Domæne
Fra : RoJo

Dato : 07-01-03 12:10

Hejsa
Jeg har en lille diskussion i en anden NG, som jeg gerne vil have afklaret.

Må man købe en masse domænenavne for herefter, at sælge dem videre ?

Det skal lige siges at navnene ikke er i brug.

Jeg mener der kom en lov på dette område, for noget tid siden. Netop for
at forhindre, at nogle bare "svine indkøbte" for at sælge videre.

Hvis man nu har relevandt indhold, der passer til et navn, som en eller
anden bare har købt (og ikke bruger) .... kan man så ikke gøre krav på
dette ??

Er det hele noget jeg har drømt ???

på forhånd tak

mvh
RoJo

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-01-03 13:19

On Tue, 7 Jan 2003 12:10:23 +0100, "RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Må man købe en masse domænenavne for herefter, at sælge dem videre ?

Som udgangspunkt: Ja.

Undtagelsen er hvis navnene er (registrerede) varemærker, for i så
fald vil videresalget være erhvervsmæssig udnyttelse der formentlig
vil kunne sanktioneres.

>Jeg mener der kom en lov på dette område, for noget tid siden. Netop for
>at forhindre, at nogle bare "svine indkøbte" for at sælge videre.

DIFO har vist en opfattelse om masseindkøb, men der er ingen lov.

--
Jakob Paikin

Fra : RoJo

Dato : 07-01-03 13:23

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil kunne sanktioneres.

> DIFO har vist en opfattelse om masseindkøb, men der er ingen lov.

Ok, takk for hjælpen .... så havde jeg sgu uret

Fra : David Bouch

Dato : 07-01-03 13:21

Mig bekendt er der ikke nogen lov om det, men hvis du køber en domænenavn
med henblik at sælge den videre til en mere oplagt ejer, så skal du ikke
regne med den stor fortjeneste uden at få en sag på nakken. Kører nemlig på
mere almindelige retsgrundsætninger og ophavsret. Fenomenen var meget
udbredt i USA i nettets ungdom. Den mest kontroversiel hav været en dom om
en Harry Potter fanside i UK (Mener den hed Harrypotter.co.uk) som blev
tilbagekøbt på tvang.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-03 15:40

David Bouch skrev:

>udbredt i USA i nettets ungdom. Den mest kontroversiel hav været en dom om
>en Harry Potter fanside i UK

Vi kan da bare nævne Beologic-sagen herhjemmefra. Den er ganske
interessant.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-01-03 16:29

On Tue, 7 Jan 2003 13:20:44 +0100, "David Bouch"
<bouchandborggreen@mail.tele.dk> wrote:

>mere almindelige retsgrundsætninger og ophavsret. Fenomenen var meget

Det er nu ikke ophavsret men varemærkeret (og til dels
markedsføringsloven) der er relevant.

--
Jakob Paikin

Fra : David Bouch

Dato : 07-01-03 17:17

Det lyder også meget mere fornuftig. Tak. (Er der et fag på jur. uddannelsen
der hedder varemærkeret?) Men det var noget i den retning jeg prøvede at
sige.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-01-03 09:41

On Tue, 7 Jan 2003 17:17:00 +0100, "David Bouch"
<nospamfordavid@nospam.spam> wrote:

>Det lyder også meget mere fornuftig. Tak. (Er der et fag på jur. uddannelsen
>der hedder varemærkeret?) Men det var noget i den retning jeg prøvede at
>sige.

Det hedder immaterialret og omfatter ophavsret, patenter, varemærker,
mønsterbeskyttelse, halvlederbeskyttelse, designret mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-03 11:11

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det hedder immaterialret og omfatter ophavsret, patenter, varemærker,
> mønsterbeskyttelse, halvlederbeskyttelse, designret mv.

I Århus er der er et fag udelukkende vedr. varemærkeret.

/Peter