Raketter
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 07-01-03 14:35

Med nytårsaften vel overstået er vi nogen, som er kommet til at diskutere,
hvor højt raketter må sendes op.

Jeg byggede selv adskillige modelraketter, da jeg boede i USA, og de kunne
flyve op til 1200 fod (400 m). Modelraketkonstruktion er også udbredt i
England og Tyskland, men denne hobby er ikke-eksisterende i Danmark - er det
fordi, det er ulovligt?

Hvilken lov regulerer den slags, og hvad siger den?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-03 15:22

Som svar på skriblerier nedfældet af Steen Eiler Jørgensen :

> ... men denne hobby er ikke-eksisterende i Danmark

Njahhh. prøv at kontakte DARK
Dansk Amatør Raket Klub
http://inet.uni2.dk/~dark

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 07-01-03 17:44

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote

> Njahhh. prøv at kontakte DARK
> Dansk Amatør Raket Klub
> http://inet.uni2.dk/~dark
>
> mvh/Peter Lykkegaard

Njahhh. Jeg kender udmærket DARK, og ved også, at de ansøger om tilladelse
til at låne militære øvelsesområder til opsendelse af AMATØRraketter.
MODELraketter og nytårsraketter har det til fælles, at man ikke skal ansøge
om tilladelse til at opsende disse, da de er væsentligt mindre og lettere.

Mvh Steen

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-03 19:37

>Nytårsraketter

I forbindelse med det netop overståede nytår har jeg fra flere steder
fået refereret at raketterne ikke må veje mere end 400g.

Jeg kender dog ikke de nærmere regler.

/A

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-01-03 23:36

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" > I
forbindelse med det netop overståede nytår har jeg fra flere steder
> fået refereret at raketterne ikke må veje mere end 400g.

Hvor højt er 400 g
Rundetårn eller et tordenskrald?

Kurt

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-03 00:29

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> I forbindelse med det netop overståede nytår har jeg fra flere steder
> fået refereret at raketterne ikke må veje mere end 400g.
>
> Jeg kender dog ikke de nærmere regler.
Beredskabsstyrelsen er din ven

--
Ole S

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 08-01-03 09:45

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Beredskabsstyrelsen er din ven

....og? En søgning på "raketter" på www.brs.dk giver ingen brugbare
resultater.

Mvh Steen

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.
Those wounds run...pretty deep."

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-03 11:28

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:avgof4$l0m$1@sunsite.dk...
> "Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> ...og? En søgning på "raketter" på www.brs.dk giver ingen brugbare
> resultater.

Men det er i hvert fald hos dem, du kan finde bekendtgørelser og vejledninger om fyrværkeri. Og det er der, reglen om de maksimale
400 g. for fyrværkeri for private er nævnt.

http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/regler_for_fyrvaerkeri.htm
http://www.brs.dk/folder/forskrift_fyrvaerkeri/index.htm

"Pro." fyrværkeri:
http://shor.ter.dk/601929472 dannet fra klamamsen herunder
http://brs.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmFind.exe?MEDIA_TYPE=0&CFGNAME=MssFind.cfg&AGE_WGT=0&NO_DL=X&AND_ON=N&DA=X&QUERY_ENCODING=UTF-8&
QUERY=festfyrv%C3%A6rker&CAT_KEY=-1

--
Mvh Ole S. (festfyrværker)

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 08-01-03 13:17

> http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/regler_for_fyrvaerkeri.htm
> http://www.brs.dk/folder/forskrift_fyrvaerkeri/index.htm

Okay - spændende læsning! Umiddelbart undrer det mig, at bekendtgørelsen
intet nævner om hvor højt en fyrværkeriraket må komme op. Det burde jo
sagtens være muligt, indenfor de angivne vægtgrænser, at fremstille en
lovlig fyrværkeriraket, som kommer langt højere op end en halv kilometer...
I grunden tankevækkende, at det åbenbart er lovligt, f.eks. mht.
flytrafikken... Men det er en helt anden historie. Til sagen:

<citat>

Definitioner

§ 1. Ved anvendelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse lægges følgende
definitioner til grund:

1) Fyrværkeri: Pyrotekniske artikler. Undtaget herfra er pyrotekniske
artikler, der er monteret som udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og
selvoppusteligt redningsudstyr.

2) Pyroteknisk artikel: Artikel, der indeholder stoffer eller en blanding af
stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en effekt i form af
lys, lyd, varme, gas eller røg som et resultat af en kemisk reaktion.

</citat>

De fleste vil nok være enige med mig i, at en modelraket IKKE "er
fremstillet med henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd,
varme, gas eller røg" lige så lidt som et modelfly eller en fjernstyret bil
er fremstillet med henblik på at frembringe "en effekt".

Kan man således konkludere, at modelraketter er lovlige i Danmark, da der
ikke eksisterer lovgivning på området? Og at der derfor heller ikke
eksisterer nogen former for begrænsninger på udformningen af disse? (F.eks.
gælder vægtgrænserne i bekendtgørelsen jo kun for fyrværkeriraketter.)

Mvh Steen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-03 13:22

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:avh4sg$h6g$1@sunsite.dk...
> [...]
> gælder vægtgrænserne i bekendtgørelsen jo kun for fyrværkeriraketter.)

Jeg ville nok prøve med en kontakt til statens luftfartsværen. Det er vel dem, som regulerer luftrummet over danmark?
Ellers er de før omtalte raketentusiaster vel også inde i (nogetaf) lovgivningen på området?

held og lykke med måneflyvningen

--
Ole S

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-01-03 11:55

Steen Eiler Jørgensen wrote:
> [...]
> fordi, det er ulovligt?
>
> Hvilken lov regulerer den slags, og hvad siger den?

Her er en afgørelse, jeg faldt over.

----------------

Bødevedtagelse A/02 - Overtrædelse af Bestemmelser for Civil Luftfart,
BL 7-9, pkt. 4.1, litra b og c (opsendelse af friballon)

En større heliumfyldt reklameballon med nylonline, der var fastgjort til
jorden,
blev frigjort af to privatpersoner, med den følge at ballonen med line
steg til en
højde af 10 – 20 kilometers højde med risiko for fare og ulempe for
luftfarten.

Afgørelse: Bøder på henholdsvis 2.500 kr. og 1.500 kr.

-----------

Det som afgørelsen siger at en rakat derfor ikke må opsendes til en
højde hvorved den kan være til gene eller fare for luftfarten.
Vær opmærksom på at fly flyver lavt på fx Amager og derfor kan lavere
opsendelsestal gælde end de 10 km. i afgørelsen.
Derfor er der ingen faste regler for højden, men det til enhver tid må
afgøres på et skøn.

En anden ting som jeg ved, men ikke kan finde noget om, er risikoen ved
raketten når den er brændt ud. Den må nemlig heller ikke være til fare
for den almindelige sikkerhed når den kommer ned igen.
Antages det at det opsendte må forventes at returnere til jorden, også
på et andet sted end hvor det er opsendt fra, må det altså ikke være til
fare for nogen. Det gælder fx. vægten på raketten eller om der stadig er
ild i den.

mvh
Kim

--
Forslag til SU reklame :
Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.

Ugens citat :
- Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-01-03 12:43

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> luftfarten.
>
> Afgørelse: Bøder på henholdsvis 2.500 kr. og 1.500 kr.

Hm, meget interessant! Tak for den.

> [...]
> opsendelsestal gælde end de 10 km. i afgørelsen.
> Derfor er der ingen faste regler for højden, men det til enhver tid må

Ja, det lader det til.

> [...]
> på et andet sted end hvor det er opsendt fra, må det altså ikke være til
> fare for nogen. Det gælder fx. vægten på raketten eller om der stadig er

Ja, det lyder jo meget rimeligt. Med andre ord: hvis man køber
modelraketudstyr i et andet EU-land, som overholder dette lands regler på
området og derfor er godkendt af myndighederne der, så er det efter al
sandsynlighed også lovligt at anvende i Danmark. Sådan må det nødvendigvis
være.

Mvh Steen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-01-03 12:45

> [...]
> området og derfor er godkendt af myndighederne der, så er det efter al
> sandsynlighed også lovligt at anvende i Danmark. Sådan må det nødvendigvis

Det vil jeg forvente, da luftfartsloven er international

mvh
Kim

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 09-01-03 21:18

> [...]
>
> --
> Steen Eiler Jørgensen
> "No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Her i landet er det Statens Luftfartsvæsen der står for flyvesikkerheden og
dermed luftrummet over Danmark, spørgsmål kan stilles ved henvendelse til
analyse@slv.dk

Mvh.
Niels Ole Svendsen