Fødselsstiftelsen igen
Fra : Stig Hansen

Dato : 07-01-03 19:02

Hej
Er der nogen der ved hvad det betyder når der i Fødstitelsens kirkebog under
bemærkninger står noget der ligner: "overført til (i dette tilfælde)
Kastberg Sogns ministererialbog". hverken moder eller fader er nævnt - er
det evt. moderens hjemsogn (Vi er i 1843)

Stig Hansen

Fra : erik

Dato : 07-01-03 20:02

Det var almindeligt, at børn født "hemmeligt" blev "udsat". Det vil sige givet ud
til nogle plejeforældre.
Prøv om du kan finde noget i Kastberg Sogns pastorat-arkiv.

Fra : Stig Hansen

Dato : 07-01-03 20:50

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det var almindeligt, at børn født "hemmeligt" blev "udsat". Det vil sige
givet ud
> til nogle plejeforældre.
> Prøv om du kan finde noget i Kastberg Sogns pastorat-arkiv.

Nej jeg ved godt hvor han landede henne som plejebarn og det var i
Gundsømagle (her figurerer han i FT 1845). Det var i denne kirkebog under
hans konfirmation at jeg fandt ud af at han var født på fødselsstiftelsen,
så det er ikke der forklaringen er.

Fra : volden

Dato : 07-01-03 23:07

"Stig Hansen" skrev d. 07-01-03 20:50 dette indlæg :

> [...]
under
> hans konfirmation at jeg fandt ud af at han var født på
-Hej, måske er der alligevel en forklaring: Har du kigget efter i
Kastbjerg sogns Kirkebog? For 1843 findes kirkebøger på mikrofilm på
alle landsarkiver.
Det er rigtigt, at du skal have fat i "Udsætterprotokoller"- de oplyser
til hvem barnet blev udsat i pleje- Prøv også at søge på Rigsarkivets
hjemmeside. Det MÅ være oplysninger et sted, om f.eks. hvem der "betalte
for barnets udsættelse" - hvem der betalte for moderens ophold på
Fødselsstiftelsen. Prøv også at kigge på "DIS-Danmark. dk" - der har
været mange forespørgsler og tips. Hvis du går helt i sort, så send mig
en mail, så skal jeg prøve at give flere tips.- Har selv haft held - men
i 1873, venligst Kirsten

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-01-03 21:24

Stig Hansen wrote:
> [...]
> dette tilfælde) Kastberg Sogns ministererialbog". hverken moder eller
> fader er nævnt - er det evt. moderens hjemsogn (Vi er i 1843)

Den vordende moder havde ikke pligt til at opgive sit navn, men fik
under
alle omstændigheder et nummer og barnet fik så sit eget nummer. Der går
mange historier om de ufine metoder der blev brugt for at moderen skulle
oplyse sit navn og jeg vil tro Karen fra Kæret beredvilligt lod sig
indskrive med rigtigt navn. Anderledes har det sikkert stillet sig med
madam
Jensen hvor manden var væk på 2. år med en kinafarer eller den ugifte
komtesse der blev sendt til 'musikundervisning' i København for en
længere
periode. Der var jo siden 1600-tallet (husker ikke det nøjagtige år)
indført
dødsstraf for drab på spædbørn.

Har du prøvet udsætterprotokollerne på Rigsarkivet ?. Du får dem ikke
udleveret, men kan du påvise direkte slægtsskab vil en arkivar eller
retsbetjent oplæse det indførte.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 07-01-03 22:15

Fra : AAFE

Dato : 08-01-03 03:29

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev bla.:

> Har du prøvet udsætterprotokollerne på Rigsarkivet ?. Du får dem ikke
> udleveret, men kan du påvise direkte slægtsskab vil en arkivar eller
> retsbetjent oplæse det indførte.

Da jeg for ca. et års tid siden forsøgte at hjælpe en
person fra vest for storebælt med lidt opslag i
hovedstaden, fik jeg uden problemer eller spørgsmål
udleveret udsætterprotokollerne, uden at der for mit
vedkommende var tale om slægtsskab.

Jeg ved så ikke, om det gjorde nogen forskel, at det
der drejede sig om slutningen 1700 tallet, eller om det
gjorde en forskel, at jeg dengang havde min næsten
daglige gang på Rigsarkivet.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-01-03 10:07

AAFE wrote:

> [...]
> hovedstaden, fik jeg uden problemer eller spørgsmål
> udleveret udsætterprotokollerne, uden at der for mit

Det tolker jeg således at tilgængeligheden bliver gradbøjet alt efter
hvem der er vagthavende, for loven er klar nok. Da jeg skulle bruge en
oplysning for snart temmelig mange år siden vogtede man nidkært over jeg
ikke kom for tæt på ) .

> Jeg ved så ikke, om det gjorde nogen forskel, at det
> der drejede sig om slutningen 1700 tallet, eller om det
> gjorde en forskel, at jeg dengang havde min næsten
> daglige gang på Rigsarkivet.

Det burde det ikke, så tror jeg snarere det er antallet af
efterlysninger der er steget betragteligt i takt med interessen for
slægtsforskning. Arkivarer har jo meget andet at lave end at sidde og
læse op fra en bog (det er blot et postulat).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Min mormor går med sådan en smart stok med håndtag,

Fra : erik

Dato : 08-01-03 13:08

Sandt for dyden er det ikke alle, der husker på hemmeligholdelsen.
Jeg fik også engang udleveret selve fødselsprotokollen, men næste dag næ uha da da .

Fra : volden

Dato : 07-01-03 22:58

http://www.kandu.dk/