Linux på Mac hardware
Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-01-03 15:26

Da jeg kunne tænke mig at stifte bekendskab med Linux kunne jeg tænke
mig at høre om der er andre her i gruppen der har erfaring med Linux på
Mac hardware. Jeg har kikket på nettet og fundet flere sits hvor der
sælges pre konfigurerede Mac's med Yellow Dog Linux, så det skulle vel
ikke være noget problem.

Men der findes vel flere versioner der kan køre på Mac hardware, Red Hat
er en af de versioner jeg også er faldet over.

Hvad med hardware fra tredieparts leverandøre, er der noget man skal
være opmærksom på her, det er vel ikke alt der er drivere til på Linux
platformen. (se også tråden om: ATA/IDE hvor mange diske ?)

Det er min mening at have en fysik disk der er dedikeret til Linux
således at der kan bootes i rent linux, ikke en partion !

(det er vel årstid for pingviner eller hvad ?)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-01-03 16:04

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> writes:

> [...]
> Linux på Mac hardware. Jeg har kikket på nettet og fundet flere sits
> hvor der sælges pre konfigurerede Mac's med Yellow Dog Linux, så det

Det kan bestemt lade sig gøre. Selv kører jeg SuSE på en PowerBook
Pismo, men der findes andre distributioner til PPC: Mandrake,
YellowDog (som du er inde på), samt Debian. Tidligere var der en
"LinuxPPC", men den vedligeholdes ikke mere. Jeg har forresten en
original ("boxed") YellowDogLinux 2.x liggende, som du (eller andre)
må få, hvis du kommer forbi Nørrebro.

> Men der findes vel flere versioner der kan køre på Mac hardware, Red
> Hat er en af de versioner jeg også er faldet over.

Red Hat kører på forskellige platforme, men ikke PPC.

> Hvad med hardware fra tredieparts leverandøre, er der noget man skal
> være opmærksom på her, det er vel ikke alt der er drivere til på
> Linux platformen. (se også tråden om: ATA/IDE hvor mange diske ?)

Hvilken slags hardware tænker du på? Det mest almindelige harware
(mus, scanner etc) kan bringes til at spille med Linux på PPC.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-01-03 16:26

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> "LinuxPPC", men den vedligeholdes ikke mere. Jeg har forresten en
> original ("boxed") YellowDogLinux 2.x liggende, som du (eller andre)

Er der en chance for at du gider sende den til mig hvis jeg betaler
portoen samt hvad du ellers måtte have af udgifter (en pils til tørsten
efter at have pakket den) da jeg bor i sønderjylland.

> Red Hat kører på forskellige platforme, men ikke PPC.

> Hvilken slags hardware tænker du på? Det mest almindelige harware
> (mus, scanner etc) kan bringes til at spille med Linux på PPC.
>
> -j

Jeg havde tænkt mig at købe et PCI/ATA controler kort, således at jeg
kan have flere harddiske i maskinen. En af disse diske skulle så være
dedikeret til linux. Det vil jo kun virke hvis Linux kan genkende dette
kort. Mht eksterne enheder som print og scan er jeg bekendt med
GimpPrint. Men hvad med det interne superdrive er der nogen erfaring med
dette ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-03 22:33

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Er der en chance for at du gider sende den til mig hvis jeg betaler
> portoen samt hvad du ellers måtte have af udgifter (en pils til tørsten
> efter at have pakket den) da jeg bor i sønderjylland.

Du kan også få billige (lovlige da det jo er opensource) kopier af alle
kendte distributioner hos http://www.linuxpusher.dk/

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-01-03 23:59

Martin Bredthauer wrote:

> Du kan også få billige (lovlige da det jo er opensource) kopier af alle
> kendte distributioner hos http://www.linuxpusher.dk/

Ja eller hente den på : http://www.yellowdoglinux.com
Det er nok den vej jeg skal. Efter hvad jeg kan læse er det YDL 2.3
dayton jeg skal have fat i.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-01-03 00:30

> [...]

> portoen samt hvad du ellers måtte have af udgifter (en pils til
> tørsten efter at have pakket den) da jeg bor i sønderjylland.

Klart. Send en frankeret svarkkuvert der kan trække ca. 15 x 20 x 3 cm
og en tre hundrede gram. Kan ikke finden noget som helst derhjemme for
tiden. Der er tale om en YDL 2.1, som altså ikke er den nyeste.

> [...]
> genkende dette kort. Mht eksterne enheder som print og scan er jeg
> bekendt med GimpPrint. Men hvad med det interne superdrive er der

Der bliver jeg dig svar skyldig, men tjek evt. YellowDog, Mandrake og
SuSEs websider for supporteret hardware.

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-01-03 23:48

Hej Janus.

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

[snip]
> original ("boxed") YellowDogLinux 2.x liggende, som du (eller andre)
> må få, hvis du kommer forbi Nørrebro.

Må jeg sende min søster? Hvor bor du?

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-01-03 00:32

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Må jeg sende min søster? Hvor bor du?

Ja, hun skal være velkommen, hvis Henrik ikke vil have den
alligevel. Der er tale om en YDL 2.1, som ikke er den nyeste. Til
gengæld følger der trykt manual og en fin plastikæske med. Jeg bor
cirka på Ranzausgade.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-01-03 23:38

Hej Janus.

> [...]

> alligevel. Der er tale om en YDL 2.1, som ikke er den nyeste. Til
> gengæld følger der trykt manual og en fin plastikæske med. Jeg bor

Giver du et praj via mail, hvis jeg skal sende hende forbi?

/Sebastian