-03 21:22

"Kurt Lund" skrev bla

> Kunne du ikke prøve at læse manualen?
> Ikke for at være på tværs, men det er lidt trist at svare på spørgsmål,
> der så let kan findes svar på, på egen hånd.

Hej Kurt
Kunne forestille mig at 80% af de spørgsmål der bliver stillet kunne
besvares ved at læse manualen.
Der kan være mange årsager til at man spørger alligevel.
Dårlige sprogkundskaber
Dårlig forståelse af manualen med videre.
Sommetider er der bedre forståelse af konkret svar, som man jo generelt er
villig til at levere her i gruppen.
Han spørger jo ikke for at genere nogen

så det

--
Mvh. John der heller ikke ser indlæg afsendt fra kandu.dk
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-01-03 21:36

jopa skrev:

> Kunne forestille mig at 80% af de spørgsmål der bliver stillet kunne
> besvares ved at læse manualen.

Det har du ret i.

> Der kan være mange årsager til at man spørger alligevel.

Ja.

> Dårlige sprogkundskaber

Ja. Derfor foreslår jeg også, at man finder et program på f.eks. dansk.

> Dårlig forståelse af manualen med videre.

Absolut. Men hvis man vil arbejde med f.eks. billedbehandling er det mit
synspunkt, at man også må sætte sig ned og prøve at forstå principperne.

> Sommetider er der bedre forståelse af konkret svar, som man jo
> generelt er villig til at levere her i gruppen.

Bestemt. Og det gør vi også meget gerne. KNLDtP har netop leveret et
sådant. Derfor mit oprindelige indlæg.

> Han spørger jo ikke for at genere nogen

Nej, bestemt ikke. Og hvis mit svar til Dennis lyder som en afvisning, så
er det forkert opfattet. Jeg prøvede meget ihærdigt at formulere det
neutralt.

> så det
Jo, det.